Озера і лимани, їх типи; особливості гідрологічного режиму. Водосховища

Про матеріал
Розробка конспекту з географії 8 клас про поверхневі води України, а саме озера, лимани і водосховища
Перегляд файлу

                              Тема. Озера і лимани, їх типи; особливості гідрологічного режиму. Водосховища.

Практична робота № 4 (продовження)Позначення на контурній карті річок, озер, водосховищ, каналів, боліт. Аналіз забезпеченості водними ресурсами різних територій України.

         Мета: продовжити формувати знання учнів про комплекс поверхневих вод України, поглибити знання учнів про утворення й гідрологічні характеристики озер на прикладі українських, розглянути проблему доцільності створення водосховищ, з’ясувати закономірності розташування озер, лиманів, водосховищ територією України, удосконалювати вміння та навички роботи з тематичними й контурними картами.

Тип уроку : комбінований

Обладнання: підручник, атлас, фізична карта України, зошити для практичних робіт

                                             Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Як клімат і рельєф впливають на річкову мережу ?

2. Визначте похил річки Південний Буг.

3. Охарактеризуйте живлення річок України.

4. Назвіть особливості гідрологічного режиму річок України.

5. Проаналізуйте роботу річок.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

-         Що називається озером,лиманом,водосховищем?

-         Назвіть типи озер залежно від походження озерних улоговин?

-         За якими ще ознаками можна класифікувати озера?

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

        Поверхневі води України, з якими ми почали ознайомлюватися на минулих уроках, представлені не лише річками. Всі вони різні, але надають неповторної краси природі України, яку оспівано в народній творчості, у творах поетів. Користь від них не лише як від джерел води, лікувальних грязей, риби, а й насамперед, як зон рекреації. Які ще типи водних об’єктів існують на території нашої країни ми сьогодні розглянемо. Якість засвоєння матеріалу ми перевіримо під час гри «Най…Най» та при виконанні практичної роботи.

V. Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь вчителя про озера

Озеро – природна заглибина на суходолі, заповнена водою.

Озеро – це природна водойма з уповільненим стоком, або така, що зовсім не має стоку.

В Україні налічується понад 3000 озер, з них 30 мають площу поверхні більше 10 км2. Озера утворюються в різних за походженням улоговинах, тому за цією ознакою розрізняють такі типи озер: ( учні записують до зошита типи озер з прикладами)

  • Заплавні – утворені з частин старого русла в долинах низинних річок  Прип’яті  (Голянське) і Десни ( Старуха,Вершина) – неглибокі, сполучаються з річкою,гарні місця для відпочинку.
  • Дельтові – в дельті Дунаю утворилося 26 озер, серед них Ялпуг – найбільше прісне озеро в Україні (149 км2),Кагул,Кугурлуй, їх води використовуються для водопостачання та зрошення.
  • Лиманні – колишні лимани на узбережжі Чорного і Азовського морів (в Криму – Сасик, Донузлав, Куяльник).
  • Карстові – (провальні), утворились у порожнинах після розчинення гірських порід, глибокі,з прозорою водою. На Волині Шацькі озера - Світязь(найбільше і найглибше озеро природного походження 27 км2 ) Пулемецьке, Луки. Озера і навколишні ландшафти є центром Шацького природного національного парку. В басейні річки Турії озеро Нечимне, оспіване Л. Українкою в «Лісовій пісні»
  • Льодовикові – наслідок роботи давніх льодовиків, у Карпатах – Несамовите, Бребенескул (найвище в Україні озеро на висоті 1801 м) 
  • Загатні – (завальні), утворились внаслідок перекриття річки завалом. У Карпатах на висоті 989 м на Південних схилах Горган, є озеро Синевир.

 

                                          Озеро закоханих  (легенда)

У давні часи гори належали багатому графу. Одного разу граф вирішив об’їхати загарбані угіддя, узявши із собою юну доньку на ім’я Синь, перевірити, як його наймити – лісоруби працюють у горах.

Батько, захопившись своїми господарськими справами, не вгледів, як донька, зачарувавшись верховинською красою, вийшла на полонину. Сіла під смереку і враз її душу заполонила ніжна мелодія сопілки. Оглянувшись довкола, дівчина помітила овець,що паслися на поляні, а потім і юнака Вира, який їх стеріг і вигравав на сопілці.

Довго Синь слухала сопілкову пісню, а під вечір попрощалася з юнаком, пообіцявши навідати його незабаром.

Упросивши батька, Синь знову приїхала в гори, щоб побачитися з Виром. Усе було, як і першого разу. Вони покохали одне одного.

Але заздрісники вистежили і донесли графові, що його донька покохала бідного верховинського вівчара. Граф заборонив доньці зустрічатися з Виром.

Однієї днини, коли закохані мали зустрітись,юнак заздалегідь прийшов на своє улюблене місце і заграв тужливу мелодію. В цей час слуги графа потайки підкрались і  з  високої скелі зіштовхнули на легеня велику брилу. Синь очам своїм не повірила : тільки–но сумно тужила сопілка, а тепер у долині під валуном лежало Вирове тіло. Сльозам Сині не було краю. Так із сліз утворилось озеро, яке люди назвали Синевир.

Насправді ж озеро утворилося в результаті потужного зсуву, викликаного землетрусом, близько 10 тисяч років тому. Гірські кам’янисті породи виросли на шляху швидкого струмка, утворивши греблю і повністю перегородивши вузьку долину. Улоговина заповнилася водою трьох гірських струмків.

 

                             Озера за водним режимом поділяються на :

Стічні                                       Безстічні                                          Проточні

 

 

 

Водний режим озера пов'язаний із солоністю його води.

2. Метод «Прес»

-         Які озера будуть солоними залежно від водного режиму? ( Безстічні, бо вода принесена річкою випаровується, а солі залишаються).

-         Де в Україні можуть бути солоні озера? Чому? ( в Криму і в долині Дунаю і Дністра, вплив клімату,вони безстічні)

 

                                                 Озера за солоністю :

  • Прісні ( більшість озер України)
  • Солоні - у Криму Донузлав, Сасик, Саки (дно вкрите шаром темно-сірого мулу,липкий і в’язкий,має лікувальні властивості); найсолоніше озеро Сиваш (концентрація солей 200-240 %0).

 

 3.Розповідь вчителя про  лимани

З- поміж природних водойм значне місце в Україні займають лимани.

 

 4.Завдання для учнів. За картами атласу визначте,де на території України є лимани?Назвіть і покажіть їх на карті.

Лиман – затока, що утворилась при затопленні морем долини рівнинної річки, внаслідок відносного опускання прибережних частин суходолу;

Лимани, витягнуті мілководні затоки, бувають :

                                               - відкриті, що сполучаються з морем;

                                               - закриті, що відокремлені від моря.

На узбережжі Чорного моря утворилися 22 лимани, вони відокремлені від моря піщаними косами і належать до водойм озерного типу. Найбільшим прісноводним лиманом є Дністровський (довжина 42 км, площа 360 км2), Дніпровський,Бузький, Тилігульський, Хаджибейський, Куяльницький (наймілководніший,температура води до 300 , відомий лікувальними грязями).

На узбережжі Азовського моря – Молочний, Утлюцький. Лимани й озера півдня України – це резерв води для різних потреб, об’єкти широкого рибного промислу, бази для розвитку курортного господарства. 

 

5.Розповідь вчителя про водосховища

Водосховище – це штучна водойма,створена шляхом спорудження греблі на річці. Створюються з метою :

-  Накопичення води для побутових і господарських потреб;

-  Для регулювання водного стоку;

-  Створення умов для виробництва електроенергії;

-  Покращення умов судноплавства;

-  Риборозведення.

Першу ГЕС з Дніпровським водосховищем було збудовано в 1934 році на Дніпрі, у Запоріжжі. Нині там ціла низка водосховищ .

 

6. Завдання для учнів . За картами атласу визначте, які водосховища збудовано на Дніпрі, на Південному Бузі, на Сіверському Дінці?

 7. Робота за  підручником. Завдання для учнів: ознайомтеся з параграфа  у підручнику та перелічіть негативні наслідки створення водосховищ на території України.

 8. Висновок вчителя.

Створення водосховищ зумовило зміну гідрологічного режиму річок. У водосховищах зменшилась швидкість течії води, обмін і проточність, з’явилися застійні ділянки, на дні нагромаджується мул. Були затоплені сільськогосподарські угіддя(луки, пасовища). Праві береги руйнуються хвилями, ліві - заболочуються, підтоплюються. З полів змивається грунт з мінеральними добривами, надходять побутові неочищені стоки – це змінює хімічний склад і якість води.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра « Най…Най »

-           Найбільше озеро України ( Світязь)

-           Найвище озеро ( Бребенескул)

-           Найбільше прісне озеро( Ялпуг)

-           Найглибше озеро ( Світязь)

-           Найбільший лиман (Дністровський)

-           Найперша ГЕС збудоване на водосховищі (Дніпровському)

-           Наймілководніший лиман ( Куяльницький)

-           Найсолоніше озеро(Сиваш).

2. «Картографічна лабораторія»

В зошиті для практичних робіт позначити озера і водосховища.

 

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювальний етап. « Незакінчене речення»: під час уроку я зрозумів…

 

VІІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф  підручника.

2. Завершити виконання практичної роботи .

3. Скласти кросворд з теми «Озера, лимани, водосховища»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
8 лютого
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку