Переваги та недоліки освітньої програми науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» (з власного досвіду роботи з першокласниками)

Про матеріал
Матеріал містить звіт вчителя початкових класів щодо переваг та недоліків, які було виявлено під час навчання учнів першого класу в 2020/2021 навчальному році по програмі науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». Звернено увагу на деякі труднощі, що виникали в процесі навчання, та висловлено власні міркування стосовно можливостей та заходів їх подолання.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

Переваги та недоліки освітньої програми

науково-педагогічного проєкту «Інтелект України»

(з власного досвіду роботи з першокласниками)

 

 

Резнік Олександра Антонівна –

вчитель початкових класів

Комунального закладу освіти

«Середня загальноосвітня школа №112»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

 

ПРО МАТЕРІАЛ:

Матеріал містить звіт вчителя початкових класів щодо переваг та недоліків, які було виявлено під час навчання учнів першого класу в 2020/2021 навчальному році по програмі науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». Звернено увагу на деякі труднощі, що виникали в процесі навчання, та висловлено власні міркування стосовно можливостей та заходів їх подолання.

 

Переваги та недоліки освітньої програми

науково-педагогічного проєкту «Інтелект України»

(з власного досвіду роботи з першокласниками)

 

Влітку минулого року вперше за багато років в школі відбувся набір дітей для навчання по програмі науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». Першого вересня 2020 року, одночасно з учнями двох перших класів НУШ, за парти сіли 32 першокласники, що були зараховані до проєктного класу.

Звітуючи про перший рік навчання учнів, основну увагу звертаю на переваги та недоліки освітньої програми.

Найважливішою перевагою даної програми вважаю те, що в ній вдало реалізовано системний виклад навчального матеріалу: процес навчання проводиться цілеспрямовано і в певному порядку, коли кожний елемент необхідних знань логічно пов’язується з іншим.

Ще однією вагомою перевагою, на мій погляд, є те, що програма побудована не тільки логічно, а й продумано та послідовно. Вивчення будь-якої теми починається з пропедевтики та закінчується рефлексією.

Міжпредметні зв’язки та інтеграція навчальних предметів  дають змогу збільшити уявлення учнів про будь-яку тему та закріпити знання на практиці.

Варто також зазначити, що навчальний матеріал подається на сучасному рівні з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та застосуванням опорних схем, ментальних карт, аудіо та відеоматеріалу. Позитивом слід вважати ілюстративність та доступність поданої учням інформації. Завдяки великій кількості фото– та відеоматеріалів учні здатні візуалізувати навчальний матеріал та швидше зрозуміти його. А використання казкових героїв (черепахи, сороки та інших), які супроводжують дітей на усіх уроках, робить процес пізнання не тільки цікавим, захоплюючим, а і мотивує учнів, викликає у них бажання, граючись, продовжувати засвоювати знання.

 

Наступною перевагою є чотирьохразове повторення навчального матеріалу в різних вправах, яке дає можливість учням краще зрозуміти і осмислити даний матеріал.

Для активізації роботи в проєкті використовуються різні способи та прийоми зацікавлення дітей пізнавальною діяльністю. Програма передбачає:

  •      Впорядкування всіх елементів знання;
  •      Рухливі паузи, співання пісень та релакс (Релаксація та фізкультхвилинки прописані у робочих зошитах як окремі завдання);
  •      Використання стійких алгоритмів дій;
  •      Чергування видів діяльності. (Через те, що учні, зазвичай, не можуть більше 7 хвилин затримувати увагу на одному виді діяльності, то у даному проекті завдання змінюються кожні 3-4 хвилини).

 

Характеризуючи конкретні уроки, слід зазначити наступне:

На уроках читання велика увага приділяється читанню казок та вивченню українських та зарубіжних письменників. В робочому зошиті надається невелика біографія про кожного письменника та казки з аудіосупроводом. Учні вчаться за допомогою аудіо правильній вимові слів та інтонації, за якою слід читати.

Стосовно уроків математики: перевагою є те, що в кінці кожного уроку відбувається перевірка знань учнів у вигляді «Великих перегон» (потрібно виконати конкурсні завдання – вирішити 24 приклади за відведені на це чотири хвилини). Така кінцівка уроку вчить учнів працювати самостійно, а учителю дає змогу перевірити рівень отриманих учнями знань.

В кінці уроків «Я пізнаю світ» учні теж виконують перевірні завдання «Зоряні перегони».

Важливим «плюсом» проєкту вважаю не лише зміну пріоритету із «Що треба вивчати?» на «Як треба навчати?», а й ретельну продуманість до найменших деталей та достатнє методичне забезпечення. Програма ґрунтується на наукових засадах. Проєктом розроблений сайт, де вчителю, при необхідності, можна переглянути всю інформацію (документальну базу, методичні матеріали, медіатеку та статті). А батькам та учням (якщо хтось із них захворів чи по іншій причині пропустив заняття в школі) є можливість завантажити відео та аудіоматеріал з сайту та надолужити втрачене.

Також для батьків та учнів проєктом в електронному вигляді запропоновані «Літні мандри». Це завдання, які виконуються за бажанням влітку. В учнів є змога «підтягнути» матеріал, не забути те, що вивчалось за навчальний рік та закріпити набуті знання. А у батьків є змога перевірити досконально, як їх дитина орієнтується в навчальному матеріалі.

Як позитив даної програми слід зазначити той факт, що особлива увага приділяється мотивації учнів. За допомогою пісень, пам’яток та ігор учні вчаться долати труднощі, не опускати руки коли щось не вдається, та не боятись робити помилки. Навчальній мотивації навіть присвячені окремі уроки, які реалізуються під час вивчення предмету «Я пізнаю світ» та мають назви «Шлях до успіху», «Не кажи не вмію, а кажи навчуся». Діти на таких уроках знайомляться з правилами успішних учнів. Під час таких занять вони вчаться допомагати один одному, працювати в групах. В процесі спілкування і колективної діяльності у них формується свідомість, відповідальність та розвиваються пізнавальні процеси – сприйняття, жага до пізнання нового.

Завершуючи перелік переваг, слід згадати про посібники та навчальні матеріали, які надсилаються на кожен місяць: суттєвим «плюсом» є той факт, що комплект навчальних матеріалів, який мають учні, надсилається також і для вчителя (це дуже зручно і корисно при підготовці вчителя до уроків).

Разом з робочими зошитами, які розраховані на тиждень, надсилаються також зошити для тренувальних вправ, за допомогою яких діти можуть закріпити набуті знання вдома або у школі у вільний час.

На жаль, повинна констатувати, що програма даного проекту має як вагомі плюси, так і недоліки, основними з яких є наступні:

1. Обмежений час на підготовку вчителя до уроків. Пояснюю: навчальні матеріали, необхідні для занять по даній програмі кожного наступного місяця, згідно з існуючими умовами придбання, надходять до школи періодично – переважно в середині попереднього місяця. А тому відсутність зошитів на друкованій основі, блок-схем, таблиць та інших необхідних навчальних матеріалів затрудняє підготовку вчителя до занять.

2. Навчальні матеріали розраховані на тиждень і не враховують дні свят та день початку нового навчального року. Так сталося минулого року, коли навчальний рік почався з вівторка: матеріали з п’ятниці першого тижня довелося переносити на понеділок наступного. Ідентична ситуація відбувалася й на дні державних свят.

(З цього приводу слід зазначити, що в кінці навчального року програмою заплановані резервні уроки, за допомогою яких можна надолужити пропущене).

3. В програмі основна увага приділена пізнавальній діяльності, мало уваги, на мій погляд, відводиться формуванню особистих якостей та розвитку креативних компетентностей. (В нашому випадку даний недолік було компенсовано тим, що на протязі всього навчального року наявний навчальний матеріал додатково доповнювався елементами із теорії рішення винахідницьких задач, критичного та креативного мислення).

4. Програма досить складна і трудомістка, навчального матеріалу дуже багато. Наприклад, на уроках математики учні повинні встигнути виконати за одне заняття до двадцяти різних завдань. Повільним дітям зробити це – дуже важко. А ще важче вчителю, якому треба всіх учнів навчити виконувати завдання в заданому темпі.

Вважаю, що для того, щоб легше долати указані труднощі, було б доцільно ще до початку навчального року обов’язково проводити заняття зарахованих в проєктний клас дітей на підготовчих курсах.

5. Під час засвоєння програми, виникають також деякі труднощі, які пов’язані з матеріальним забезпеченням. Якщо ноутбуки для вчителів, що працюють з першокласниками, школи отримують централізовано (і цьому сприяє МОН), то стосовно телевізора, що є основним технічним засобом при опануванні знань по програмі проєкту «Інтелект України» і який, згідно вимогам по збереженню здоров’я учнів, повинен мати екран розміром не менше 43-х дюймів, питання залишається відкритим.

Резюме:  В цілому, навчання першокласників в 2020/2021 навчальному році по програмі науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» показало, що процес опанування знань по даній програмі мав як переваги в порівнянні з іншими навчальними програмами, так і недоліки.

Взагалі, попри недоліки освітньої програми і труднощі її реалізації, набуття знань учнями було сучасним, цікавим, захоплюючим і результативним. Дана навчальна технологія дозволила учням набути ключових компетентностей, завдяки яким діти прийняли участь у зимовій та весняній олімпіадах на порталах «На урок» та «Всеосвіта» і зайняли призові місця.

21.10. 2021 р.                                                               Резнік Олександра

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Погорелая Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
6078
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку