Пантбук "Літературний сад В.Голобородька".
В.Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. “Наша мова", “Теплі слова". Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти.
Тема: Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. “Наша мова”, “Теплі слова”. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти.
Пантбук «Літературний сад Василя Голобородька»
Спрямування: 8 клас
Мета: продовжити роботу над творчістю Василя Голобородька, опрацювавши поезії «Наша мова», «Теплі слова»; виконати ідейно-тематичний аналіз поезій, розкрити мотиви, образи, жанрову приналежність; розвивати вміння виразного читання поетичних творів, літературного аналізу; виховувати патріотичні почуття, любов до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв’язки: теорія літератури, художня література
Міжпредметні зв’язки: історія України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, критерії оцінювання, портрет В. Голобородька, індивідуальні картки, смайлики, кластери, кольоровий папір, клей, маркери, олівці.
Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Ліна Костенко
Кожен народ відображує дійсність
через мову і культуру.
Василь Голобородько
Перебіг уроку
І. Організаційний момент “Малюнкове вітання”
Використовують смайлики. Учні обирають “Смайл уроку», бажаємо один одному успіхів у роботі.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Кросворд – навпаки, з поясненням, чому слово обране для кросворда (перевірка домашнього завдання)
Розгадування кросворда «В.Голобородько. Життя і творчість»
луганщина
в |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
е |
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
|
р |
|
|
|
|||||||||||||||||||||
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
р |
|
|
|
||||||||||||||||||||||
поет
патріот
вірш
батьківщина
голобородько
лірика
Зашифроване слово «Верлібр»
2. Дати визначення. Робота із літературним словником.
Верлібр, або вільний вірш – вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів, частіше без рими, є необов’язковою однакова кількість наголосів у рядках, одноманітні повторювані строфи, але вірш має свій власний ритм. Такі ознаки наближають вірш до прози.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Проблемне питання : яке відношення має кросворд до нашого уроку?.
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
-Отже діти, сьогодні на уроці ми подовжимо знайомство з творчістю Василя Голобородька, визначимо ідейно-художній аналіз його творів «Наша мова» і «Теплі слова». А також створимо пантбук «Літературний сад Василя Голобородька» – це бачення вами теми, яку ми вивчатимем на уроці.
Створимо асоціативний кущ до сполучення слів «наша мова»
«Калинова гілочка» - заповнюємо словами на ягідках
За бажанням замалювати, а за потреби домалювати ягідки.
V. Сприйняття та осмислення учнями нового матеріалу
Слово вчителя
В.Голобородько – поет -патріот, активний захисник українського слова.
Напевно, поезія Василя Івановича Голобородька не кожному може сподобатися, бо вона незвична, не “реалістична”. Проте, як пише відомий літературознавець Іван Дзюба, всі неживі предмети в поета оживають і поводяться як добрі й милі істоти, як цікаві й пустотливі діти. І цими гомінливими, балакучими, всюдисущими і думаючими речами-істотами густо виповнений поетичний світ Василя Голобородька.
Багато віршів поета у різний час перекладалися іноземними мовами: російською, польською, французькою, німецькою, румунською, хорватською, сербською, іспанською, естонською, литовською, шведською. Окремими виданнями поезії з’являлися португальською в Бразилії, англійською – в Канаді.
Розглянемо дерево «Яблуневий розмай» творів В.Голобородька, яке ми з вами створили після знайомства з біографією поета.( Створено аплікацію дерево «Яблуневий розмай», де на квіточках записано назви творів автора)
Робота з підручником
Теорія літератури Вільний вірш (верлібр) – твір, який не має строфічної будови, рими, поетичного розміру, а ритм у ньому досягається лише наспіваною інтонацією.
Виразне читання учнями поезії В. Голобородька “Наша мова”
Опрацювання змісту твору (бесіда)
Відмовившись від розділових знаків, поет побудував строфи на анафорі й перенесенні.
Інтерактивний метод «Мозковий штурм»
Які поетичні образи автор створює в поезії?
Чому, на вашу думку, слова «Пісня», «Літопис» автор написав з великої літери, хоча сам вірш починається з малої?
Що є визначальною ознакою народної пісні?
Яке значення мають літописи?
Хто є ліричним героєм поезії?
Чому, на вашу думку, цей твір не має розділових знаків?
На якому принципі побудована поезія?
Які образи протиставляються?
Чому автор використовує слово «побратим»?
Побратимство існувало між козаками на Січі. Це були не просто товариські стосунки, дружба, а набагато глибший зв’язок між людьми. Існував обряд братання. Після нього кожен козак клявся, що ніколи не зрадить свого побратима аж до смерті й готовий заради нього віддати життя. Отже, здатність українського народу до побратимства – шляхетна риса, потрібна і сучасним, і майбутнім поколінням.
А які дії протиставляються в поезії?
Чому автор використовує слово «мовчимо»?
Мовчання – це також дія, іноді воно вагоміше за слово. Поет вірить, що таке мовчання є, але колись народ скаже своє слово.
Чи знаєте ви прислів’я та приказки про мовчання?
Літературний аналіз твору (записуємо в пантбук)
Тема: висловлення почуття любові, пошани до рідної мови
Ідея: уславлення ролі мови, її значимості у житті нашого народу; гордості українців за свою мову.
Жанр: верлібр, громадянська лірика
Образи:ліричний герой –мова.
Художні засоби:
Епітет: пісенні слова
Тавтологія: проспівано у Пісні
Анафора: кожне слово нашої мови “тож…”,
Протиставлення «побратими – вороги», «розмовляємо-мовчимо»
Перенесення :
Висновки з доповненнями учнів
Хвилинка відпочинку Верлібр –фізхвилинка.
Букву В – «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
Е – підборіддям,
Р – правим плечем,
Л – лівим плечем,
І – «пишемо» правим ліктем,
Б – лівим ліктем,
Р – двома колінами.
Слово вчителя.
Кожна людина потребує тепла, підтримки, розуміння, співчуття. Як від рідних, близьких, так і від знайомих, друзів, співробітників, сусідів.
Створюємо «Вишневе намисто» теплих слів: дякую, будь ласка, вибач, вітаю, бажаю, зичу, підтримую, співчуваю…
Виразне читання учнями поезії В. Голобородька “Теплі слова”
Опрацювання змісту твору (бесіда)
Літературний аналіз твору
Тема: поетична розповідь про теплі слова – символ нерозривності мови та України.
Ідея: возвеличення мови у житті народу, показ мови, що єднає покоління
Жанр: верлібр, громадянська лірика
Художні засоби:
Епітети: холодний всесвіт, теплими словами
Метафора: щоб не вмерло слово; наповнюймо … всесвіт … словами; словами, що народжуються разом із диханням.
Рефрен: щоб не вмерло слово
Антитеза: холодний всесвіт – теплі слова
Заповнюємо «Пантбук» за розділами..
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого «Літературні вправи»
1.Скласти сенкан на тему «Мова» або «Теплі слова».
2. Написати лист Василю Голобородьку – подяка «Дякуємо Вам за….», побажання «Бажаємо Вам…».
VІІ. Підсумок уроку
Рефлексія
Інтерактивний метод “Незакінчене речення»
Самооцінювання. Картка самооцінки
Виставити від 0 до 2 балів за кожним із критеріїв
Я активно працював(ла) у групі - ...
Я допомагав(ла) іншим учасникам, заохочував(ла) їх до роботи-…
Я добросовісно узагальнював(ла) думки інших та просував(ла) роботу групи - ...
Виставити від 0 до 1 балу за кожним із критеріїв
Я самостійно виконав(ла) завдання- …
Кросворд |
|
«Калинова гілочка» |
|
«Вишневе намисто» |
|
Пантбук |
|
Лист поетові |
|
«Теплі слова» сусідові |
|
Усього балів ____
VІІІ. Домашнє завдання Завдання для всього класу: .Творче завдання: Скласти про мову сенкан.
Художні засоби
Художні засоби
Твори друкувалися в країнах (або такими мовами)
Дякуємо Вам, поете…
Відкритий лист
Василю Голобородьку
Сьогодні на уроці
ми вивчали Ваші вірші…
Дякуємо Вам…
Бажаємо Вам…