Методична стаття
Особливості організації та проведння виховних годин в режимі
групи подовженого дня.
Якубенко О.І.
вихователя групи
подовженого дня КЗО «НВК №42
«школа Ⅰ-ⅡⅠ ступенів-
Дошкільний навчальний
заклад(дитячий садок)»
Дніпровської міської ради
м.Дніпро
вересень 2019
План
Вступ
I Розділ. Виховний простір ГПД
1.1. Організація роботи ГПД
1.2. Взаємозв′язок режиму ГПД та проведення виховних годин
II Розділ. Виховання ціннісного ставлення особистості до себе та
колективу
2.1.Створення сприятливого соціально-гуманного середовища у ГПД
2.2.Забезпечення умов для особистісного саморозвитку учнів
2.3.Дінамика формування творчих здібностей учнів
III. Висновки
«Школа не комора знань.
Усі учні не можуть мати однакові здібності.
І найважливіше завдання
школи-виховання здібностей.
В.Сухомлинський.
Вступ
В основі роботи вихователя ГПД лежить нормативно-правова база, яка регламентує норми та вимоги щодо створення таких груп та організації навчально-виховного процесу в них. Актуальність організації груп подовженого дня (ГПД) на сьогодні зумовлена більш раннім початком навчання дитини у школі (з 6 років), постійною зайнятістю батьків, а також неучастю їх у вихованні власних дітей через тривале перебування за межами України. Виконання загальних виховних та освітніх програм - головна мета роботи групи подовженого дня. Я.А.Коменський у книзі «Велика дидактика» писав:«У вихованні мають потребу і тупі і обдаровані, і багаті і бідні, і начальницькі і підпорядковані і все без виключення».
I Розділ. Виховний простір ГПД
1.1. Організація роботи ГПД
Життя впевнено доводить, що гарне самопочуття дитини в групі подовженого дня (ГПД), бажання відвідувати її безпосередньо залежить від змісту й форм життєдіяльності в позаурочний час, характеру спілкування й відносин, які складаються в їх процесі. Група подовженого дня - об'єднання учнів під керівництвом педагога-вихователя, організуючого з ними щодня заняття в позаурочний час відповідно до встановленого режимом роботи, відповідно щодо статуту та плану роботи закладу,тому важливе значення має особистість вихователя. Його спеціальність складна, різноманітна за своїми вимогами до його особи і має специфічні педагогічні функції. Головне завдання педагога - це створення атмосфери взаєморозуміння, взаємовиручки, поваги і любові, що є основою комфорту, затишку, спокою, самореалізації особистості кожної дитини.
Група подовженого дня є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їхнього відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і в позаурочний час. Вона забезпечує, враховуючи вікові особливості, їхній розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, відкриває можливості всебічного виявлення і розвитку індивідуальних здібностей, запитів та інтересів дітей. Вчені (Л,І,Новікова, Н.А. Селіванова, В.А. Караковский і ін.) відзначають, що виховна система школи (класу) базується на комплексі виховних цілей, співдружності людей, їх діяльності, спрямованої на досягнення цих цілей; відносин, що виникають між учасниками діяльності; тієї частини навколишнього середовища, яка освоєна школою для реалізації поставлених завдань.
Кожна дитина - це індивідуальність, ключова фігура виховного простору. Тільки особистісно орієнтований підхід до виховання сприятиме розвитку особистості дитини.
Виховний простір ГПД - це, по-перше, середовище, в якому опиняються молодші школярі після уроків, по-друге, це спеціально організований спосіб життя дітей у даному середовищі: їхня діяльність, відносини,події,які з ними відбуваються.
При створенні будь-яких освітніх моделей необхідно враховувати основні особливості даної групи дітей. Шкільний вік відкривається критичним, або переломним, періодом, який був описаний в літературі раніше за інших як криза семи років. Давно помічено, що дитина при переході від дошкільного до шкільного віку дуже різко змінюється і стає більш важким у виховному відношенні, ніж раніше. Це якась перехідна ступінь - вже не дошкільник і ще не школяр. Режим подовженого дня рекомендовано вводити в школі з першого класу.
Група подовженого дня має комплектуватися насамперед із дітей, які потребують педагогічного спостереження та подальшого (за необхідності) педагогічного корегування діяльності школяра в навчанні та виховній роботі (необхідність впливу дитячого колективу, систематичного педагогічного керівництва та контролю).
Також необхідно врахувати, що в режимі ГПД першого класу існує структурна особливість - відсутність самопідготовки. Тобто обсяг вільного часу значно більше, ніж в інших класах. Тому виникає необхідність чіткого планування та організації відпочинку дітей.
Планування роботи групи подовженого дня-це процес моделювання середовища групи як комплексу соціально-цінних обставин, які оточують дитину і сприяють його особистісному зростанню.
В даний час важливо, щоб в основу планування роботи педагог-вихователь закладав такі пріоритетні позиції:
• створення умов для особистісного розвитку вихованців;
• створення умов для реалізації, основних форм діяльності учнів у групі продовженого дня: побутової, навчальної, дозвільної, фізкультурно-оздоровчої;
• створення умов для формування системи відносин до самого себе, інших людей, навколишнього світу.
При розробці своєї моделі, я враховувала вікові особливості першокласників. Досвід білоруських колег (М.П.Осіпової, С.І.Козловіч, Е.Д.Король і ін.), які розробили модель "Орієнтир" здався мені особливо цікавим. Вивчивши і проаналізувавши літературу з даної проблеми, я "побудувала" свою модель виховного процесу.
Основою моєї моделі організації життєдіяльності в ГПД - є 6 напрямів, на основі яких складався мій план виховної роботи та проведені різноманітні форми виховної роботи, які склали модель виховного процесу.
Модель виховного процесу «Орієнтир»
«Здоровий спосіб життя» («Дерево роздумів» щодо правильного рішення відносно свого здоров’я, гра-практикум «Сам собі допоможу», відверта розмова «Я вмію вибирати», бесіда-попередження «Знай та будь обережний»,усна газета «Зупинись та подумай»).
«Школа безпеки життя» (вікторина «Транспорт і пішоходи», відео-репортаж «Наш друг – велосипед»,ігри-змагання з «Правил дорожнього руху»,подорож по класу «Травмонебезпечні речі у класі»).
«Природа - наш дім» (екологічна стежина «Природа-наш дім», сторінками «Червоної книги»,заочна подорож «Заповідник «Софіївка»).
«Школа людяності» (година спілкування («Бути на Землі Людиною», «Розкажи мені про себе», відверта розмова «Мій друг: який він?», фото-репортаж «Друзі мого класу»,тест-вправа «Чи вмію я слухати?», урок духовності «Що можна віднести до світу прекрасного?», журнал «Єралаш» «Цікаве життя нашої групи», усна сповідь «Чому я такий(така)?».
«Радість пізнання» (екскурсія-експедиція «Легенди-пісні мого краю», заочна подорож «По континентах», аукціон народної мудрості (загадки, прислів’я), конкурс «Що ти знаєш про Україну?», гра «Що? Де? Коли?»)
«Праця на радість себе і людям?» (гра «Служіння» проводилась постійно, подарунки до свят «Дарую свято»).
1.2.Взаємозв′язок режиму ГПД та проведення виховних годин
Дозвілля школярів має бути організоване правильно, в певній послідовності: спортивна година до самопідготовки, клубна година після самопідготовки і, нарешті, прогулянка. Успішна робота групи подовженого дня залежить не тільки від того, наскільки цілеспрямовано спланована робота й наскільки правильно організований у ній режим. Від раціонального, з точки зору педагогічної і гігієнічної побудови, режиму залежить підвищення успішності, збереження достатньої працездатності і попередження втомлюваності учнів. Дотримання упродовж тривалого часу правильного режиму сприяє зміцненню здоров'я, створює життєрадісний настрій і підвищує працездатність школярів. Неухильне дотримання режиму виховує в учнів такі цінні якості, як дисциплінованість, акуратність, організованість.
Процес чергування в режимі дня праці і відпочинку в свою чергу сприяє збереженню в дітей найвищої працездатності. Вчені відмічають два періоди, коли навчальна діяльність школярів особливо виділяється вранці (з 9 до 11 години) і в другій половині дня (з 16 до 17 години), тому виховні години для дітей корисно проводити о 16.30-17.00.
ІІ Розділ. Виховання ціннісного ставлення особистості до себе та
колективу
2.1.Створення сприятливого соціально-гуманного середовища у
ГПД
Учні, що відвідують групи подовженого дня, мають різний рівень підготовки й розвитку, характер і нахили, а іноді й різну вікову категорію. Завдання вихователя — створити на демократичних засадах дружний і працездатний колектив, який жив би за принципом «один за всіх, усі за одного». Цього можна досягти лише наполегливою працею, енергією, педагогічною майстерністю. У своїй роботі вихователь спирається на актив групи, учнівське самоврядування, батьків своїх вихованців. Водночас виступає і в ролі вчителя, що дає учням знання, і в ролі вихователя, і в ролі друга, і в ролі керівника їхнього багатогранного духовного життя. Адже він не тільки здійснює контроль за навчально-виховним процесом під час перебування дитини в групі, а й забезпечує успішне навчання своїх вихованців, прищеплює їм навички самостійної роботи, разом з учителями організовує допомогу учням, які не встигають у навчанні, тощо. А тому вихователь повинен мати глибокі наукові знання, високу фахову підготовку.
Слід пам'ятати, що джерела інформації сучасних учнів значно поширились і виходять далеко за межі уроку, сім'ї, телебачення, художньої та науково-популярної літератури. При цьому, в них постійно виникають запитання, з якими школярі звертаються до вчителів і вихователів. Щоб мати змогу завжди правильно на них відповісти, вихователь сам повинен багато читати, постійно вчитися, поповнювати свої знання.
Важлива передумова роботи вихователя — його педагогічна, психологічна та методична підготовка. Завдяки їй педагог зможе на високому теоретичному, організаційному та методичному рівні здійснювати процес навчання й виховання учнів ними тощо.
Я працювала з учнями одновікової групи однієї паралелі, але за різними учбовими програмами; інтелект-клас та паралельний клас за програмою НУШ. Починала працювати, враховуючи ,що учні після 5- 6 уроків були втомлені, тому у виховній роботі проводила організаційні ігрові моменти, таки, як «Міні-брейн-ринг», «Відгадай за голосом», «Передай м'яч іншому», «Україна – моя країна». Вони допомагали зняти нервову напругу, подолати стрес після 6 уроків.
Діти із задоволенням приймали участь у проведенні рольової гри у 1-2 класах «Королева ввічливості» та «Король ввічливості»: слідкували за культурою прийняття їжі, поведінкою у їдальні.
Ця гра-робота допомагала розвитку лідерських якостей характеру учнів. Щоб приймати участь у грі,хлопчики та дівчатка намагалися позбавитися від недоліків у своєї поведінці. Рольові ігри «Королева ввічливості» та «Король ввічливості» з’явилася помічником у розвитку у 1-2 класах самоврядування.
В.Сухомлинський писав «ГПД створює умови для спілкування», тому що велике значення мають індивідуальні форми виховної роботі:
а) корекційні хвилинки;
б) діалоги;
в) співбесіди;
г) поради;
д) спостереження.
З учнями девіантної поведінки має сенс проводити «корекційні хвилинки», «співбесіди», поради, відноситися до них з співчуттям, довірою. Їм подобаються ігри, які стабілізують фізичну та емоційну активність.
Одна із важливих різноманітних форм виховної роботи,яка сприяє розвитку творчих здібностей дитини - клубна година.
Клубна година - це захід, що проводиться у виховних цілях. Вихователь готує його заздалегідь, ставить за мету, завдання, визначає прийоми і методи виховного впливу. Це форма організації позаурочної діяльності учнів, спрямована на раціональне використання вільного часу в цілях різнобічного вдосконалення особи школярів, розвитку їх індивідуальних схильностей і здібностей, задоволення.
Виховний вплив на дитину під час клубних годин ведеться в різних освітніх областях.
2.2. Забезпечення умов для особистісного саморозвитку
Важливий вплив на характер учня віддається « індивідуальної траєкторії розвитку дитини», поглибленої індивідуальної роботи, яка розвиває особистість учнів:
• естетичне виховання - формується естетичне ставлення до життя (праці, природи, мистецтва, поведінки), розвивається почуття прекрасного.
Дуже приємно, що учні складали на класній дошці аплікації-картини «Мальовнича Україна», «Свято 8 Березня». Працювали у парах, викладаючи елементи картин, відчуваючи доброзичливе ставлення одне до одного;
• фізичне виховання передбачає правильне фізичний розвиток школяра, вироблення рухових умінь і навичок, формування гігієнічних умінь та навичок. Діти із задоволенням приймали участь у подорожах-екскурсіях «Знайди дерево за описом», «Кольорова квітка».
Змагання між хлопцями паралельних класів виховували мужність, дружбу;
• трудове виховання - акцент робиться на практичне застосування школярами теоретичних знань; трудова освіта є комплексним вихованням і включає уявлення про техніку і технології, вміння вирішувати практичні завдання, досягати якісних результатів;
• екологічне виховання - основним завданням є конкретна практична природоохоронна діяльність. Форма проведення- обговорення між двома групами «Світ природи і світ душі», «Природа стогне від болю», «Екологічна стежина»;
• моральне виховання - формування морального створення, виховання і розвиток моральних почуттів, вироблення умінь і звичок моральної поведінки.
«Коли додається щастя?». Форма проведення-круглий стіл., Цікаво пройшло обговорення за чашкою чаю «Людські відносини «Які вони є?»;
• розумове виховання - пізнавальна вікторина до Дня міста «Я люблю своє місто»; вікторини «Зоряні мрійники», «Най, най, най…»
Прогнозовані результати
Девіз дітей: « Ми-команда. Один за усіх, усі за одного».
4. Придбання нових знань і умінь в результаті занять на клубних годинах.
Учні разом з батьками склали відео – репортаж «Україна - моя Батьківщина», «Заочна подорож у минуле України», «Свято Соборності», «Свято рідної мови», «Як святкують Новий рік у різних країнах світу», «Лист до Святого Миколая», «Свято Перемоги», «Великдень». Форми проведення виховних годин можуть бути самими різними: практичні заняття, рольові ігри, конкурси, свята, бесіди, вікторини, читання художньої літератури, екскурсії, КВК, заняття постійно діючих гуртків та ін.
2.3. Динаміка формування творчих здібностей
Динаміка формування творчих здібностей пропонує участь у підготовці та проведенні драматизації казок, пісень, віршів, сюжетно-рольових, сюжетно-ситуативних ігор та ін..
Діти із задоволенням приймали участь у драматизації казок «Лисичка зі скалочкою», «Теремок», «Лиса та журавель», «Рукавичка», «Івасик-Телесик», інтерпретації казки «Дюймовочка». Малоактивні учні склали міні-драматизацію «Відкіля стіл прийшов», «Історія пензлика». Завдяки участі у міні-виставах сором’язливі діти стали відчувати себе впевнено, активно.
Важливе завдання в роботі з дітьми в ГПД - турбота проте, щоб годинник дозвілля, вільний від виконання домашнього завдання, проходив захоплююче, цікаво сприяв реалізації творчих здібностей дітей.
Ми з учнями склали дидактичні карти під час проведення виховних годин: «Мовна квітка», «Рідна мова», «Який мій друг», « Моя Україна».
Цілеспрямоване тренування гнучкості мислення, асоціативності, використання фантазії, інтуїції, уяви, дослідницьких методів - це робота, спрямована на розвиток творчості мислення.
Творча людина - це креативна людина, яка вміє вільно думати,відчувати, поважати себе та інших.
Видатні дидактики І.Я. Лернер, М.Н. Скаткин звернули увагу на те,що не дивлячись на дані від природи здібності до творчості, інтуїції та уяви, кожна людина може реалізувати їх на різному рівні.
Що стосується учнів молодших класів, а саме з ними працює вихователь подовженого дня, то їх творча винахідницька діяльність, повинна бути націлена не стільки на розв′язання технічних навчальних задач, скільки на вирішення і винахід того, що реальніше і ближче до них. (Екскурсія по класу « Травмонебезпечні речі у класі», гра-попередження «Обережно! Сходинки!»).
Інтерактивне довірливе спілкування педагога та учня допомагає розвитку творчих здібностей дітей.
Творчість - це підсумок щоденної, наполегливої праці педагога, дитини та батьків. Виховання і діяльність школярів у групі подовженого дня обов’язково підтримується тісною співпрацею з батьками школярів. Сучасна Україна переживає кризу сімейного виховання, тому «як показують дослідження проблем сімейного виховання, відбувається через незнання батьками правил виховання дітей». Особливість роботи з батьками ГПД -індивідуальний підхід, активне залучення до роботи групи, просвітницька педагогічна діяльність, різноманітні форми індивідуальної роботи; «родинний міст», «вклад моєї родини в життя України», «сімейний альбом», консультації, бесіди-поради. Батьки були зацікавлені в тому, щоб їх діти приймали участь у проведенні драматизації, тому із задоволенням готували декорації та костюми для виступів маленьких акторів.
Тільки цілеспрямоване виховання та навчання може забезпечити високий рівень розвитку закладених природних творчих здібностей, дати суспільству відповідальну особистість з розумінням свого обов′язку, шляхетну особистість, комунікабельну, високоморальну, здатну служити людству.
Практика роботи з дітьми групи подовженого дня доводить, що в умовах демократичного типу спілкування, діти діляться з вихователем своїми переживаннями, мріями, ставлять без боязкості багато питань, які характеризуються більшою змістовністю.
Важливою задачею у розвитку вихованості почуттів є створення комфортного соціально-гуманного середовища. Благодатний психологічний клімат характеризується атмосферою невимушеності,взаємної поваги, приязності, делікатності, культури. Названі якості визначають людину високої моралі.
«Культура поведінки виражає, з одного боку, моральні вимоги суспільства, закріплені в нормах, принципах, ідеалах закону, а з іншого — засвоєння положень, що спрямовують, регулюють і контролюють вчинки та дії людини.
Надзвичайно важливо, щоб діти відчули цінність культурності, духовності та сприймали це як повноцінність життя. Тоді їхнє бажання морального удосконалення буде закономірним».
III. Висновки
Метою різноманітних форм виховного процесу є формування свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними особистісними якостями й рисами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямованими на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні. Виховний вплив на людину як найвищу цінність – основа формування системи ціннісного ставлення особистості до соціального і природного довкілля та самої себе.
Список використаної літератури
1. Закон України про освіту» (2017р.).
2."Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України", програмі, що затверджена наказом № 1243 МОН, молоді та спорту України від 31.10. 2011 р.
3. Новий Державний стандарт початкової освіти (21.02.2018 р.).
4. Наказ МОН від 02.06.2018р. №677.
5.«Про затвердження «Порядку створення груп подовженого дня»
6. Амонашвілі Ш.О. «Школа життя», Москва, 2000.
7. В.О.Сухомлинський «Серце віддаю дітям» Вибр.твори, т.5.
8. Рассадіна С.Б. «Организація проведення клубних годин»
https://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/vospitatelnaya-
rabota/2017/10/27/metodicheskaya-razrabotka-organizatsiya-klubnogo .
9. Кизим О.П. «Організація роботи групи подовженого дня».
10. Відділ освіти, молоді та спорту Волочиської міської ради Волочиська ЗОШ І-ІІІст. Творча група вихователів «Організація та планування роботи у ГПД», «ГПД у НУШ»
11. К.Д. Ушинский «Воспитание человека» Москва, 2000.
12. Шабаєва Л.М.ст. «Громадянське виховання» КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
13. Шабаєва Л.М. ст. «Родинне виховання» КВНЗ «Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти».
Додатки
Програма «Орієнтир». Модель виховного процесу
Підготовка виховного заходу
Інтелект-карта «Організація активного дозвілля»
Інтелект-карта «Україна»