Ганна ЛІЧЕНКО,
методист вихоної частини
Комунального закладу Київської обласної ради
“Київський обласний ліцей фізичної культури і спорту”
ПЕДАГОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ
«РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ПЕДАГОГІВ»
Мета: визначення рис творчої особистості та умов, що заважають виявленню творчості; розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допитливості, сміливості та гнучкості мислення.
Час: 50 хв.
Хід проведення тренінгу
№ п\п |
Види роботи |
Орієнтовна тривалість, хв. |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Правила роботи групи |
3 |
|
2. |
Вправа «Самопрезентація» |
5 |
|
3. |
Вправа «Мої очікування» |
5 |
Плакат із зображенням плодового дерева та кошика, стікери у формі яблучка |
4. |
Основна частина |
|
|
4.1. |
Інформаційне повідомлення |
3 |
Мультимедійне обладнання |
4.2. |
Вправа «Моє бачення творчого вихователя» |
5 |
3 аркуші паперу з написом «ТВОРЧІСТЬ», фломастери |
4.3. |
Вправа «Казковий вернісаж» |
5 |
Мультимедійне обладнання |
4.4 |
Вправа «Мої асоціації» |
5 |
Аркуші паперу, олівці |
4.5. |
Вправа «Малюнком історія» |
10 |
Таємнича скринька, тематичні картинки |
4.6. |
Вправа «Циферблат ознак» |
4 |
Демонстраційний стенд з годинниковим циферблатом, скринька, на аркушах написані назви ознак, маркери |
4.7. |
Вправа «Продовж відомий вислів» |
5 |
Скринька, аркуші паперу із незавершеними висловами, олівці |
4.8. |
Вправа «Професіограма сучасного вихователя» |
5 |
Плакат із зображенням книжки, аркуші паперу, ручки |
5. |
Вправа «П'ять добрих слів» |
3 |
Аркуші паперу, ручки |
6. |
Підведення підсумків заняття |
5 |
Мультимедійне обладнання |
1. Прийняття правил роботи на занятті (3 хв.)
Група озвучує та приймає правила роботи на тренінговому занятті. Правила закріплюються на демонстраційному стенді, який добре видно кожному з учасників:
2. Вправа «Самопрезентація» (5 хв.)
Мета: допомогти познайомитися всім учасникам між собою; створити умови для ефективної співпраці.
Ведучий: Зараз кожен із вас назве своє ім'я і продовжить таке речення: «Не хочу хвалитись, але я...».
3. Вправа «Мої очікування» (5 хв.)
Мета: визначити сподівання та очікування всіх учасників щодо заняття.
Ведучий: Вправа, яка пропонується вашій увазі, називається «Мої очікування». Зараз ви на стікерах напишете свої очікування, озвучите їх і приклеїте на нашому символічному дереві. Сподіваюся, що всі очікування збудуться, тому ми переходимо до основної частини заняття.
4.1. Інформаційне повідомлення (3 хв.)
Мета: визначення поняття «творчості».
Психолог: Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різні визначення цьому поняттю, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен науковець прагнув розширити трактування понять «творчість» і «творча особистість». Проте немає тільки одного правильного визначення поняття «творчість».
У вузькому сенсі творчість - людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю, потрібно враховувати цінність і значущість нового результату, хоча масштаб його може бути різним.
У широкому сенсі творчість - це практична або теоретична діяльність людини, під час якої з'являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цінності. Тобто творчі здібності так чи інакше притаманні кожній нормальній людині.
4.2. Вправа «Моє бачення творчого вихователя» (5 хв.)
Мета: визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного дошкільного закладу.
Ведучий: Вправа називається «Моє бачення творчого вихователя». Ви повинні протягом 5 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вихователя.
Для ефективної роботи пропоную поділитися на групи за допомогою лічилки «Троянда, лілія, фіалка».
Усі однакові квіти об'єднуються в одну групу. Так у нас утворилися три чудові групи.
Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість»
Т - толерантний, терплячий, трудолюбивий...
В - винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий...
О - оригінальний, оптимістичний, організований, органічний...
Р - рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний...
Ч - чутливий, чесний, чуйний, чарівний...
І - ініціативний, ірраціональний, інтелектуальний, інтелігентний...
С - самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий...
Т - товариський, турботливий, тактовний...
Ь
4.3. Вправа «Казковий вернісаж» (5 хв.)
Мета: активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.
Ведучий: Усі ми родом із дитинства. І завжди з любов'ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка - не просто найпопулярніший фольклорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми виконаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує зі скриньки конверт із описом знайомої всім казки. Необхідно прочитати вголос цей опис і відгадати, про кого або про що саме йдеться. Отже, розпочинаємо.
1. В якій відомій казці сіра непривітна особистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре? (Червона шапочка)
2. Назвіть казку, в якій різні за своїм соціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному архітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попередній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію. (Рукавичка)
3. Герой якої казки постійно виконує забаганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб. (Про Липку та зажерливу бабу)
4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, незаконно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. (Коза-дереза)
5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортсмена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допомогли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал - трагічний. Проявивши занадто велику самовпевненість, він гине. (Колобок)
6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нерозсудливість та імпульсивність у поведінці призвели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі. (Царівна-жаба)
4.4. Вправа «Мої асоціації» (5 хв.)
Мета: з'ясувати асоціації до поняття «творча особистість»; назвати риси характеру, притаманні творчим людям.
Ведучий: Вправа називається «Мої асоціації». Протягом 5 хвилин подумайте і намалюйте те, із чим ви асоціюєте творчу особистість. Це може бути об'єкт живої чи неживої природи, навіть природне явище. Ви не обмежені ніякими правилами.
Єдине, що варто зауважити: вам необхідно буде пояснити свій малюнок і визначити за асоціаціями риси творчої особистості.
Експрес-повідомлення психолога:
Риси творчої особистості:
Умови, що заважають виявленню творчості:
4.5. Вправа «Малюнком історія» (10 хв.)
Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію.
Ведучий: Кажуть, що справжня жінка з нічого може зробити три речі: салат, капелюшок та конфлікт. Ми з вами - справжні жінки, І я переконана, що крім цих трьох речей можемо ще дещо створити. Зараз вашій увазі пропонується вправа «Малюнкова історія», яка виконуватиметься у групах.
Представники трьох груп достають із «таємничої скриньки» предметні картинки (пропонується до 10 картинок). Необхідно, керуючись отриманими зображеннями, придумати захопливу розповідь, на створення якої дається 10 хвилин.
4.6. Вправа «Циферблат ознак» (4 хв.)
Мета: розвивати оригінальність, гнучкість і швидкість думки, вміння відійти від стереотипів.
Ведучий: Я бачу, що тут зібралися творчі люди, яким до вподоби цікаві та оригінальні завдання, тому ми переходимо до наступної вправи «Циферблат ознак», яку також виконують у групах.
На демонстраційному стенді виставляють годинниковий циферблат (12 чисел). Далі зі скриньки по черзі дістають назви ознак і прикріплюють біля кожного числа. Після того, як усі ознаки розподілені за числами, жеребкуванням визначають 2 числа. За ознаками, що розташовані біля чисел, учасникам потрібно протягом 3 хвилин записати список із п'яти предметів, які відповідали б цим характеристикам.
Приклади ознак:
4.7. Вправа «Продовж відомий вислів» (5 хв.)
Мета: сприяти розвитку сміливості у висловлюваннях, дотепності, допитливості та гнучкості думки.
Ведучий: Прислів'я, приказки, народні прикмети - неоціненна скарбниця народної творчості й мудрості. Є дуже багато влучних висловів, які відображають різні аспекти нашого життя. І зараз ми спробуємо долучитися до цієї скарбниці народної мудрості, виконуючи вправу «Продовж відомий вислів».
Усі учасники гри сидять колом. По колу пускається «таємнича скринька» із записаними незавершеними висловами. Кожен учасник по черзі дістає записку з висловом і намагається оригінально його завершити. Після цього ведучий озвучує попередній варіант вислову.
Приклади висловів:
4.8. Вправа «Професіограма сучасного вихователя» (5 хв.)
Мета: з'ясувати професійні та особистісні якості, притаманні сучасному вихователю.
Ведучий: Виконання попередніх вправ дає нам змогу стверджувати, що розвивати свої здібності можна в будь-якому віці, незалежно від досвіду роботи і життєвих досягнень. Але зараз хочеться нагадати, що основне завдання, яке ми перед собою ставили на початку роботи, - це складання професіограми сучасного вихователя. Отже, наступна вправа, що пропонується вашій увазі, - «Професіограма сучасного вихователя» (виконуватиметься індивідуально).
Сучасний вихователь має бути творчою особистістю. Уявімо собі, що творча особистість, як і ця намальована книжка (демонструється плакат із зображенням книжки), складається з окремих сторінок. І кожна сторінка має велике значення. Зараз ми разом спробуємо записати всі можливі сторінки, з яких складається професіограма творчого вихователя сучасного навчального закладу.
На аркушах вам необхідно записати одну основну якість (професійну або особистісну), що має бути притаманна сучасному творчому вихователю.
5. Вправа «П'ять добрих слів» (3 хв.)
Мета: створити позитивну атмосферу групової взаємодії.
Кожен із учасників повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно передати аркуш сусідові праворуч, який на одному пальчику має записати побажання власнику малюнка. Далі аркуш передається іншому учаснику, доки не буде записано п'ять побажань. Аркуш повертається до свого власника.
6. Підведення підсумків заняття (5 хв.)
Усі учасники по черзі підходять до символічного дерева, на якому прикріплені їхні очікування. Чиї очікування здійснилися, той «зриває» своє яблуко і поміщає у кошик. Чиї не здійснилися, той залишає очікування на дереві.