Педагогічний тренінг "Розвиток креативних здібностей педагогів"

Про матеріал
Мета: визначення рис творчої особис¬тості та умов, що заважають виявленню творчості; розвиток креативних і комуні¬кативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допит¬ливості, сміливості та гнучкості мислення. Час: 50 хв. Хід проведення тренінгу № п\п Види роботи Орієнтовна тривалість, хв. Ресурсне забезпечення 1. Правила роботи групи 3 2. Вправа «Самопрезентація» 5 3. Вправа «Мої очікування» 5 Плакат із зображенням плодового дерева та кошика, стікери у формі яблучка 4. Основна частина 4.1. Інформаційне повідомлення 3 Мультимедійне обладнання 4.2. Вправа «Моє бачення творчого вихователя» 5 3 аркуші паперу з написом «ТВОРЧІСТЬ», фломастери 4.3. Вправа «Казковий вернісаж» 5 Мультимедійне обладнання 4.4 Вправа «Мої асоціації» 5 Аркуші паперу, олівці 4.5. Вправа «Малюнком історія» 10 Таємнича скринька, тематичні картинки 4.6. Вправа «Циферблат ознак» 4 Демонстраційний стенд з годинниковим циферблатом, скринька, на аркушах написані назви ознак, маркери 4.7. Вправа «Продовж відомий вислів» 5 Скринька, аркуші паперу із незавершеними висловами, олівці 4.8. Вправа «Професіограма сучасного вихователя» 5 Плакат із зображенням книжки, аркуші паперу, ручки 5. Вправа «П'ять добрих слів» 3 Аркуші паперу, ручки 6. Підведення підсумків заняття 5 Мультимедійне обладнання
Перегляд файлу

Ганна ЛІЧЕНКО,

методист вихоної частини

Комунального закладу Київської обласної ради

“Київський обласний ліцей фізичної культури і спорту”

 

ПЕДАГОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ

«РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ ПЕДАГОГІВ»

 

Мета: визначення рис творчої особис­тості та умов, що заважають виявленню творчості; розвиток креативних і комуні­кативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допит­ливості, сміливості та гнучкості мислення.

Час: 50 хв.

Хід проведення тренінгу

 

№ п\п

Види роботи

Орієнтовна

тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1.

Правила роботи групи

3

 

2.

Вправа «Самопрезентація»

5

 

3.

Вправа «Мої очікування»

5

Плакат із зображенням плодового дерева та кошика, стікери у формі яблучка

4.

Основна частина

 

 

4.1. 

Інформаційне повідомлення

3

Мультимедійне обладнання

4.2.

Вправа «Моє бачення творчого вихователя»

5

3 аркуші паперу з написом «ТВОРЧІСТЬ», фломастери

4.3.

Вправа «Казковий вернісаж»

5

Мультимедійне обладнання

4.4

Вправа «Мої асоціації»

5

Аркуші паперу, олівці

4.5.

Вправа «Малюнком історія»

10

Таємнича скринька, тематичні картинки

4.6.

Вправа «Циферблат ознак»

4

Демонстраційний стенд з годинниковим циферблатом, скринька, на аркушах написані назви ознак, маркери

4.7.

Вправа «Продовж відомий вислів»

5

Скринька, аркуші паперу із незавершеними висловами, олівці

4.8.

Вправа «Професіограма сучасного вихователя»

5

Плакат із зображенням книжки, аркуші паперу, ручки

5.

Вправа «П'ять добрих слів»

3

Аркуші паперу, ручки

6.

Підведення підсумків заняття

 5

Мультимедійне обладнання

 

1. Прийняття правил роботи на за­нятті (3 хв.)

Група озвучує та приймає правила ро­боти на тренінговому занятті. Правила закріплюються на демонстраційному стенді, який добре видно кожному з учасників:

  •   діяти за принципом «тут і тепер»;
  •   дотримуватися принципу добровільної активності;
  •   позитивно ставитися до себе та до інших;
  •   бути відкритим і відвертим під час спіл­кування;
  •   говорити лише від свого імені;
  •   дотримуватися принципу толерантності в роботі;
  •   діяти за правилом: Я + Ти = Ми;
  •   цінувати свій час і кожного;
  •   дотримуватися принципу конфіденційності.

2. Вправа «Самопрезентація» (5 хв.)

Мета: допомогти познайомитися всім учас­никам між собою; створити умови для ефек­тивної співпраці.

Ведучий: Зараз кожен із вас назве своє ім'я і продовжить таке речення: «Не хочу хвалитись, але я...».

3. Вправа «Мої очікування» (5 хв.)

Мета: визначити сподівання та очікування всіх учасників щодо заняття.

Ведучий: Вправа, яка пропонується вашій увазі, називається «Мої очікування». Зараз ви на стікерах напишете свої очікування, озву­чите їх і приклеїте на нашому символічному дереві. Сподіваюся, що всі очікування збудуться, тому ми переходимо до основної частини за­няття.

4.1. Інформаційне повідомлення (3 хв.)

Мета: визначення поняття «творчості».

Психолог: Проблему творчості розглядали багато психологів-науковців і педагогів. Вони давали різні визначення цьому поняттю, на­зивали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен науковець прагнув розширити трактування понять «творчість» і «творча особистість». Проте немає тільки одного правильного визначення поняття «творчість».

У вузькому сенсі творчість - людська ді­яльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою особистістю, потрібно враховувати цінність і значущість но­вого результату, хоча масштаб його може бути різним.

У широкому сенсі творчість - це прак­тична або теоретична діяльність людини, під час якої з'являються нові результати: знання, рішення, способи діяльності, матеріальні цін­ності. Тобто творчі здібності так чи інакше при­таманні кожній нормальній людині.

4.2. Вправа «Моє бачення творчого вихова­теля» (5 хв.)

Мета: визначити якості, що характеризують креативного вихователя сучасного дошкіль­ного закладу.

Ведучий: Вправа називається «Моє бачення творчого вихователя». Ви повинні протягом 5 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характери­зують творчого вихователя.

Для ефективної роботи пропоную поділи­тися на групи за допомогою лічилки «Троянда, лілія, фіалка».

Усі однакові квіти об'єднуються в одну групу. Так у нас утворилися три чудові групи.

Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість»

Т - толерантний, терплячий, трудолю­бивий...

В - винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий...

О - оригінальний, оптимістичний, органі­зований, органічний...

Р - рішучий, розкутий, реактивний, роман­тичний, різний...

Ч - чутливий, чесний, чуйний, чарівний...

І - ініціативний, ірраціональний, інтелекту­альний, інтелігентний...

С - самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий...

Т - товариський, турботливий, тактовний...

Ь

4.3. Вправа «Казковий вернісаж» (5 хв.)

Мета: активізувати образну пам'ять і творчу уяву, розвивати швидкість та гнучкість думки, вміння міркувати нестереотипно.

Ведучий: Усі ми родом із дитинства. І за­вжди з любов'ю та ніжністю згадуємо казки, які чули вдома, в дитячому садку, в школі. Адже казка - не просто найпопулярніший фоль­клорний жанр, це чарівне джерело, що дає наснагу кожній творчій людині. Казка дарує радість і дорослим, і дітям. Тому зараз ми ви­конаємо вправу «Казковий вернісаж». Кожна група по черзі витягує зі скриньки конверт із описом знайомої всім казки. Необхідно про­читати вголос цей опис і відгадати, про кого або про що саме йдеться. Отже, розпочинаємо.

1. В якій відомій казці сіра непривітна осо­бистість здійснює підступний план убивства двох осіб, і лише завдяки своєчасному втру­чанню громадськості все закінчується добре? (Червона шапочка)

2. Назвіть казку, в якій різні за своїм со­ціальним статусом герої займали по черзі помешкання, створене в незвичайному ар­хітектурному стилі. І все було б добре, якби до помешкання не повернувся його попере­дній власник зі своїм охоронцем. От героям казки й довелося залишити незаконно зайняту територію. (Рукавичка)

3. Герой якої казки постійно виконує заба­ганки своєї норовливої дружини? Проте, як би він не прагнув задовольнити амбіції супутниці, вона щоразу підвищує рівень вимог. Зрештою, подружжя опиняється на початковому етапі задоволення власних потреб. (Про Липку та за­жерливу бабу)

4. В якій казці головна героїня постійно й нахабно обмовляла тих, хто їй робив добро? А коли вона, щоб уникнути покарання, неза­конно оволоділа чужим помешканням, то різні впливові особи намагалися провести з нею роботу з подолання її асоціальної поведінки. Вдалося це лише найменшому з усіх учасників експерименту. (Коза-дереза)

5. Назвіть казку, в якій ідеться про спортс­мена, котрий вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка допо­могли йому дуже близько підійти до фінішу, проте фінал - трагічний. Проявивши за­надто велику самовпевненість, він гине. (Ко­лобок)

6. Назвіть казку, в якій головна героїня могла перевтілюватися в різні образи задля свого нареченого. Проте одного разу його нероз­судливість та імпульсивність у поведінці при­звели до довготривалої розлуки закоханих. Та, долаючи різні перешкоди, вони все ж таки єднають свої долі. (Царівна-жаба)

4.4. Вправа «Мої асоціації» (5 хв.)

Мета: з'ясувати асоціації до поняття «творча особистість»; назвати риси характеру, притаманні творчим людям.

Ведучий: Вправа називається «Мої асо­ціації». Протягом 5 хвилин подумайте і нама­люйте те, із чим ви асоціюєте творчу особис­тість. Це може бути об'єкт живої чи неживої природи, навіть природне явище. Ви не обме­жені ніякими правилами.

Єдине, що варто зауважити: вам необхідно буде пояснити свій малюнок і визначити за асо­ціаціями риси творчої особистості.

Експрес-повідомлення психолога:

Риси творчої особистості:

  • творчій особистості не властивий кон­формізм. Саме незалежність суджень дає змогу знаходити шляхи, якими через страх виглядати смішно не насмілюються йти інші люди;
  • хоча творча людина і відверта, корис­тується популярністю, але їй нелегко увійти в життя соціальної групи;
  • творча особистість лише тоді сприймає загальноприйняті цінності, коли вони збіга­ються з її власними;
  • вона не догматик, її уявлення про життя та суспільство, про сенс вчинків можуть бути неоднозначними;
  • допитлива, постійно прагне об'єднати дані з різних галузей;
  • полюбляє бавитися, в неї з'являється безліч чудернацьких ідей, має дитячу здатність дивуватися й захоплюватися;
  • полюбляє мріяти, може дивувати інших через те, що впроваджує в життя «безглузді» ідеї, інтегруючи ірраціональні аспекти своєї поведінки.

Умови, що заважають виявленню твор­чості:

  • стереотипи мислення;
  • страх помилитися, прагнення не оригі­нально розв'язати завдання, а отримати високу оцінку;
  • надто велике бажання може гальмувати творчий процес - щоб імпровізувати, потрібне натхнення;
  • однопланові знання не сприяють твор­чості, потрібні широкі інтереси в різних жит­тєвих сферах;
  • страх бути в центрі уваги, небажання зда­ватися «білою вороною», екстравагантною.

4.5. Вправа «Малюнком історія» (10 хв.)

Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фан­тазію.

Ведучий: Кажуть, що справжня жінка з ні­чого може зробити три речі: салат, капелюшок та конфлікт. Ми з вами - справжні жінки, І я переконана, що крім цих трьох речей можемо ще дещо створити. Зараз вашій увазі пропо­нується вправа «Малюнкова історія», яка ви­конуватиметься у групах.

Представники трьох груп достають із «таємничої скриньки» предметні картинки (пропонується до 10 картинок). Необхідно, керуючись отрима­ними зображеннями, придумати захопливу розповідь, на створення якої дається 10 хвилин.

4.6. Вправа «Циферблат ознак» (4 хв.)

Мета: розвивати оригінальність, гнучкість і швидкість думки, вміння відійти від стерео­типів.

Ведучий:  Я бачу, що тут зібралися творчі люди, яким до вподоби цікаві та оригінальні завдання, тому ми переходимо до наступної вправи «Циферблат ознак», яку також виконують у групах.

На демонстраційному стенді виставляють годинниковий циферблат (12 чисел). Далі зі скриньки по черзі дістають назви ознак і при­кріплюють біля кожного числа. Після того, як усі ознаки розподілені за числами, жеребкуванням визначають 2 числа. За ознаками, що розташо­вані біля чисел, учасникам потрібно протягом 3 хвилин записати список із п'яти предметів, які відповідали б цим характеристикам.

Приклади ознак:

  •   сухий, голодний, білий, гострий, кислий, пухнастий, рухливий, волохатий, твердий, де­шевий, нічний, паперовий;
  •   високий, дзвінкий, блискучий, тупий, рідкий, м'який, повільний, колючий, брудний, холодний, веселий, дорогий.

4.7. Вправа «Продовж відомий вислів» (5 хв.)

Мета: сприяти розвитку сміливості у ви­словлюваннях, дотепності, допитливості та гнучкості думки.

Ведучий: Прислів'я, приказки, народні прикмети - неоціненна скарбниця народної творчості й мудрості. Є дуже багато влучних висловів, які відображають різні аспекти на­шого життя. І зараз ми спробуємо долучитися до цієї скарбниці народної мудрості, вико­нуючи вправу «Продовж відомий вислів».

Усі учасники гри сидять колом. По колу пус­кається «таємнича скринька» із записаними незавершеними висловами. Кожен учасник по черзі дістає записку з висловом і намага­ється оригінально його завершити. Після цього ведучий озвучує попередній варіант вислову.

Приклади висловів:

  • Водить очима, наче злодій... (по-ярмарку).
  • Якби не ти і не я, то не було б... (весілля).
  • Кому місяць світить, тому й... (зорі всмі­хаються).
  • Гречана каша хвалилася, ніби вона... маслом родилася).
  • У народі кажуть, що наука - срібло, а практика — ... (золото).
  • Три речі швидко минають: луна, веселка і... (дівоча краса).
  • Не бійся розумного ворога, а бійся... (не­розумного приятеля).
  • Глибока річка, як і розумна думка... (плине спокійно).
  • Не знаємо ціну водиці, доки не... (висохла криниця).
  • Ліпше, щоб дитина плакала тепер, ніж... (батьки потім).
  • Під добрим кущем трава зеленіє, за хо­рошим чоловіком... (жінка молодіє).
  • Не той молодець, що за водою пливе, а той, що... (проти води).
  • Добрий чоловік надійніший, ніж... (кам'яний міст).
  • Коли тебе шанують добрі люди, то... (ша­нуйся й сам).
  • Будь сильний духом, а не... (новим ко­жухом).
  • І хороша, і вродлива, тільки шкода, що... (сварлива).
  • Під дощ хати не криють, а коли ясно - ... (вона не тече).
  • Не сунься середа на перед четверга, бо ще й... (п'ятниця буде).
  • Добрий лікар має орлине око, левине серце і... (жіночу руку).
  • Дорогі ліки добре допомагають: як не хворому,то... (лікареві).
  • Молодість летить вільною пташкою, а ста­рість... (повзе черепашкою).
  • Як ідеш — дивись під ноги: хоч грошей не знайдеш, але й... (носа не розіб'єш).
  • Витрачай менше, ніж заробиш, тоді... (боргів не наробиш).
  • Чоловік має два вуха, щоб більше слухати, а один язик, щоб... (менше говорити).

4.8. Вправа «Професіограма сучасного ви­хователя» (5 хв.)

Мета: з'ясувати професійні та особистісні якості, притаманні сучасному вихователю.

Ведучий: Виконання попередніх вправ дає нам змогу стверджувати, що розвивати свої здібності можна в будь-якому віці, неза­лежно від досвіду роботи і життєвих досяг­нень. Але зараз хочеться нагадати, що основне завдання, яке ми перед собою ставили на по­чатку роботи, - це складання професіограми сучасного вихователя. Отже, наступна вправа, що пропонується вашій увазі, - «Професіограма сучасного ви­хователя» (виконуватиметься індивідуально).

Сучасний вихователь має бути творчою особистістю. Уявімо собі, що творча особистість, як і ця намальована книжка (демонструється плакат із зобра­женням книжки), складається з окремих сто­рінок. І кожна сторінка має велике значення. Зараз ми разом спробуємо записати всі мож­ливі сторінки, з яких складається професіограма творчого вихователя сучасного навчального закладу.

На аркушах вам необхідно записати одну основну якість (професійну або особистісну), що має бути притаманна сучасному творчому вихователю.

5. Вправа «П'ять добрих слів» (3 хв.)

Мета: створити позитивну атмосферу гру­пової взаємодії.

Кожен із учасників повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно пере­дати аркуш сусідові праворуч, який на одному пальчику має записати побажання власнику малюнка. Далі аркуш передається іншому учас­нику, доки не буде записано п'ять побажань. Аркуш повертається до свого власника.

 

6. Підведення підсумків заняття (5 хв.)

Усі учасники по черзі підходять до сим­волічного дерева, на якому прикріплені їхні очікування. Чиї очікування здійснилися, той «зриває» своє яблуко і поміщає у кошик. Чиї не здійснилися, той залишає очікування на де­реві.

 

docx
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
325
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку