Мета. Розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити йрозуміти відмінність іншої людини від себе, учити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки.
Білицька ЗОШ І-ІІІ ступенів №9 Добропільської міської ради
Пізнавальна виховна година з елементами тренінгу
«Толерантність урятує світ»
Підготувала класний керівник 6 класу
Дмитрук Ірина Миколаївна
м. Білицьке -2018р.
Мета. Розкрити поняття «толерантність», використовуючи історичні факти, афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, учити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Обладнання: мультимедійне обладнання, клубок ниток, картки, стікери-квітки, ножиці, клей, плакат, ватман, маркери, кошик із порадами.
Форма проведення: пізнавальна виховна година з елементами тренінгу.
Епіграф: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»
Г. Гвіччардіні ,філософ-гуманіст
Хід заходу
І. Організація класу
- Прийом «Рукостискання»
ІІ. Повідомлення теми та мети
Класний керівник. Тема сьогоднішнього нашої виховної години − «Толерантність урятує світ». Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.
ІІІ. Основна частина
Перегляд відеоролику «Ти знаєш, що ти - людина?»
Ти знаєш, що ти людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі.
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди −
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе −
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба −
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі − людина,
І, хочеш того чи ні,
Усмішка твоя − єдина,
Мука твоя − єдина,
Очі твої − одні.
Інтерактивна вправа «У центрі кола»
Учасники сідають по колу. Учитель обирає серед учнів одного за якоюсь схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб, але за іншою ознакою. Так продовжується доти, доки всі учасники не опиняться в колі.
Обговорення:
Класний керівник. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, а то й зіткнення інтересів. Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Я познайомлю вас лише з деякими.
Визначення «толерантності»
Термін «толерантність» походить з латинської й означає різновид взаємодії та взаємовідносин між окремими людьми на основі взаємоповаги.
Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.
Толерантність – це визнання і повага до інших людей, вміння жити разом з іншими людьми.
Класний керівник. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки в історії людства. Чому виникають сварки, бійки, війни?
(Орієнтовна відповідь . Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий або прагнув помсти )
Повідомлення Сучасника
На жаль, протиріччя, сутички, конфлікти та війни супроводжують людство з перших кроків існування. За 50 віків, за підрахунками вчених, відбулося приблизно 14500 воєн (за останні 50 років – 200 воєн). За всю історію людство мало лише 300 мирних років. Якщо весь час існування людства прийняти за добу (24 год), то ці мирні роки складуть у ній лише 6, 5 секунди. Людство витратило на конфлікти величезні кошти і заплатило мільйонами життів.
Учень розповідає притчу про аксакала
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ !»
Вправа «Букет толерантної людини»
Класний керівник. У вас на парті лежать «квіточки»-стікери, на якій напишіть по одній рисі, яка, на вашу думку, допомагає людині під час спілкування, робить особистість толерантною. (Діти прикріплюють квітки-стікери на плакат)
Вправа «Крила людяності»
Класний керівник. Обведіть на аркушах паперу контур власної долоні та виріжте її. Подивіться, на що схожі ваші долоні? Так, на голубів-білих та надзвичайно красивих. Ось такими красивими повинні бути і людські вчинки , справи. Ми маємо можливість запустити голубів у політ. Але для цього нам знадобляться 2 крила. Візьміть клей чи степлер, з’єднайте тулуби пташок, а крила розправте.
Вправа «Прояв толерантсності» (робота в рупах)
Тест «Чи толерантна я людина?»
1. Для того щоб не було війни
а) нічого не зробиш, тому що війни будуть завжди;
б) треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються
2. У школі розповідають про героїв, які проявили толерантність.
а) тебе це не цікавить;
б) ти бажаєш більше дізнатися про них.
3. Ти протистоїш насильству.
а) насильством;
б) приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»
4. Тебе зрадив товариш
а) ти йому помстишся
б) ти будеш намагатися налагодити з ним відносини
5. Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.
а) ти почув і забув;
б) співчуваєш і хотів би чимось допомогти.
6. Ти не згоден із кимось.
а) ти не даси йому договорити;
б) ти його дослухаєш.
7. На уроці ти вже відповідав
а) ти хочеш відповідати ще;
б) ти даси змогу відповідати іншим.
8. Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а) ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б) тобі цікаво з ними листуватися, дізнаватися про їх життя, мрії, ділитися своїми мріями та думками.
Якщо в тебе всі «б».
Ти проявляєш високу толерантність. У майбутньому будеш громадянином світу, відповідальним, активним провідником миру на планеті. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, у тебе хороша уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був оптимістом і тобі подобалося б вести дискусії, то був би більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.
IV. Підсумок
Вправа «Клубочок дружби» (Діти по колу передають клубочок в’язальних ниток, попередньо обмотавши ними зап’ястя правої руки)
«Кошик порад»
Декламування вірша учнями «Толерантність урятує світ»
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантним всесвіт побудуй!
1