Папка Лінгводидактика , розвиток мовлення , логопед

Про матеріал
Тут багато цікового матеріалу в папці для лінгводидактики : вправи , ігри
Перегляд файлу

Папка з лінгводидактики

Практичне заняття 3

Мотивація 1

Діти ви чуєте це що дощ йде, подивіться це хмарка вона така сумна бо в неї попадили краплинку давайте допоможемо зібрати краплинки на яких є завдання.

Мотивація 2

Діти подивіться це яблуння вона сумна бо в неї посипились яблучка діточки  а давайте допоможемо яблуні зібрати яблучок діточок виконуючи завдання

Мотивація 3

Діти подивіться до нас завітав ведмедик Падінктон який подорожує світом він до нас прийшов дослідити Україну допоможемо.

Мотивація 4

Діти подивіться хто до нас завітав це клоун чаплі він подорожує світом і завітав у наш садок але він заблукав давайте допоможемо йому виконуючи завдання.

  Мотивація 5

 Добрий день, мої малята! Дітки, ви любите казки? (Так)Сьогодні до нас завітає гість, але ви повинні вгадати хто це.

На сметані замісили,

На вікні охолодили,

Так набридло на віконці

Все на сонечку сидіть.

Я візьму і покочуся,

Щоб побачити весь світ.

Круглий бік, скок-скок —

Покотився…(Колобок)

Ось такий гарний Колобок до нас прикотився.

 

Практичне заняття 5-6.

Перша

 

молодша

 

 

Група

 

Друга

 

Молодша

 

група

-

Середня

 

 

група

Старша

 

група

 

 

 

 

 

 

Статичну вправа на розвиток артикуляційного апарату «Трубочка»

Мета: спрямована на розвиток у дітей утримувати органи мовлення в заданому положені.

Артикуляционная гимнастика|ТРУБОЧКА|ДЕМОНСТРАЦИЯ - YouTubeУпражнение Трубочка | Логопедические игры, Артикуляциионные упражнения,  Игры и другие занятия для детейІнструкція: висунути широкий язик. Бокові краї язика загнути вгору. Подути в трубочку, що утворилася. Виконувати в повільному темпі 10 – 15 разів.

Язичок вперед тягни

Та краї його загни.

Ой до чого ж гарна та

Твоя трубочка труба.

Динамічна вправа на розвиток артикуляційного апарату «Дятлик».

Мета: спрямована на розвиток амплітуди артикуляційних рухів

Дятел - артикуляційна гімнастика на букву РІнструкція: рот широко відкритий. Широкий язик підняти за верхні зуби. Торкаючись язиком ямок у щелепах, де містяться корені зубів (альвеол), вимовляти: «д-д-д». слідкувати, щоб працював тільки язик, нижня щелепа не рухалась.

Дятли в лісі стукали на сосні вгорі:

-         Д-д-д, д-д-д!

Стукали все, цюкали по сухій корі:

-         Д-д-д, д-д-д!

Аж відлуння чулося в дальньому дворі:

-         Д-д-д, д-д-д!

Гра на розвиток фонематичного слуху «Гучно – тихо»

Мета : розвиток слухової уваги і фонематичного слуху

Хід:

Вихователь призначає ведучого та пропонує йому заплющити очі. Потім ховає якусь іграшку ( у шафу, за спиною одного з дітей…) та пропонує ведучому знайти цю іграшку, орієнтуючись на силу ударів барабана. Якщо дитина підходить близько до того місця, де знаходиться іграшка, барабан б’є гучно, якщо віддаляється - барабан звучить тихо. Цю гру можна повторювати, використовуючи замість барабану дзвоник, плескати в долоні, стукати молоточком по столу.

Гра на розвиток фонематичного слуху «Де дзвіночок?»

Мета : розвиток слухової уваги і фонематичного слуху

 

Дитина заплющує очі, вихователь тихенько стає осторонь від дитини (справа, зліва, позаду) та дзвенить у дзвіночок. Дитина не відкриваючи очі, повинна рукою показати напрямок, звідки лунає звук.

Ця гра має ще такий варіант. Діти стають у коло непомітно для ведучого, вони передають за спиною один одному дзвіночок. Ведучий повинен відгадати і показати, у кого за спиною задзвенів дзвіночок.

Вправи на розвиток мовленнєвого дихання 2

Дихальна вправа "Кораблик"

Мета: розвиток тривалого безперервного ротового видиху

C:\Users\Лена\Downloads\hotpng.com - 2020-09-14T164512.013.pngПідготувати паперовий кораблик. Пустити його у миску або у ванну з водою. Спочатку дитина дує на кораблик, не поспішаючи, склавши губи як для звука «ф-ф-ф». Кораблик пливе плавно. А потім ніби налітає поривчастий вітер. Дитина складає губи як для звука «п», або витягає їх трубочкою, але не надуваючи щік. Кораблик рухається швидше.

 

 

Оригамі «Метелик» - 4Mamas

 

 

Дихальна вправа “Метелик“

Мета: розвиток тривалого безперервного ротового видиху

Метелик красивий на квітці сидів.

 Ми подули, він полетів.

(Діти уявляють метеликів і намагаються їх здути з квіточки)

 

 

Дидактична вправа комарики введенням звуку

Мета: здійснювати підготовку до вимови складного щодо артикуляції звуку [з]; розвивати мовленнєвий слух; виробляти чітку дикцію під час вимови звуку.

 Хід вправи:

 

- Дітки, під час прогулянки я почула ось такі звуки: [З-з-з-з]! Як ви думаєте, хто це дзижчав .

Правильно це комарик .Послухайте ,як я чітко вимовляю з-з-з-з-з-з-з-з  давайте разом з-з-з-з  які гарні комарики .

Артикуляція звуку З:з пояснення
• губи зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика розтягнуті в посмішку;
• піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м’яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв’язки вібрують.


Дидактична вправа змія введенням звуку

Мета: здійснювати підготовку до вимови складного щодо артикуляції звуку [с]; розвивати мовленнєвий слух; виробляти чітку дикцію під час вимови звуку.

 Хід вправи:

Діти ви подивіться це що на картині змія .Як змія робить  с-с-с-с-с .Послухайте ,як я чітко вимовляю с-с-с-с-давайте разом с-с-с-с  які гарні змійки .

Артикуляція звуку С: з пояснення
• губи розтягнуті в посмішку;
• зуби розкриті на декілька міліметрів трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м’яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв’язки не вібрують.

 

 Методика проведення скоромовки

  1. Перед дітьми ставиться завдання- уважно слухати і запам'ятовувати який звук повторюється.

 Вихователь: Дітки, зараз ви будете уважно слухати скоромовку і запам'ятовувати який звук повторюється найчастіше.

  1. Нову скоромовку вихователь промовляє повільно, чітко, виділяючи інтонаційно звуки, які повторюються.

          Вихователь:            Жовтий жук купив жилет,
                                                            Джемпер, джинси та жакет.

  1. Робота над змістом:

 Жук який купив жилет, джемпер, джинси та жакет був якого кольору ?

Що купив жовтий жук?  Хто купив жилет, джемпер, джинси та жакет?

  1. Скоромовка промовляється у звичайному темпі.
  2. Скоромовка промовляється у швидкому темпі.
  3. Знайомі скоромовки діти промовляють хором.

 

Практичне заняття 7-8.

4 статичні вправи на розвиток артикуляційного апарату

  1. «Чашечка».

Мета: спрямована на розвиток у дітей утримувати органи мовлення в заданому положені.

Артикуляционная гимнастика - презентация онлайнІнструкція: рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні 10 – 15 секунд.

Чашку чарівну я можу зробити,

З глини її не потрібно ліпити.

Вгору широкий язик підіймаю,

Старанно в нього краї загинаю.

Соком наповню її чи водою –

Чашка чарівна завжди зі мною.

  1.               «Голочка».

https://i.pinimg.com/564x/2d/5a/77/2d5a77ab2d73039abb6cbad39b819b83.jpgМета: спрямована на розвиток у дітей утримувати органи мовлення в заданому положені.

Інструкція: рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його, зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 15 секунд. Слідкувати, щоб кінчик язика не загинався.

Розкриваю ширше ротик,

Язичок я свій тягну.

Бачиш, гострий він, як голка,

Та не бійся не вколю!

  1.    «Гірка».

Мета: спрямована на розвиток у дітей утримувати органи мовлення в заданому положені.

Упражнение Горка | Elementary music, Oral motor, Forest animalsІнструкція: рот трохи відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх корінних зубів. Кінчиком язика впертися в нижні передні зуби. Утримувати під лічбу 10 – 15 секунд.

Люблять спускатися з гірки малята.

Їх не докличеться мама до хати.

Гіркою мій язичок вигинається.

Хай же із гірки цукерка спускається.

Гірка знаходиться в ротику-хаті,

Спокійна за доню цукерчина мати.

  1.               «Паркан» 

Мета: спрямована на розвиток у дітей утримувати органи мовлення в заданому положені.

Артикуляционная гимнастика - СРЕДНЯЯ ШКОЛА №6 Г. СЛУЦКАІнструкція: зуби зімкнути. Губи витягнути вперед. Утримувати таке положення протягом 10 секунд.

Зубки рівно-рівно в ряд,

Ніби дощечки стоять.

Збудував парканчик ти –

Ні проїхати, ні пройти!

Відкривай ворота,

Ложка йде до рота,

Із борщиком, із кашкою,

Із маминою казкою!

4 динамічні вправи на розвиток артикуляційного апарату

  1. «Кішка»

Мета: спрямована на розвиток амплітуди артикуляційних рухів

Інструкція: рот трохи відкрити. Висунути широкий язик «чашечкою» і, завертаючи його бічні краї вгору, «набрати» молоко в рот. Виконувати 10 – 15 разів.

Кошеняті молочко

В блюдечко налите.

З апетитом п’є воно –

Скоро буде сите.

  1. «Твердий горішок»

Мета: спрямована на розвиток амплітуди артикуляційних рухів

Інструкція: рот трохи відкрити. Кінчик язика впирається у внутрішній бік то лівої, то правої щоки з такою силою, щоб при натискуванні пальцем ззовні відчувався опір. Слідкувати, щоб щелепа не рухалась.

Круглий та твердий горішок

В роті я тримаю.

То за праву, то за ліву

Щічку заховаю.

Нумо, спробуй заховати

Й ти горіх швиденько,

Щоб не знайшли його в тебе

Ні татко, ні ненька.

  1. «Щітка»

Мета: спрямована на розвиток амплітуди артикуляційних рухів

Інструкція: посміхнутись. Закусити спочатку верхню, а потім нижню губу зубами.

Дуже працьовита тітка

Чистить біло зуби щітка.

 

 

  1. «Маляр» 

Мета: спрямована на розвиток амплітуди артикуляційних рухів

Інструкція: рот трохи відкрити. Кінчиком язика водити по внутрішньому боці щік («стіни»), змінюючи напрямок, потім проводити язиком вперед-назад по піднебінню («стеля»). Слідкувати, щоб язик залишався широким, а його кінчик не висувався з рота.

Малярам знайдеться діло:

Треба фарбувати стіни,

Стелю треба фарбувати.

Хочеш їм допомагати?

Язичок свій підніми,

Стелю ним ти побіли.

Язичок вперед-назад

Ти біли за рядом ряд.

Працювати будеш вміло,

Швидко впораєшся з ділом.

 

 

Казка . Язичок робить ремонт.

Мета: ознайомити дітей з комплексом статичних та динамічних артикуляційних вправ: «Пташенятко», «Почистимо зуби», «Маляр», «Парканчик». Вчити спостерігати за роботою органів артикуляції, фіксувати увагу на окремих моментах артикуляції, свідомо керувати рухами щелепи, язика, губ, відчувати їх та контролювати їхню роботу. Формувати артикуляторні (рухомовленнєві) вміння та навички. Розвивати моторику артикуляційного апарату, зорову та слухову пам'ять, увагу. Виховувати наполегливість, старанність, організованість.

Обладнання: індивідуальні дзеркальця, серветки, картинки.

Хід гри – заняття

Вихователь розповідає дітям казку, супроводжуючи її зміст демонстрацією зображень на картинках. Показує артикуляційні рухи, вказуючи на правильне положення органів, діти наслідують.

«Через постійну сирість Язичкові часто доводилося робити ремонт. Перш за все він провітрював свій дім, для чого відкривав спочатку перші двері - губи, потім другі двері – зуби. (Вправа «Пташенятко» - широко відкривати рот, якомога далі відводити куточки губ, язик спокійний і нерухомий).

Після чого протирав їх з зовнішнього боку. (Вправа «Почистимо зуби» - чистити язиком верхні зуби, спочатку з зовнішнього, а потім із внутрішнього боку, роблячи повільні рухи вліво – вправо. Потім аналогічно чистити нижні зуби).

З внутрішнього боку теж протирав. (Діти роблять відповідні рухи язиком). Потім Язичок брав великий пензель і фарбував стелю -піднебіння. Фарбувати треба було старанно, а для цього сильно притискувати пензель. (Вправа «Маляр» - широко відкривши рота, дитина рухає широким кінчиком язика 10-15 разів вперед – назад по піднебінню).

Виконавши цю роботу, Язичок переходив до обклейки стін-щічок шпалерами. Робив він це дуже акуратно, наклеюючи одну смугу за іншою. (Рухи язика зверху до низу по внутрішньому боку обох щічок).

Після ремонту Язичок мив підлогу. (Рухи кінчиком язика із боку в бік під язиком і біля передніх зубів, рот відкритий).

Ремонтував Язичок і двері-зуби. (Вправа «Парканчик» - губи розтягнуті у посмішці, видно тісно стулені верхні і нижні зуби).

Закінчивши ремонт, стомившись Язичок лягав у ліжечко і відпочивав.»

                        

Комплексне заняття з розвитку мовлення

Тема : “Звукова культура мовлення :звук с”                                                                                  Вік: середній дошкільний вік                                                                                                           Мета:                                                                                                                                    Освітня:                                                                                                                               -Зв’язне мовлення: продовжувати вчити описувати  тварину, розвивати вміння запамʼятовувати окремі віршовані рядки вчити дітей розмовляти чітко, зрозуміло, не поспішаючи, достатньо голосно. Підтримувати й розвивати діалогічне мовлення дітей.

Привчати дітей розповідати словами про те, що вони бачать. Вчити відповідати на запитання дорослого (Хто це? Що робить? Який? Яка)                                                                                                                                               -Граматика : вчити відповідати на запитання який?, яка?                                            - Звукова культура: вправляти у чіткій вимові звуки, особливо вправляти звук С.                                                                                                                                                  Розвивальні завдання: розвивати уважність; пам'ять; мислення; розвиток фонематичного слуху.                                                                                                                  Виховні завдання: виховувати бажання навчитися правильно вимовляти звуки.                                                                                                                        Матеріали : зображення дівчинки Саши ,двох котиків , звуку С.

Хід заняття:

1.Організаційний момент Мотивація:

Как познакомить кошек: двух взрослых, кошку с котенкомВихователь: Дітки до нас сьогодні завітали два котика  Сало та Соня .

 

 

 

 

 

 

                    

Повідомлення мети:

Вихователь: Разом із котиками  ми сьогодні будемо гратись.

Актуалізація опорних знань:

-         Дітки , а яка ваша улюблена тваринка ?

-         Які вам подобаються котики :великі чи маленькі?

-         Якого кольору ?

-         Яку користь приносить коти ?

-         Чи вважаєте , Ви , котика  справжнім другом?

2.Основна частина

Вихователь: давайте разом із котиками спробуємо розбудити наші губки , язичок та звісно ж зубки.(картинка звуку с)

Мета: артикуляційна гімнастика

Хід заняття:

Для початку широко усміхніться щоб ваші зуби було видно наші зубки як парканчик зімкнуті не щільно залиш невелику щилину.

Кінчик язика заховайте  за нижні зубки а спинку язичка вигни вперед  як у вправі гірка ,  а тепер подуй повітря яке ти видуваєш  повинен бути холодне  с-с-с-с, с-с-с-с 

Повторюйте за мною. Спробуй ще  усміхнись язичок за нижні зубки   дуй на нього холодним повітрям

Ой , як у вас гарно виходить . Які ви молодці !

Наш звук ніби  вітряки   , піднесіть долоньку до рота і ще раз красиво вимовляємо звук С. Ви відчуваєте, як з ваших ротиків вривається невеликий вітерець?

Скоромовка.

Мета: формування чистого й правильного мовлення, закріплення артикуляції важких звуків та розвиток мовного апарату.

Хід заняття:

Дітки, а ви хочете вивчити скоромовку? (так)

Тож послухайте і запамʼятайте, який звук тут найчастіше повторюється.

Соня весело сміялась

Соня весело сміялась

Бо у соні новий м’яч

Синій гарний як наместинка

Світиться в руках соні

Соня з рук не відпускає

Соня  сьогодні веселиться

Бо у соні новий м’яч.

 

Який звук найчастіше повторюється ?(звук с) 

-         -Дітки , а про що ця скоромовка ?

-         Що соня робила весело  ?

-         Чому соня весело сміялась ?

-         Новий м’яч був якого кольору ?

-         Гарний як наместинка було що ?

-         Що не відпускала з рук соня?

-         Чому соня веселиться ?

Тепер уважно послухайте ще раз уважно скоромовку.                                                                                   Давайте разом з вами спробуємо вивчити.                                                                           Повторюйте за мною. Давайте ще раз.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичне заняття 9.

Завдання словникової роботи у різні вікові періоди: ранній вік, молодший дошкільний вік, середній дошкільний вік, старший дошкільний вік

C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222612.pngранній вік

C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222724.pngмолодший дошкільний вік

C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222724.png

C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222811.png середній дошкільний вік

C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222944.png старший дошкільний вік C:\Users\1\Downloads\Знімок екрана 2023-10-28 222944.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 методи, спрямовані на збагачення словника

 введення слова-назви предмета; введення слова, що позначає властивості предмета;

 

Введення слова-назви предмета, збагачення словника

Ручка шариковая Pilot E Fine 0,5 мм, синяя - купить недорого в магазине  канцелярии Clever-Pen | Одесса, Киев, Украина

Вихователь: Діти, погляньте, що в мене в руках? Це ручка .

А де ще є ручка ? Подивіться уважно. Ось ручка , там ручка .

То що це? Ручка  (хорове повторення).

 

Купити простий олівець з гумкою 2В MARCO Superb Writer оптом- Діти, погляньте, що в мене в руках? Це олівець.

А де ще є олівець ? Подивіться уважно. Ось олівець, там олівець.

 

То що це? олівець (хорове повторення).

 

Метод введення слова, що позначає властивості предмета.

Вихователь: - діти, згадайте що це? (ручка ).

-         Яка ручка? (з пластику  ,синя , довга).

-         Для чого нам ручка ? (Щоб писати)

-         З чого вона складається?  (корпус ,  стержень)

-         З якого матеріалу зроблена? (з пластику ).

-         То що ми розглядали? (ручку ).

 

Вихователь: - діти, згадайте що це? (олівець).

-         Який олівець? (жовтий, довгий).

-         Для чого нам олівець? (Щоб малювати).

-         З чого він складається? (корпус, графіт, стрижня та гумки).         

-         З якого матеріалу він зроблений? (Із дерева).

-         То що ми розглядали? (олівець).

 

 

 Метод, спрямований на закріплення/активізацію словника (загадування і відгадування загадок)

 

Загадка про зайця .

Хід роботи

 

Дітки, слухайте уважно загадку і відгадайте про кого вона?

 

Влітку сіренький,

А взимку біленький,

Довгі вуха має,

Швидко стрибає.

Хто це? Підкажіть мені.

Відгадайте, що за звір?

 

Заєць . Як ви здогадалися, що я читала про зайця ?

Влітку сірий а взимку білий ,  довгі вуха  , швидко стрибає .

Заєць  це дика тварина  що міняє кольор шерсті з сірої на булу подивіться на фото .

Довгі вуха, куций хвіст | Маленький читайликЧим відрізняється заєць біляк від зайця русака

А які  вуха у зайця? Великі  фото  та швидкий  бо унього довзі лапи

Ми з вами знаємо, що заєть  хитрий , але є розумніші за нього  . Які ви знаєте казки, де розказують про хитрість але про розумніших за нього  «заєць і їжак» , «колобок»,

 

 

Практичне заняття 10.

-      2 методи роботи над смислом слова;

 

- Я зараз назву слово, а вам потрібно сказати яким воно буває.

  1. Підбір епітетів до предмета: яблуко . Яке буває яблуко ? Велике, маленьке,  кругле ,чисте, грязне , зелене ,  жовте , червоне.

 Еплітин (зелене яблуко), віддушка

2. Підбір обставин.

Бігати  можна як? (голосно, тихо, повільно, швидко, спокійно, довго).

 

1 метод, спрямований на ознайомлення з багатозначними словами;

-      Ознайомлення з багатозначним словом  замок

-      • Дітки, подивіться і скажіть, що зображено на картинка?

-      Замок , у замок з ключем , а якщо  змінити наголос  - то  виходить зАмок , замкОва щілина,кодовий замок  Ці слова звучать однаково але вони всі різні ми бачимо, що вона означають різні предмети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота над смисловим словом

 

Діти слухайте уважно загадку відгадайте про кого вона

Як ви здогадалися що я читала про …

У нашої бабусі сидить дід у кожусі,


проти печі гріється, без води умиється. (Кіт)

 

Не баранчик і не кіт, носить шубу цілий рік.

 Шуба сіра – це для літа, а зимою – інша свита. (Заєць)

 

Без рук, без ніг, а по землі ходить. (Змія)

Нам потрібні голки для шиття, а кому потрібні голки для життя? (Їжак)

 

Хто на своїй голові ліс носить? (Олень)

 

 

А тепер складемо загадку про ведмедя

 

 

 

Робота над синонімами.

 

Дітки, я вам прочитаю слова, а ви виберіть з них ті, які «приятелюють», які схожі за значенням

а) іменники: будинок, будинок, вулиця;

6) прикметники: сумний, засмучений, красивий;

в) дієслова:, стояти їхати, приїхати ;

2. Дітки, давайте придумаємо синоніми до слів і складемо з ними речення.

 

Гарний -  (вродливий, , красивий)

Завірюха- (Хуртовина Метелиця)

Веселий(жартівливий ,радісний )

 

 

 

-      1 метод, спрямований на ознайомлення з антонімами;

-                      

C:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0001.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0011.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0010.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0009.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0008.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0005.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0004.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0003.jpgC:\Users\1\Desktop\олійник\скажи навпаки_page-0002.jpg

 

 

 

 

-                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1 метод, спрямований на ознайомлення з художнім словом

Хитрий їжак (українська народна казка)


 

Хитрий їжак (українська народна казка)Одного разу бігла лисиця до саду і зустріла по дорозі їжака: «Добрий день, їжаче!» Каже їжак: «Добре здоров’я!» – «Ходи зі мною у товаристві у виноград». А він каже: «Ой страшно, лисичко, бо там господар накладає усе сильце; можемо впасти у біду». – «О, я, – каже, – не боюся, я маю школи закінчені, то дам нам раду!» І пішли.

Наїлися вони винограду і вертаються, та й лисичка піймалася у сильце. «Ей, – каже, – їжачку, братчику, рятуй!»

– «Ой ні, не допоможу, бо я казав, що не знаю; та ж ти мені казала, що маєш школи закінчені».

– «Ой, – каже, – я уже зі страху забула геть усе».

Уздрів їжак, що біда, і зачав їй радити. «Нічого, – каже, – не роби, лиш як газда прийде, а ти ся зробися неживою – опусти голову, ноги, так як би була мертва, і, може, ця штука вдасть».

Тихо входить господар. Став над лисицею і каже: «От, – каже, – шкода, що я не був чотири дні в саду, аж лисицю зловив...» Узявся одною рукою за ніс; а другою взяв лисичку за хвіст та й викинув її через пліт.

Але лисиці лиш цього було треба. Схопилася та й пішла додому. Щось четвертої днини іде лисичка знов у виноград. Іде попри їжакову нору і знов кличе його у товаристві у виноград.

«Та ти забула уже, що з тобою було?» – «Ходи, ходи». Но, наїлися вони знов винограду та й лиш зачали іти, а то їжак упав у сильце.

«Ей, – каже, – сестричко-лисичко! Рятував я тебе, порятуй і ти мене».

– «Но, що я тобі допоможу? Я тобі не допоможу нічим!» Та й іде геть.

– «Рятуй, бійся бога!» Але лисичка і не чує. Але їжак заплакав: «Сестричко! Дуже жили добре, ходи хоч розпрощайся зі мною».

Але, вернулася лисичка, та й обійнялися обоє.

«Ой, – каже їжак, – поцілуймося обоє, бо знаєш, що ми смерть зараз». І лисиця вивалила язик і хоче їжака цілувати. Тоді їжак зловив лисицю зубами за язик і міцно тримає. Зачала лисиця пищати не своїми голосами так, що учув господар та й убіг до саду.

Є що видіти! Але, узяв він швидко та й лисиці задав жару, а їжака поволеньки звільнив із сильця і пустив у сад та й від того часу дуже їжаків шанував, бо бачив користь.

Практичне заняття 11.

  1.    Комплексне заняття з розвитку словника

     Тема: «Равлик на городі»

Вік: молодший дошкільний вік.

Мета:

Освітня:

- Зв'язне мовлення: Навчати дітей складати описові розповіді.

- Словникова робота: активізувати словниковий запас дітей про овочі (капуста  огірок, помідор, морква, буряк) колір, форма, розмір; вживання прикметників (який? які? яка?)

- Звукова культура: розвиток артикуляційного апарату.

Розвивальні завдання: розвивати уважність; пам'ять; мислення.

Виховні завдання: виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання допомогти дорослим.

Словник: активізувати вживання різних овочів.

Матеріали: картинки овочів (капуста  огірок, помідор , морква, буряк  )

Хід заняття:

1. Організаційний момент.

Мотивація:

- Вихователь: Дітки, дивіться до нас сьогодні завітав гість, давайте дізнаємося хто це. Це равлик .

Повідомлення мети:

- Вихователь: равлик прийшов на город, щоб забрати у врожай , але він не пам'ятає як називаються рослини що ростуть на городі.

Допоможемо равлику ?

Актуалізація опорних знань:

- Вихователь: Дітки, а ви колись були на городі? А часто мамі допомагаєте на городі? А що ви там робите? (відповіді)

2. Основна частина.

Мета: розвиток артикуляційного апарату

 Вихователь: Давайте уважно подивимося на картинки. Що ви тут бачите?

image (1).jpg

Дітки, що тут зображено? (лопатка )  а для чого лопатка ?  а давайте зробимо лопатку витініть   Язичок, широкий ставе  и лопатку показуємо

Вихователь: Які ви молодці.

 

А тепер подивіться уважно на картинку, що тут зображено? (город).

 

Що росте на городі? (капуста  огірок, помідор , морква, буряк ).

Вихователь: правильно. Давайте разом з вами пограємо у гру.

«Опиши овочі»

Мета: вчити дітей складати опис овочів за схемою.

Хід заняття:

Равлик просить у нас допомоги. Тому ми разом з вами будемо з вами допомогати. Вам потрібно складати овочі у кошик, та розповідати про них за схемою: який розмір? Який колір? Яка форма? Та яка назва?

 

Наприклад:

Він великий , червони , круглий, це помідор.

Давайте тепер ви спробуєте.

 

Капуста  огірок, помідор , морква, буряк . Молодці, ви добре впоралися. Згадав які овочі та буде зберати  врожай . Він вам дуже дякує за допомогу.

Вихователь: Що росте на городі? (капуста  огірок, помідор , морква, буряк ). То все що росте на городі, ми можемо назвати овочі.

 

Давайте разом повторимо овочі. А що росте на городі, і ми збираємо?

То що може рости на городі? (овочі). Молодці.

 

  1.               Вправа на введення узагальнюючого слова (вікова група на вибір).

 

Дидактична гра «Назви одним словом»

Мета: введення узагальнюючих слів «овочі», «фрукти», «ягоди», «квіти», «птахи», «дикі тварини».

 

Вік: середній

Хід заняття:

 

Дітки, давайте ми з вами трішки пограємося. Ви хочете погратися? (так).

Ну тоді уважно слухайте та дивиться. Подивіться на картинку, що ви тут бачите? ( заєць , вовк, лисиця….) Молодці. Де вони живуть ? (ліс)  Тож всі  тварини  що живуть у лісі ми можемо назвати дикими тваринами . Повторюйте за мною дикі тварини . Дітки, то кого  ми можемо назвати дикими тваринами?

 

На наступній картинці намальовано що? (грак , горобець,  синиця …)

А де вони  живуть (на деревах) А  хто живе на деревах та має крила ми називаємо птахами. Повторіть, птахи. То  хто живе на дереві та має крила як ми можемо назвати? (птахи).

 

А тепер давайте трішки пограємося.

 

Подивиться уважно на картинки.

 

На картинках зображені диких тварин і птахів. Але трапилася халепа, коли  Оленка  йшла , то розсипала  випадково всі диких тварин і птахів, вони перемішалися. Тому вам потрібно їх розкласти по корзинкам. Але де дикі тварини , а де птахи зайчик не пам'ятає. Допоможіть зайчику.

Корзинка плетенаяКорзинка плетеная

 

  1.  Вправа на закріплення умінь точно називати слова.

 

 

         Гра «Назви який?» (молодша група)Чоловічий класичний шарф з бахромою Wittchen 91-7M-X03-8 - купить в  Украине, цена в интернет магазине женских и мужских аксессуаров

Мета: закріплення умінь точно називати слова.

 

Хід гри: до названого предмета діти підбирають визначення.

 

Шарф - теплий, великий , довгий , в'язаний , легкий.

 

Гра «Що зайве?» (середня група)

 

Мета: уміння точно підбирати слова.

 

Хід гри: виключення з групи слів, що не володіють загальною ознакою.

 

Кекс , торт , печиво , крісло.

Апельсин,  лимон ,мандарин ,  сукня.

Виделка , ложка ,ніж, крісло.

Цибуля , огірок, помідор, пташка .

 

Додаток наочність

Картинки птахів для дітей    Картки птахів для дітей дошкільного віку

Скачати Картинки птахів для дітей    Скачати Картки птахів для дітей

Картинки птахів для дітей дошкільного віку    Картки птахів для дітей українською мовою

Картинки птахів для дітей українською мовою    Картинки птахів для розвитку дітей

    Картки птахів для дітей за методикою Глена ДоманаКартинки птахів для дітей

Картинки птахів для дітей Монтесорі    Картки птахів для дітей МонтесоріКартинки птахів для дітей

    

    

    

Картинки птахів для дітей    Картинки птахів для дітей

Картинки птахів для дітей    Картинки птахів для дітейКартинки птахів для дітей

Картинки свійських тварин для дітейКартинки птахів для дітейКартинки птахів для дітей    Картки Домана домашніх тварин

Картинки птахів для дітей         Картки лісових тварин для дітейКартки свійських тварин для дітей дошкільного вікуКартинки свійських тварин для дітей

Картинки свійських тварин для дітей українською     

Картинки домашніх тварин для дітей     Картки домашніх тварин для дітей

Картинки свійських тварин     Картки свійських тварин

Картинки домашніх тварин для дітей дошкільного віку     

 

     

Картинки лісових тварин для дітей українською мовою     Картки лісових тварин для дітей українською мовою

Картинки лісових тварин для дітей дошкільного віку     Картки лісових тварин для дітей дошкільного віку

 

 

     

     

Картинки диких тварин для дітей дошкільного віку     Картки диких тварин для дітей дошкільного віку

     

Картинки диких тварин для дітей для розвитку     Картки диких тварин для дітей для розвитку

Картинки диких звірів для дітей     Картинки тварин для дітей

     Картки диких звірів для дітей українською мовоюКартинки диких тварин для дітей

     

     

     

Картинки диких тварин для дітей     Картки диких тварин для дітей

     

     

Картинки лісових тварин для дітейКартки лісових тварин для дітей

 

 

docx
Додав(-ла)
Мудрак Аня
Додано
30 листопада 2023
Переглядів
219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку