Тема: Ми громадяни України, ми громадяни Всесвіту. 5 КЛАС
Мета: поглибити знання учнів про куточки України; сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України; розвивати зв'язне мовлення, вміння висловлювати свої думки; розвивати творчість, креативність; поповнювати учнів новим багажем знань про Україну; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, патріотичне ставлення до багатств нашої держави.
Перший урок - 2017. 5 клас. Вчитель: Любар О.В.
Тема: Ми громадяни України, ми громадяни Всесвіту
Мета: поглибити знання учнів про куточки України; сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати духовне багатство особистості, патріотичні почуття приналежності до українського народу, України; розвивати зв’язне мовлення, вміння висловлювати свої думки; розвивати творчість, креативність; поповнювати учнів новим багажем знань про Україну; виховувати почуття прекрасного, любов до природи, патріотичне ставлення до багатств нашої держави.
Обладнання: комп’ютер, відеоролики, вишитий рушник, вінок, гілочки червоної калини, картки для роботи в групах, кольорові олівці, ручки, малюнки з квітами, карта України.
Форма проведення: урок усний журнал.
Хід уроку
І. Організаційна частина
– Дорогі мої діти, мої маленькі, та вже зовсім дорослігромадяни нашої квітучої країни. Ще зовсім-зовсім недавно травневий дзвоник сповіщав кожному з вас, що почалась пора веселого літнього відпочинку, а вже сьогодні ви знову, як і сотні тисяч школярів нашої держави вже вкотре розпочинаєте вкрай важливу і потрібну справу: ви стаєте ще більш впевненими, освіченими, здібними і творчими людьми, які обов'язково допоможуть нашій Україні міцно стати на ноги і зайняти достойне місце у світі. Сьогодні ми будемо гортати сторінки усного журналу і дізнаємося багато нового про Українську землю та місце її на карті світу і Європи.
ІІ. Основна частина
Переходимо до першої сторінки усного журналу «Літературна»
ІІ. Основна частина
Погляньте на дошку. Прочитайте вірш. Що ви прочитали? (Відповіді учнів.)
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Україна – одна з найбільших європейських держав. ЇЇ площа дорівнює 604 тис. кв. км. На її території нині проживає понад 110 національностей. Чисельність населення України становить 43 мільйона чоловік.
Оскiльки це велика країна, то земля нашої Батьківщини багата на широкi i чарiвнi простори, прекраснi села i мiста, має багато талановитих людей, які прославляють її величність у віршах, діях та добрих намірах. І я впевнена, що ви теж знаєте багато прекрасних віршів про Україну, які зараз нам розповісте. (Бервено, Карпенко, Топчий, Соловей, Несмєлова, Гордєєва, Касіч, Ткачова)
1. Красивий, щедрий, рідний край
і мова наша солов`їна
Люби, шануй, оберігай
усе, що зветься Україна.
2. Україно, краю милий,
Краю золотавий,
Поля твої широкополі,
Пісні дзвінкоголосі.
3. Міста наші рідні,
Сади пишноцвітні,
Пшениці ряснії,
Городи багатії.
4. Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, мов свічечка.
Хвилюють, малюють, квітують поля.
Добридень тобі,Україно моя!
5. Рідна ненька, Україно!
В моїм серці ти єдина!
Бо твої степи чудові,
Луки різнокольорові,
І вгорі блакитне небо,
І птахів веселий щебет.
Все це моя Батьківщина,
Моя гарна Україна!
6. Моя славетна Україна,
Земля незламних козаків,
Була ти мужня і нетлінна
На протязі значних років.
І незалежною ти стала,
Майбутнє жде тебе значне,
На цілий світ вже пролунало
Слівце віршоване міцне.
І мова наша солов’їна
Завжди лунає у серцях
У патріотів України
По всім далеким манівцям!
7. Я живу в такій країні,
Де Дніпро міцний реве,
Де народ завжди єдиний
Й визнання є світове.
Де степи навкруг жовтіють
Під блакитним небосхилом.
Де повсюди люди мріють,
Де завжди хай пахне миром!
8. Гарна назва «Україна»
Сенс значний в собі таїть.
«У» — то урожай в країні,
«К» — то Київ, що стоїть.
«Р» — рівнини під степами,
«А» — то армія міцна,
«Ї» сховалась за лісами,
«Н» — то ненька дорога.
«А» — то аґрус, абрикоси,
І акація струнка,
Що розпустить свої коси,
Коли прийде вже весна
Слайди Сторінка «Цікавинки про Україну»
Жовта(Басейн Дніпра),Червона(Сіверський Дінець),Біла(Західний Буг),Чорна(Біля Чорного моря та Дністра).
Є назви річок ,які мають назви свійських тварин: Жеребець, Бичок, Свиня, Куриця, Бик.
Слайд 19 Чим відрізняється «гривна» від «гривні»?
Гривна-жіноча прикраса у вигляді нашийного обруча із дорогоцінного металу або знак гідності вождя для чоловіків .
Гривня - монета із срібла вагою 205 грамів ,яка використовувалася у Київській Русі з 11 століття. Нині – назва грошової одиниці України.
Завдання.А оскільки я не лище класний керівник, а й вчитель математики, то я вам приготувала завдання де будуть необхідні математичні знання. Будь-ласка дивимось на екран.
Сторінка «Державні символи України»
Слайд 6 Кожна країна світу обов’язково повинна мати свої державні символи.
-Україна також має свої символи. (Повідомлення учнів про державну символіку (хлопці Солодкий, Одєяненко, Юшко, Севостьянов, Підгорний))
На другій сторінці ви зможете перевірити себе, наскільки добре ви знаєте країну, в якій ми живемо.
Завдання: відповісти на запитання. За правильну відповідь отримуєте серце, а в кінці уроку скажете побажання Україні і всім однокласникам і прикріпимо їх на карту України.
1. Найвища гора України? ( Говерла в українських Карпатах, висота 2061 м)
2. Найбільше море, що омиває Україну? (Чорне. Його площа біля 420 тис.кв.км)
3. Найбільша річка нашої держави? (Дніпро, найдовша її довжина на території України, і становить 981 кілометр, річка впадає в Чорне море)
4. Найглибше озеро України? (Світязь . Максимальна - глибина – 58,4 км. Розташоване у Шацькому районі Волинської області)
5. Україна – європейська держава, назвіть її сусідів. Назвіть не менше трьох країн. (Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Румунія, Угорщина та Словаччина)
6.Столиця України. (Київ)
Сторінка «Народна скарбничка»
-Майже у всіх народів ,окрім державних є ще й народні символи.
- Які народні символи українців ви знаєте?
Слайд 7.
Розповіді дітей.(Курочка, Коломієць, Кочина, Чижевська)
Учень 1. - Рушник –своєрідний символ життєвого шляху ,важливий оберіг родинного гніздечка .Чистий,бажано новий ,рушник використовується під час церковних свят і всіх урочистих подій у житті людини.За старих часів кожна господиня намагалася вишити рушник якнайкраще ,прикрасити його різноманітними візерунками ,найчастіше червоного та чорного кольорів.Кожен колір – певний символ :білий –священний ,червоний – колір влади ,сили, кохання ;чорний – колір смутку .
Учень 2. - -Вінок за народними уявленнями ,сплетений із живих квітів, оберігає від злих сил .Він завжди був символом краси і чистоти і носили його незаміжні дівчата.
Учень 3. -Здавна українськими символами вважаються такі рослини: верба, тополя, барвінок, калина та інші.
Верба-символ краси,неперервного плину життя .Освячені у церкві вербові гілки мають майже магічні лікувальні властивості.
Тополя- символ сильної туги ,невимовного смутку
Калина – «дівоча» рослина ,символізує чистоту ,кохання та красу.
Барвінок – символ вічності .Ця рослина має надзвичайні цілющі властивості .
Учень 4. Народні пісні , прислів’я ,казки , приказки ,чистомовки, скоромовки ,загадки ,ігри - це все те що збереглося з тих давніх часів і є символами і оберегами нашої української культури.
Робота з прислів’ями - З’єднайте частини народних прислів’їв.
Батьківщина - мати , умій за неї постояти .
Людина без Вітчизни , як соловей без пісні.
Всюди добре , а вдома найкраще.
Кожному мила , рідна сторона.
За рідний край, життя віддай.
Завдання. Кожен патріот добре знає історію та традиції свого народу. Спробуємо
свої сили та дамо відповіді на запитання вікторини.
Я впевнилася, що ви дуже добре знаэте свою Батьківщину, свої звичаї і традиції. А тепер давайте з вами поглянемо на карту Європи. Назовіть мені будь-ласка країни, які знаходяться поруч з нами.
Саме так! Ми у світі не одні. І конкретно на нашому континенті, у нашій частині світу – Європі, є 46 країн. З них – 28 країн утворюють співдружність – Європейський союз, або, як його коротко називають – ЄС. Давайте поміркуємо, на вашу думку, що за така співдружність, і що ви розумієте під словом «Європа»?
Євро́па (іноді Евро́па) — частина світу в Північній півкулі. Площа Європи 10 180 000 км2, що становить 2 % площі Землі. Україна є найбільшою за площею країною Європи [1], Ватикан — найменшою.
Європейський Союз – це сім’я демократичних Європейських країн, які об’єдналися заради миру та процвітання.
– Всі ви говорите справді важливі речі. Молодці. А давайте послухаємо, що думають про Європу ваші однолітки – такі ж діти з інших куточків України.
(Перегляд відеоролика «Діти про Європу. Сильніші разом»)
Погляньте на прапор ЄС. Яку особливість ви помітили? Скільки на ньому зірочок? (12). Як ви вважаєте чому? Щоб всі наші здогадки розвіялися, вам буде завдання додому дізнатися чому на прапорі ЄС саме 12 зірочок.
– Послухайте, будь ласка, одну дуже давню притчу, а потім – обміняймось думками за змістом почутого.
Послухайте уважно притчу «Два вовки».
Два вовки
Колись давно старий відкрив своєму онукові одну життєву істину:
– У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків.
Один вовк – то зло: заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехня. Інший вовк – добро: мир, любов, правда, надія, доброта і вірність.
Онук, зворушений до глибини душі словами діда, задумався, а потім запитав:
– А який вовк врешті-решт перемагає?
Старий, хвильку поміркувавши, усміхнувся і відповів:
– Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.
– А тепер – обговоріть у парах, про яких же «вовків» ішла мова, і що взагалі автор хотів сказати нам, слухачам?
– Правильно. Все залежить від того, які почуття у собі плекає людина. Якщо в душі панують лише лихі наміри, то й дії людини будуть спрямовані на щось руйнівне. Якщо ж серце кожної людини сповнюватиметься любові й добра, то й світ поступово ставатиме дедалі кращим.
– Ми, українці, сьогодні стоїмо на порозі вибору. І цей вибір робить кожен з нас самостійно: бути людяним, щирим, добрим, сміливим, борцем за справедливість – усі ці якості ми можемо виховувати у собі кожного дня. А в яких ситуаціях, підкажіть?
– Сьогодні, кажучи про європейське майбутнє для України, про Україну, як центр Європи ми усі маємо знати: а де ж наше місце у Європі? Де саме ми з вами на карті України? Перегляньте, будь ласка, відеоролик і скажіть, то де ж найсвітліше і найтепліше місце для нашої з вами України.
(Перегляд та обговорення відеоролика «Де Україна?»)
– То ж, де саме те найтепліше, найрідніше місце, в якому Україна завжди лиш процвітатиме?
– Саме так. У серці кожного громадянина любов до рідної держави повинна з кожним днем лише зростати, адже народна мудрість каже… а що ж вона каже? Допоможіть прочитати!
(Полюби себе, тоді тебе й інші любитимуть.)
– То ж, де саме те найтепліше, найрідніше місце, в якому Україна завжди лиш процвітатиме?
– Саме так, у наших серцях Україна займає немало місця. І кожен з нас просто зобов'язаний докласти максимум зусиль, аби вона з кожним днем ставала кращою.
– А зараз я пропоную вам дуже цікаве завдання. Попрацюймо в групах. Наш клас – це велика територія для творчості, отримання нових знань, дружньої поради та підтримки. Зараз ви об'єднані у 5 груп. Кожна група – це експерти та фахівці, які зможуть з легкістю виконати будь-яке завдання. (У класі до початку заняття уже організовано 5 центрів: «Центр новин», «Досліджень», «Творчості», «Статистики», «Вражень».
(Під час роботи учнів у центрах лунає композиція Ірина Федишин – «Лише у нас на Україні»).
Завдання «Центру новин». Візьміть конверт з назвою країни, про яку вам потрібно буде повідомити усьому класу. Розподіліть усю інформацію між учасниками групи, приготуйтесь надати інтерв'ю.
(Перед учнями є конверт з назвою однієї з європейських країн. Учні швидко розподіляють інформацію між собою, обмінюються нею в групі, пізніше – презентують на загал).
Завдання «Центру досліджень».Перед вами – карта Європи. Дослідіть, як називаються країни, з якими межує Україна. Які з них за площею є більшими та меншими за Україну.
Завдання «Центру творчості». Уявіть, що ви збираєтесь у подорож країнами Європи. Приготуйте європейцям «гостинний дарунок від України», але лише так, щоб жителі інших країн точно впізнали в дарунку гостинність саме українців.
(Перед учнями роздруковане зображення українського рушника на двох аркушах, зображення короваю, калинових кетягів, будь-яких інших продуктів харчування/предметів на вибір учителя. Учні наклеюють усе, що вважають за потрібне на зображенні рушника. Пізніше — презентують).
Завдання «Центру статистики».Перед вами – загальновідомі цікаві факти про країни Європи. Оберіть один, на вашу думку – найцікавіший, повідомте його в групі, а потім – й усьому класу.
(Вчитель використовує будь-які факти, які, на його думку, можуть бути цікавими учням)
Завдання «Центру вражень».Перед вами – визначні місця країн Європи. Оберіть одне з зображень, уявіть, що ви щойно повернулись з цієї країни. Поділіться своїми враженнями.
(Подано фото-/ілюстративний матеріал, з якого учні обирають те, що їм цікаво)
– Ви усі – великі молодці. Ви всі впорались. Зараз попрошу експертів кожного центру презентувати нам саме те нове й цікаве, корисне й потрібне, про що ви дізнались самі.
ІІІ. Заключна частина
(Я вам говорю запитання і якщо ваша відповідь так, то гучно плескаєте в долоні.)
Кожен має квітку бажань на парті. Зараз ви вийдете з нею і говрите побажання нашій рідній Україні та усім однокласникам. І становитесь для загального фото біля дошки
Фото: руки учнів у вигляді серця.