Відкритий урок з ЯДС
у 4 класі
Підготувала
Вчителька початкових класів
Сурова Лариса Олександрівна
2024
Тема: Особливості природи Тихого океану
Формування предметних компетентностей
Мета: ознайомити з особливостями Тихого океану, розглянути значення океану, його проблеми, формувати уміння читати карту і працювати з нею; розвивати мовлення й мислення, пізнавальний інтерес, вміння працювати в парі, в групі; виховувати спостережливість, взаєморозуміння, бережне ставлення до природи.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований, урок-подорож
Обладнання: фізична карта півкуль, картки для групової роботи, картки для індивідуальної роботи, записи на дошці, корабель, підручник, ноутбук, мультимедійна дошка, тести, ілюстративний матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Діти, у нас на уроці присутні гості. Поверніться і привітайтеся з ними.
Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять
Працює мій мозок
І вчусь я старанно,
Сприймаю все нове
І мислю логічно,
І вчителя слово
Здійсню я практично.
ІІ Актуалізація опорних знань
Як завжди ми розпочинаємо наш урок зі спостережень за погодою.
- Хто бажає розповісти про погоду сьогодні? (сьогодні _______, температура повітря _____, стан неба ____, погодні явища _______________)
2. Перевірка домашнього завдання
- А тепер час перевірити домашнє завдання.
У вас на партах є картки з індивідуальними завданнями (тести). Оберіть картку (картки різного рівня). Виконайте тести.
Перевірка тестів. На дошці правильні відповіді відповідно номеру вашої картки.
- Майже всі виконали тести без помилок. Це дає вам право перейти до вивчення нової теми. Але спочатку давайте пограємо.
3. Гра «Відповідність»
Робота в парах
У вас є завдання на аркушах. Ви швиденько виконуєте разом, а один учень на дошці.
Перевірка фронтальна. Звіряємо з дошкою.
- Молодці, видно, що вдома уважно читали параграф. Тепер ми можемо перейти до вивчення нової теми.
Сьогодні у нас буде урок-подорож. Туристична компанія « Мрія» запропонувала
нам відпочинковий тур. Відправимось у подорож на лайнері «Океанія»
( Вчитель демонструє зображення корабля з фото учнями). А щоб дізнатися куди ми подорожуємо, треба скласти слово з розсипаних букв (ТИХИЙ ОКЕАН)
- Молодці!
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
- Сьогодні ми познайомимося з особливостями природи Тихого океану. За те, що ви правильно розгадали зашифровані слова – отримуєте корабель, на якому ми вирушимо у плавання, щоб дослідити особливості природи Тихого океану.
Але є одна умова,що ми заплатимо за квитки здобутими на уроці знаннями.
Отже, нам всі потрібно добре попрацювати. Згодні? (так)
Команда корабля завжди бере на борт у плавання бочки з прісною водою.
А ми будемо наповнювати бочку знаннями, які здобудемо під час уроку.
(Вчитель демонструє зображення бочки «Знання»)
Ось такими «відрами - завданнями» ми будемо наповнювати бочку знаннями.
Мотивація
- На нашому кораблі нема вітрил і зараз ми їх поступово підніматимемо.
- а що ви хочете дізнатися про Тихий океан? Що вас цікавить?
- місце знаходження
- походження назви
- клімат
- рослинний світ
- тваринний світ океану
Ми з вами склали кілька питань, на які треба дати відповідь протягом уроку. І таким чином підняли вітрила нашому кораблю.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Щось двигун нашого корабля не заводиться. Треба дати відповідь на кілька питань, щоб двигун завівся.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
- Давайте пригадаємо що таке водойми? (озера, річки, ставки, моря, океани)
- який колір переважає на глобусі? (блакитний)
- про що це свідчить?(2/3 планети займає вода)
- пригадайте, що таке Світовий океан? (Це водна оболонка Землі. Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами)
- які океани є на Землі? (На Землі – чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий)
- у яких півкулях вони розташовані?
- чим схожі всі океани? (солона вода, мають тварини і рослини)
- чим вони відрізняються? (місцем знаходження, розмірами, глибиною, температурою води, кліматом, назвою)
- Молодці, своїми відповідями на питання ви полагодили двигун, можна вирушати. Але ми не знаємо хто капітан корабля.
- Зараз хто першим першим дасть правильну відповідь на питання і буде капітаном нашого лайнера.
- хто перший перетнув Тихий океан? (перший перетнув цей океан португалець Фернан Магелан в 1521 році. Майже 500 років назад)
- молодець! Капітан корабля _____________
Словникова робота
- До речі, для того щоб краще вивчати океани, почала швидко розвиватися молода наука – океанологія. Ця наука вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані. (слово на дошці)
Інтеграція з українською мовою:
-Діти, в якому значенні вжито словосполучення «молода наука», хіба вона може бути молодою? (це словосполучення вжито в переносному значенні)
- правильно!
-Ну що, сідаємо на корабель! Розверніть свої парти, щоб у нас утворилися групи.
- ми зараз заплющуємо очі і опиняємося на дослідницькому кораблі, в океані.
(звучить музика: звуки хвиль, шторм)
Кожна група отримала завдання, щоб дослідити Тихий океан.
Перша Зупинка «Географи»
1)Тихий океан – найбільша частина Світового океану. Більша частина Тихого океану розташована в Західній півкулі обабіч екватора. Його середня глибина становить 4300 м, а найбільша — 11022 м. Тихий океан займає 1/3 усієї земної поверхні, ½ площі світового океану. Майже посередині його розділяє екватор. Океан омиває береги п’яти материків: Північної та Південної Америки на сході, Євразії на півночі, Австралії на південному заході та Антарктиди на півночі. Тихий океан — це найглибша частина Світового океану.
2) Походження назви
Тихий океан – найбільший океан на планеті. Спочатку він носив назву Великий.
Першим перетнув цей океан Фернан Магеллан в 1521 році. За час їх подорожі (це 4 місяці) не було жодного шторму. Ось тому він і назвав його Тихим. А на справді Тихий океан самий неспокійний і грізний океан нашої планети, і багато моряків випробували на собі його характер.
3)Клімат
Клімат Тихого океану через розташування його майже у всіх кліматичних поясах Землі надзвичайно різноманітний. Температура поверхневих вод Тихого океану, які нагріваються сонячними променями, змінюється від +27 °С поблизу екватора до 0 "С і нижче біля полюсів. На великій глибині, куди не потрапляють сонячні промені, температура води становить приблизно +2 °С. Узимку північні окраїни Тихого океану вкриваються льодом. Біля узбережжя Антарктиди температура опускається нижче 0 °С і тримається на такому рівні впродовж усього року, тому морський лід там не тане.
- Молодці , дослідники першої групи.
- Давайте перевіримо, що ви запам’ятали
- Хто покаже розташування тихого океану на карті?
- Хто поясне назву океану?
- Нам час вирушати далі (шум хвиль)
ІІ зупинка «Біологи» Рослинний світ
Дослідники другої групи також знайшли відповідь на питання, , які ми ставили на початку уроку.
ІІІ група нам розповість про тварин Тихого океану.
1)Тваринний світ Тихого океану дуже різноманітний. Тут зустрічаються практично всі мешканці Світового океану. Серед риб- оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські черепахи і змії.
2)Живуть кити , тюлені, морські котики. Основною їжею ссавців і багатьох риб, що заселяють ці води, є восьминоги, устриці, зоопланктон, раки, кальмари, мідії, медузи і багато інших.
3) серед мешканців також зустрічаються досить рідкісні види морських їжаків, а також древніх риб, які вже не збереглися в інших океанах.
4)Учень показує на слайдах тварин океану
- молодці. Учні другої та третьої групи. Давайте перевіримо як ви слухали дослідників.
- Які рослини є у Тихому океані?
- Які тварини мешкають в океані?
Настав час перепочити
Фізхвилинка
3. Робота з зошитом (с. частково колективно)
- Ми з вами дали відповідь на питання, які нас цікавили? (так) Але ж ми не можемо лишитися в океані. Нам треба повернутися додому. Тому, щоб корабель розвернувся, вам треба виконати завдання в зошиті.
ПЕРЕВІРКА
V. Узагальнення і систематизація знань
- Ви виконали завдання правильно, тому наш корабель розвернувся і прямує додому. А щоб нам не було сумно повертатися, ми виконаємо природничу розминку «Так чи ні»
- Чи вірите ви в те, що океани – величезні ділянки води, що оточують материки й острови? (так)
- Чи вірите ви, що вода в океані не солона? (ні)
- Світовий океан складається з шести океанів? (ні)
- Більшу частину Землі займають материки? (ні)
- Найбільший ─ Тихий океан? (так)
Наш корабель майже допливає до зупинки. Але він може потрапити у шторм, бо Тихий океан, зовсім не тихий, насправді, у ньому дуже часто буває сильний шторм. Тому аби не потрапити у шторм, нам треба вияснити значення Тихого океану
Асоціативний кущ (на дошці)
-Діти, виходить, що Тихий океан має дуже важливе значення для людей.
Але саме це і призвело до того, що у нього зараз велика проблема.
-Хто здогадався яка? (забруднення)
Прийом «Фішбоун»
Забруднення Тихого океану
Проблема: «Забруднення тихого океану»
Причини:
1)надмірна господарська діяльність;
2) Видобуток нафти;
Факти:
1)скорочення чисельності цінних риб, особливо китів та морських котиків;
2) забруднення океанічних вод нафтою і нафтопродуктами;
Висновок: Треба бережно використовувати ресурси тихого океану
- Діти, ми з’ясували значення Тихого океану, обговорили, які проблеми у нього існують та як їх вирішити. Тому наш корабель не потрапив у шторм. А щоб ми нарешті зійшли на берег, треба ще попрацювати у групах.
Робота у групах
Завдання кожної групи на партах.
На картках треба показати межі Тихого океану; вибрати із запропонованих рослин і тварин ті, які є у Тихому океані і приклеїти.
Капітани творчих груп презентують роботу груп коло дошки.
-Подорож наша закінчується, щоб корабель зупинився, треба опустити вітрила. Давайте підведемо підсумки нашого плавання (знімаємо частину вітрила і відповідаємо на питання, які поставили на початку уроку)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
-Де розташований Тихий океан?
-Що ви знаєте про назву океану?
-Чим багатий Тихий океан?
Оцінювання
Домашнє завдання
Прочитати с. _____; підготувати інформаційне повідомлення про одну
тварину, яка мешкає у Тихому океані.
Крісло автора ─ «дівчинка-вода»
Вода. А я ─ Вода! Я на планеті всюди!
Життя буяє , доки є вода.
Живуть рослини і тварини, й люди.
А зникну я ─ прийде до всіх біда.
Засохне ліс, загине море й річка.
Пустеля стане всюди й суховій.
Без кольору і без смаку водичка,
А сила велетня в воді святій.
Як є вода, то й казка оживає,
Зелена вся планета і жива.
Росте травичка, квітка зацвітає.