Підсумковий урок "Теплові явища"

Про матеріал

Підсумково-узагальнюючий урок з фізики для учнів 8 класу на тему "Теплові явища"

Перегляд файлу

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня с. Любохини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

 з фізики на тему:

 

Теплові явища

 

 

 

 

 

Підготував:

вчитель фізики

Юхимук О.Ф.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: підсумковий урок з теми «Теплові явища»

Мета: повторити й узагальнити основні положення теми «Теплові явища»; розвивати уяву, формувати в учнів уміння застосовувати здобуті знання на практиці; розширити світогляд учнів та розвивати їхні творчі здібності; виховувати в учнів інтерес до фізики; демонструвати нерозривний зв’язок фізики з повсякденним життям.

Обладнання: комп’ютер.

Роздатковий матеріал: різнорівневі задачі.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку

І. Вступ

Слово вчителя

Кожного дня всі ми зустрічаємося із тепловими явищами. Перебіг теплових явищ і процесів, що мають місце у природі, відбуваються за певними законами, які людство пізнавало протягом багатовікової історії. Урок сьогодні у нас буде присвячений тепловим явищам і буде не зовсім звичайним. Заняття буде у формі подорожі. Нам потрібно пропливти море Теплові явища, щоб дістатися острова, на якому знаходиться гора Знань. Корабель, на якому ми попливемо називається «Фізика».

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

Ну а зараз не гаємо часу, а швидше ідемо до нашого корабля, тому що нам негайно треба відправлятися у далеке плавання по морю Теплові Явища. Але, нажаль, біля корабля стоїть охоронець і він нас не пропустить на борт, поки не буде впевнений, що ми достойні подорожувати по морю Теплові Явища. Щоб упевнитися у цьому він перевіряє нас основні формули і означення, що стосуються теми «Теплові явища». (Вчитель задає учням питання. Учні відповідають).

1. Що таке температура?

2. Як залежать лінійні розміри та об’єм тіла від температури?

3. Які ви знаєте способи зміни внутрішньої енергії тіла?

4. Які ви знаєте види теплообміну?

5. Написати на дошці формулу для визначення кількості теплоти, яка витрачається на нагрівання тіла.

6. Написати на дошці формулу для визначення кількості теплоти, яка виділяється під час згоряння палива.

7. Сформулювати закон збереження енергії.

8. Що таке плавлення і кристалізація речовини?

9. Написати на дошці формулу для визначення кількості теплоти, яка витрачається на плавлення речовини або виділяється під час кристалізації за температури плавлення.

10. Що таке випаровування і конденсація?

11. Написати на дошці формулу для визначення кількості теплоти, яка витрачається на випаровування речовини або виділяється під час конденсації за температури кипіння.

12. Написати на дошці формулу для визначення кількості теплоти, яка витрачається на випаровування, якщо речовина знаходиться при температурі, нижчій за температуру кипіння.

ІІІ. Основна частина

Слово вчителя

Отже, ми успішно відповіли на всі питання охоронця і він дозволяє нам піднятися на борт корабля «Фізика». І ми починаємо плавання по морю Теплові Явища. Надіюся, що наша подорож буде досить цікавою, захоплюючою і пізнавальною. У морі Теплові Явища існує велика кількість островів, деякі з яких нам сьогодні доведеться відвідати.

Перший острів, який нам трапився по дорозі – це острів Кмітливих. Жителі цього острова дуже гостинно нас прийняли, але не хочуть нас відпускати, поки ми не відповімо на їхні запитання (на моніторі комп’ютера по-черзі з’являються відеоролики та фотографії і вчитель читає до них запитання):

1. Чому між залізничними рейками роблять невеликі проміжки?

3. Чому, коли горять свічки ялинка обертається?

      


2. Яке перетворення енергії має місце в даному випадку?

   

 

4. Поясніть, з якого виду в який перетворюється енергія в даному випадку?

   

5. Чому обертається  вітряк і яке перетворення енергії має місце в даному випадку?

   

Слово вчителя

Отже, і це випробування ми пройшли без проблем і можемо продовжувати нашу подорож до гори Знань далі.

Наступний острів, на який ми завітаємо – це острів Учених, на якому можна познайомитися з багатьма відомими вченими-фізиками. Але, нажаль, як і на кожному морі, на морі Теплові явища є пірати. Вони захопили острів Учених разом з усіма його мешканцями. Але пірати згодні відпустити вчених, якщо ми відповімо на їхні питання. (Вчитель задає учням питання про вчених, портрети яких зображені на моніторі комп’ютера. Учні відгадують прізвища вчених).


1. Видатний древньогрецький учений і астроном, механік і математик, на честь якого названо виштовхувальну силу, яка діє на занурене в рідину тіло. Народився 287 року, помер 212 року до н.е. (Архімед)

2. Видатний французький математик фізик і філософ, на честь якого названа одиниця вимірювання тиску. Народився 19 червня 1623 року, помер 19 серпня 1662 року. (Блез Паскаль)

3. Італійський фізик та математик, який вперше експериментально виміряв атмосферний тиск. Народився 15 жовтня 1608 року, помер 25 жовтня 1647 року. Еванджелісто Торрічеллі)

4. Шведський фізик та астроном. У 1742 році запропонував стоградусну шкалу термометра і на його честь названа одиниця вимірювання температури, якою ми всі користуємося в побуті. Народився 1701 року, помер 1744 року. (Андерс Цельсій)

5. Англійський фізик. Дослідним шляхом обґрунтував закон збереження енергії. На його честь названа одиниця вимірювання енергії. Народився 1818 року, помер 1889 року. (Джеймс Прескотт Джоуль )

6. Французький фізик та інженер. Уперше визначив будову теплової машини. Увів поняття колового та оборотного процесів, ідеального циклу теплових машин. Народився 1796 року, помер 1832 року. (Карно Ніколя Леонард Саді)

Слово вчителя

Молодці! Ви правильно відгадали прізвища вчених і, внаслідок цього пірати відпустили їх, а самі забралися геть. Вчені нам дуже вдячні, що ми їх визволили. Вони щедро нас пригостили у своїх домівках. Але нам потрібно відправлятися далі у плавання, тому що часу залишилося мало.

Наступний острів, який трапився нам на дорозі – це острів Задач. Для того, щоб продовжити плавання нам потрібно розв’язати задачі, які запропонували мешканці цього острова. (Учитель роздає учням різнорівневі задачі).

 

Початковий рівень

Чи можна в мідній каструлі розплавити сталеву деталь? Пояснити.

Середній рівень

Скільки теплоти виділиться в процесі конденсації 200 г спирту, узятого за температури кипіння?

Достатній рівень

Яка кількість теплоти необхідна для плавлення 2 кг алюмінію, що має температуру 60 оС?

Високий рівень

До якої температури нагріється 0,8 л води, що міститься в мідному калориметрі масою 0,7 кг і має температуру 12 оС, якщо ввести в калориметр 0,05 кг пари температурою 100 оС?

Учень, який першим справиться із завданням отримає плюс один бал на тематичному оцінюванні.

ІV. Підсумок

Слово вчителя

Ми подолали і це нелегке випробування, отже, шлях до гори Знань відкритий. Ми вже бачимо острів, на якому вона знаходиться. Пройшов деякий час і ми стоїмо у підніжжя гори Знань. Її вершини нам не видно, тому що вона знаходиться далеко за хмарами тяжкої і наполегливої праці. Звичайно, вершини Знань ще не вдалося досягнути ні одній людині, тому що всього знати неможливо. Але кожному з вас, принаймні, потрібно цього прагнути. Вам треба наполегливо працювати, старанно виконувати всі завдання, які задає вчитель і у подальшому житті вперто долати усі перешкоди, які заважають досягти жаданої мети. Тільки тоді ви зможете добитися того, чого хочете в житті. Усім вам, шановні діти, я бажаю хоча би наблизитися до вершини Знань.

V. Домашнє завдання

Основне: повторити розділ «Теплові явища»

Додаткове: скласти кросворд на тему «Теплові явища»

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Сиротюк В.Д.)
До уроку
РОЗДІЛ 1. ТЕПЛОВІ ЯВИЩА
Додано
4 листопада 2018
Переглядів
2313
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку