Осінні враження. Акварель «по-мокрому». Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру. Створення композиції "Дощовий день "

Про матеріал

Тема: Осінні враження. Технічні прийоми роботи акварельними фарбами. Акварель «по-мокрому». Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру. Створення композиції «Дощовий день»

Мета: Формувати уявлення учнів про виникнення образотворчого мистецтва, його види та жанри, про засоби художньої виразності, види та техніки живопису. Розвивати образне мислення та відчуття кольору, вміння аналізувати твори мистецтва. Виховувати в учнів естетичне ставлення до творів майстрів живопису, до власної творчої роботи.

Перегляд файлу

 

Тема: Осінні враження. Технічні прийоми роботи акварельними фарбами. Акварель «по-мокрому». Виконання швидких колірних замальовок асоціативного характеру. Створення композиції «Дощовий день»

Мета: Формувати уявлення учнів про виникнення образотворчого мистецтва, його види та жанри, про засоби художньої виразності, види та техніки живопису. Розвивати образне мислення та відчуття кольору, вміння аналізувати твори мистецтва. Виховувати в учнів естетичне ставлення до творів майстрів живопису, до власної творчої роботи.

Обладнання: матеріали: репродукція картини М. Пимоненка “ Перед грозою”, запис музичного циклу П. Чайковського “ Пори року”, фарби олійні, гуашеві, акварель, пензлі, палітра, мольберт, етюдник,  декоративні твори, що демонструють різні види й жанри образотворчого мистецтва; репродукції картин, написаних олією, аквареллю, гуашшю; зразки дитячих робіт.

Тип уроку: урок-подорож

Хід уроку

Кабінет оформлений як майстерня живописця.

I. Організація класу

 

Девіз уроку:

 

Добре працюєм,

Все пам’ятаємо

Новенькі словечка

У скриньку складаємо!

II. Мотивація навчальної діяльності

Діти, чи подобається вам ходити в гості? Сьогодні ми з вами завітаємо до майстерні живописця і дізнаємося, як працює художник-живописець. У майстерні на нас чекають конверти із завданнями. Конвертів всього 7, як і кольорів веселки. Після виконання кожного завдання ви отримаєте слова, з яких складете вислів відомого митця Леонардо да Вінчі і дізнаєтесь у кого відомий художник вчився малювати.(“У наставниці я взяв собі природу, учительку усіх учителів…”.)

 

III. Актуалізація опорних знань

Погляньте навколо. Які твори мистецтва ви бачите?Образотворче мистецтво надзвичайно різноманітне: це картини, виконані олією на полотні; посуд, прикрашений розписом; це малюнки олівцем або тушшю чи крейдою; великі скульптури та маленькі статуетки — об’ємні зображення людей і тварин. Демонстрація відповідних зображень. З давніх-давен люди оточували себе красивими речами. Коли ж твори мистецтва з’явилися вперше?
Мистецтво виникло у прадавні часи, коли люди ще жили первісним суспільством. На стінах печер, у яких вони мешкали, залишилися перші малюнки, зроблені 100 тисяч років тому. Це були зображення людини і звірів, сцен полювання. Малюючи, люди вивчали тварин: їх вигляд, поведінку. Згодом такі малюнки ставали більш точними, їх виконували вже не гострим каменем, а різнокольоровими фарбами. Так виник живопис. Це сталося близько п’ятнадцяти тисяч років тому.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розпочинаємо нашу мандрівку і настав час відкрити

червоний конверт “Види мистецтва”

1 завдання

гра “Добери пару”(На окремих аркушах записані види мистецтва та їх визначення)

Живопис — вид образотворчого мистецтва, виражальний засіб якого колір і при якому картини виконуються фарбами.

Графіка — вид мистецтва, виражальний засіб якого є лінія, штрих, крапка, пляма, зображення створюються лівцем, фломастерами, крейдою, тушшю тощо.

Скульптура — вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконуються з твердих і пластичних матеріалів.

Декоративно-прикладне мистецтво — вид мистецтва, суть якого полягає у виготовленні предметів, що мають художні якості і призначаються для задоволення практичних (ужиткових) потреб людини.

Архітектура — мистецтво створення та проектування будинків.

Після кожного виконаного завдання учні отримують слова -частинку вислову Леонардо да Вінчі

2 завдання

Помаранчевий конверт “Жанри мистецтва”

інтерактивна вправа “Кубування”

Якщо бачиш на картині,
Цвіт вишневого садка,
Чи ялинку й білий іній,
Або млин біля ставка,
Або снігову рівнину 

То запам’ятай, картина

Називається … (Пейзаж)

Якщо бачиш, що з картини
Мовчки дивиться на нас
Принц в одежі старовинній,
Або в робі верхолаз,
Льотчик або балерина,
Або з вусами корнет,  
То запам’ятай, картина
Називається …(Портрет)
Якщо бачиш на картині

Чашку кави на столі,

Чи графин зелено-синій,

Чи троянду в кришталі,

Або керамічну вазу,

Або всі предмети разом

Знай, ти бачиш(Натюрморт)

Якщо художник  зобразив лицарів, що у поході,

Або війни чи стихію, що колись була в природі,

Чи принцес і королів, воїнів з мечем незвичним,

Жанр цей зветься історичним.

Ось ти бачиш на картині: вовк з вовчицею сидить,

Лев – цар звірів – у савані з левенятами лежить.

Бачиш іншого ти звіра, що зовсім нам є незвичний,

Як назвати жанр робіт цих? Жанр цей – анімалістичний.

 

Смуток, радість і любов – художник  все відображає,

І красу людей у праці він чудово розкриває.

Все, що діється навкіл, відтворить завжди готовий.

Ці роботи потрапляють в жанр,що зветься побутовий.

(Після кожного виконаного завдання учні отримують слова -частинку вислову Леонардо да Вінчі )

3 завдання

Жовтий конверт “Вилучи зайве”

Серед запропонованих робіт вилучіть зайву. Поясніть свій вибір.

(На дошці заходяться зразки  живописних робіт учнів, і серед них одна робота - графічна)

4 завдання

Зелений конверт “Кольорознавство”

Учні отримують аркуші кольорового паперу

-Серед запропонованих кольорів виберіть основні,

- похідні (як вони утворилися?)

ч+ж=п

ж+с=з

ч+с=ф

- теплі, (з чим асоціюються ці кольори?)

- холодні,(з чим асоціюються ці кольори?)

- контрастні( яким іншим словом можна замінити? )

- Де знаходяться контрастні кольори у колірному крузі, спектрі?(навпроти один одного )

Реальний світ не вичерпується тільки яскравими фарбами, які ви всі любите. Він набагато складніший і різнокольоровіший. Але є тут і такі кольори , як білий і чорний. Вони теж дуже важливі. Чорний і білий розширюють діапазон поєднань від просвітлено – ніжних до тьмяно – тривожних. Без них художник не зміг би написати життєво правдиві образи природи в різних станах – від тихого спокою до бурхливої динаміки.

Зараз я вам розповім казку, яка поведе нас у чарівний світ.

 

Казка “ Дві сестри”.

Жили собі дві фарби – сестрички – чорна та біла. Біла була ніжна й привітна, а чорна – наче горем убита. Так і жили сестриці, зрідка з’являючись одна в одної у гостях. Обидві любили прогулянки серед природи. Там , де з’являлась біла, змінювався колір трави, квітів, неба, метеликів, листя, стаючи світлішими, привітнішими. Там, де проходила чорна фарба, все навкруги набувало темних , тривожних відтінків.

Та ось одного разу у володіннях сестер з’явився художник. Подивився на він на роботу білої фарби і сказав: “ Скільки світла, ніжності, легкості!”. А до чорної звернувся зі словами: “ Хоча ти сумна і похмура ,але все таки по – своєму чудова, тому потрібна людям. Ви дуже різні, але вам не прожити одній без одної. Якщо ви будете завжди разом, то допоможете нам, художникам.”

З цієї пори біла і чорна фарби завжди поруч. Для всіх художників це найважливіші й найдорожчі фарби, за допомогою яких можна робити справжні дива в мистецтві.

І вони ще є контрасними, протилежними, доповюють і підсилюють одна одну, особливо коли знаходяться поруч.

 

(Після кожного виконаного завдання учні отримують слова - частинку вислову Леонардо да Вінчі )

Фізхвилинка

5 завдання

Блакитний конверт “Чарівна скринька живописця”

- Назвіть предмети і розкажіть що ви знаєте про них.

— Якими фарбами можуть працювати художники, на якому матеріалі і якими інструментами дізнаємось із чарівної скриньки живописця. (Учні по черзі дістають предмети і розповідають про них. Вчитель доповнює відповіді учнів.)

У художників-живописців дуже багато різних можливостей. Використання їх зумовлює розмаїття видів живопису.

По-перше, це олійний живопис. Учитель розкриває олійні фарби. Звертає увагу учнів на їх запах. Олійні фарби готуються на рослинних оліях. Художники змішують фарби і наносять їх на спеціально підготовлене полотно або картон. Олійні фарби густі, яскраві. їх можна накладати непомітними мазками тонким шаром — так писали картини художники давноминулих часів. А можна писати і великими товстими мазками. Техніка олійного живопису складна, але картина, написана олією, зберігається дуже довго. Перед вами репродукція картини, написаної три століття тому. Демонстрація картини, виконаної олійними фарбами

Зовсім інша техніка — акварель. Ці фарби розчиняються у воді і прозорими ніжними шарами вкривають білий папір. Ця фарба легка і прозора. Але можна брати і густу фарбу, додаючи менше води.

Гуаш — фарба, що теж розчиняється у воді. Але вона не прозора. Нею можна писати по кольоровому папері.

Учитель показує акварельні та гуашеві фарби. Щоб зручно було добирати, змішувати та розчиняти фарби, художники користуються палітрою.

Палітра — це дощечка зручної форми, пластикові ванночки в коробці з фарбами чи звичайний білий папірець, на яких змішують фарби для роботи олією, аквареллю та гуашшю. Фарби наносять пензлями різних типів.

Для того щоб живописцеві зручніше було писати, він користується таким спеціальним приладом. Це мольберт — підставка (зазвичай тринога), на якій художник установлює підрамник із полотном, прикріплює папір чи картон для створення власних робіт. (Учитель демонструє наочність.)
Роботи, написані живописцем за мольбертом, називають станковими. Після завершення роботи над ними такі картини можна зняти з мольберта і повісити на стіну.
Живописці створюють також дуже великі роботи — розписують стіни будинку ззовні чи зсередини, створюють вітражні вікна. Такий вид живопису називають монументальним.
Часто художники створюють власні роботи на свіжому повітрі. Художник, ідучи писати на природу, бере із собою спеціальний дерев'яний ящик — етюдник, що є дуже зручним для роботи; ще його використовують для того, щоб переносити пензлі, фарби та палітру. (Учитель демонструє наочність або фото.)

(Після кожного виконаного завдання учні отримують слова -частинку вислову Леонардо да Вінчі )

6 завдання

Синій конверт “Вгадай назву картини”
 

 

Фасилітована бесіда за картиною М. Пимоненка “ Перед грозою”

- Що зображено на картин?

- Що ще помітили?

- Що помітили такого, про що ще не сказали?

- Яку назву може мати картина?

- Хто її автор?

(Після кожного виконаного завдання учні отримують слова - частинку вислову Леонардо да Вінчі )

7 завдання

Фіолетовий конверт “Творче завдання”

Створіть композицію “Дощовий День”

Допоможе нам відчути настрій дощового дня музичний твір П. Чайковського з циклу “ Пори року”. Композитор П. Чайковський любив природу, володів  умінням глибоко відчувати й проникати в її красу. Я сподіваюсь, що даний музичний твір надихне вас на створення композиції.

V. Поетапне виконання композиції учнями за вчителем.

Розповідь учителя

— Сьогодні ми ознайомимось ще з одною цікавою технікою зображення.

Це техніка акварелі «по- вологому

Вам уже відомо, що назва цієї фарби походить від латинського слова «аква» — вода. Роботи, виконані в техніці акварелі, легкі, ніби наповнені повітрям, тому що крізь шар фарби ми навіть можемо побачити білизну паперу. Пам’ятайте: працюючи з нею, слід бути дуже обережним, ретельно обмірковувати, які кольори змішати на палітрі, щоб отримати гарний колір, а не бруд. Робота аквареллю по вологому паперу — дуже цікава техніка.

Такий живопис називають англійською аквареллю. Цей прийом надає акварелі глибини та створює відчуття сонячного світла. Для збереження вологості паперу, щоб мати тривалішу за часом можливість працювати, легко змішуючи фарби на вологому аркуші, художники вдавалися до численних хитрощів. Під час роботи аквареллю під вологий аркуш паперу підкладали змочене у воді сукно або фланель, що тривалий час живили папір вологою.

Цю техніку використовують і як основний технічний прийом, коли все зображення виконують на вологому фоні, і частково, коли здебільшого працюють на сухому папері. На сухій поверхні паперу акварельний мазок лягає чіткою плямою, а на вологій — розтікається, утворюючи переходи та переливи кольору. Тому не хвилюйтеся, якщо на вашому аркуші паперу фарба потекла. Необхідно навчитися керувати фарбою. Спочатку необхідно зволожити весь аркуш паперу водою за допомогою губки або пензля. Тільки звертайте увагу на те, щоб аркуш паперу був вологим трішки, а не занадто.

Спочатку малюємо пронизуючу синь неба з білими кучерявими, як ягнята хмаринками. А хіба можна уявити небо без сяючого сонця? Ось воно виглянуло із – за хмари й розфарбувало небо в золоті відтінки.

Пензлик впевнено ходить по аркушу паперу, змішуючи кольори. Образ привітного неба готовий. Та незабаром з’явилась темна, зловісна хмара. За нею друга, третя… Без якої фарби нам не обійтись? ( Без темно синьої) Тільки не будемо малювати хмару однією синьою фарбою, а  будемо змішувати її з іншими кольорами.

Ось хмари, як хижаки, спішать до сонечка, хочуть проковтнути його. Пронизуюча, як стріла, блискавка перекреслила колючою лінією простір неба. Це зіткнулись грозові хмари. .

Голосний гуркіт грому порушує спокій небес, а слідом за ним ллється на землю холодний пронизливий дощ. Малюємо його білою. фарбою стрімкими лініями. Образ стихії готовий.

VI. Демонстрація дитячих робіт.

VII. Підсумок уроку.

Ми виконали всі завдання художника - живописця і вже можемо прочитати вислів “У наставниці я взяв собі природу, учительку усіх учителів…”

- У кого вчився малювати відомий митець Леонардо да Вінчі? (у природи)

- Як він назвав природу? (учителькою всіх учителів)

  • Чого навчились на уроці?
  • Що найбільше сподобалося на уроці?
  • Що було важко зробити?

 

 

doc
Додано
7 січня 2022
Переглядів
726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку