Перший урок 2019-2020 н.р.
на тему: «Мій краю рідний, моя Україно!»
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; ознайомити із історією створення національної символіки України, формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, любов до рідного краю.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, відеоролики, карта світу, квітка бажань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня, дорогі діти! Рада вітати вас у новому класі із новим навчальним роком. Цей рік є надзвичайно важливим для вас, адже ви вперше переступили поріг нашого ліцею і робите перший крок в нову шкільну родину.
Прес-конференція класного керівника
А тепер дозвольте відрекомендуватися: я ваш класний керівник Білоус Вікторія Анатоліївна. І я починаю свою прес-конференцію. У ролі журналістів будете виступати ви. Ви можете задати мені якесь запитання, якщо хочете дізнатися про мене більше.
Тільки спершу назвіть, будь ласка, свої ім’я та прізвище, а також звідки ви.
(Учні називають та задають запитання)
На цьому моя прес-конференція закінчена. Дякую за запитання, сподіваюся, що я задовольнила вашу цікавість.
ІІ. Мотиваційний момент
На білому світі є різні країни,
А в них - і ліси, і лани...
Та тільки одна на землі Україна,
А ми - її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть...
Та тільки одну Батьківщину я маю,
Її Україною звуть.
Моя Україно, тебе я кохаю -
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.
Перегляд відеоролика «Моя країна – Україна»
ІІІ. Оголошення теми уроку
Всі ви є українцями, усі ви родились і живете в Україні. Думаю, що ви вже усі зрозуміли, що темою нашого уроку буде: «Мій краю рідний, моя Україно!»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Метод «Мікрофон»
(відповіді учнів)
Перегляд відеоролика «Легенда про Україну».
(відповіді учнів)
Любов до Батьківщини починається з любові до рідної хати, стежки дитинства, до мудрості народної казки. Не знаючи історії рідного народу, не можна бути громадянином своєї держави.
Україна — незалежна, суверенна, демократична держава.
( Школярі знаходять Україну на мапі світу)
Державними символами України є прапор, герб і гімн, що визначено статтею 20 Конституції України.
Після проголошення в 1991 р. незалежності, фактичного та юридичного оформлення української державності постала нагальна потреба у власних державних атрибутах і символіці.
28 січня 1992 р. Верховна Рада України затвердила Державний прапор. Державний прапор України – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів. Ці кольори здавна використовувалися в символіці на українських землях, а в Галичині в XIX ст. були визнані національними. На зламі ХІХ-ХХ ст. утвердився жовто-блакитний прапор. Він із деякими змінами використовувався в період УНР та Української Держави гетьмана П. Скоропадського, у Західно-Українській Народній Республіці.
Великий Державний герб, за Конституцією України, встановлюється з урахуванням малого державного герба та герба Війська Запорозького. Головним елементом Великого Державного герба України є знак Княжої Держави Володимира Великого.
Найстаріший герб української держави – земель Володимира Великого і його династії – тризуб, відомий із X ст. 19 лютого 1992 р. Верховна Рада України визнала тризуб малим Державним гербом.
У XIX ст. українці, які не мали власного гімну, співали "Многая літа", пісні й вірші "Дай, Боже, в добрий час", "Мир вам, браття, всім приносим", "Заповіт" Т. Шевченка, молитву "Боже, Великий Єдиний" та інші твори. У 1863 р. у львівському часописі "Мета" було надруковано вірш П. Чубинського "Ще не вмерла України...". Того ж року композитор М. Вербицький написав до нього музику. Пісня швидко поширилася на українських землях і за кордоном. А в 1917 р. була офіційно визнана гімном української держави. 6 березня 2003 р. Верховна Рада прийняла Закон "Про Державний гімн України".
Крім державних символів існують ще народні символи.
Отже, народними символами українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Усі вони — наші давні і добрі обереги.
Рухлива вправа «Знайди пару»
(під супровід пісні Елеонори Скиданової «Країно моя»)
Кожен народ увіковічує свою батьківщину у піснях, прислів’ях. Пригадаємо і ми народні прислів’я про Україну.
Знайти продовження народним прислів’ям про Україну. Кожен отримує частинку прислів’я. (Додаток 1)
Ви — майбутнє України. Яке ж стоїть перед вами завдання сьогодні? Які плани і мрії бажаєте здійснити в цьому навчальному? (учні записують свої плани на рік)
Вправа «Квітка бажань»
А зараз я даю вам чарівну квітку, яка здійснює бажання. Тримаючи її в руках, спробуйте сформулювати побажання Україні.
(Діти передають квітку, промовляючи побажання Україні)
VI. Підсумок уроку
Україна – наша рідна земля. Земля краси, вишуканості та тендітності. Земля, що зігріває нашу душу теплом та відчуттям рідного дому. Плекаймо її, бережімо її, примножуймо її надбання, будьмо гідними громадянами своєї Вітчизни. Нехай в кожному пломеніє непоборний вогник любові до своєї Батьківщини.
ЛЮБІТЬ УКРАЇНУ
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
В.Сосюра
Відеоролик «Перлина Україна»
Додаток 1
Всюди на світі добре |
а вдома найкраще. |
Людина без Вітчизни |
як соловей без пісні. |
Вкраїна – мати, |
за неї треба головою стояти. |
Жити – |
Вітчизні служити. |
Грудка рідної землі |
дорожча за золото. |
З рідної землі і |
ворона мила. |
Рідна земля – |
мати, а чужа – мачуха. |
Та земля мила, |
де мати родила. |
У чужій сторонці не так |
світить і сонце. |
В чужім краю і |
солов’ї не цвірінькають. |
Де рідний край, там |
і під ялиною рай. |
За рідний край |
життя віддай. |
Птицю пізнати по пір'ю, |
а людину по мові. |
Рідна мова - не полова: |
її за вітром не розвієш. |