Особливості економіко-географічного положення Азії. Політико-географічні особливості субрегіонів

Про матеріал
озробка уроку на тему "Особливості економіко-географічного положення Азії. Політична карта регіону". Урок передбачений для загального знайомства учнів з регіоном Азія, аналізом політичної карти та особливостями геополітичної ситуації регіону
Перегляд файлу

Дата ___/___/___            Урок №                   Клас  10

 

ТЕМА УРОКУ:  Особливості економіко-географічного положення Азії. Політико-географічні особливості субрегіонів

Мета:

формувати предметні компетентності:

сформувати в учнів систему знань про особливості економіко- і політико–географічного положення Азії, політичну карту регіону, форми правління та територіального устрою країн Азії, типи країн за рівнем економічного розвитку, міжнародні організації, райони збройних конфліктів;

інформаційну: працювати з джерелами географічної інформації; критично аналізувати й оцінювати географічні інформаційні джерела, виявляти об’єктивність і необ’єктивність інформації, її достовірність і науковість; користуватися довідковою літературою

мовленнєву: будувати усні та письмові висловлювання щодо географічних фактів, подій і явищ (усно чи письмово: надавати характеристику об’єктів, явищ, подій, видатних дослідників; складати пазли, висловлювати власну думку, формулювати й захищати власні презентації).

логічну:  аналізувати, пояснювати, формулювати теоретичні поняття, положення; користуватися науково-географічною термінологією, застосовувати поняття як інструмент пізнання нового.

розвивати ключові компетентності:

- спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами:

-усно  й письмово  тлумачити  географічні  поняття, факти, явища.

- математична грамотність:

-застосовувати  математичні  методи  для  розв’язання  географічних  проблем  і  задач, розуміти  і  використовувати  математичні  моделі  природних  та  суспільних  явищ і процесів.

- компетентності в природничих науках і технологіях:

-пояснювати  явища  в  живій  природі, використовуючи  наукове  мислення;

-самостійно чи в групі досліджувати живу природу, аналізувати і визначати проблеми довкілля;

-оцінювати  значення  географії  для  сталого  розвитку  та  розв’язання  глобальних  проблем.

- інформаційно-цифрова компетентність:

-використовувати  сучасні  цифрові  технології  і  пристрої  для  спостереження  за  довкіллям, явищами і  процесами  в  суспільстві і  живій природі;

-створювати інформаційні продукти (мультимедійна  презентація)  природничо – географічного  та  суспільно-географічного  спрямування;

-шукати, обробляти і зберігати  інформацію  географічного  характеру, критично  оцінюючи її.

- уміння навчатися впродовж життя:

-організовувати й оцінювати свою навчально-пізнавальну діяльність самостійно  чи  в групі планувати і проводити спостереження,  ставити перед собою цілі і досягати їх.

- екологічна грамотність і здорове життя:

-працювати в команді під час  реалізації  географічних знань.

виховна:

  • виховувати прагнення до активної життєвої позиції;

патріотичне виховання почуття любові до своєї Вітчизни

 

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, біологія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Тип уроку. Комбінований

Методи та прийоми:

1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, розповідь, бліц-опитування, презентація.

2). Репродуктивні: робота з підручником, картами, зошитами, складання пазлів,  порівняння, тести.

3). Проблемно-пошукові: дослідження, повідомлення учнів з додаткових джерел, географічний практикум, моделювання.

Наскрізні змістові лінії:

Громадянська відповідальність

Формування діяльного члена громади й суспільства, який:

- розуміє принципи й механізми функціонування суспільства;

- є вільною особистістю;

- визнає загальнолюдські й національні цінності;

- керується морально-етичними критеріями й почуттям громадянської

  відповідальності у власній поведінці.

Екологічна безпека та сталий розвиток

- формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ПІДТРИМКА

Учні пишуть сусіду по парті на листочках-сердечках слова підтримки: «Ти молодець,тому що…».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

1. Виберіть спільні напрями спеціалізації Польщі та Білорусі.

а) машинобудування б) чорна і кольорова металургія

в) хімічна промисловість г) гірничодобувна промисловість

д) харчова промисловість е) лісова та деревообробна промисловість

є) фармацевтична промисловість

2. Виберіть характерні риси економіко-географічного положення (ЕГП) Росії.

а) не має виходу до Світового океану б) має 14 держав-сусідів

в) у рельєфі переважають гори г) має найдовшу у світі берегову лінію

д) найбільше значення для економіки мають береги Балтійського та Чорного

морів

е) розташована між двома важливими світовими економічними центрами --Західною Європою та Східною Азією

є) недостатньо забезпечена мінерально- сировинними ресурсами

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Азія – регіон з найбільшою площею та кількістю населення. Саме тут з'явилися найдавніші цивілізації і зародилися три світові релігії – християнство, мусульманство, буддизм. За своїм економічним розвитком, природними багатствами , формами державного устрою країни Азії відрізняються одна від одної. Особливості країн Азії і стануть предметом нашого вивчення протягом 5 уроків.

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •            Склад регіону: 48 держав (без Росії)
  •            Країни Азії дуже різні: вони відрізняються за розміром території, природними багатствами, рівнем соціально-економічного розвитку, формами державного устрою тощо. Величезний Китай і крихітна Мальдівська Республіка;
  •            Кувейт зі щорічним прибутком на душу населення понад 24 тис. доларів і Афганістан з прибутком 200-300 доларів;
  •            одна з найдавніших держав світу Іран і країни, які нещодавно отримали суверенітет після розпаду СРСР, — Казахстан, Узбекистан, Туркменістан та інші.

Азія – регіон величезних контрастів

  •              Тут знаходиться найвища (г. Джомолунгма, 8850 м) та найнижча точки суходолу (Мертве море, - 400 м);
  •              Найбільше за площею (Каспійське море) та найглибше (Байкал) озера;
  •              Тут знаходиться полюс холоду (м. Оймякон) та найбільша кількість пустель помірного поясу (Алашань, Гобі, Такла-Макан, Бейшань);
  •              Поряд з найбагатшими країнами регіону (Японія, Ізраїль) є країни, які займають останні позиції в рейтингу країн за рівнем економічного розвитку (Афганістан, Таджикистан, Бангладеш, Непал, Бутан).

На території Азії нараховується 48 держав і територій, 47 з них –  незалежні. Особливий статус має територія о. Тайвань, який домагається вступу до ООН, проте юридично вважається однією з «конфліктних провінцій» Китаю. В межах регіону Азія є всі типи країн за рівнем економічного розвитку, тобто:

1) економічно розвинені країни;

2) країни планової економіки;

3) країни, що розвиваються;

4) найменш розвинені країни.

 Загальні ознаки ЕГП

 

Склад регіону За класифікацією ООН до регіону Азія відносять 47 суверенних держав. Більшість країн Азії великі за розмірами, наприклад Китай, Індія, Саудівська Аравія. На тлі цих велетнів виділяються зовсім малі за розмірами країни, приміром Сінгапур і Мальдіви. Проте в Азії, на відміну від Європи, таких країн небагато.

Чисельність населення Азії – 4,4 млрд осіб, з них майже 2,7 млрд осіб проживає лише у двох країнах - Китаї та Індії.

Внаслідок територіальних конфліктів на карті Азії виникло 5 самопроголошених держав: Тайвань- є офіційно частиною Китаю, визнало 24 країни світу; Турецька Республіка Північного Кіпру; Республіка Абхазія і Південна Осетія( визнали 4 держави); Республіка Нагорний Карабах- ніким не визнана.

Країни Азії - це складний комплекс демократичних і авторитарних режимів, які змінювалися і продовжують змінюватися впродовж тривалої історії, тому сучасна політична карта Азії і типологія країн строката. Більшість держав є республіками (34). Найбільш зрілими парламентськими республіками є Ізраїль, Індія та ін. До республік народної демократії належать Монголія, В’єтнам, Лаос. Вони, як і колишні середньоазійські республіки СРСР, перебувають на початковому етапі демократичних перетворень. Особливе місце в цій групі посідає Китай, для якого характерне поєднання авторитарного політичного режиму з ринковими перетвореннями в економіці. Є в Азії республіки, в яких поєднується релігійний режим з президентською владою, наприклад Ісламська Республіка Іран. Конституція Ірану закріплює керівну роль мусульманського духовенства в житті іранського суспільства, а духовний керівник країни наділений дуже широкими повноваженнями.

В Азії 13 монархій. 9 держав Азії - це конституційні монархії, серед яких Японія, Непал, Малайзія, Таїланд, Бутан, ОАЕ Йорданія, Кувейт Камбоджа. У деяких з цих держав спостерігається змішаний режим правління, своєрідний симбіоз авторитаризму в особі монарха з багатопартійною парламентською системою.

4- абсолютні монархїі (Саудівська Аравія, Катар , Бруней, Оман). Більшість з них орієнтується на збереження і підтримку традиційних форм державного і суспільного життя, що сформувалося історично.

 

Природні умови та природні ресурси Азії

Клімат Величезна протяжність суходолу, безліч бар’єрів і замкнутих западин зумовлюють різноманітність кліматичних умов. В Азії з півночі на південь представлені всі кліматичні пояси: від арктичного на півночі і континентального у Східному Сибіру до екваторіального в Індонезії. На півдні і південному сході дме літній мусон, що зволожує Індостан, південні Гімалаї та Індокитай. Восени поблизу східноазійських берегів нерідко проходять тропічні циклони (тайфуни), які супроводжуються ураганними вітрами і зливами.

В Азії спостерігається значне коливання температур: середня температура січня на значній частині Сибіру нижча -20°С (тут розташований полюс холоду Північної півкулі — Верхоянськ (Оймякон з максимальною температурою -70°С), січнева ізотерма 0 С проходить через Самарканд (Узбекистан), Нанкін (Китай) і Токіо (Японія), біля екватора — +25 С. У липні найтепліше (середня температура +30°С і більше) у Передній і Середній Азії, пустелях Такла-Макан і Тар, на півночі Азії температура знижується до +10°С і нижче. В екваторіальному поясі випадає до 2000 мм опадів на рік. На приморських навітряних схилах Південної та Східної Азії опади становлять 2000—3000 мм і більше (місцями до 8000—12 000 мм). У Черапунджі (штат Ассам в Індії) в 1861 р. випало 22 900 мм — рекордна річна сума опадів для всієї Землі. На навітряних схилах в субекваторіальних районах випадає менше 1000 мм опадів.

Азія виділяється серед інших частин світу найбільшою контраст­ністю рельєфу. Велика частина поверхні регіону припадає на гори, нагір'я і плоскогір'я, серед яких — найбільша гірська система, «дах світу» Гімалаї з найвищою вершиною Землі Джомолунгмою, або Еверестом  (8848  м). В  Азії  ж  знаходиться  найглибша  западина  су­ходолу — Мертве море (-400 м).

ПРИРОДНІ РЕСУРСИ

 Мінеральні ресурси Тектонічна будова регіону обумо­вила різноманітність корисних копалин. В області Месопотамсько­го прогину і Персидської затоки знаходиться одна з найбільших у світі нафтогазоносних провінцій. Багатими нафтовими районами є країни Перської затоки (до 50% сумарних світових запасів), Росія (Західний Сибір, Сахалін), Азербайджан, Туркменістан.

Родовища природного газу зосереджені в Росії (Західносибірський басейн — найбільший в світі), Узбекистані, на Близькому Сході. Великі запаси кам’яного вугілля розвідано в Казахстані (Карагандинський басейн), Росії (Кузнецький, Тунгуський, Мінусінський басейни в Сибіру), на сході Китаю, в Кореї та Індії.

 Руди чорних і кольорових металів залягають переважно на глибині, а іноді — на поверхні (як в Індостані). Поклади залізних руд є в Казахстані, Росії, Китаї, КНДР та Індії.

У Грузії та Індії наявні великі родовища марганцю. У Північно-Західному Казахстані, в Туреччині, на Філіппінах і в Ірані зосереджені родовища хромових руд.

Нікелем багатий район Норільська (Росія); мідними рудами — Казахстан, Росія, Японія; поліметалевими рудами — Середня Азія, Росія, Китай, М’янма, В’єтнам.

Багаті родовища бокситів розробляють у Казахстані, Росії (Красноярський край), Індії, М’янмі, Індонезії.

Великий олов’яний пояс (багатий не тільки оловом, але і цинком, ртуттю, свинцем, міддю, вольфрамом тощо) тягнеться через Далекий Схід Росії, Південний Китай, М’янму, Таїланд, п-ів Малакка та острови Індонезії. Багаті родовища алмазів розвідані та освоюються у західній частині Якутії (Росія).

 Нерудні копалини представлені багатими родовищами кам'яної солі (Туреччина, Іран, Пакистан), ропа Мертвого моря містить велику кількість калійних солей. На Іранському  нагір'ї  знаходиться  найбіль­ше  у  світі  родовище  сірки.

В Індії і Шрі-Ланці є сині сапфіри і чер­воні рубіни.

Водні ресурси Територія регіону багата на поверхневі води, однак розміщені вони дуже нерівномірно: понад половини припадає на Південну та Південно-Східну Азію. Територія Азії пронизана великими і потужними річковими системами.

До басейну Північного- Льодовитого океану належать ріки Лена (довжиною 4400 км), Об з Іртишем, Єнісей, Яна, Індігірка, Колима; до Тихого океану впадають ріки Янцзи (5800 км), Анадир, Амур, Хуанхе, Сіцзян, Меконг, Менам; до Індійського океану — Інд (3180 км) та Ганг (2700 км), Салуїн, Іраваді, Брахмапутра, а також Шат-ель-Араб, що утворюється злиттям Тигра (1850 км) й Євфрату (3065 км).

 Найбільшими озерами є Каспійське (368 тис. км2) і Аральське (51,1 тис. км2), що залишилися від найдавнішого моря Тетіс. Озерами тектонічного походження є Байкал (площа 31,5 тис. км2), Ван. Деякі озера виникли внаслідок обвалів (Сарезьке), карстових процесів (озера Західного Тавра), лавових запруд тощо. У безстічних западинах багато солоних озер (Кукунор, Туз та ін.).

При будівництві ГЕС на ріках Азії створено великі водосховища, зокрема Братське, Красноярське, Новосибірське, Бухтармінське (у Росії), Сунхуату (Китай), Супхунхо (КНДР) тощо.

Ріки й озера — важливі транспортні шляхи. Багато рік мають величезні запаси гідроенергії, яка масштабно використовується в Росії (ГЕС на Єнісеї, Ангарі, Обі, Іртишу), в Японії, КНДР, Китаї.

Біологічні ресурси В Азії зі змінами клімату і віддаленням від океанів змінюються і типи рослинності: від тундри до вологих екваторіальних лісів і саван.

Хвойна тайга переважає на Півночі, південніше — лісостепи і змішані широколистяні ліси. У тропічних широтах Східної та Південної Азії ростуть мусонні ліси і савани, на схилах гір — вічнозелені ліси. На екваторі в Індонезії знаходяться заболочені ліси — гілеї. Середземноморський клімат і рослинність характерні для південно- східного узбережжя Малої Азії.

Лісовими ресурсами добре забезпечена Південно-Східна Азія, де збереглися великі площі вологих тропічних лісів.

Тваринний світ Азії різноманітний: лише тут мешкають індійський слон, гігантська панда, двогорбий верблюд. У печерах Таїланду водиться найменший кажан-довгонос, а найбільший («летюча лисиця») мешкає в Індонезії. Гігантський краб з клешнею понад 2 м живе у морі біля південних берегів Японії. Батьківщиною тигрів є Північно-Східна Азія, але через винищення внаслідок полювання вони збереглися лише у заповідниках. Гігантський варан водиться на о. Комодо (Індонезія) і є найбільшою ящіркою на Землі, досягаючи довжини 3,5 м. Біля східного узбережжя і на островах Азії мешкають цінні морські тварини (калани, котики, морські леви, моржі тощо).

Земельні ресурси Ґрунти  більш  родючі  в  Південній  і  Пiвденно-Східній  Азії, менш продуктивні  і  схильні  до  вітрової  ерозії  ґрунти  Південно-Західної Азії.

Рекреаційні ресурси Своїми природно-рекреаційними ресурсами вирізняються Туреччина, Кіпр, Ізраїль, ОАЕ, Таїланд, Мальдіви. Великими культурно-історичними пам’ятками відомі Ізраїль, Йорданія, Китай, Індія.

Таким чином, загальний природний потенціал країн Азії може бути оцінений як багатий.

 

Природні ресурси

Мінеральні

- Головне мінеральне багатство - нафта (Саудівська Аравія, Кувейт, Росія, Ірак та ін)

- Залізні руди (Китай, Індія, Росія)

- Руди кольорових металів (Південно-Східна Азія)

- Будівельне і хімічна сировина

- Алмази (Росія, Індонезія)

Рекреакційні

- Пляжного напрямки (Кіпр, Туреччина, ОАЕ, Ізраїль, Мальдівські острови)

- Історико-культурного напряму (Індія, Китай, Японія, Ізраїль та ін)

 - Велика Китайська стіна

- Гірськолижного напрямки (Непал)

Яка ж ситуація із транспортом ?

 Розвиток економіки країн Азії залежить від шляхів сполучен­ня, найбільша довжина з-поміж яких припадає на ґрунтові дороги.

 

СУБРЕГІОНИ АЗІЇ

За геосхемою ООН поділена на 5 субрегіонів

   1.  Пiвденно-Захiдна  Азiя:   Туреччина,  Сирiя,  Кiпр,  Лiван,  Iрак,  Iзраiль,  Йорданiя,  Iран,  Афганiстан, Саудiвська  Аравiя,  Емен, Оман,  Кувейт,  Бахрейн,  Катар, ОАЕ, Афганістан, країни  Закавказзя:  Грузiя,  Вiрменiя,  Азербайджан        

-видобуток  та  переробка  нафти; багатi  й  бiднi  краiни, гострi  етнiчнi  конфлiкти)

   2.  Пiвденна  Азiя:  Пакистан,  Iндiя,  Непал,  Бутан,  Бангладеш,  Шрi -Ланка,  Мальдiви.

        -вiдсталi   аграрнi  краiни.

   3.   Пiвденно-Схiдна  Азiя:  М’янма,  Тайланд, Малайзiя,  Iндонезiя, Сiнгапур,  Фiлiппiни,  Лаос,  Камбоджа,  В’етнам,  Бруней. 

        -  рис,  рибальство,  мiнеральна   сировина,  торгiвля.

   4.   Схiдна  Азiя:  Китай,  Монголiя,  КНДР,  Корейська  Республiка, Японiя.

         -  соціалізм i  капiталiзм,  вiдсталiсть  i  прогрес.

   5.   Центральна   Азiя : Казахстан,  Киргизiя,  Таджикистан,  Туркменicтан,

         Узбекистан.

      Евразiйськi  краiни :  Росiя,  Туреччина

 

 

Зовнішньоекономічні зв’язки

- У міжнародному поділі праці країни Азії виступають як важли­ві постачальники сільськогосподарської продукції, продукції гір­ничодобувної промисловості. Зростає роль регіону в експорті елек­тротехнічної, радіоелектронної, автомобільної продукції.

- Інтенсивному залученню багатьох країн Азії до світової спіль­ноти сприяє їх вигідне транспортно-географічне положення на морських шляхах, що пов’язують Європу й Америку з басейном Тихого океану.

- Особливу роль в економіці окремих країн Азії відіграє міжна­родний туризм.

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого

1. Яким за площею є регіон Азія (за геосхемою ООН)?

а) 1 б) 5в) 2 г) 3

2. За кількістю населення регіон Азія посідає ...

а) 1 місце б) 7 місцев) 2 місце г) 4 місце

3. Назвіть 3 найбільші у світі морські порти,які розташовані у Азії:

а) Шанхай б) Токіов) Тяньцзінь г) Пекінд) Сінгапур

4. Яку площу регіону складають гори?

а) 2/3 б) 3/4в) 1/2 г) 2/5

5. Укажіть субрегіон Азії, до якого входять Казахстан, Узбекистан, Таджикистан,Туркменістан, Киргизстан.

а) Південно-Західна Азія б) Східна Азіяв) Південна Азія г) Центральна Азія

6. Укажіть неправильне твердження щодо географічного положення Азії.

а) Більшість країн має вихід до моря б) Розташована в різних кліматичних

поясах, значну частину займають області висотної поясності

в) Близькість більшості країн до розвинених держав Європи

г) Велика розмаїтість природних умов, наявність великих покладів

різноманітних корисних копалин

VI.  Підсумки уроку

« Три-два- один»

Три факти, які були новими, цікавими, несподіваними на уроці.

Два факти, які здалися нецікавими, некорисними  або вже відомі.

Один факт, який хотілося б вивчити детально, поглибити знння про нього.

VII.   Домашнє завдання

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
3701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку