Ознайомлення з поняттям «задача».

Про матеріал
Дати поняття «задача», ознайомити учнів з її складовими – умовою і запитанням, формувати вміння виділяти в задачі умову і запитання, уявлення про зв’язок умови задачі із запитанням, удосконалювати обчислювальні навички, формувати уявлення про взаємозв’язок додавання та віднімання; розвивати логічне мислення, вміння ставити запитання ій знаходити на них відповіді, стимулювати інтерес до математики; виховувати старанність, товариськість.
Перегляд файлу

Урок математики 1 клас

Тема. Ознайомлення  з поняттям  «задача».  Складання  і розв’язування  задач  на  знаходження  суми  й остачі

Мета: дати поняття «задача», ознайомити учнів з її складовими – умовою і запитанням, формувати вміння виділяти в задачі умову і запитання, уявлення про зв’язок умови задачі із запитанням, удосконалювати обчислювальні навички, формувати уявлення про взаємозв’язок додавання та віднімання, розвивати логічне мислення, вміння ставити запитання ій знаходити на них відповіді, стимулювати інтерес до математики, виховувати старанність, товариськість.

Обладнання: підручник «Математика.1клас», таблиці,  презентація до уроку, засоби ІКТ, грошові купюри, малюнки казкових героїв, цеглинки.

 Тип уроку: комбінований урок

Освітні галузі: математична                          Хід уроку                                                                                                                                  I.  Організаційний момент                          

Всі почули ви дзвінок, 
Він покликав на урок. 
Кожен з вас приготувався, 
На перерві постарався. 
Зараз сядуть лиш дівчата, 
А за ними і хлоп'ята.                                                                                                               1) Зустріч казкового героя. Загадка. (Слайд 2)

  • Сьогодні до нас на урок завітав казковий герой. Ви його впізнаєте, якщо загадку відгадаєте:

Мишенят він не боїться,

Мріє з ними подружиться.

А маленькі мишенята –

Бешкетливії малята.

                                      (Кіт Леопольд)

II. Повторення вивченого матеріалу                                                                  1.Математична розминка.  Гра « Мікрофон» ( Слайд 3)

 Кіт Леопольд  потрапив у скрутне положення, бо не може відповісти на питання, які задають мишенята. Допоможемо?

  • Скільки хвостиків у 4 цуценят?
  • Назвіть другий день тижня.
  • Скільки місяців триває осінь?
  • Що зайве: ручка, олівець, відрізок?
  • Скільки крил у корови?
  • Скільки пальців на руці?

2. Каліграфічна хвилинка.   ( Слайд4)                                                                                          – Кіт Леопольд запрошує вас на каліграфічну хвилинку.                                      Цифра три – то чарівниця,
Невеличка й круглолиця.
Яку казку не візьмеш,
Цифру три завжди знайдеш.                                                                                         Пояснення написання цифри

Цифра 3 складається з верхнього і нижнього малих овалів. Починаємо писати трохи вище за центр клітинки( приблизно у тій частині клітинки,що і цифру 2). Початок написання першого елемента цифри 3 дуже схожий на перший елемент цифри 2. Верхній півовал доводимо майже до центра і, не відриваючи руки від паперу, пишемо нижній півовал. Нижній півовал трохи більший за верхній (слайд 5)                                                                  

 3. Повторення розташування чисел на числовому відрізку.  ( Слайд 6)                                                                                                                                           - Наш Леопольд пішов на риболовлю, допоможіть  йому спіймати рибок.                 

 - Назвіть «сусідів» чисел 5; 7; 9; 2. Підсумок

4.  Дидактична гра « Порахуємо з Капітошкою».( Слайд 7-9).

  • Ми з вами вивчали тему «Вода». Скажіть, кому потрібна вода? ( живій і неживій природі)  Кіт Леопольд запросив до себе ще одного героя .
  • Ой, а хто це нам зустрівся? Капітошка! (слайд 7)
  • У Капітошки є прохання.                                                                             

  - Друзі, допоможіть мені викликати дощові хмари. Дощик  дуже потрібен рослинам!  Розв’язуйте приклади зліва направо. Будьте уважними, не помиляйтеся (Всі учні працюють біля дошки)

Фізкультхвилинка (слайд 10)

III. Повідомлення мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь,…( слайд 11) з яких частин складається задача, розв’яжете кілька задач. На уроці ми проведемо дослідження за темою, а наприкінці уроку одержимо знання з даної теми. ( Слайд 11)

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом.Ознайомлення зі складовими частинами задачі

1.  «Мозковий штурм»

— Які види робіт виконують школярі на уроках математики?

(Рахують предмети, порівнюють числа, розв’язують задачі...)

2. Проблемна ситуація.(слайд 11)                                                                                                             — От і в казковій школі задали домашнє завдання — скласти задачу. Давайте подивимося, що в них вийшло.                                                                                                                                     Учитель відкриває частину дошки із зображенням казкових персонажів (Буратіно, Вінні-Пух тощо). Біля кожного з них — аркуш із текстом висловлення (питання, задача, проблема, репліка  тощо).                                           наприклад:

фі г у р к а  В і н н і-П у х а. «Увечері було 3 горщики з медом,

а вранці — жодного. Де б підкріпитися?»

фі г у р к а  Крокодила Гени. «Хто в теремочку живе?»

 фі г у р к а  Червоної шапочки. «В кошику лежить 2 пиріжки з сиром і 4 з повидлом»

фі г у р к а  Б у р а т і н о. « У мене 5 яблук. Я дав П’єро 2 яблука.

Скільки яблук у мене залишиться?»

Дітям дається час, щоб подумати й відповісти на запитання.

—Як ви вважаєте, хто з літературних героїв склав задачу?

На дошці прикріплюється картка зі словом «задача», і біля неї — зображення казкових персонажів, чиї висловлення діти вважають задачею.

Думки можуть розійтися. Тоді вчитель пропонує дітям визначити причину

цих розбіжностей. Якщо відсутня версія про недостатність знань про задачу, вчитель висловлює припущення:

3. Дослідження.

—Напевно, ви відчули, що вам недостатньо знань про задачу?

—Як ви гадаєте, яким чином можна одержати знання? (Запитати в батьків або вчителя, прочитати в книзі тощо.)

- Ви повинні запам’ятати, що задача – це такий вид математичної вправи,   коли самому треба правильно вказати дію до даних чисел, щоб відповісти на її запитання.
     Задача має свою структуру. Вона складається з умови, запитання, розв’язання та відповіді. ( слайд 12)

     Дмитро знайшов 2 каштани, а Данило 3 каштани. Скільки всього каштанів знайшли хлопчики ?( слайд 13-14)

- Чи відомо , скільки каштанів знайшов Дмитро і Данило?
- Так, відомо. Це і буде умова задачі.
Умова – це те, що відомо в задачі. Відомі  числа, які пов’язані сюжетом.
Питання задачі містить невідоме – те, що треба знайти, визначити.
- У задачі невідомо, скільки всього  каштанів знайшли хлопчики ?
Це – питання задачі.  У задачі завжди є умова та питання. Без питання немає задачі. Питання починається словом «скільки».
- Як дізнатися, скільки всього каштанів знайшли ?

- Треба подумати та пояснити, якою дією розв’яжемо задачу.
Потрібно до 2 додати 3. Отримаємо 5.

- Чому? (об’єднуємо). Це задача на знаходження суми.А сума – це додати.
Це – розв’язання задачі.
- Скільки всього каштанів знайшли хлопчики ?(5)

Це - відповідь задачі

4.Складання задачі за малюнком на знаходження суми .(слайд 14)

Аліна намалювала 5 ромашок, а Рая – 3 ромашки. Скільки всього ромашок намалювали дівчата?

  • Згадаємо умову задачі(слайд 15).
  • Назвіть питання задачі.
  • Назвіть розв’язання задачі.
  • Сформулюйте відповідь.

Фізкульхвилинка ( слайд 17-21)

5. Складання задачі на вилучення

- Ми навчилися розв’язувати задачі на знаходження суми, а зараз складемо і розв’яжемо задачу на знаходження остачі.

- У Нікіти було 4 грн. Він  позичив Кості 2 грн. Скільки гривень залишилося у Нікіти?

  • Згадаємо умову задачі.
  • Назвіть питання задачі.
  • Назвіть розв’язання задачі.
  • Сформулюйте відповідь.

 V. Формування вмінь ( Слайд 22-23)

1.  Повторення складових частини задачі ( Слайд 22)  

- Ми вивчили, що задача складається з 4 частин. Це …    (слайд 22)                                                                                                                      

— Зараз я буду читати уривок із задачі. Вам слід назвати, що це:

умова,  питання,  розв’язання  або  відповідь  і  підняти  потрібну цеглинку.

— Скільки всього  квітів? (питання)

— До 3додати 2 вийде 5. (Розв’язання)

— Було 3 троянди та 2 дзвоника. (Умова)

— Усього 5 квітів. (Відповідь)

2. Складання задачі за малюнком.( слайд 23)                                                                                      -  Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему).

Умова →запитання →розв’язання →відповідь

 Умова.  Було 3 троянди та 3 дзвоника.

Запитання. Скільки всього квітів?

Розв’язання. До 3 додати 3 вийде 6.

Відповідь. 5 квітів всього.                                                                                                      3.Робота в групах

  • На початку уроку казкові герої створили нам проблемну ситуацію. Кожен висловив свою думку.Тоді ми ще не знали, що таке задача.  Я хочу, щоб ви прослухали завдання вашого героя й оцінили, чи правильно він виконав домашнє завдання, тобто визначити, чи є воно задачею. Відповідь обґрунтувати.

4. Робота за підручником ст. 47,  №4   

Складання та розв’язування задач іза малюнком.

5. Робота в зошиті, с 43

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

  1. Вправа «Мікрофон» ( Слайд 24)

  Задача — це...( математична вправи, коли треба вказати дію з числами, щоб відповісти на запитання)

   Задача складається з 4   частин—...

  В умові є...( відомі числа задачі, які пов’язані сюжетом.)

  Запитання задачі містить...( невідоме число та питальне слово)               

  1. Гра «Так – ні»
  • Прослухайте текст. Визначте серед них задачі.

Якщо відповідь «так», покажіть зелену цеглинку конструктора. Якщо «ні», покажіть цеглинку червоного кольору.

• На стоянці було 10 машин. Уранці виїхало 5 машин.

•Скільки хлопчиків ходить до спортивної секції?

•На землі лежало 5 каштанів і 2 жолуді. Скільки всього плодів лежало на землі?

•У Арсена було 6 яблук. Він з’їв 1 яблуко. Скільки яблук залишилося в Арсена?

  1. Резервні завдання. Логічні задачі. ( Слайд24-25)
  2. Підсумок
  • Ми сьогодні займалися зовсім новою для вас роботою. Яким є ваше враження про цю роботу — чи складно було на уроці, не дуже  або легко?

—Чи бажаєте ви ще коли-небудь провести дослідження?

—Чи потрібно проводити такі дослідження? (Можна дізнатися багато цікавого.)                                                                                                                                           - Дякую за урок! Якщо вам сподобався урок, підніміть зелену цеглинку, якщо не сподобався – червону.

 

 

doc
Додав(-ла)
Makhlaieva Тetiana
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Додано
3 січня 2020
Переглядів
1151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку