МОЛОЧАНСЬКИЙ НВК «ЗОШ I-III СТУПЕНІВ – ГІМНАЗІЯ»
ТОКМАЦЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
ПЛАН – КОНСПЕКТ
для шкільного денного табору «Веселка»
«День захисту тварин»
Вихователь ГПД Скидан С. П.
2016
Цілі і завдання:
Обладнання: навчальна презентація; збірник мультфільмів про тварин;
папір кольоровий; розмальовки із зображенням тварин; кольорові
олівці; дитячі книжечки про тварин; тексти дитячих пісень;
приладдя для дитячих ігор (м’ячі, скакалки, обручі, кеглі,
кольорова крейда, хустка).
1. Оголошення теми табірного дня.
2. Мотивація заняття.
Я зірвав квітку,
вона зів’яла.
Я спіймав метелика,
а він помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів,
що доторкнутися до природи можна тільки серцем.
3. Вступне слово вихователя.
Так, наше життя невід’ємне від природи. А значення тварин у житті людини важко переоцінити: це їжа, взуття та одежа, ліки, транспорт та багато іншого.
Життя людини просто немислиме без тварин, а тому люди повинні зробити все, щоб не допустити зникнення жодного виду. На жаль,до такого висновку людство прийшло вже тоді, коли з вини людини безповоротно загинуло безліч видів тварин: дронт, мандруючий голуб, морська(Стеллерова) корова та інші.
Прогресивне людство, розуміючи недопустимість загибелі любого виду, вже з кінця XIX століття намагалися зупинити варварське винищування тварин. Так була заснована суспільна організація Міжнародний фонд заступництва тварин.
Наш табірний день сьогодні присвячений захисту тварин.
Природа створила тварин зовсім не для того, аби вони нам подобались чи
ні. Це закон рівноваги. Трагізм полягає у тому, що відродити втрачені
види, хай навіть це буде найнижча, найпростіша істота, людина не зможе
ні сьогодні, ні у майбутньому.
Починаючи з 1600 року на планеті вимерло близько 150 видів тварин. І частіше за все з вини людини.
У 1948 році був створений Міжнародний союз охорони природи. Вчені склали списки тварин у «Червону книгу фактів», яка радила, закликала вивчати та попереджала про їх зникнення. Цю книгу складали 14 років. Зараз вона зберігається у Швейцарії. «Червона книга» - це не закон, а інформація від учених.
У 1966 році була видана Міжнародна книга у незвичайному вигляді, в якій види рослин і тварин розподілені на категорії, а дані про них – на різнокольорових сторінках:
червоні – зникаючі тварини;
жовті – їх чисельність скорочується (напр., лось, дрохва, морж, песець, чорний лебідь);
сині – зустрічаються рідко (напр., амурський тигр, білий ведмідь, хохуля, фламінго);
сірі – маловивчені;
зелені – цих тварин вдалося врятувати (напр., річний бобер, соболь);
чорні – зниклі назавжди (напр., морська Стеллерова корова, мандруючий голуб, дронт, дикий кінь тарпан, тур).
Перша Червона книга, присвячена українській флорі та фауні, була видана у 1980 році під назвою «Червона Книга Української РСР».
Після набуття Україною незалежності у видавництві «Українська енциклопедія» було випущене друге видання Червоної книги України: в 1994 році — том «Тваринний світ» в 1996 році — том «Рослинний світ».
У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України.
Книга є офіційним державним докуменом про сучасний стан видів фауни України, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їх збереження і науково обґрунтованого відтворення.
Кожна стаття супроводжується ілюстрацією та картосхемою поширення виду в Україні. Вміщено також нормативні документи про Червону книгу України та довідкові матеріали.
4. Відгадування загадок про тварин.
Тварини — наші хороші друзі і помічники. Без них життя було б нудним і нецікавим. Вони радують нас своєю відданістю, щирістю, кумедністю.
- А чи добре ви їх знаєте? Зараз ми це перевіримо!
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь)
Між листям і гілками
По лісових доріжках
Біжить клубок з голками
На коротеньких ніжках. (Іжачок)
Дуже товсті ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст! (Слон)
Щоб кравець – не кравець.
І щоб швець – так не швець.
А ножиці у руках
І щетинка у зубах. (Рак)
Довгі вуха,
Куций хвіст,
Невеличкий
Сам на зріст.
На городі побував -
Нам капусту попсував. (Заєць)
Очі гарні. Пишні вії.
Має дуже довгу шию.
Добре це, бо зручно їсти
Із дерев зелене листя. (Жираф)
Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
- Я медок вам ношу,
Не чіпай же, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її… (Бджола)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі. (Сова)
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
Крізь пустелю навпростець
Йдуть-бредуть неквапом
Схожі, ніби близнюки,
Дві гори на лапах. (Верблюд)
Швидко скрізь цей літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
Я веселенький звірок: плиг з ялинки на дубок. (Білка)
Морячок наш чорно-білий
Ловить рибу дуже вміло.
Схожий трішечки на діжку,
Має крильця, має ніжки.
Між крижин відважно плава.
Обганяє пароплави.
То ж ви знаєте, що він
Називається … (Пінгвін)
Швидко бігаю в траві,
Спробуй ти мене влови!
Міцно хвостик мій тримай,
Та збіжу я, так і знай.
Я тваринка непроста –
Проживу і без хвоста. (Ящірка)
Хто взимку холодну
Ходить злий та голодний? (Вовк)
Він живе у норах, друже, хоч на білку схожий дуже: в смужку спинка і бочок. Звуть його … (бурундучок).
Пір’ям махає,
Хвостом управляє,
А на повітрі помирає. (Риба)
Що то воно: у воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає,
Хвіст відпадає? (Жаба)
Хто на собі свій будиночок носить? (Черепаха)
Тіло як у черв’ячка,
Вуса наче у жучка,
Крила гарні, кольорові,
Наче квіточки казкові. (Метелик)
Величезний цей хижак
На людей наводить жах.
Проживає в річці Ніл
Небезпечний … (крокодил).
Я вночі дзижчу на вухо,
Та не джміль я і не муха.
Непомітно вас я – кусь!
Й крові вашої на’пюсь. (Комар)
В морі плаваю на дні,
Там спокійніше мені,
Як желе мої боки:
І прозорі, і м’які.
Якщо зловиш мене ти –
Можу руку обпекти! (Медуза)
У савані проживає,
Чорно-білі смужки має.
І весела, і пригожа,
На конячку нашу схожа. (Зебра)
Має жало ядовите,
Як вірьовка в’ється.
Спритна, влучна та холодна.
Як вона зоветься? (Гадюка)
У червонім фартушку птах стрибає по сніжку і розпитує синичку про найближчу годівничку. (Снігур)
5. Слово вихователя.
Майже 100 років тому людство вперше почало замислюватись про тварин як собі подібних мешканців планети Земля. Тваринам стали приділяти більше уваги, уряди багатьох країн побачили шкоду, нанесену природі людською діяльністю.
У зв’язку з цим багато держав почали приймати акти про заборону полювання на деякі види тварин. У першу чергу це було пов’язано з тим, що багато видів із-за людської ненажерливості просто зникали з обличчя Землі.
Тому в 1931 році для залучення уваги до проблем тварин у список світових свят був введений Всесвітній день захисту тварин. Традиційно святкують його кожен рік 3 жовтня. Дуже часто це свято зв’язують з Франціском Ассизським – заступником тварин у католиків.
Кількість країн, у яких проводяться різні заходи до Дня тварин, зростає з кожним роком,зараз їх близько 70. При цьому кожна держава вважає своїм обов’язком вести боротьбу з браконьєрами, які бажають отримати великий доход від продажу тварини у зоопарк або приватні руки. Всесвітній день захисту – це свято, призване допомогти братам нашим меншим знайти і відстояти своє право на захист. Була відома велика кількість випадків, коли кішки чи собаки піддавались насиллю з боку хазяїв або виявлялися просто викинутими на вулицю.
Такими питаннями займаються місцеві суспільства захисту тварин. Звичайно, ці структури краще за все працюють у Великобританії та США. Мабуть, це пов’язано з вихованням і розвинутим з дитинства почуттям відповідальності перед беззахисними істотами. Як правило, недбайливих хазяїв можуть оштрафувати або навіть привести до суду за жорстоке поводження з тваринами, а самого вихованця забрати й помістити у іншу сім’ю, де про нього будуть піклуватися.
Занести рідкісних і зникаючих тварин і рослин до Червоної книги – лише частина справи. Потрібно ще й багато робити для їх охорони та збереження. Основне завдання охорони вимираючих і рідкісних видів тварин – виявлення їхніх природних резерватів, створення сприятливих умов для існування і примноження. Ведеться боротьба з браконьєрами, велика робота проводиться по догляду за тваринами, особливо взимку.
Для того,щоб зберегти куточок дикої природи, у нашій країні створено заповідники. Їх налічується 15. До найбільших заповідників належать – Карпатський, Поліський, Медобори, а також Асканія-Нова, яка знаходиться на території Херсонської області. Заповідник "Асканія-Нова" - найбільший і найстаріший заповідний степ Європи, одне з семи чудес України , це перший заповідник , який був створений у нашій країні. Лише 69 видів тварин, які тут живуть, занесені в Червону книгу України. Його площа – неймовірні 33 тисячі гектарів, при чому третину займає степ, що навіть за мільйони років не знав плуга. Одна екскурсія у заповідник може замінити навколосвітню подорож. Посеред українського степу можна зустріти африканських зебр, американських бізонів, шотландських поні, оленів та лам. Усі вони не в клітках, а у вільному випасі насолоджуються безмежними просторами.
Після того, як син німецьких колонізаторів 17-річний Фрідріх Фальц-Фейн успішно склав іспити в гімназію, батьки вирішили нагородити за такі старання і подарували вольєр для птахів. Далі на подвір’ї почали з’являтись і степові тварини. Так хобі переросло у справу життя.
Практично всі свої прибутки від продажу овець і шерсті німець витрачав на свій заповідник. За перші 25 років йому вдалося привезти на Херсонщину кенгуру, страусів, австралійських ему та тібетських яків. І вперше у світі сюди доправили коней Пржевальського.
Зараз гордістю заповідника є сайгаки – найдавніші копитні на планеті й ровесники мамонтів. Ще одна родзинка – антилопи канни. Через заповідник проходить міграційний коридор із Нової Гвінеї, яким щороку мандрують 270 видів птахів. Деякі літають поодинці, інші скупченнями у сотню птахів, а іноді й у півмільйона.
У 1984 рада ЮНЕСКО внесла заповідник "Асканія-Нова" до списку еталонних територій планети. Побачити це диво щороку приїздить близько 140 тисяч відвідувачів.
Всіх тварин треба охороняти й захищати, тому що не всі люди доброзичливо до них відносяться. В Україні навіть існує «Закон про захист тварин від жорстокого поводження».
6. Зворушливі вірші про тварин.
Он шел по улице и тихо плакал.
Облезлый, одноухий, и с больною лапой.
Повисший хвост, несчастные глаза,
А в них жемчужинкой дрожит слеза.
Его никто вокруг не замечал,
А если и заметил, то ворчал,
А мог еще и палкой замахнуться.
Он убегал, когда мог увернуться.
Он с грустью думал: ”Я такой урод.
Ну кто такого жить к себе возьмет?».
Так шел он, шел по краешку дороги.
И вдруг перед собой увидел ноги.
Огромные такие две ноги,
Обутые в большие сапоги.
В смертельном страхе он закрыл глаза,
А человек нагнулся и сказал:
«Красавец-то, какой!
А ухо! Взгляд! Пойдешь со мной?
Я буду очень рад.
Принцессу и дворец не обещаю,
А молочком с сосиской угощаю».
Нагнулся, протянул к нему ладошку.
Он первый раз держал в ладошках кошку.
Взглянул на небо, думал, дождь закапал.
А это кот в руках от счастья плакал.
***
Стоял он очень тихо у подъезда,
Не отходя от запертых дверей.
И в сердце огоньком жила надежда,
Быть нужным хоть кому то из людей.
А люди безразлично выходили,
Держа в руках цветные поводки.
Они своих питомцев выводили,
Больного пса стараясь обойти.
Собаки не дворняги, чистой крови,
Носились беззаботно на снегу.
А у него живот свело от боли,
И лед прилип к продрогшему хвосту.
Ушел он прочь терпеть судьбы надломы,
Не видел он ни ласку, ни уют.
Нет даже будки у него с пучком соломы,
И в миску супа тоже не нальют.
Таким как он дана судьба другая,
За радость на помойке хлеба съесть.
И от отстрела каждый раз сбегая,
Их ожидает неминуемая смерть.
Ну почему ж такое разделенье,
Ведь души одинаковы у всех.
У Господа мы просим всепрощенье,
При этом совершая тяжкий грех.
Своей душе бессмертия желаем,
Чужую боль переступая каждый раз.
Мы истины простой не понимаем,
Что их глазами смотрит Бог на нас.
(Чаріна Ганна)
7. Аналіз прослуханого.
8. Як виховати любов до тварин?
Любов до навколишнього світу – це те, чому повинні вчити батьки з самого раннього дитинства, потім і школа. Батьки просто зобов’язані пояснити дитині, чому не можна кривдити тварин. Перш за все, треба розказати малечі, що будь-яка агресія з боку людини – це прояв сили, але ж не можна кривдити слабшого за себе. Покажіть йому приклад: нагодуйте на вулиці бездомного собаку чи кішку, заведіть вдома власного вихованця, можливо, навіть з притулку.
9. Гасло (девіз) сьогоднішнього дня:
«Ми відповідаємо за тих, кого приручили» (це відома цитата з чудової казки Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц»).
10. Презентація про захист тварин.
11. Цікавинки у світі тварин:
(на аркушах паперу роздрукована інформація про тварин)
12. Підсумок заняття.
- А зараз ми вивчимо вірш на захист тварин.
«Намагайся тварин захищати,
Бо вони наші брати.
Намагайся трохи добрішим стати.
Світ із нами стане на «ти»!
Їх дружба вірна і міцна,
Тварини, як ті люди.
І нам їх треба доброта,
Як без добра ми будем?»
13. Ігри на свіжому повітрі ( всі ігри на тему про тварин):
а) «Курочки, півники та ліса»
Всі гравці (курочки та півники) ходять по майданчику, «клюють зерно». З’являється ліса. Ведучий кричить: «Ліса прийшла! Рятуйтеся!». Всі біжать у «курник», ліса наздоганяє. Піймана курочка потім буде лісою.
б) «Хто що вміє?»
Ведучий називає різноманітних тварин, а діти швидко говорять, що ті вміють робити та як пересуваються.
в) «Собачка»
Вихованці стають у коло, перекидають м’яч один одному. Один гравець – «собачка», він знаходиться в центрі кола й намагається спіймати м’яч.
г) «Повторюшка»
Перший гравець називає свою тваринку. Кожен наступний повинен повторити попередню назву і добавити свою.
Виходить з гри той, хто не повторив всі назви чи не назвав свою.
д) «Гонки крокодилів»
Гравці двох команд («крокодили») шикуються в колони, сідають навпочіпки і кладуть руки на плечі попереду сидячого. По команді «крокодили» починають рух вперед, до фінішу, намагаючись не розірвати ланцюжка і рухаючись «гусячим» кроком. Перемагає найшвидший «крокодил».
е) «Інтерв’ю по колу»
Ведучий кидає кожному учаснику м’яч, задаючи питання гравцю, на яке він повинен швидко відповісти. Якщо той не зна, то відповідає: «Нема відповіді!». Тоді хтось з гравців ставить йому друге («рятівне») питання. Коли й тоді немає відповіді, то цей учасник вибуває з гри.
є) «Світлофор»
Гравці виконують певні рухи за командою ведучого, коли той швидко показує три кольори світлофора, змінюючи їх без всякого порядку.
(червоний колір – мовчати, зелений – плескати в долоні, жовтий – тупати).
ж) «Кенгуру»
Перший учасник команди бере футбольний м'яч, затискає його між колінами і таким чином стрибає до стільця, назад повертається бігом.
з) «Пташка, пискни!»
Усі сідають у коло, а один гравець із зав’язаними очима ходить по колу, потім сідає кому-небудь на коліна. Той, до кого сіли, повинен пискнути, а той, хто сів– угадати, чий то голос.
и) «Зграя качок»
Гравці стають у шеренгу. Вони злегка згинають ноги в колінах і кладуть руки на них, приймаючи позу «качечка». За сигналом всі починають в цій позі пересуватися вперед до позначеної риси - «озера», не змінюючи положення рук і ніг. Перемагає «качка», яка першою досягне «озера». А той, хто почав рух до сигналу або порушив встановлений положення рук і ніг, вважається переможеним.
і) «Крики тварин»
Гравець добігає до стільця, на якому лежать папери з назвами тварин. Бере будь-яку записку, зачитує її і 3 рази зображує крик того тварини, яке йому дісталося. Повертається назад. Біжить наступний учасник.
ї) «Полювання»
Треба заздалегідь заховати записки (картинки із зображенням тварин), в них буде вказано знаходження другої записки. Переможе той, хто знайде найбільше записок.
14. Заняття з вчителем англійської мови.
VII. Самообслуговування перед обідом.
VIII.Обід.
IX.Інтелектуальні розваги дітей, заняття за інтересами.
Організовуємо змагання: чия жабка далі стрибне.
( в Токіо та Парижі).
Кожна команда обирає собі пісню, запропоновану вихователем («Песенка мамонтёнка», «Не дразните собак», «Пропала собака», «Два весёлых гуся»).
Все на землі, все треба берегти,
І птаха, й звіра, і оту травинку,
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти – лише її частинка.
X.Повторення правил дорожнього руху.
XI.Відправка дітей додому.
Використані джерела:
http://ped-kopilka.com.ua/letnii-lager/den-zhivotnyh-v-lagere.html
http://teacher.at.ua/publ/kolorovimi_storinkami_chervonoji_knigi_ukrajini_1_klas/20-1-0-6984
http://svitppt.com.ua/geografiya/chervona-kniga-ukraini0.html
http://ukrainemiroff.com/showNews/81
http://svitppt.com.ua/geografiya/askaniyanova1.html
http://doshkolenok.kiev.ua/zagadki/240-zagadku-pro-tvarun.html
http://pravo.levonevsky.org/bazaua09/zakon/sbor00/text00580.htm
http://mirvol.at.ua/publ/75-1-0-1048
http://urok-informatiku.ru/pravila-bezpechnoyi-povedinki-shkolyariv
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/3447-15