Перший урок 2018-2019 н.р. на тему: «Європейські цінності і Україна»

Про матеріал

Мета: формувати уявлення про Україну як про суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною, розширити знання учнів про державні символи України; розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність, уміння працювати в команді; сприяти вихованню патріотичних почуттів, любові до рідного краю.

Перегляд файлу

Перший урок 2018-2019 н.р. на тему:

«Європейські цінності і Україна»

 

Мета: формувати  уявлення  про  Україну  як  про  суверенну  державу  з  давньою  історією,  багатою  культурною  спадщиною, розширити знання учнів про державні символи України;  розвивати  в  учнів  творче  мислення,  уяву,  комунікабельність,  уміння  працювати  в  команді; сприяти вихованню патріотичних почуттів,  любові до рідного краю.

 

Форма проведення : квест

 

Обладнання: карта, персональний комп'ютер, проектор, презентації, картки з завданнями

 

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

 гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

Хід уроку

 

Вчитель: Ми з вами живемо у незалежній державі, ім’я якої – Україна. Україна – це результат тяжкої боротьби і праці багатьох поколінь. Тяжка і трагічна її доля. Ми -  українці. Ми майбутнє України і кожен із нас має пишатися своєю Батьківщиною. Україна – країна трагедій і краси, країна,  де найбільше люблять волю і найменше знали її. Ви – майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками ми маємо підносити культуру, славити її! Бути гідними своїх предків, любити рідну землю, берегти волю і незалежність країни, поважати свій народ і його мелодійну мову.

Учень: Україна вічна, бо вічний її народ. Українці   - надзвичайно сильний і витривалий народ, здатен захищати себе і боронити свою країну. Допоки буде мій народ вірити  в себе, у свої сили, допоки шануватиметься, існуватиме та розвиватиметься незалежна Українська держава. Про неї знатиме,   її поважатиме світ,  уся Європа – адже  Європа – цивілізаційний вибір України. Я, ти, всі ми  - часточка великого народу, і цим я, ти, і всі ми  по  - справжньому маємо пишатися.

Учень:

Живи Україно!

Живи Україно, живи для краси, для сили, для  правди, для волі…

Шуми, Україно, як рідні ліси,  як вітер в широкому полі.

До суду тебе не скують ланцюги, і руки не скрутять ворожі:

Стоять твої вірні сини навкруги з шаблями в руках на сторожі

Стоять, присягають тобі на шаблях і жити і вмерти  з тобою,

І прапори рідні в кривавих боях, ніколи не вкрити   ганьбою.

Учень: Ми маємо любити Україну, доти   поки світить сонце над землею, щоб наливалось добром кожне серце.

І буде гордість за нашу Україну. Люди потягнуться одне до одного. А мова наша українська буде звучати навіть далеко за межами України. Україна є і буде сильною та могутньою державою. Україна буде Європейською демократичною країною.

Учень:

Україна – вільна країна

Місце України в європейській культурі, Європейський союз,   перспективи входження  України до Євросоюзу, Європейська культурна спадщина, українці – співтворці   європейської культури, шляхи інтеграції України     в Європу: ці поняття ми чуємо останнім часом дуже часто. Любов до України починається з любові до рідної батьківської домівки, до пам’яті про стежки дитинства, до народної мудрості. Все, що   мріялось віками, сповнилось, настало!  «Ще не вмерла Україна! – гордо прозвучало.

Вікторина: «Моя країна – Україна»

1. За Конституцією наша держава має назву…  (Україна)

2. Головні керівники нашої держави…(президент, голова верховної ради, прем’єр – міністр)

3. Державні символи України… (прапор – жовто – голубий, герб, гімн)

4. Якими словами починається гімн України…  (Ще не вмерла України, ні слава ні воля…)

5. Який державний політичний устрій України… (унітарна парламентсько – президентська система)

6. Які головні гіпотези щодо походження тризуба…  (походження  ВОЛЯ)

7. Що символізує наш Державний  Прапор… ( Жовтий  колір – колір ниви пшеничної, колір зерна і дарує життя  усьому, це колір жовто – гарячого сонця і без цих лагідних променів не дозрів би і не заколосився  б життєдайний хліб. Блакитний колір – це колір ясного чистого неба, колір цариці води.)

8. Що є національними символами нашої держави…? (рушники, калина, верба, вишиванки)

9. Коли наша держава стала незалежною?... (24 серпня 1991року)

10. Хто став першим і далі президентом незалежної України…

(І – Леонід Кравчук, ІІ – Леонід Кучма, ІІІ – Віктор Ющенко, ІV - Віктор Янукович, V - Петро Порошенко.)

Вчитель: Спитайте в українця, чи хоче він жити, як у Європі? Ну, так, звичайно, хоче.

А що таке європейські стандарти життя? Це заробітки, як у німців, або, принаймні, як у поляків. А ще – гідна пенсія, зручний транспорт, затишні міста та села... Безперечно, все це – з категорії європейських цінностей і важливих надбань Європи.

В основі економічного та соціального процвітання Європи лежить перш за все культура, цивілізація. Саме Європа створила сучасний світ таким, яким він є, саме тут були закладені основи сучасного державництва, громадянського суспільства, ефективної ринкової економіки, системи соціальної справедливості.

Європейська історія – це історія війн, перемог, технічних досягнень, але передусім – це історія народження ідей, цінностей і великої культури. Саме тому Європа виглядає такою привабливою для "інших світів".

Польща, Чехія, Словаччина, Угорщина, Болгарія, Румунія – усі ці країни стали частиною європейського світу завдяки тому, що змогли визначити свою ідентичність, свою позицію в світі як європейські країни.

Нам необхідно набути власної ідентичності – визначитися з тим, хто ми такі, куди йдемо, що нас об'єднує? Тоді ми точно станемо успішною країною.

Сама історія довела, що найпотужніший об'єднавчий потенціал мають європейські цінності. Вони приваблюють людей не лише в Європі, а й в усьому світі – в Азії, Латинській Америці, на Близькому Сході. І можна вести довгі дискусії з будь-якого приводу, але факт залишається фактом: усі успішні країни – це країни, що прийняли європейські цінності.

Перша з цих цінностей – демократія. В Європі вона жива з античних часів. Афінська демократія у свідомості європейців – символ народовладдя, коли політику держави формує воля більшості. Тож чи може Україна претендувати на місце у сучасному європейському домі?

Згадаймо й про те, що серед ключових демократичних норм – права та свободи людини. Не побудують громадянське суспільство залежні, не вільні у своєму виборі, не захищені законом люди. У свою чергу країна, яка не забезпечує права й свободи людини, країна, де ці права й свободи брутально порушуються, ніколи не зможе стати частиною європейської спільноти.

Сила Європи – це ті непорушні цінності, завдяки яким вона і понині залишається найвпливовішим центром світової цивілізації. А єдність цих цінностей – фундамент, на якому стоїть Європейський Союз.

Не будемо забувати, що єдина Європа – це не лише геополітика та економіка. Це готовність йти на розумний компроміс, щире бажання уникнути конфліктів через мовні, культурні, етнічні, конфесійні особливості націй. Цьому нам треба вчитися.

Саме це і буде справжнім початком розбудови сучасної європейської держави з гордою назвою Україна.

Вчитель: Сьогодні наш урок з елементами квесту, в ході якого ми  пригадаємо славу й силу єдиної України.

Спочатку ознайомимося з картою-маршрутом квесту, щоб зорієнтуватися на плідну і активну роботу.

Тож для успішного проходження цієї гри кожна команда подолає шлях завдань ,за таким маршрутом:

Зупинка №1 – Презентаційна

Зупинка №2 – Портрет видатного українця

Зупинка№3 –  Інформаційна

Зупинка №4 – Дослідницька

Зупинка №5 – Шифрувальна

Зупинка №5 – Фінішна

Квест (від англійського «quest» – пошук, пошуки пригод) – аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.

У процесі гри команди вирішують логічні завдання, здійснюють пошук на місцевості, вибудовують оптимальні маршрути переміщення, виробляють оригінальні рішення.

Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного. Перемагає команда, що виконала всі завдання найшвидше.

Для виконання завдання клас об’єднується в дві команди,  кожна з яких має назву.

Команди   отримують завдання.

Маршрутний лист для першої команди:

  1. Ви бачите три питання. Дайте коротку відповідь (одне питання – один слайд) на кожне з них у зручний для вас спосіб (відповідь одним реченням, асоціативний рядок, ілюстрації-асоціації тощо)
  • За що я люблю Україну?
  • Як ви розумієте вислів: «Всюди добре, а на Батьківщині найкраще»
  • Чи погоджуєтеся ви з тим, що мир і злагода є найголовніше для українського народу і що для цього треба робити?

2. Знайдіть портрет видатного українця, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:

Все сумує — тільки слава

Сонцем засіяла,

Не вмре кобзар, бо навіки

Його привітала.

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть!

Учні мають знайти портрет Івана Котляревського,

під ним розміщено аркуш, на якому записано  наступне  завдання.

3. От собі й читаю,

Що на скелі наковано:

Первому – Вторая

Таке диво наставила.

Тепер же я знаю:

Це той Перший, що розпинав

Нашу Україну,

А Вторая доконала

Вдову сиротину.

- Це уривок з поеми Т.Шевченка «Сон» («У всякого своя доля»). Про кого в ньому  йдеться? (Катерина II)

- У якому році «Вторая» знищила джерело визвольної боротьби і свободолюбства в Україні? (1775)

4. Яким чином цифра 2 пов’язана із Днем Соборності України? – Це 22 січня 1919 року.

Завдання: Акт злуки УНР та ЗУНР було проголошено на одній із центральних площ Києва.

Знайдіть (у коридорі школи) зображення лідера української визвольної боротьби, якому споруджено пам’ятник на тій же площі.

                                 Учні мають знайти портрет Богдана Хмельницького.

5. Відгадайте ребус: Слово до слова – зложиться ...

http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%CC%CE%C2%C0   мова

6. Завдання: Хто нагороджує громадян України Орденом Богдана Хмельницького за особливі заслуги в захисті державного суверенітету, територіальної цілісності, зміцненні обороноздатності та безпеки України?

Зображення відповідальної особи ви маєте знайти у класній кімнаті.

                              Учні мають вказати на портрет Президента України.

 

Маршрут лист для другої команди:

1. Ви бачите три питання. Дайте коротку відповідь (одне питання – один слайд) на кожне з них у зручний для вас спосіб (відповідь одним реченням, асоціативний рядок, ілюстрації-асоціації тощо)

  • Принципи демократичної держави?
  • Чи вважаєте ви себе патріотом?
  • Якою ви бачите свою державу в майбутньому?

2. Завдання: Знайдіть зображення автора рядків циклу «Сім струн», чия життєва мужність була взірцем для сучасників, а І.Я. Франко назвав  його «єдиним мужчиною в українському письменстві»?

... До тебе, Україно, наша бездольная мати,

Струна моя перша озветься.

І буде струна урочисто і тихо лунати,

І пісня від серця поллється...

                                                   Леся Українка.

3. Серпень нам дарує

Незабутні миті:

Стяги українські

В сонячній блакиті

Майорять крилато

На держави свято.

Тож давайте, друзі,

З нами святкувати!

-  Про яке свято йде мова у вірші? (День незалежності)

-  Назвіть число, місяць, рік проголошення (24.08.1991)

4. Біля портрету Лесі Українки – конверт із завданням.

На якій банкноті національної валюти уміщено портрет Лесі Українки?

Знайдіть на карті область України, пов’язану з місцем народження поетеси. Відповідна архітектурна пам’ятка зображена на зворотному боці банкноти.

Учні мають на карті вказати Волинську область.

5. Відгадайте ребус: Найдорожча …, з якою мати мене колисала http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=2&mode=1&slovo=%CF%B2%D1%CD%DF пісня

6. Яка з областей України, окрім Волинської, має власну назву, що не походить від назви обласного центру?

Закарпатська область.

Команда, яка правильно виконає завдання першою, – стане переможницею.

Вчитель: Минуле України має багато сторінок, уславлених подвигами героїв, творчістю геніїв, працею трудівників.

Яким буде майбутнє – залежить від кожного з нас. Та ми впевнено можемо сказати: разом, у єдиній країні ми зможемо досягти успіху в будь-якій сфері швидше, ніж поодинці. Про це писав у своїй поезії відомий майстер слова, автор безсмертних «Чорнобривців» Микола Сингаївський.

Учень:

МАТИ-УКРАЇНО!

Перше наше слово з нами повсякчас,

Мати-Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас –

Рідна мати-Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

Хай же мир і дружба поєднають всіх,

І дзвенить дитячий безтурботний сміх.

Нам зоріє доля – світла і ясна.

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж у нас одна!

                                             М. Сингаївський.

Вчитель: Для того, щоб Омріяна Україна стала реальністю, не потрібно нічого чекати. Омріяна Україна твориться кожен день кожним із нас. І кожен може зробити дуже цінний внесок. Як?

Створення моделі «Омріяна Україна» (колаж, лепбук тощо)

Хтось стане більш усвідомленим, сприйме світогляд любові і, наприклад, займеться саморозвитком. Хтось стане більш гармонійною особистістю. Хтось вирішить звільнитися від маніпуляцій і, наприклад, перестане дивитись телебачення. Хтось інший, можливо, звільниться з ненависної роботи та спробує самореалізуватися у спорідненій праці.

А хтось почне посміхатися зустрічним перехожим, щоб зробити їхній сірий день веселішим.

Хтось допоможе незнайомій людині. Чи просто зайвий раз скаже «дякую», скаже щиро, свідомо. Або притримає двері за собою. Або поступиться місцем у транспорті.

Хтось інший прибере сміття у парку чи посадить квіти та дерева у подвір’ї багатоквартирного будинку. Хтось почне опікуватись за самотнім пенсіонером-ветераном війни. А інший хтось ініціює інформаційну кампанію з підвищення культури чи громадянської свідомості.

Нас же 46 мільйонів! І кожен може обрати свій власний унікальний шлях, який наблизить Омріяну Україну – країну любові й гармонії. Меж немає!

Усі ми, громадяни України, не байдужі до долі своєї Батьківщини, маємо пам’ятати: саме в єдності наша сила!

Якщо будемо єдині, і в майбутньому зростатиме наша слава!

Ми пишаємося своєю країною, молимося за щасливе майбутнє

Відео: Алла Івашина - Благослови (Молитва за Україну).

Всі разом:

Слава Україні! Героям слава!

 

Список використаних джерел та інтернет-ресурси:

1. Барановська, Л. Моя Україна: конкурсна програма / Л. Барановська // Шкільний світ. – 2010. – № 20. – С. 13–14 (вкл.).

2. Блог квесту «Європейські цінності і Україна» https://europeanvaluesandukraine.blogspot.com/

3. Безніско, О. П. Живи та міцній українська державо!: сценарій до Дня Незалежності України  / О. П. Безніско // Виховна робота в школі. – 2005. – № 8. – С. 13–15.

4. Відайко, Г. В.  Вистава - подорож : “Вірую. Прийди до серця, Україно.” 5-7 кл. / Г. В. Відайко  // Історія та правознавство. – 2005. – № 14. – С. 29–30.

5. Відео https://youtu.be/S0p6wIMvAvQ

6. Гаврилюк, Р. Історична доля України: виховна година / Р. Гаврилюк // Шкіл. б-ка. Плюс. – 2005. – № 22. – С. 16–19.

7. Гавриш, О. Молитва за Україну: сценарій  / О. Гавриш  // Українська культура. – 2003. – № 7. – С. 37

8. Олексій Толкачов. Омріяна Україна – ключ до майбутнього http://studrespublika.com/foto/news/omriyana_ukraina.pdf

 

Додаток № 1

Пов’язане зображення

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
2263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку