Клас: 4-А
Змістова лінія. Я - українець
Тема уроку: Передбачай наслідки своїх вчинків
Результати навчання: - знає про можливі правопорушення серед дітей, наводить приклади; аргументує значення дотримання правил співжиття в суспільстві; невідворотність відповідальності за скоєні правопорушення;
уміє розкривати соціальні взаємозв’язки між людьми в процесі виконання соціальних ролей
Освітні галузі: «Мови і літератури», «Природознавство», «Здоров’я і фізична культура».
Обладнання уроку: картки з завданням, презентація
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
Кількість часу |
Опис |
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА УРОКУ |
|
1 хв |
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА - Доброго дня, діти. - В усіх є на парах підручники? А хороший настрій теж в усіх є? Якщо так, тоді починаємо наш урок! |
|
|
1 хв |
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ - Сьогодні ми будемо розглядати дуже цікаву тему. Але перед тим, як розпочати наш урок, давайте його прорекламуємо, адже кожну сучасну справу прийнято розпочинати з реклами. (слайд 1) - Ми будемо - уважними, урок буде - цікавим; - Ми будемо – активними, урок буде незвичним; - Ми будемо – кмітливими, урок буде навчальним; А щоб нам цього досягнути , давайте повторимо правила поведінки на уроці. (Учні пригадують правила) - Молодці! |
|
|
2 хв |
3. СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ На уроці ми поговоримо про вчинки, з’ясуємо, що таке вчинок та як передбачити наслідки своїх вчинків. Вправа «Мозковий штурм» (на дошці записані слова «вчинок», «наслідок») Скажіть, а з чим у вас асоціюються слова «вчинок» та «наслідок»? Запишіть ваші асоціації на дошці. Молодці, дякую за гарну роботу! Ні для кого не секрет, що з добрими людьми приємніше мати справу ніж зі злими. Ось послухайте віршик:
«Сказав мудрець: Нехай це віршик стане девізом до нашого уроку. (слайд 2) |
|
|
4 хв |
4. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ - Як ви вважаєте, від яких вчинків в людей на обличчі з’являється усмішка, та які вчинки робити приємніше? - Так, правильно, добрі вчинки роблять людей щасливішими. (слайд 3) Зараз я пропоную вам стати добрими чарівниками. Я вам дам чарівну паличку, а ви маєте назвати тільки хороші вчинки своїх однокласників та передати паличку сусідові по парті. |
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ |
|
21 хв |
5. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Кожного дня ми з вами робимо якісь вчинки. Вчинки бувають як і добрими так і поганими. - На вашу думку, які вчинки приносять людям радість? - А які вчинки засмучують людей? - Відкрийте підручники на ст. 115. Давайте прочитаємо текст про «Телефонний тероризм», але перед тим, як розпочати читати, скажіть, хто знає, що таке «телефонний тероризм»? - Телефонний тероризм – це неправдиві повідомлення про нещасні випадки або небезпечні ситуації, які не сталися, в спеціальні служби – 101, 102, 103 або погрози злодіянь та злі образи по телефону. (слайд 4) - Тож давайте прочитаємо текст, і ви мені скажете, що може бути наслідком телефонного тероризму. Один учень читає текс, інші слідкують. (Читають по одному абзацу) - Отже, ми можемо зробити висновок, чи була правильною поведінка Кирила? Чому? - А чим же вчинок Кирила обернувся для батьків? Чи було приємно батькам слухати про вчинок свого сина? Зробивши висновки, тепер ми впевнено можемо сказати, що займатися подібними «розіграшами» неможна, адже погані вчинки несуть за собою погані наслідки! Діти також зобов’язані дотримуватися законів та правил, які існують у суспільстві. У школі учні мають дотримуватися правил поведінки. Порушуючи правила, вони можуть зашкодити не лише собі, а й навколишнім. Порушуючи дисципліну в класі, учень заважає не лише собі, але й своїм товаришам засвоювати навчальний матеріал. Учні повинні відповідати за свої вчинки. - А що ж таке вчинок? (Міркування дітей.) - Вчинок - це результат дії, який може бути як добрим, так і поганим, що в більшості випадків залежить від передбачливості людини. (слайд 5) Від учинків залежить людяність, доброта, сердечність людей. Буває, кажуть, що люди за вчинками пізнають, відчувають характер людини. Щоб судити про людину, треба добре знати її вчинки. Тобто приказка «За добро платять добром» повинна бути правилом життя. Давайте зараз разом з вами інсценізуємо оповідання В.Сухомлинського «Кінь утік, і з’ясуємо, як поступив Віталик – добре чи погано? .(слайд 6) Один учень виконує роль автора, другий – Віталика, третій – вчителя Івана Петровича, четвертий – Петрика. - А ми давайте будемо уважно слухати тому, що в кінці оповідання я буду задавати питання. Кінь утік Це було в четвертому класі. Всі схилились над зошитами. Учитель дав задачі для самостійного розв’язування, і діти уважно працювали. Віталик сидів на останній парті. Він уже закінчував розв’язувати задачу, як раптом на парту впала записка. «Це знову, мабуть, від Петрика, - подумав Віталик. - Знову просить ковзани. Що ж я йому весь час даватиму свої ковзани?» - Іване Петровичу, - сказав Віталик, - мені хтось записку кинув… Хіба ж можна на уроці записки писати? - Записки на уроці писати не можна, - сказав Іван Петрович. - Але якщо вже тобі хтось написав, то розповідати про неї вчителеві - недобре, Віталику. Записка - це ж таємниця, яка мусить бути відома тільки тобі і твоєму товаришеві. А ти розголошуєш цю таємницю. Візьми записку, заховай, на перерві прочитаєш…
Віталик почервонів. Тепер він зрозумів, що вчинив негарно. Віталик розгорнув записку і прочитав: «Віталику, - писав Петрик, - я намалював вогнегривого коня. Якщо хочеш, дам тобі». На перерві Віталик підійшов до Петрика. - Давай коня, - сказав Віталик. - Утік кінь… - тихо відповів Петрик. В. Сухомлинський Отже, ми прослухали оповідання «Кінь утік», тож давайте проаналізуємо його, а допоможе нам в цьому гра «Займи позицію». На дошці висять аркуші паперу з ім’ям хлопчиків: ВІТАЛИК, ПЕТРИК Якщо, ви підтримуєте позицію Віталика, станьте біля тої половини дошки, де написано його ім’я. А якщо ви підтримуєте Петрика, станьте біля іншої половини дошки. В ході гри ви може міняти свою думку і переходити на іншу половину дошки, але вам потрібно буде пояснити, чому ви передумали. 1. Запитання до учнів, які підтримують Петрика: - Чому ви обрали саме Петрика? - Коли до Віталика впала записка він одразу ж подумав, що Петрик знову просить ковзани. Як ви думаєте, Петрик часто позичав ковзани у Віталика? - Давайте пороздумуємо, чому ж Віталик не захотів давати свої ковзани? Можливо він сам хотів на них кататися, а не знав як відмовити? Чи, можливо, Віталик не хотів давати тому, що боявся, що Петрик їх зіпсує? - Петрик не віддав Віталикові малюнок тому, що він жадібний? Поясніть свою думку. - Петрик писав записку під час уроку, хіба можна так робити? - Як би ви вчинили на Петриковому місці? 2. Запитання до учнів, які підтримують Віталика: - Чому ви обрали саме Віталика? - Віталик відразу ж розповів про записку вчителю, ви засуджуєте його за це? - Чому Віталик почервонів? - Як ви думаєте, Петрик пробачить Віталика? - А чи був Віталик для Петрика справжнім другом? - Як би ви вчинили на Віталиковому місті? Дуже дякую вам за гарні відповіді, прошу займати свої місця.
|
|
|
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА УРОКУ |
|
6 хв |
6. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота в парах. А зараз давайте попрацюємо в парах. У вас на партах лежить листочок з проблемною ситуацією. Ваше завдання – прочитати текст, з сусідом по парті пороздумувати над ним, і дати, на вашу думку, вірну відповідь.
- Молодці, я вам дякую за ваші відповіді!
|
5 хв |
7. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Наш урок підходить до завершення. Давайте підсумуємо те, що ми вивчили на уроці. А допоможе нам в цьому гра «Кулька запитань». Я зараз кину вам кульку, ваше завдання розгорнути тільки один листочок із запитанням. Читаєте запитання в голос та даєте на нього відповідь. Коли відповісте, передаєте кульку комусь із своїх однокласників і так до того часу коли кулька не зникне. 1. Чи можна, жартуючи, телефонувати в поліцію? Чому? 2.Чи можна передбачити наслідки своїх вчинків?Як? 3. На твою думку, сказати образливе слово – це поганий вчинок?Аргументуй. 4. Який висновок ти зробив/зробила, прослухавши оповідання «Кінь утік»? 5.Що ти порадиш тій людині, яка зробила поганий вчинок? 6 Який добрий вчинок ти зробив/зробила сьогодні? |