ПЛАН:1. Поняття про методологію науки.2. Завдання і функції методології наукових досліджень.3. Характеристика основних методологічних рівнів дослідження.4. Теоретичний і практичний рівень наукового дослідження.5. Складові методу наукового пізнання.6. Класифікація методів наукового пізнання.7. Типологія методів наукового пізнання8. Класифікація та характеристика загальнонаукових методів9. Специфіка і принципи науково-дослідної роботи.10. Методологія наукового дослідження в педагогічній науці2
Емпіричний (від гр. еmреіrіа – досвід) рівень знання – це знання, отримане безпосередньо з досвіду з деякою раціональною обробкою властивостей і відношень об’єкта, що пізнається. Він завжди є основою, базою для теоретичного рівня знання. Теоретичний рівень – це знання, отримане шляхом абстрактного мислення.8
17 До провідних принципів педагогічного дослідження зараховують наступні: принцип об’єктивності; принцип врахування неперервних змін, розвитку досліджуваних явищ; принцип виділення основних факторів, які визначають кінцевий результат; принцип врахування об’єктивних суперечностей; принцип єдності історичного та логічного; принцип концептуальної єдності педагогічних досліджень; принцип співвідношення досягнутого рівня з моделлю, метою.
18 Логіка побудови науково-педагогічного дослідженняІ етап включає загальне ознайомлення з проблемою дослідження, обґрунтування її актуальності, рівня розробленості; визначення об’єкта, предмета та теми дослідження; формулювання загальної та проміжної мети дослідження, співвіднесення з метою завдань.ІІ етап складається з вибору методології – вихідної концепції, опорних теоретичних положень, єдиного задуму та дослідницького підходу, що визначають хід і передбачувані результати дослідження.ІІІ етап передбачає побудову гіпотези дослідження – теоретичної конструкції, справедливість якої слід довести.ІV етап охоплює вибір методів дослідження; проведення констатуючого експерименту з метою встановлення вихідного стану предмету дослідження. V етап складається з організації і проведення перетворюючого експерименту. VІ етап вміщує аналіз, інтерпретацію та оформлення результатів дослідження. VІІ етап передбачає розробку практичних рекомендацій.