Педагогіка партнерства: психолого-
педагогічний супровід розвитку особистості
молодшого школяра.
Виконавці:Стиранець А.В., Прихідна С.М.
вчителі початкових класів Верхньокам'янської
ЗОШ І-ІІ ступенів Бахмутської райради Донецької
області
У статті розглянуто питання педагогіки
партнерства сучасної освіти : спілкування, взаємодія
та співпраця між учителем, учнем і батьками.
Розглянуто та обговорено на засіданні
районної методичної ради
протокол № 04 від 03.05.2017р.
Наука повинна бути весела,
захоплююча і проста.
П. Капіца
Сучасна освіта переживає часи реформування. Зміни в змісті освіти викликані потребою розбудови принципово нової педагогічної системи, заснованої на ідеї психології і педагогіки життєтворчості особистості.
Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. Місія Нової школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини на основі партнерства між учителем, учнем і батьками. «Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло», – писав Василь Сухомлинський. Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства».
Педагогіка партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками.
Учні, батьки та вчителі, об’єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат.
Основні принципи цього підходу:
• повага до особистості;
• доброзичливість і позитивне ставлення;
• довіра у відносинах, стосунках;
• діалог – взаємодія – взаємоповага;
• розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків);
• принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).
Педагогіка партнерства має намір вивести учнів з ролі пасивних спостерігачів на уроці,
поширювати і пропагувати методи викладання, засновані на співпраці: ігри, проекти, експерименти, групові завдання.
Крім того у педагогіці партнерства виникає новий стиль спілкування, коли педагог використовує неформальні слівця, що піднімають настрій “ну, що –поїхали?”, “прикольно!”, “це класно!”, “круто!”; слова похвали, що дарують радість “це перемога!”, “ це заслужений успіх, ти чудово попрацював!”, “оригінальна ідея!”, “вітаю, ти можеш пишатися собою!”; слова, які заохочують дітей до роботи на уроці “швидше б побачити, що в тебе вийде!”, “було б цікаво це робити разом!”, “ти чітко мислиш – і це справді цікаво!”До учительського словника чарівних висловів ми відносимо і слова підтримки, довіри, згоди. Ці слова роблять партнерами учня і вчителя.
Шлях до дитини іде через розум, душу і серце вчителя. Вчитель – найголовніший провідник реформи. Тому найголовніше – це вмотивований викладач, що має свободу творчості, розвивається
професійно. Нове бачення моделі початкової освіти можна виразити у формі фокус-груп.
1. Фокус – група учителі
Окреме питання, як зробити батьків своїми соратниками, щоб вони могли отримати педагогічну консультацію у школі. Як зробити учня, батьків і вчителя друзями – це найскладніше, бо потребує змін, більшого спілкування. Відповідно, природно, що це видовжує тривалість навчання.
2. Фокус – група батьки
- більше практики: менше теорії, а більше практичного
застосування в житті;
За останні десятиліття діти дуже змінилися. Дослідження показують, що сучасні діти у своїй більшості не здатні вписатися в рамки традиційної системи освіти, не завдаючи шкоди для свого розвитку. У ході вимушеного підкорення стандартизованим канонам відбувається непоправна “ломка” їх індивідуальності та втрата творчої
самобутності. Виникає гостра потреба у зміні фокусу спілкування між вчителем і учнями.
3. Фокус – група діти
тоді інформація засвоюється краще і цікавіше;
Всьому, що необхідно знати, навчити не можна, вчитель може зробити тільки одне — вказати дорогу.
Література
1. Лілія Гриневич. Концепція Нової школи України.
2. С.В.Савченко. Педагогіка партнерства у проекті “Нової української школи”.