Пісочна педагіка, як метод артпедагогікі
«Планета, на якій ми живемо»
Середня група вихователь Добронос А.В.
м. Костянтинівка Донецької області ДНЗ №13 «Топольок»
Завдання: Розширити знання дітей щодо природних зон нашої планети: познайомити з пустелею та її мешканцями.
В процесі ігрової діяльності сприяти: - закріпленню раніше набутих знань про природні зони та тваринний світ (ліси, степи, моря, океани, повітряний простір, північний та південний полюси); - умінню класифікувати живих істот на: диких тварин, птахів, риб, морських тварин, комах.
Ввести в активній словник дітей слова – назви тварин пустелі: верблюд, лисичка фенек, варан, скорпіон, змія, тушканчик.
Розвивати, використовуючи метод артпедагогіки – пісочну педагогіку, мовлення, пам’ять, фантазію, просторове мислення, увагу, творчі здібності, дрібну моторику рук тощо.
Виховувати любов до рідної планети, ЇЇ природи, активну життєву позицію щодо оточуючого середовища, комунікативні здібності.
Вихователь Станьмо всі у коло, дружно,
Слухайте уважно, друзі,
Щоб багато чого знати,
Треба нам подорожувати.
Діти, підкажіть мені на чому можна подорожувати? (відповіді дітей )
А якщо наша подорож буде космічною?
Тоді розміщуйтесь у нашому космічному кораблі, пристебніть ремні, заплющуйте очі, починаємо відлік: 10, 9. 8, 7, 6. 5. 4. 3. 2. 1 – Пуск!
(проводиться зорова відео гімнастика “ Космічна подорож “ )
Разом із космонавтом ми здійснили благополучний посадку і зараз наш екскурсовод – комп’ютер запрошує усіх до захоплюючої подорожі по планеті. (діти дивляться відео ролик “ Планета Земля “ )
Вихователь - Не втомилися сидіти? Виходьте на чудову галявинку трошечки пограємо. ( Діти разом з вихователем промовляють чистомовки)
Ля, ля, ля – ми живемо на планеті “Земля“.
Си, си, си – є в нас гори, степи і ліси,
Ди, ди, ди – на планеті багато води.
Ря, ря, ря – то річки, океани, моря.
Ття, ття, ття – навкруги нас вирує життя:
Ах, ах, ах – тварини живуть у лісах.
Ді, ді, ді – а риби живуть у воді
Хи, хи, хи – у небі літають птахи.
Ля, ля, ля – дуже гарна планета “ Земля.
Вихователь - Хочу запропонувати вам гру “ Ерудит “ - хто першим назве тварину, що я покажу, тому дається звання - ерудит (вихователь показує зображення тварин на карті – діти називають)
- Діти, скажіть, будь ласка, як називається плакат, що допоміг нам пограти ? Так, це карта світу. На вкраїнській мові карта – мапа (діти повторюють де кілька разів ) . Пригадуєте, як ми з вами її виготовляли?
- Чому Землю називають “блакитна планета” ?
(відповіді дітей). Покажіть моря і океани на нашій мапі (діти показують ).
- А зелений, коричневий і жовтий кольори то що ? Так, то суша.
- Пропоную гру “ Знайко “ – я називаю природну зону, а ви відповідаєте : Знаю, знаю – там живуть …і даєте відповідь. (Діти з вихователем грають, передаючі м’яча).
Вихователь - Чи знаєте ви, що на нашій планеті багато цікавих місць? І, гадаю, вам хочеться попасти у такий куточок? Тож запрошую вас. (Діти і вихователь підходять до столика із сухим піском, вихователь пропонує присісти на стільці зручно).
- Хто з вас знає, де на нашій планеті можна побачити багато піску ? (вихователь вислухує усі відповіді дітей і, як що, не дали правильної відповіді – дає її сам). Це місце на планеті називається – пустеля. Давайте обстежимо, який пісок у пустелі тільки спочатку привітаємось із пісочком: “Здрастуй, пісочок, здрастуй, дружочок, будемо ми з тобою грати і не будемо ображати” (діти обстежують пісок, висловлюють свої відчуття).
- Пісок може лежати гладенько, розрівняйте його, але є такі пустелі, де вітер за тисячоліття зробив величезні піщані гори – бархани, Зробіть і ви бархани.
- Що означає слово “пустеля”? Так, від слова “пусто“, тобто нема нікого і нічого. Але це не так. Знайомтесь - мешканцями пустелі (вихователь показує дітям картки з зображенням тварин, називає їх, діти повторюють назву, розміщують картки у “ пустелі”)
- Дамо відпочити пісочку і попрощаємося з ним: ”- До побачення, пісочок, до побачення, дружочок, ми з тобою грали, тебе не ображали”.
- Діти, ви вже багато узнали про нашу планету і , я гадаю, настав час провести конкурс на кращого знавця нашої планети. Той, хто за правильні відповіді збере більше фішок – отримає медаль переможця. (Для цієї гри діти самостійно виготовляли ігрові поля , використовуючи природні матеріали: пофарбований пісок, кістки фініків, яєчну шкарлупу, крупу, макаронні вироби, гарбузове насіння, вату тощо. На столі діти розкладають ігрові поля, уточнюють їх назви: ліс, луки, моря та океани, повітряний простір, полюси, пустеля).
(Разом з вихователем діти грають у дидактичну гру ”Хто де живе?“, уточнюючи узагальнюючі назви груп тварин: дикі тварини, морські тварини, комахи, риби, птахи. По закінченню гри діти лічать свої фішки, визначають переможця).
- Молодці, діти, ви справжні земляни. Наша планета дуже велика та, гадаю, що у кожного є свій улюблений куточок, який подобається більш за все. Пропоную вам створити його за допомогою кінетичного піску, дрібних іграшок, природного матеріалу тощо. (Для гри у дітей є пластмасові ємкості з високими бортиками, різноманітні дрібні іграшки, різнокольорові та морські камінчики, різнокольоровий кінетичний пісок. Діти створюють свої улюблені куточки, вихователь веде з кожним бесіду, спонукає до розгорнення сюжетної гри не тільки однієї дитини, а і декількох дітей між собою).