Навчальна програма інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» для 5 класу закладів загальної середньої освіти розроблена до Модельної навчальної програми «Пізнаємо природу» 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д. Д., Гільберг Т. Г., Колісник Я.І.) та підручника «Пізнаємо природу» 5 клас, авторки : Біда Д., Гільберг., Колісник. ЯІ.
Вивчення інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» спрямовано на досягнення таких завдань:- формувати цілісну картину світу та усвідомлення місця в ньому людини на основі єдності раціонально-наукового пізнання й емоційно-ціннісного усвідомлення дитиноюособистого досвіду спілкування з природою; - формувати уявлення про предмет і методи природничих наук (фізики, хімії, біології, географії, астрономії, екології), про способи отримання та застосування інформаціїпроцесі вивчення та перетворення природи;- розвивати в учнів інтелектуальні, пізнавальні, дослідницькі, творчі, комунікативні здібності, застосовувати засвоєні знання в повсякденному житті;- підвищувати активність та мотивацію учнів до пізнання на базі сучасного навчального обладнання та використання інтерактивних форм роботи;- набувати досвіду різноманітних форм діяльності (індивідуальної і колективної), досвіду пізнання й самопізнання;- формувати систему цінностей, соціально прийнятих норм поведінки в природі та норм безпечної поведінки в соціумі, екологічну культуру, здоровий спосіб життя.
Програма сприяє формуванню ключових компетентностей, зокрема:- природознавчої, а саме оволодіння науковим способом пізнання природи, застосування природничих знань для пояснення явищ природи, розуміння змін, зумовлених людською діяльністю; відповідальність за наслідки такої діяльності;- вільне володіння державною мовою, збагачення її науковою термінологією;- математичної, у процесі вимірювань та розв’язуванні практичних завдань;- інноваційності, а саме розуміння своїх здібностей і можливостей, мотивації працювати над собою і робити світ кращим;- екологічної, а саме здобуття навичок дотримання правил поведінки у природі, ощадливого використання природних ресурсів, розуміння відповідальності за свої вчинки;
- інформаційно-комунікаційної, що виявляється в застосовуванні інформаційно-комунікаційних засобів у навчанні та життєвих ситуаціях, умінні планувати та здійснювати інформаційний пошук в енциклопедіях, науково-популярних виданнях, Інтернеті, під час екскурсій, обробляти інформацію, перетворювати її, аналізувати й робити висновки;- навчання впродовж життя, що реалізується через бажання вдосконалювати свої здібності та поповнювати знання, формувати розуміння необхідності ключових компетентностей для вибору професії та досягнення успіху в житті; розвивати особистісний потенціал у процесі дослідницької та творчої діяльності;- громадянської та соціальної, що виявляються в умінні конструктивно співпрацювати під час спостережень, досліджень, групових і парних форм роботи; дбайливому ставленні до особистого, соціального здоров’я, дотриманні здорового способу життя; спроможності діяти в умовах невизначеності та багатозадачності; освоюванні норм і способів співпраці та спілкування з однолітками й дорослими;
- культурної, а саме шанобливе ставлення до національної та світової наукової спадщини, здатність розуміти та цінувати творчі способи вираження ідей та емоцій через різні види мистецтва та інші культурні форми; прагнення до розвитку й вираження власних ідей, почуттів засобами культури та мистецтва;- підприємливості та фінансової грамотності, що передбачають ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї у виконанні проєктів та корисних для громади ініціатив; готовність брати відповідальність за прийняті рішення.
Курс "Пізнаємо природу" у 5 класі включає в себе такі теми, як: Світ неживої природи (геологічні процеси, склад та будова земної кори, водні ресурси, повітря);Рослини (різноманітність рослин, будова, функції, взаємодія з тваринами та людиною);Тварини (різноманітність, будова та функції тварин, взаємодія з рослинами та людиною);Екологічні проблеми (забруднення та захист навколишнього середовища)
У 5 класі курс “Навколишній світ” має назву “Першооснови природи Землі” і базується на елементарних знаннях з фізики, астрономії, хімії, біології, екології. Ці знання актуалізуються в чотирьох основних розділах: “Мікросвіт”, “Всесвіт””, “Планета Земля”, “Першооснови природи Землі” і дають змогу глибоко й детально розглянути найбільш яскраві явища природи.
формування в учнів цілісної картини світу, уявлень про його єдність, його взаємозв’язки і взаємозалежності; уявлень про місце людини в природі як її невід’ємної частини; формування усвідомлення універсальної цінності життя; екологічної, естетичної, практичної, моральної та пізнавальної цінності природи; виховання загальнолюдських і національних цінностей, що сприяє естетичному, моральному, екологічному вихованню в процесі навчання основам наук про природу на основі використання значного виховного потенціалу інтегрованого навчання порівняно з предметним
Курс “Навколишній світ” можна вважати результатом інтеграції основних аспектів проблеми збереження і охорони життя, які виступають системним фактором для побудови структури і змісту курсу. До таких аспектів відносяться:•екологічний (збереження та охорона природи в цілому, а також збереження фізичного життя і охорона здоров’я людини як частини природи);• духовно-творчий (збереження, охорона духовного життя людини, розвиток її творчого потенціалу, спрямованого в діяльності особистості на гуманні цілі).