Молодший дошкільний вік
Місяць |
Тема |
Матеріали |
Методи |
Програмовий зміст |
Жовтень |
«Чарівний папір»
|
Білий папір різної структури |
-Каталог і асоціація; -«Мозковий штурм»; -аналогія; -експеремент |
Ознайомити дітей із властивостями паперу за допомогою різних методів. Вчити оперувати одержаними знаннями. |
Листопад |
«Барви гуаші»
|
Склянки з водою, різнокольорова гуаш, папір, пензлі. |
-Експеремент; -емпатія |
Ознайомити дітей із властивостями гуаші, її особливостями. Вчити використовувати техніку розмальовування паперу за допомогою фарби. |
Грудень |
«Ліпимо з пластиліну»
|
Шматочки холодного пластиліну |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -Емпатія |
Ознайомити із властивостями пластиліну,його особливостями. Вчити дітей розрізняти властивості деяких матеріалів (форму, будову, величину) та використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. |
Січень |
«Дерево»
|
Дерев’яні та різні за фактурою кубики, цеглини |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -емпатія; -оксюморон (добір антонімів) |
Ознайомити дітей із деякими властивостями дерева. Вчити за допомогою різних прийомів визначати його особливості. |
Лютий |
«М’яка вата»
|
Шматочки вати, піпетки із розчином бриліантової зелені, ляльки, склянки з водою. |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -Емпатія |
Ознайомити дітей із властивостями вати. Вчити тактильними відчуттями визначати її особливості. |
Березень |
«Ознайомимось із тканиною»
|
Різні за фактурою та кольором клаптики тканини |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -Емпатія; -«Мозковий штурм» |
Ознайомити дітей із властивостями тканини, її перетвореннями на різні речі. Вчити розпізнавати особливості тканини на дотик, використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. |
Квітень |
«Хутро тепленьке, хутро м’якеньке»
|
Хутряні іграшки(заєць, ведмідь, лисиця), шматочки різного хутра |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -«Мозковий штурм» |
Ознайомити із властивостями хутра, використанням його у виробництві речей. Вчити розпізнавати особливості хутра на дотик і використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. |
Травень |
«Незвичайний пісок»
|
Тарілочки з піском, склянки з водою |
-Експеремент; -Каталог і асоціація; -Емпатія |
Ознайомити дітей із деякими властивостями піску, його особливостями. Вчити використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. |
Середній дошкільний вік
Місяць |
Тема |
Матеріали |
Методи |
Програмовий зміст |
Вересень |
«Чарівний папір»
|
Білий папір різної структури |
-Експеремент; -психологічна активізація дитячого мислення; -моделювання за допомогою маленьких чоловічків |
Продовжити знайомити дітей із різними властивостями паперу за допомогою дослідницької діяльності. Вчити оперувати набутими знаннями. |
Жовтень |
«Чудовий пластилін»
|
Шматочки холодного пластиліну, миска з водою |
-Експеремент; -емпатія; -оксюморон; -моделювання за допомогою маленьких чоловічків |
Продовжити знайомити дітей із властивостями його особливості, використовуючи альтернативні шлях пошуку інформації та набуті знання. |
Листопад |
«Різнокольорова фарба»
|
Різнокольорова гуаш та акварельні фарби, папір, піпетки |
-Експеремент; -каталог і асоціація; -кляксографія; -емпатія; -моделювання за допомогою маленьких чоловічків |
Продовжити знайомити дітей із властивостями гуаші, її особливостями. Закріпити техніку розмальовування паперу за допомогою фарби. |
Грудень |
«Вода, водиченька»
|
Фарби, піпетки, склянки з чистою водою та зі смаковими приправками, глечик з водою, Крап та Крапелька |
-Експеремент; -емпатія; -моделювання за допомогою маленьких чоловічків |
Ознайомити дітей із властивостями води, її особливостями та використанням у житті людини. Вчити з’ясовувати взаємозв’язок рідини у різних станах |
Січень |
«Корисна вата»
|
Шматочки вати, піпетки із розчином зеленки, ляльки, склянки з водою |
-Експеремент; -«Біном антазії»; -оксюморон; -емпатія; -моделювання за допомогою маленьких чоловічків |
Продовжувати знайомити дітей із властивостями вати. Закріпити вміння тактильними відчуттями та альтернативним шляхом пошуку інформації, визначати її особливості. |
Лютий |
«Дерев’яні чудеса»
|
Дерев’яні та різні за фактурою кубики, цеглини, іграшки дерев’яні |
-Експеремент; -каталог і асоціація; -емпатія; -«Мозковий штурм» |
Продовжити знайомити дітей із властивостями дерева. Вчити використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. Закріпити вміння за допомогою різних прийомів, визначати особливості матеріалу. |
Березень |
«Ознайомимося із картоном»
|
Білий картон різної структури |
-Експеремент; -каталог і асоціація; -емпатія; -«Мозковий штурм» |
Ознайомити дітей з властивостями картону, його використанням для виготовлення речей. Вчити розпізнавати особливості різних видів паперу на дотик і використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. Розвивати емфатичне ставлення до навколишнього середовища. |
Квітень |
«Тканина»
|
Різні за фактурою та кольором клаптики тканини |
-Експеремент; -каталог і асоціація; -«Мозковий штурм» |
Продовжити знайомити дітей із властивостями тканини, розповісти про її користь. Закріпити вміння розпізнавати особливості тканини на дотик, використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації |
Травень |
«Цеглина до цеглини – буде дім»
|
Тарілочки з піском, склянки з водою |
-Експеремент; -каталог і асоціація; -емпатія |
Ознайомити дітей з властивостями цеглини, використанням її у виробництві. Вчити розпізнавати особливості цеглини за допомогою різних прийомів. Продовжувати вчити використовувати альтернативні шляхи пошуку інформації. |
Старший дошкільний вік
Місяць |
Тема |
Досліди та експерименти |
Завдання |
Вересень
|
«Повітря»
|
|
Виявити в навколишньому просторі повітря.Воно прозоре, крізь нього можна далеко бачити: невидиме, легко переміщується, рухається, |
|
Виявити, що всередині людини є повітря. Навчити створювати мильні бульбашки. Ознайомити з тим, що при потраплянні повітря в краплю мильної води утворюється мильна бульбашка. |
||
|
Показати дітям, що повітря розрізняють за станом: холодне, тепле, гаряче. Гаряче повітря підіймається вгору, холодне - опускається вниз. Визначити, яке буває повітря біля батареї, приладів опалення, на вулиці. |
||
|
Виявити, як утворюється вітер. Дійти висновку, що вітер - це потік повітря. Вітер не можна побачити,можна лише спостерігати його дію. |
||
|
Дати дітям уявлення про те, що повітря може рухати предмети (парусні судна, повітряні кулі тощо). |
||
Жовтень |
«Вода»
|
|
Визначити, що повітря займає місце. |
|
Виявити властивості води (прозора, без запаху, має вагу). |
||
|
Показати дітям розчинність та нерозчинність в воді різних речовин. |
||
|
Виявити, що вода набуває форми посудини, в яку вона налита. |
||
|
Виявити, що кількість води в склянці впливає на звуки, які видаються. |
||
|
Ознайомити дітей з процесом конденсації. |
||
|
Дати уявлення про те, що вода може приводити в рух інші предмети. |
||
|
Ознайомити з тим, що рівень води підвищується, якщо у воду класти предмети. |
||
|
Дати дітям уявлення про плавучість предметів; про те, що плавучість залежить не від розміру предмета, а від його ваги. |
||
Листопад |
«Мило»
|
|
Познайомити з властивостями мила. Виявити, що мильні бульбашки утворюються тільки при поєднанні з водою. |
|
Виявити, що мило розчиняється у воді. Дістатися висновку, яка мильниця краща що для зберігання мила. |
||
|
Виявити, що мильні бульбашки, мильна піна видаляють бруд з шкіри, предметів. |
||
|
Вчити створювати розчин для малювання за допомогою фарби, води та мила; створювати мильну піну для отримання мильних відбитків на папері. |
||
|
Виявити, що мило розчиняє частинки жиру, змішуючи рідину (молоко) з фарбою та утворюючи кольоровий «вибух». |
||
Грудень |
«Пісок. Глина. Скло»
|
|
Познайомити з властивостями піску (складається з піщинок, пухкий, легко сиплеться, може рухатися, пропускає воду, на піску залишаються сліди, злипається, мокрий темніше сухого). |
|
Познайомити дітей із способом виготовлення кольорового піску (перемішавши його з кольоровою крейдою). |
||
та глини
|
Виявити властивості глини (волога, м'яка, в'язка, можна змінювати її форму, ділити на частини, ліпити) і каменю (сухий, твердий, з нього не можна ліпити, його не можна розділити на частини). |
||
|
Виявити, що пісок і глина по-різному вбирають воду, виділити їх властивості: сипучість, рихлість. |
||
|
Показати дітям, що навколишні предмети змінюють колір, якщо подивитися на них через кольорове скло. Вчити визначати якості скла (структура поверхні, товщина, прозорість) і властивості (крихкість). |
||
|
Познайомити з приладом-помічником - лупою та її призначенням. |
||
Січень |
«Світло, колір»
|
|
Ознайомити зі значенням світла для людини, тварин, рослин. Виявити, що джерела світла можуть бути природні (сонце, місяць, багаття), штучні - виготовлені людьми (лампа, ліхтарик, свічка). Показати, що світло не проходить через непрозорі предмети. |
|
Виявити, як утворюється тінь, її залежність від джерела світла та предмета. Встановити схожість тіні і об'єкта, створити за допомогою тіней різні образи
|
||
|
|
|
Дослідити причину виникнення сонячних зайчиків, навчити пускати сонячних зайчиків (відбивати світло дзеркалом). |
|
Познайомити дітей з поняттям «відобра-ження», знайти предмети, здатні відобра-жати. |
||
|
Ознайомити з утворенням проміжних кольорів у результаті змішування двох основних. |
||
Лютий
|
«Звук»
|
|
Навчати визначати предмет за звуком. Дістатися висновку, що у кожного предмета - свій звук. Підвести дітей до розуміння причин виникнення звуку: коливання предмета. |
|
Навчити визначати походження звука та розрізняти музичні й шумові звуки. |
||
|
Дати поняття про умови виникнення звуку. |
||
|
Вчити створювати шуми різної гучності. |
||
Березень
|
«Вага. Притягання.
|
|
Показати, що предмети бувають різні за вагою. Навчити визначати вагу предметів та групувати їх за вагою (легкі-важкі). |
|
Дати розуміння про силу тяжіння. Розповісти,що у космосі її нема, тому там - невагомість. |
||
|
Ознайомити із проявом статичної електрики. |
||
|
Виявити взаємодію двох наелектризованих предметів. Установити причину виникнення статичної електрики. |
||
Квітень
|
«Магніт. Тепло» |
|
З'ясувати здатність магніту притягувати деякі предмети. Виявити, які саме предмети взаємодіють з магнітом. |
|
Виявити особливості дії магнітних сил. |
||
|
Познайомити з тим, як магніт діє на навколишнє |
||
|
Виявити, як діють магнітні сили землі, затримуючи сонячний вітер та створюючи полярне сяйво |
||
|
Навчити визначати температуру речовин і предметів |
||
Травень |
«Властивості матеріалів»
|
|
Показати дітям різноманіття металевих предметів, зробити висновок про те, для чого потрібні металеві предмети. Вчити визначати якості металу (міцність, тепло-провідність, ковкість). |
|
Показати дітям різноманіття гумових предметів у навколишньому просторі. Визначити якості гуми (еластичність, щільність, пружність). |
||
|
Вчити упізнавати речі з пластмаси. Визначити якості пластмаси (гнучкість, колір, хрупкість, теплопровідність). |
||
|
Показати розмаїття дерев'яних предметів, зробити висновок про те, для чого потрібні дерев'яні предмети. Визначити якості дерева (горючість, плавучість). |