Підготовка та виконання учнями проектів по фізиці можна здійснювати користуючись данаю пам’яткою.
Учням про проекти.
Розрізняють такі види проектів:
Дослідницькі проекти – потребують добре обміркованої структури, повністю підпорядковані логіці дослідження і мають відповідну структуру: визначення методології дослідження, тобто теми дослідження, аргументація її актуальності, предмета й об’єкта, завдань і методів дослідження, формулювання гіпотез, розв’язання проблеми і вибір шляхів її розв’язання.
Творчі проекти – не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників, вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату й формі його представлення (стіннівка, відеофільм, свято тощо)
Інформаційні проекти – спрямовані на збирання інформації про який-небудь об’єкт, явище, на ознайомлення учасників проекту з цією інформацією, її аналіз і узагальнення фактів.
Практичні проекти – розв’язання практичних завдань «замовника» проекту і як результат – розробка наочного посібника, макету, приладу, обладнання, рекомендацій щодо їх використання.
Ігрові (рольові) проекти – образне відображення реальних процесів і явищ в сценічних формах, ігрових ситуаціях – як результат, моделювання реального об’єкту.
Інколи розв’язання фізичних проблем може поєднувати одночасно вказані типи проектів.
Можна виокремити кілька загальних етапів виконання проектів.
1. Організаційно-підготовчий. Учитель: мотивує учасників, формує мікрогрупи, допомагає у визначенні мети і завдань проекту кожному учневі, розробленні плану реалізації ідеї, визначає критерії оцінки діяльності учнів на всіх етапах.Учень: визначає мету і завдання проекту, розробляє план роботи, шукає необхідну для початку проектування інформацію.
2. Пошуковий. Учитель: консультує за змістом проекту, допомагає в систематизації, узагальненні матеріалів, знайомить з правилами оформлення проекту, стимулює розумову активність учнів, відстежує практичні дії виконавців і оцінює проміжні результати кожного учасника, проводить моніторинг спільної діяльності. Учень: збирає, аналізує й систематизує інформацію, обговорює її в мікрогрупах, висуває і перевіряє гіпотези, виконує практичну частину проекту, оформляє макет або модель проекту, проводить самоконтроль.
3.Підсумковий. Учитель: консультує з питань підготовки звіту про виконану роботу, захисту проекту, виступає в ролі експерта на захисті проекту, бере участь в аналізі виконаної роботи, оцінює внесок кожного з виконавців. Учень: оформляє пакет документів, інформаційний стенд за результатами проекту, готує презентацію результатів роботи.
4. Презентація результатів. Учитель: оцінює результати роботи. Учень: усвідомлює отримані результати і способи їх отримання, викладає зміст проекту (презентує проект), відповідає на запитання.
Захист проектів, як правило, відбувається у формі презентації (7-10 хвилин) в ході якої учень має ознайомити присутніх з результатами своєї роботи.
Шаблон виступу:
Вступ
Тема мого проекту ......................
Я вибрав цю тему, тому що ..................
Мета моєї роботи - .........................
Результатом проекту буде - ................
Цей результат допоможе досягти мети проекту, оскільки......
План моєї роботи (вказати час виконання і перерахувати усі проміжні етапи):
- Вибір теми і уточнення назви ...............
- Збір інформації (де і як шукав інформацію).........
- Досягнення результату (що і як робив).............
- Написання письмової частини проекту (як це робив).......
Основна частина
Я розпочав свою роботу з того, що ................
Потім я приступив до .....................
Я завершив роботу тим, що...................
В ході роботи я зіткнувся з такими проблемами.........
Щоб впоратися з проблемами, що виникли я..........
Я відхилився від плану (вказати, коли був порушений графік роботи) ....
План моєї роботи був порушений, тому що..........
В ході роботи я прийняв рішення змінити проектний продукт, оскільки...
Але все таки мені вдалося досягти мети проекту, тому що.......
Висновок
Закінчивши свій проект, я можу сказати, що не усе з того, що було задумано, вийшло, наприклад .....................
Це сталося, тому що ................
Якби я почав роботу наново, я б ..........
Наступного року я, можливо, продовжу цю роботу для того, щоб....
Я думаю, що я розв'язав проблему свого проекту, оскільки .......
Робота над проектом показала мені, що (що дізнався про себе і про проблему, над якою працював) ......................
5. Рефлексія. Підведення підсумків, створення ситуації успіху.
Виходячи з сказаного, можна виділити наступні критерії оцінювання навчального проекту:
1) формулювання мети та завдань;
2) визначення необхідних початкових даних;
3) визначення плану дій для виконання поставлених завдань;
4) добір необхідних технічних засобів та належне їх використання;
5) пошук необхідної інформації та користування інформаційними джерелами;
6) формулювання та використання понять, законів, моделей фізики;
7) створення змістовного, чітко структурованого повідомлення;
8) використання наукової і технічної термінології;
9) аргументоване доведення результатів дослідження;
10) інтерпретація наукової і технічної інформації;
11) уміння надавати змістовне пояснення та відповіді на запитання.