МПК є невід'ємною частиною навчального процесу та медичного обслуговування учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, яка включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури
ПЕДАГОГІЧНЕ СПОСТЕРЕЖЕННЯ УРОКІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
На виконання наказу МОН України №518-674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах», спільного наказу управління охорони здоров'я і управління освіти і науки Житомирської ОДА №503, а також а також відповідно до частини десятої статті 19 Закону України «Про охорону дитинства», у загальноосвітніх навчальних закладах повинен здійснюватись медико-педагогічний контроль (МПК) за фізичним вихованням учнів.
МПК є невід’ємною частиною навчального процесу та медичного обслуговування учнів у загальноосвітньому навчальному закладі, яка включає заходи, спрямовані на оптимізацію, безпеку та ефективність фізичної культури. Обов’язки щодо здійснення МПК покладені на медичний персонал лікувально-профілактичних закладів, медичних та педагогічних працівників навчального закладу.
Однією з основних форм МПК є інспектування уроків фізичної культури з метою медико-педагогічних спостережень. Положенням про МПК рекомендована така кратність проведення педагогічними працівниками інспектувань уроків фізичної культури:
Крім того, питання щодо ефективності організації шкільного фізичного виховання повинно розглядатися на педагогічній раді 2 рази на рік.
Під час інспектування уроків фізичної культури педагогічними працівниками вирішуються такі завдання:
Зрозуміло, що таке широке коло завдань важко охопити під час інспектування, тому варто розділити повноваження під час інспектування між педагогічними працівниками, а для отримання цілісної картини щодо медико-педагогічного контролю розглядати це питання на педагогічних радах. З метою посилення педагогічного контролю на уроках фізичної культури та забезпечення якісного його виконання варто розділити повноваження інспекторів-педагогів та розробити спеціальні бланки для:
Такі бланки дозволяють чітко бачити мету конкретного інспектування, а тому забезпечують її досяжність.
Література. Інформаційний збірник МОН України, №№11-12, квітень, 2010.
Додаток 1
Медико-педагогічне спостереження
уроків фізичної культури
Адміністративне інспектування Інспектор__________________
Дата __________ Вчитель ___________________
Урок №________
Тема уроку____________________________________________________
Мета уроку____________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Місце проведення______________________________________________
Оцінка гігієнічних умов місця проведення
№ |
Санітарно-гігієнічні умови |
Оцінка умов |
1 |
Температура |
|
2 |
Вологість повітря |
|
3 |
Ефективність вентиляції |
|
4 |
Рівень освітленості |
|
5 |
Якість і своєчасність вологого прибирання |
|
6 |
Дотримання правил техніки безпеки |
|
7 |
Наявність засобів першої медичної допомоги |
|
Оцінка матеріально-технічного забезпечення
№ |
Наявне забезпечення |
Необхідне забезпечення |
|
|
|
Оцінка відповідності нормативам щодо забезпечення обладнанням
та інвентарем, їх справність____________________________________
_____________________________________________________________
Висновок_____________________________________________________
_____________________________________________________________
З результатами спостереження ознайомлений _______________________
(підпис вчителя)
Інспектор _______________________
(підпис інспектора)
Додаток 2
Медико-педагогічне спостереження
уроків фізичної культури
Методичне інспектування Інспектор__________________
Дата __________ Вчитель ___________________
Урок №________
Тема уроку____________________________________________________
Мета уроку____________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Ознайомлення з навчально-методичною документацією
№ |
Документ |
Робота з документом |
1 |
Класний журнал |
|
2 |
Календарно-тематичне планування |
|
3 |
Конспект уроку |
|
Хронометраж уроку
№ |
Частина уроку |
Фактично |
Норма |
1 |
Ввідна частина |
|
3-5 хв. |
2 |
Основна частина (розминка, навчання основним рухам, рухливі ігри) |
|
35 хв. |
3 |
Заключна частина |
|
3-5 хв. |
Оцінка методики проведення фізкультурно-оздоровчих заходів
№ |
Захід |
Оцінка методики |
|
|
|
Оцінка ефективності уроку
№ |
Сума раціонально витраченого часу |
ЗЩУ |
Норма ЗЩУ |
Сума часу, витраченого однією дитиною на рухи |
МЩУ |
Норма МЩУ |
1 |
|
|
≤80% |
|
|
≤60% |
Оцінка методики проведення уроків фізичної культури ___________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
З результатами спостереження ознайомлений _______________________
(підпис вчителя)
Інспектор _______________________
(підпис інспектора)
Додаток 3
Медико-педагогічне спостереження
уроків фізичної культури
Оздоровчо-виховна робота Інспектор__________________
Дата __________ Вчитель ___________________
Урок №________
Тема уроку_____________________________________________________________
Мета уроку_____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Відповідність одягу і взуття умовам проведення занять
Місце проведення |
Одяг, взуття учнів |
Відповідність |
|
|
|
Навантаження учнів по групах
№ |
Група |
Навантаження |
1 |
Основна |
|
2 |
Підготовча |
|
3 |
Спеціальна |
|
Навантаження відповідно до статі учнів
№ |
Стать |
Навантаження |
1 |
Дівчата |
|
2 |
Хлопці |
|
Візуальне визначення реакції учнів на фізичне навантаження
Об’єкт спостереження |
Ознаки втоми |
Прояви в учнів |
Колір шкіри обличчя |
Значне почервоніння |
|
Міміка |
Вираз обличчя напружений |
|
Пітливість |
Виразна у верхній половині тіла |
|
Дихання |
Сильно прискорене, уривчасте дихання через рот |
|
Рухи |
Хитання, нетвердий крок |
|
Самопочуття |
Скарги на втому, біль у м’язах, серцебиття, задуху, шум у вухах, запаморочення |
|
Увага |
Помилки при виконання команд, нечітке їх виконання |
|
Оцінка навантаження учнів на уроках фізичної культури __________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
З результатами спостереження ознайомлений _______________________
(підпис вчителя)
Інспектор _______________________
(підпис інспектора)
Додаток 4
Медико-педагогічне спостереження
уроків фізичної культури
Інспектування класного керівника Інспектор__________________
Дата __________ Вчитель ___________________
Урок № _________ Клас_____
Тема уроку_____________________________________________________________
Мета уроку_____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Учнів у класі _______чол., з них присутні _______ чол., відсутніх _______ чол. з причин _______
___________________________________________________________________________________
Дисциплінованість учнів
№ |
Порушення дисципліни |
Порушники |
1 |
Запізнення на урок |
|
2 |
Відсутність спортивної форми |
|
3 |
Ігнорування вказівок вчителя |
|
4 |
Інше (______________________________) |
|
Оцінка реакції учня на фізичне навантаження
№ |
Досліджуваний учень |
Частота серцевих скорочень, уд./хв. |
||||||||
5 хв. |
10 хв. |
15 хв. |
20 хв. |
25 хв. |
30 хв. |
35 хв. |
40 хв. |
45 хв. |
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Навантаження відповідно до статі учнів
№ |
Стать |
Навантаження |
1 |
Дівчата |
|
2 |
Хлопці |
|
Інтенсивність фізичного навантаження |
|
Рівень |
ЧСС |
Легке |
менше 140 |
Середнє |
141-160 |
Значне |
більше 160 |
Успішність учнів
№ |
Учень |
Бал |
№ |
Учень |
Бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З результатами спостереження ознайомлений _______________________
(підпис вчителя)
Інспектор (кл. кер. ______ класу) _______________________
(підпис інспектора)
Додаток 5
Медико-педагогічне спостереження
уроків фізичної культури
Інспектування класовода Інспектор__________________
Дата __________
Урок № _________ Клас_____
Тема уроку_____________________________________________________________
Мета уроку_____________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Учнів у класі _______чол., з них присутні _______ чол., відсутніх _______ чол. з причин _______
___________________________________________________________________________________
Дисциплінованість учнів
№ |
Порушення дисципліни |
Порушники |
1 |
Запізнення на урок |
|
2 |
Відсутність спортивної форми |
|
3 |
Ігнорування вказівок вчителя |
|
4 |
Інше (______________________________) |
|
Оцінка реакції учня на фізичне навантаження
№ |
Досліджуваний учень |
Частота серцевих скорочень, уд./хв. |
||||||||
5 хв. |
10 хв. |
15 хв. |
20 хв. |
25 хв. |
30 хв. |
35 хв. |
40 хв. |
45 хв. |
||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Навантаження відповідно до статі учнів
№ |
Стать |
Навантаження |
1 |
Дівчата |
|
2 |
Хлопці |
|
Інтенсивність фізичного навантаження |
|
Рівень |
ЧСС |
Легке |
менше 140 |
Середнє |
141-160 |
Значне |
більше 160 |
Успішність учнів
№ |
Учень |
Бал |
№ |
Учень |
Бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Інспектор (класовод ______ класу) _______________________
(підпис інспектора-класовода)