1
Інтегрований урок
з предмету «Я у світі» та інформатики
Пізнаємо Рівненщину
Мета: ознайомити учнів з культурно-історичною пам’яткою Рівненщини Дубенським замком; розширити знання учнів про красу та велич рідного краю; закріпити вміння учнів орієнтується в електронних навчальних картах, створенні фотоколажів; розвивати мовлення, пізнавальні інтереси, бажання вивчати культурну спадщину, вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: комп’ютер, макет голуба, колоски пшениці, калина, заготовки для фото колажу, презентація, карти із чудесами Рівненщини.
Тип проекту
За результатами діяльності: навчальний, інформаційно-пошуковий.
За складом учасників проектної групи: колективний, груповий.
За ступенем реалізації міжпредметних зв’язків: з природознавством, математикою, українською мовою, музичним мистецтвом.
За тривалістю: 1 місяць (середньої тривалості).
На етапі підготовки до уроку учні стали учасниками проекту «Пізнаємо Рівненщину». Діти об’єдналися у групи відповідно до напрямів, запропонованих вчителями.
Мандрівники;
Історики;
Фотокореспонденти.
Хід уроку
І. Привітання.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Доброго вечора – нині й щодня.
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить!
Сонце – як сонце, літо – як літо!
Дощик – як дощик, діти – як діти!
Кожному дому ми щастя бажаєм.
Маку – цвітіння,
Житу – врожаю,
Небові – миру,
Голубу – неба, кожній людині – всього, що треба.
Хай усміхаються люди щодня!
Доброго, доброго, доброго дня!
ІІ. Оголошення теми і представлення очікуваних навчальних результатів.
СВ. У нас сьогодні урок-проект з навчальних предметів «Я у світі» та інформатики «Пізнаємо Рівненщину». Протягом місяця ми працювали над цим проектом колективно та групами. Наші здобутки ми будемо презентувати, завершуючи роботу над проектом.
(Представлення учасників проекту під оплески)
Діти об’єдналися в три групи:
Мандрівники – зелені бейджики
Історики – жовті бейджики
Фотокореспонденти – блакитні бейджики
Вчитель інформатики – Інна Олександрівна.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
СВ. З чим пов’язане число 7? (відповіді дітей)
СВ. Кожна людина найбільше любить той край, де народилася, зробила свої перші кроки, де відкрився для неї казковий дивосвіт. Рівненщина. Чудовий край…
Повідомлення про сім чудес Рівненщини
ІО. У 2007 році Видавничий дім "ОГО" та телерадіокомпанія "Рівне 1" організували мультимедійний проект "Сім чудес Рівненщини". Саме тоді було визначено сім чудес, з якими ви можете ознайомитися детальніше.
Перегляд презентації
СВ. Ми пізнаємо частинку Рівненщини, одне із семи її чудес – Дубенський замок.
IV. Усвідомлення та засвоєння матеріалу
ІО. Бесіда
Збираючись у подорож, що обов’язково потрібно взяти з собою?
Що потрібно взяти, щоб не заблукати, щоб знайти необхідне місце? (Карту)
Ми вже з вами знаємо, що крім звичайних карт є ще й електронні.
З якими електронними картами ми з вами працювали нещодавно на уроках інформатики? (Google картами)
Так, ми навчилися знаходити будь-яке місце на планеті, прокладати маршрути і визначати відстань та час між ними, проводити віртуальні екскурсії…Давайте покажемо свої вміння працювати з Google картами. Отож, за пультом сьогодні працюють представники команди Мандрівників – Олег та Софія.
ІО. Давайте прокладемо маршрут від с.Колоденка до м.Дубно і пригадаємо, у якому напрямку ми рухалися. Для цього натискаємо кнопку Маршрути і вводимо відповідно пункт відправлення та пункт призначення. Вже за секунду ми маємо інформацію про траєкторію руху, відстань, час тощо.
Захист проекту мандрівників – розповіді учнів.
На північному заході України знаходиться наша Рівненська область. Ми живемо в селі Колоденка Рівненського району. Село розкинуте на південно-східній околиці обласного центру міста Рівне. Ми подорожували до древнього міста, яке знаходиться у сусідньому Дубенському районі.
Дубенський район – це південний район області. Спочатку ми їхали по об’їзній автомагістралі, а потім від м.Рівне у південно-західному напрямку.
Відстань с.Колоденка - м.Дубно 53 км. Швидкість руху автобуса приблизно 60 км/год. Ми розраховували витратити на дорогу в одному напрямку приблизно 1 год 20хв. Не обійшлося без пригод та несподіванок. Ми проїхали 4 села Рівненського району. І… Як не дивно, несправність автобуса сталася на кордоні між районами. Тут у нас був справжнісінький привал. Ми слухали стукіт краплин дощу у вікна автобуса, розважалися, обідали, відпочивали.
Туристична агенція зробила заміну транспортного засобу. Ми проїхали ще 5 сіл Дубенщини і потрапили у м.Дубно.
ІО. А тепер давайте знайдемо на карті місто Дубно. Спочатку потрібно закрити вікно Маршрути і в поле пошуку ввести необхідний населений пункт. Ми бачимо межі міста. А зараз відправимося безпосередньо до замку. Для цього потрібно натиснути на 3D зображення замку.
Дубенський замок – окраса Рівненщини та одне з його семи чудес. 6 століть тому місто без замків не могло існувати. Замок був фортецею, його реальним оберегом.
1492 рік офіційно вважається датою спорудження замку. Між старим городищем і новим замком пролягав глибокий рів. Його легко можна було заповнити водами р.Ікви. Потрапити у замок можна через великий підвісний міст. Цей міст щовечора підіймали.
Замок – це родовий маєток князів Острозьких, потім Заславських, Сангушків, Любомирських. Багатства князів приваблювали козаків, татар, російські війська, шведського короля, адже замок був одним із найбагатших у Європі. Для міцності муру під час будівництва у розчин кидали яйця, мед. Замок багато разів перебудовували, украплювали. Тільки протягом 17 ст на місто нападали близько 100 разів. Замок є одним із найстійкіших у світі, бо його ніхто ні разу не зміг завоювати.
***
Потрапити у замок можна лише через міст. За мостом є надбрамний корпус, а потім замковий двір. З північного боку замку знаходиться палац князів Любомирських, з південного – палац князів Острозьких.
Два бастіони збереглися до наших днів – північний бастіон з вежею Беатка та південний бастіон з вежею.
Не зберігся до наших днів ливарний цех. Науковці твердять, що деякий час у замку ще була церква.
ІО. Тепер спробуємо «зайти» до замку. Для цього скористаємося 3D-провідником.
ІО. Як бачите, основною перевагою електронних карт є можливість віртуально відвідати будь-який куточок не лише нашої області, країни, а й планети.
СВ. Перехід
ІО. Запрошуємо для демонстрації створеної презентації Назара та Каріну.
Розповіді дітей з демонструванням презентації «Дубенський замок»
Мені найбільше у замку сподобався палац князів Любомирських. Він був збудований у 18 столітті князем Михайлом Любомирським. У місті щорічно проходили контрактові ярмарки. Любомирські подбали про гостей міста, їх проживання, розваги, відпочинок. Так, частину приміщення палацу вони надавали гостям. Палац мав бенкетну залу, бальну залу. Ми бачили оздоблення бальної зали вверху. Це танцюючі жіночі постаті з виноградною лозою у руках роботи італійського майстра Доменіко Мерліні. Скрізь у палаці розкішно й красиво. Гості та господарі любили грати в азартні ігри. Тут багаті вельможі перетворювалися на бідняків і навпаки. Програв величезну суму в карти й Юзеф Любомирський з сином. Тоді вони були змушені продати Дубенський замок разом з містом військовому відомству.
Зараз у палаці знаходиться музей, де зберігаються картини, цінні речі, зброя, коштовності. Цікавою є експозиція, яка розповідає про розваги вельмож замку. Найсмішнішою у палаці є кімната кривих дзеркал. В одній із зал палацу була виставка робіт із сіна.
***
Палац князів Острозьких був збудований у 16 столітті. Тут зберігалися цінні архіви князів. Працювали в палаці збирачі податків, касири, правителі. Деякий період володарі замку зберігали тут золото, діаманти, зброю, харчі, обладунки.
Для коштовностей і грошей виготовляли спеціальні скрині. У 1616 році в палаці був реєстр скарбів замку. Всього було описано 49 скринь добра.
Палац мав велике підземелля, всередині він нічим не відзначався. Перила сходів збереглися до наших днів. На другому поверсі були гостьові покої.
Оглянути палац можна тільки ззовні.
***
До наших днів збереглися два бастіони, у яких містилися каземати, що були з’єднані з околицями. Ми відвідали південні каземати. В підземелля так просторо, що туди можна заїхати каретою і розвернутися. Під замком ще були широкі кам’яні ходи-тайники. Сюди ховалися місцеві жителі зі своїм майном від ворогів. У казематах зберігали зброю (ядра, гармати). У 16 столітті замок мав 73 гармати, а 3 гармати збереглися до наших днів.
У казематах повіває таємничістю та загадковістю.
***
Ще в казематах зберігали їжу на випадок облоги. В ті часи замість холодильників та морозильних камер були льохи. Продукти тут зберігалися роками. Були бочки з в’яленим м’ясом та рибою, запаси сала, варення, пшениці, інших продуктів. Зберігали також воду. Все це годувало не тільки мешканців замку, військових, а й жителів міста під час небезпеки.
Їжа була включена у перелік скарбів замку. Справді, у часи нападу ворогів їжа ставала для людей дорожчою, ніж коштовності.
***
Легенда чи історична правда про хоробру наречену замку
Це було навесні 1577 року. Всі в замку готувалися до весілля племінниці князя. З усіх боків татари почали оточувати кам’яну фортецю міста. Мешканців охопила паніка. Наречена Беата швидко скинула з себе весільну сукню. Вона підбігла до вартової вежі і вистрелила з гармати. Сталося диво. Ядро потрапило у шатро кримського хана. Загинув його син. Це татари сприйняли, як знак з неба, що вони неправі і їм потрібно відступати. Поспішно відступили вороги. У замку продовжилися приємні весільні клопоти. Всі весело відсвяткували весілля Беати.
Відтоді вежа, звідки стріляла наречена, була названа дівочою вежею або Беаткою.
ІО. Як бачите, завдяки ілюстрованій презентації будь-яка розповідь
легше сприймається
швидше запам’ятовується
виглядає яскраво
СВ. А зараз проведемо фізкультхвилинку
Фізкультхвилинка
ІО. Після кожної подорожі, екскурсії ми привозимо величезну кількість фотографій, потім зберігаємо їх на комп’ютер і не дуже часто переглядаємо, бо їх дуже багато…Переглядайте швидко цікаво та просто фотоколаж кожної події!
Діти, а що таке фотоколаж?
(Колаж із зображень - це довільне з'єднання кількох стилів зображень в одній картинці або фотографії)
ІО. Ми з вами вже створювали фотоколажі у програмі Avatan. Я запрошую за центральний комп’ютер Максима та Ілону. Зараз Максим з Ілоною будуть створювати коллаж, використовуючи онлайн-програму, а інші дві групи – колажі на папері, група фотокореспондентів буде їм допомагати.
СВ. Надати поради щодо основних правил роботи в групі.
(Практична робота групи фотокореспондентів над створенням електронного колажу. Виконання практичних завдань групами мандрівників та істориків).
Пам’ятка
Успіх групи залежить від зусиль кожного
Допомагайте один одному
Можливість висловлюватись надається кожному
Дослухайтесь до думки всіх членів групи
V. Підсумок уроку
СВ. Створення сенкану
Створений дітьми сенкан записується на дошці.
Пісня «Моє ім’я – Україна»
Подяка учням за роботу над проектом.
СВ. Ми сподіваємось, що ви не будете зупинятися в своїх подорожах, дослідженнях рідного краю. Це нічого, що Рівненщина та Україна не мають Єгипетських пірамід, Єйфелевої вежі чи …
У нас є багато чудових куточків, які ви та ми маємо змогу відвідати. Свою землю ми повинні любити не за багатство та велич, а за те, що вона є нашою рідною.
Є в світі й інші чудові країни,
Але батьківщина одна.
Якщо народила тебе Україна,
Для тебе – як мати вона.
ІО. Україну
СВ. Пізнаваймо
ІО. Вивчаймо
СВ. Любімо
ІО. Творімо
СВ. Відвідайте всі сім чудес Рівненщини! Адже це наш рідний край. А допоможе вам у цьому наш груповий проект – карта.
Учням та гостям роздаються карти із чудесами Рівненщини