Ця стаття допоможе вчителю більш досконало впровадити методи проектів в навчанні та вихованні підростаючого покоління. Дасть змогу глибше розібратися в основних принципах проектної діяльності в позаурочний час з метою виховання громадянськості та патріотизму учнів.
У період становлення України як суверенної держави, відродження духовності суспільства проблема громадянського виховання підростаючого покоління набуває особливої актуальності. Пріоритетність виховання громадянина зумовлюється водночас процесом відродження нації.
Мета громадянського виховання – сформувати в учнів комплекс громадянських якостей, глибоке розуміння ними належності до українського народу, до своєї Батьківщини, внутрішню потребу і готовність відстоювати та захищати її інтереси, реалізовувати свій особистісний потенціал на благо зміцнення української держави. Отже, громадянське виховання нерозривно пов’язане з відродженням нації, демократизацією та гуманізацією суспільства, поглибленням та самоуправління народу.
Посилення виховної функції освіти, формування громадянськості, працелюбність, моральність, поваги до прав і свободи людини, любов до Батьківщини, сім’ї, довкілля розглядається одним із стратегічних напрямків державної політики в галузі освіти.
На мій погляд, лише застосування багатоманітних активних форм урочної та позаурочної діяльності учнів можна досягти якості та дієвості громадянської освіти у школі.
На мою думку, саме проектна технологія – метод, цінність якого визначається освітнім, розвивальним і виховним потенціалом, тобто можливість залучити учнів, до найрізноманітніших видів діяльності. Це забезпечує не лише розширення їхнього кругозору, життєвого досвіду, але й оволодіння різними способами творчої, дослідницької діяльності. Реалізація проектів відбувається як в урочний так і позаурочний час.
Особливості питання організації проектної діяльності в позаурочний час достатньо широко висвітлене в наукових джерелах: Биковська О.В. [1,28], Жуковська С.В. [2, 2], Онопрієнко О.В. [3, 53].
Отже, застосування форм і методів проектної діяльності сприяє вирішенню наступних питань:
Учні школи при виконанні позаурочних проектів набувають досвіду вирішення реальних проблем у майбутньому самостійному житті, що в наш час стає однією із цілей соціалізації сучасних підлітків.
Організатору позаурочних проектів необхідно пам'ятати про основні принципи проектної діяльності:
• доброцільність вибору виду діяльності кожним школярем;
• врахування інтересів та психологічних особливостей певної вікової групи учнів;
• посильність роботи, доведення її до логічного кінця;
• формування основ культури праці, якісне виготовлення та естетичне оформлення об'єктів;
• корисна значимість виконаних проектів;
• дотримання правил безпеки праці тощо.
Згідно соціометричних даних опитувань вчителів, організація учнівських проектів приводить до таких позитивних змін:
• пошук нових форм і методів організації виховного процесу шкільного колективу:
• активне залучення до позаурочної роботи учнів різних категорій, а саме: важко виховуваних підлітків, дітей із неблагополучних сімей, учнів-сиріт, дітей із малозабезпечених сімей тощо:
• активізація пошукових вмінь, ініціативи, творчості, самостійності, урізноманітнення інтересів школярів:
• розвиток інтелектуальних здібностей, відповідальності, уміння планувати прийманні рішення та оцінювати результати.
• змістовного проведення дозвілля класу;
• налагодження встановлення дружніх стосунків в дитячому колективі;
• залучення до проектної діяльності всіх членів класного колективу та активне залучення батьків до співпраці;
• вирішення психологічних проблем, особистісних стосунків між учнями, пошук нових лідерів класу;
• зростання активності, ініціативи, творчості, пошуку в учнівському колективі:
• виховання таких важливих якостей, як взаємодопомога, взаємодія, самовдосконалення, самореалізація у кожного учня класного колективу тощо.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ