Особливості роботи з обдарованими учнями на уроках фізики

Про матеріал
Особливості роботи з обдарованими учнями на уроках фізики. Особливості роботи з обдарованими учнями на уроках фізики
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Полтавський професійний ліцей

 

 

 

 

Методична розробка на тему:

«Особливості роботи з обдарованими учнями на уроках фізики»

 

 

 

                                           Склала викладач Л.В.Гайтан

                                                                      Розглянуто на засіданні методичної комісії

                            з виховної роботи.

                                               Протокол №  9  від 28.05.2019.

                                                                           Голова методичної комісії ____О. О. Шаповал

                                                               Методист ліцею _______ Т.Ф. Шепель

 

 

 

 

 

Полтава

 2019

 У кожній людині є сонце.

Тільки дайте йому світити

Сократ

 

Безталанних дітей не існує – це думка, якої дотримуються відомі педагоги й філософи усіх часів і народів.

Талановиті учні – унікальні, а тому їм нелегко у цьому неспокійному світі. Вони надзвичайно вразливі, тому потребують особливої уваги, підтримки, похвали. І працювати з такими дітьми важче. Адже ця праця потребує постійної витримки та душевних поривань від кожного педагога. І, як завжди, головним є пошук ключа – індивідуального підходу до кожного учня, з вираженою неповторністю, оригінальністю та незалежністю. Тому хочеться пригадати вислів талановитого педагога Василя Олександровича Сухомлинського: «Світ вступив у століття Людини, більш ніж будь-коли ми зобов'язані думати про те, що вкладаємо у душу дитини...».

Проблема роботи з обдарованими учнями в наш час стає все більш актуальною. Це насамперед пов'язано з потребою суспільства в неординарних творчих особистостях. Раннє виявлення, навчання і виховання талановитих дітей є одним із головних завдань удосконалення системи освіти. Тому педагог, який працює з талановитими учнями, має бути доброзичливим і чуйним, цілеспрямованим і наполегливим, готовим до виконання різноманітних обов’язків, до перегляду своїх поглядів і постійного самовдосконалення, уміти розбиратися в особливостях психології учнів, відчувати їхні потреби та інтереси, мати високий  рівень інтелектуального розвитку, широке коло інтересів, живий та активний характер, нетрадиційний особистий світогляд, бути готовим до виконання різноманітних обов’язків, пов’язаних з навчанням учнів, володіти почуттям гумору, емоційною стабільністю, виявляти гнучкість, уміти переконувати, мати схильність до самоаналізу.

За якими принципами будується робота з обдарованими учнями?
• Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
•Орієнтація на потреби дитини.
• Максимальне розширення кола інтересів.
• Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
• Ускладнення змісту навчальної діяльності.

Розвиток сучасної освітньої системи ставить безліч питань щодо змісту й організації навчання учнів, методичного забезпечення викладання навчальних дисциплін. Важливою проблемою є пошук оптимальних шляхів зацікавленості учнів до навчання, спонукання до творчості, підвищення розумової активності. Крім того, ми знаємо, що новий етап у розвитку освіти пов’язаний з упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації освітнього процесу. Перед викладачем стоїть завдання виховати особистість, яка зуміє правильно обрати свій подальший шлях, зважаючи на власні можливості, ефективно розв’язувати проблеми, що виникатимуть в реальних ситуаціях життя.

Завдання роботи з обдарованими учнями:
• Розвиток цілісної картини світу в уявленнях дитини.
• Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
• Розвиток здатності самостійно навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
• Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».

Робота з талановитими учнями вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим викладачам.

Форми роботи вчителя-фізики з обдарованими учнями:

  1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.

2. Індивідуальна й диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.

Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації. Серед методів навчання талановитих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань,умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер. Тому основним у діяльності педагогічно-учнівського колективу є, насамперед, проведення освітніх заходів, спрямованих на реалізацію творчих здібностей учнів, їхню мотивацію до навчання. Не менш важливим є й увага до творчого обдарування кожного викладача закладу і виконання одного з найголовніших завдань – не втратити, і в подальшому зробити все можливе для розвитку творчого потенціалу своїх вихованців. Костянтин Дмитрович Ушинський зазначав: «Учень – не просто посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити». Саме ці слова повинні стати професійним гаслом кожного викладача. Педагог не повинен обмежуватися фразою: «На жаль, обдаровані вихованці відсутні». Кожна дитина має певні задатки, здібності, які потрібно вміти своєчасно побачити,  розкрити й наполегливо розвивати.

Вище зазначену проблему можна вирішити шляхом залучення учнівської молоді до різноманітних конкурсів, а особливо конкурсів-захистів творчих робіт Малої академії наук України. Оскільки учнівська молодь характеризується різними здібностями, неоднаковою зацікавленістю у навчанні, певними уподобаннями у виборі майбутньої професії, важливо якомога раніше виявити і розвинути інтерес до дослідницької діяльності.

Найголовнішим у роботі педагога є уміння навчити учня концентрувати увагу, спостерігати за об’єктами і явищами природи, бути допитливим. Проте  не слід поспіхом задовольняти  дитячу допитливість у всіх аспектах. Краще, коли учень сам дізнається про те, що його цікавить. Якщо ж педагог замінить його розумове мислення своїм авторитетом, то учень з часом зовсім перестане думати і стане «іграшкою» чужої думки.

Необхідні такі передумови, щоб цілеспрямованого учня вразило будь-яке помітне явище, щоб воно декілька днів турбувало його, перш ніж він це явище  для себе відкриє. Справа учня – бажати, шукати, знаходити; справа педагога –  зробити знання доступними, зародити бажання вчитися, вказати на засоби досягнення мети. Позитивний результат дає спрямованість навчально-  виховного процесу на впровадження елементів дослідницької діяльності у процес навчання,  на підвищення ролі самостійної роботи учнів, на критичний аналіз знань, отриманих у процесі навчання, на вміння застосовувати потрібні знання на практиці у новій нетрадиційній ситуації.

Педагогічний досвід показує, що розвиток умінь і навичок у самостійній пізнавальній діяльності з елементами  творчості, пошукової роботи в межах традиційної класно-урочної системи неможливий. Непересічна роль у формуванні нової генерації української творчої еліти для всіх галузей суспільного життя належить системі МАН України як невід’ємної складової системи неперервної освіти, яка надає учням додаткові можливості для духовного та інтелектуального розвитку, задоволення їх творчих та освітніх потреб.

Зрозуміло, що підготувати на конкурс-захист науково-дослідницьку роботу високого рівня не так просто. Це викликає великі труднощі у багатьох учнів, якщо в них немає певної підготовленості до науково-пошукової роботи. Найефективнішим методом вирішення такої проблеми є проектна діяльність учнівської молоді, в процесі якої навчання переростає в дослідницьку діяльність із забезпеченням якісного розвитку творчих здібностей дитини.

Я глибоко переконана, що у кожному навчальному закладі є талановиті та обдаровані учні. Тому і Полтавський професійний ліцей – не виняток. На третьому курсі здобуває освіту кваліфікацію «Кухар, кондитер» яскрава і неповторна особистість –  Дядюк Юлія, яка виділяється серед своїх однолітків: має досить стабільні інтереси, любить ставити й вирішувати складні питання, уміє відстоювати свою точку зору, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Юлія виявляє особливі здібності до предметів філологічного та природничо-математичного циклу, часто здається оточуючим «не за віком» дорослою, наполеглива у досягненні мети, мислить креативно, пропонує несподівані відповіді, рішення. Учениця має здібності в області філології. Вона може легко написати оповідання, розпочинаючи цікавою та інтригуючою зав’язкою, напруженою кульмінацією та не менш фантастичною розв’язкою. Юлія вміє дотримуватися вибраного сюжету, не втрачає головної думки,коли про щось розповідає, добирає у своїх оповіданнях такі слова, які добре передають емоційний стан героїв, їх переживання і почуття, вводить у твір важливі для розуміння подій деталі. Юлія має тверді математичні навички у виконанні усних, письмових, інструментальних (точних і наближених) обчислень, володіє символічною мовою алгебри, застосовує отримані навички в ході вирішення задач, лінійних нерівностей, застосовує графічне зображення для розв’язання та дослідження рівнянь, систем та нерівностей, використовує графічні зображення опису і аналізу реальних залежностей, вміє встановлювати ймовірність подій, які допустимі для аналізу на отриманому рівні математичних знань, застосовує вивченні поняття, результати та методи при розв’язуванні задач з різних розділів курсу.

Саме ці здібності дозволили їй досягти вагомих результатів у багатьох конкурсах, зокрема, Юлія здобула ІІ місце в обласному етапі олімпіади з математики серед закладів професійної (професійно-технічної) освіти; в обласному конкурсі з фізики «Фізика в житті людини»; у ІІ обласному конкурсі з астрономії «Перлини зоряного неба»; має відмінний результат у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» та добрий – у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня». Саме ці заходи дали можливість учениці перевірити свої знання й уміння і застосовувати їх на практиці, відчути азарт змагання і радість успіху, помірятись силами з ровесниками з усієї України, яких об’єднують цікаві науки: фізика та математика.

У лютому 2018 року на базі Полтавського професійного ліцею був проведений ІV етап VІІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, мета якого – формувати творчу особистість засобами рідного слова на прикладі творчості Великого Кобзаря. Дядюк Юлія, яка здобула перемогу в обласному етапі конкурсу, взяла участь у змаганні і посіла ІІ місце.

Здібні, талановиті люди, такі, як Юлія Дядюк, у будь-якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. У сучасній ситуації, яка характеризується стрімкими змінами в усіх сферах життя – політичній, економічній, науковій і культурно-мистецькій – поряд із освіченою та фаховою компетентністю особливого значення набувають уміння людини самостійно та нестандартно мислити, висувати оригінальні ідеї та прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь-якій діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 11 клас (Сиротюк В.Д., Баштовий В.І.)
До уроку
ДОПОМІЖ НІ МАТЕРІАЛИ
Додано
30 травня 2019
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку