ОЗНАЙОМЛЕННЯ 3 ОБ'ЄКТАМИ НЕЖИВ0Ї ПРИРОДИ ПЕРЕХІД РЕЧОВИН ІЗ ТВЕРДОГО СТАНУ В РІДКИЙ ТА 3 РІДКОГО В ТВЕРДИЙ

Про матеріал
"Природа не втратила для нас своєї величезної цінності і як першоджерело матеріальних благ, і як невичерпне джерело здоров`я, радості, любові до життя і духовного багатства кожної людини." "Пошуково - дослідницька діяльність в дитячому садку". Вихователі пропонують розроблені орієнтовні досліди дошкільників з об’єктами живої i неживої природи .
Перегляд файлу

 

"Природа не втратила для нас своєї величезної цінності

і як першоджерело матеріальних благ,

і як невичерпне джерело здоров`я, радості,

любові до життя і духовного багатства кожної людини."

 

"Пошуково - дослідницька діяльність в дитячому садку".  Вихователі пропонують розроблені  орієнтовні досліди дошкільників з об’єктами живої i неживої природи .

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ 3 ОБ'ЄКТАМИ НЕЖИВ0Ї ПРИРОДИ

ПЕРЕХІД РЕЧОВИН ІЗ ТВЕРДОГО СТАНУ В РІДКИЙ ТА 3 РІДКОГО В ТВЕРДИЙ

 

Завдання: ознайомити дітей із тим, що деякі речовини (лід, смола та iн.) можуть змінювати стан залежно від умов (від нагрівання перетворюються на рідину, а під час охолодження — переходять у твердий стан); розвивати здатність виділяти загальні властивості предметів та залежності між ними при зміні зовнішніх умов.

 

Дослід 1

Скляні пробірки (можна обрати й інший посуд) порівну наповнити водою. Поставити пробірки у місця з різною температурою повітря.

• Чому вода надворі перетворилась у лід?

• Якого кольору лід?

• Який лід на дотик? Запах?

• Що відбувається з льодом під час нaгpiвaння? Чому?

Демонструючи на сухій спиртівці дослід, проаналізувати з вихо-ванцями пepexід; води у різний агрегатний стан залежно від темпе-ратури. Аналогічно можна продемонструвати дослід зi смолою.

 

Дослід 2

У кілька посудин вмістити льодяні бурульки і поставити їх у різні місця групової кімнати.

— Чому бурульки перетворюються на воду з різною швидкістю?

— Як можна прискорити цей процес?

— Чому в морозний день із сонячного боку даху капає вода?

 

Дослід 3 

У куточку саду відшукати дерева зі смолою (вишні, сливи, яблуні тощо).

Як змінюється твердість фруктової смоли залежно від температури повітря упродовж дня? За різної погоди? Після спеціального нагрівання?

— Які речовини мають схожі зі смолою властивості? (Сургуч, віск, парафін тощо)

— Як змінюється їх використання залежно від стану?

Діти дають порівняльну характеристику речовин, їх властивостей.

Використовуючи сухий спирт, необхідно продемонструвати дослід із будь-якою із перелічених речовин. Висновок діти роблять самостійно.

 

 

ПЕРЕТВОРЕННЯ РІДИНИ НА ПАР.

 

Завдання: ознайомити дітей з явищем перетворення рідини на пар і навпаки (після нагрівання лід перетворюється на воду; вода під час кипіння — на пар; пар, охолоджуючись, перетворюється на воду); пояснити те, що стан речовин у природі залежить від умов їх існування і доцільної діяльності людини; розвивати уміння дітей встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи.

 

Дослід 1

Вихователь, нагріваючи воду у прозорій посудині, спостерігає разом із дітьми за процесом кипіння. На склі, яким накрита посудина, утворюється конденсат — дрібні краплини води. Про те, що це краплини води, діти можуть дізнатися і в такий спосіб: пробірку або колбу, в якій кипить вода, накрити промокальним папером, на якому з'явиться мокра пляма. Воду, яка збігла зі скла в посудину, можна перетворити на лід.

Висновки діти роблять самостійно.

 

Дослід 2

Сушіння лялькової білизни у різну погоду (теплу, вітряну, тиху, похмуру, морозну).

— За яких умов білизна висохне і швидше?

— Чому, чим сильнішим є мороз, тим швидше висихає білизна?

— Чому влітку випадають рясні дощі?

— Чи завжди дощ супроводжується вітром? Чому?

— Коли дощ називають «курячим» або «сліпим»?

— Чому взимку випадає дощ, а влітку інколи йде сніг?

 

Дослід 3

Дві однакові прозорі посудини наповнити порівну водою. Під час прогулянки виставити їх на добре освітлене сонцем місце. Одну з них щільно закрити, другу залишити відкритою. Наприкінці прогулянки проаналізувати зміни, які відбулися з водою в закритій та відкритій посудинах.

- Чому рівень води в них різний?

- Звідки утворились па кришці краплинки води?

- Чому в суху, спекотну погоду рівень води в басейні, у відкритих водоймах стає нижчим?

- Як повертається вода па землю?

- Що для цього необхідно?

 

 

 

 

 

ВІТЕР

 

Завдання: дати дітям уявлення про вітер, як рух повітря.

 

Дослід 1

Запропонувати дітям різко змахнути декілька разів аркушем цупкого паперу. Подмухати на руки, на паперові гребінці.

- Що при цьому відбувається?

 

Дослід 2

Підняти прапорці або вітрячки під час прогулянки і визначити напрямок вітру.

 

Дослід 3

Підставити до вітру вологий палець.

- Що відбувається?

 

Дослід 4

Під час спостережень на городі, в квітнику або в саду дітям пропонують поспостерігати за рухом гілок, листя, квітів.

— Чим він зумовлений?

— Які явища супроводжує вітер?

— Чи можна штучно створити вітер? Як?

 

 

ДОЩ, СНІГОПАД, ГРАД

Завдання: поглибити уявлення дітей про різні стани води (рідкий, сипкий, твердий).

 

Дослід 1

Довести дітям, що дощ — це прозорі, без запаху і смаку краплини води. Дощові краплини, зібрані в посудину, можуть бути різної температури (влітку і восени), різної прозорості (залежно від чистоти предмета, на який падають), різного об'єму.

 

Дослід2

Продемонструвати, як після нагрівання в посудині град перетворюється па воду. Зробити проби чистоти води (град — чиста і прозора вода; чистота дощової води залежить від чистоти поверхні, на якій вона збирається).

 

Дослід З

Спостереження за перетворенням снігу та воду, води — на лід. Визначення характерних властивостей води.

Продемонструвати явище ожеледі як результат випадання дощу на переохолоджену землю (при цьому зберігаються характерні властивості льоду). Упродовж зими з дітьми доцільно виготовляти снігові споруди і заливати їх водою.

 

ПОВІТРЯ

Завдання: ознайомити дітей із властивостями навколишнього повітря (повітрям дихають люди).

 

Дослід 1

Продемонструвати пусту відкриту банку, поліетиленовий пакет. Запитати, що в них є. Запропонувати згорнутий пакет в трубочку зі сторони отвору. Що залишилося в мішечку?

Діти роблять висновок, що повітря прозоре, воно є в банці, в інших предметах, що стоять па столах, воно навколо нас.

 

Дослід2

Запропонувати подути в соломинку або в тоненьку трубочку, один кінець якої занурений у склянку з водою.

Чому з'являються бульбашки?

 

Дослід З

У банку з водою занурити грудочки глини, пісок, шматочки поролону. Чому з'явилися бульбашки навколо предметів?

 

Дослід 4

Проводити з дітьми дихальні вправи, пояснити значення провітрювання. приміщення.

 

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ 3 ЯВИЩАМИ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ

 

Дослід 1

Повітря є навколо нас. Діти махають аркушиком паперу біля обличчя.

 

Дослід 2

Повітря є у пляшці, в губці. Опускають ці предмети в посудину з водою.

 

Дослід 3

Що важче — повітря чи вода? Діти через соломинку видувають повітря у воду.

 

Дослід4

Чи має повітря вагу?

За допомогою палички рівноваги зважують дві кульки (одну надуту, а другу — ні).

 

Дослід 5

Повітря від нагрівання розширюється.

На пляшку натягують не надуту кульку й занурюють її у гарячу воду.

 

 

Дослід 6

Повітря може звучати.

Діти грають на дудці, слухають у запису шум вітру, мелодію сопілки.

— Повітря — воно яке? (Невидиме, прозоре)

— Але побачити його все ж таки можна. Хочете побачити повітря? Тоді проведемо кілька дослідів.

Вихователь підходить до свого столу, запрошує дітей стати навколо. Знімає серветку, під якою стоять чотири склянки з водою. Запрошує когось із дітей уважно розглянути склянки.

— Що бачиш на стінках? (Малесенькі бульбашки) Вихователь повідомляє, що це повітря, яким дихають у воді. Звертає увагу дітей па кілька тонких трубочок (для коктейлів).

За бажанням діти беруть трубочки і дмухають через них у четверту

склянку з водою.

 

Дослід 7

Припущення: повітря відсутнє в навколишніх предметах. Запропонувати кожній дитині щільно складений поліетиленовий мішечок згорнути з боку отвору в трубочку рухами від себе.

— Про що свідчить повітряна «подушечка», що утворилося?

— Якого кольору повітря?

 

Дослід 8

Припущення: корені рослин не дихають під землею, адже там немає повітря.

Грудочку твердої землі вкинути у трилітрову банку з водою. Спостерігати появу бульбашок.

— Звідки вони взялися? (Із землі)

Рослини, як і всі живі істоти, дихають повітрям. Якщо ґрунт твердий, то в ньому мало повітря, кореням майже нічим дихати. Це - обхідно рятувати рослину від загибелі, розпушуючи землю.

 

Дослід9

Припущення: у воді немає повітря.

Продемонструвати наявність повітря у воді можна за допомогою живця елодеї. Гілочку елодеї розрізати навпіл і занурити зарізом униз у банку з водою. Спостерігати появу бульбашок, що з'являються на місцях зрізів.

— Звідки вони взялися в рослині? (3 води) Запропонувати дітям розглянути через збільшувальне скло будову стебла елодеї. Воно має трубчату будову, завдяки чому рослина легко поглинає повітря, що міститься у воді.

 

Дослід 10

На підвіконня або інше освітлення сонячним промінням місце покладіть дзеркальце і такого самого розміру скельце, попередньо пофарбоване чорною фарбою. Через деякий час діти на дотик визначають, яке скельце нагрілося більше і чому так сталося. Цей експеримент неодмінно сприятиме тому, що малюки правильно пояснять подібні явища (блискуча поверхня скла дзеркальця відбиває сонячне проміння, чорна поверхня другого скельця — притягує). Тепер малятам неважко буде зробити правильний висновок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 червня 2022
Переглядів
451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку