Підготувала: Федющенко Ксенія Віталіївна
Вчитель початкових класів КЗШ №15
Один із ключових компонентів концепції Нової української школи є педагогіка партнерства – педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками. В основі педагогіки партнерства – спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками.
Традиційною формою співпраці з батьками в закладі освіти вважаються батьківські збори. Проте з погляду Нової української школи, а також на вимогу сучасного життя, настав час змінити формат даної форми співпраці з батьками. Досвід прогресивних країн доводить ефективність таких форм співпраці з батьками як загальношкільне зібрання, індивідуальні зустрічі з учителем, спілкування через електронну пошту.
Провідною метою змін у спілкуванні батьків з представниками закладу освіти є пріоритет шкільного життя кожної конкретної дитини. Проведені фахові дослідження доводять, що батьків цікавлять відповіді на різні запитання з контексту шкільного життя дитини, які вони можуть отримати під час індивідуальних зустрічей. Значний інтерес у батьків викликають сучасні форми спілкування з педагогами у неформальній атмосфері формату сучасних батьківських уроків, родинних гостин, малих груп, тренінгів.
Особливо важливою є перша зустріч класного керівника з батьками першокласників. Її метою є знайомство з учителями, закладом освіти, класним колективом. Батьки мають переконатися, що в закладі освіти безпечно, тут працюють відкриті і компетентні педагоги, які здатні навчати та розвивати здібності їхніх дітей.
Пропоную орієнтовний сценарій таких зборів, проведених у формі тренінгу.
Перші батьківські збори
Форма проведення: тренінг
Очікувані результати тренінгу:
І. Вступ. Оголошення теми і очікуваних результатів
1. Вправа Сторітелінг
(Батьки-учасники сідають. Читання з передбаченням)
Притча
Батьки хотіли вибрати для сина кращого вчителя. Вранці дід повів онука до школи. Коли дід і онук увійшли на подвір'я, їх оточили діти.
- Який смішний старий, - засміявся один хлопчик.
- Гей, маленький товстун! - скорчив пику інший.
Діти кричали і скакали навколо діда й онука. Тут вчитель подзвонив у дзвіночок, оголошуючи початок уроку, і діти втекли.
Дідусь рішуче взяв онука за руку і вийшов на вулицю.
- Ура, я не піду в школу, - зрадів хлопчик.
- Підеш, але не в цю, - сердито відповів дід. - Я сам знайду тобі школу.
Дід відвів онука в свій будинок, доручив його турботам бабусі, а сам пішов шукати кращого вчителя.
Учитель перериває читання і задає запитання:
Побачивши якусь школу, дід заходив у двір і чекав, коли вчитель відпустить дітей на перерву. У деяких школах діти не звертали на старого уваги, в інших - дражнили його. Дід мовчки повертався і йшов. Нарешті він увійшов в крихітний дворик маленької школи і втомлено притулився до огорожі. Пролунав дзвінок, і діти висипали на подвір'я.
- Дідусю, вам погано, принести води? - Почувся голосок.
- У нас у дворі є лавка, сідайте, будь ласка. - запропонував один хлопчик.
- Хочете, я покличу вчителя? - Запитала інша дитина.
Незабаром у двір вийшов молодий учитель.
Дід привітався і сказав:
- Нарешті я знайшов кращу школу для мого онука.
- Ви помиляєтеся, дідусю, наша школа - не найкраща. Вона маленька і тісна.
Старий не став сперечатися. Він про все домовився з учителем і пішов.
Увечері мама хлопчика запитали діда:
- Батьку, ви неграмотні. Чому ви думаєте, що знайшли кращого вчителя?
- По учнях дізнаються про вчителів... - відповів дід.
2. Рефлексія
-Як ви думаєте, чому ми розпочали нашу зустріч саме цією притчею?
(Відповіді батьків)
-Працівникам нашого закладу освіти дуже приємно, що Ви довірили свою дитину саме нам. Наступні 4 роки ми будемо тісно співпрацювати, вирішувати спільні задачі, створювати дружній колектив. Цьому сьогодні присвячена наша перша зустріч.
ІІ. Очікування учасників
Мета: визначити очікування учасників від зустрічі та пріоритети батьків на
період навчання учнів у початкових класах закладу освіти.
Обладнання: дерево, на якому заздалегідь прикріплені листочки з написом імен батьків з кишенькою для фотографії дитини; кольорові паперові стрічки
Хід проведення:
Для кожної родини важливий момент вступу дитини до школи. Готуючись до цього, ви, напевне, уявляли, що для вашої родини є особливо важливим під час навчання. Зараз у вас є можливість написати свої побажання та очікування на сьогоднішню зустріч та найближчі 4 роки.
Учасники пишуть на стрічках і прикріпляють їх до дерева.
ІІІ. Вправа «Представлення»
Мета: створювати позитивну емоційну атмосферу взаємин, які формують відчуття спільноти усіх учасників батьківського колективу.
Обладнання: дерево, на якому заздалегідь прикріплені листочки з написом імен батьків та квіточкою- кишенькою для фотографії дитини, фотографії дітей
Хід проведення:
« Я … , мама Оленки. Вона … (2-3 слова, які найкраще характеризують дитину). Фотографії дітей прикріпляються на дереві.
2. Хвилинка рефлексії
-Хто зможе сказати, кого у нас більше дівчат чи хлопців?
- Чи є у вашої дитини в класі тезки?
-Кого з батьків звати так, як і вас?
І. Створення правил роботи колективу
Мета: сприяти створенню атмосфери відвертості, співпраці, доброзичливості комфорту та довіри, формування уміння працювати в команді, поважати думку інших.
Обладнання: шляпа з фішками 6-7 кольорів, на столах для групової роботи фломастер і прапорець одного із кольорів, А-1.
Хід проведення:
Учитель проносить по колу учасників шляпу з кольоровим фішками, кожен вибирає одну. Згідно обраних кольорів формуються групи. (6 груп). Учасник займають місце за столами відповідно до обраного кольору.
- Кожній групі потрібно записати на своєму аркуші правила маркером відповідного кольору. На роботу виділяється 2 хвилини. Потім групи переходять із маркером свого кольору до аркуша сусідньої групи зліва.
-Прочитайте правила, запропоновані цією групою, проголосуйте за них (+, -) і доповніть іншим правилом. Такий перехід здійснюється до того моменту, коли кожна група опиняється на своєму місці. (Правила не мають повторюватися)
Рефлексія. Перегляд складених правил, які вже фактично узгоджені з усіма учасниками. Обговорення.
Орієнтовні правила
V. Вправа на діагностику творчих можливостей батьків.
Мета: виявити творчий та організаційний потенціал батьків для участі у житті шкільного колективу
Обладнання: стікери, музичний супровід.
Хід проведення:
Батьки записують на стікерах справу, яка може бути корисною для життя колективу (Наприклад. Умію співати. Танцюю. Спортивні змагання. Дизайн. Екскурсії та інше).
Учасники збираються в центрі приміщення. Доки звучить музика вони хаотично переміщаються і шукають спільні захоплення.
Рефлексія. Чи легко було визначитися? Які почуття відчули, що ви не одинокі у своїх уподобаннях.
VІ. Вправа «Проектуємо»
Мета: систематизувати ідеї батьків, скласти проект колективних творчих справ для виховної роботи, максимально залучити батьків до участі у шкільному житті дітей.
Обладнання: аркуш паперу А-3, кольоровий папір, клей, ножиці, маркери.
На фліпчарті заготовка для інтелекткарти (формат А-1)
Хід проведення:
Утворені групи обговорюють і висвітлюють на папері ідеї щодо справ на 1-ий рік шкільного життя 5-7 хвилин і презентують кожен свою. Аркуші прикріпляються до інтелекткарти.
Рефлексія
- Чи буде такий проект виховної роботи цікавим для ваших дітей? А що потрібно для його реалізації? (Співпраця усієї батьківської спільноти класу з учнями та педколективом)
VІІ. Підведення підсумків тренінгу
Мета: визначити, чи справдилися очікування учасників, мотивувати батьків участі у шкільному житті, співпраці.
Обладнання: набір ЛЕГО.
Хід проведення: кожна група викладає з цеглинок Лего настрій-асоціацію від проведеного тренінгу.
Рефлексія -Який настрій у нас переміг?
VІІІ. Вправа «До нових зустрічей»
Мета: створити мотивацію до активної співпраці, бажання сприяти становленню та розвитку ефективного колективу.
Хід проведення:
-Що б ви хотіли сьогодні сказати один одному?
Учасники стають у коло і, подаючи один одному руку, говорять слова вдячності, прощання, сподівань.
Джерела
http://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf
https://osvitoria.media/experience/yak-prohodyat-batkivski-zbory-u-riznyh-krayinah/