І. Рефлексія настрою та емоційного стану. Використовується на початку уроку для створення позитивного настрою, емоційного контакту з кожним окремо, а також з групою в кінці діяльності для перевірки емоційного стану. Ресурсними матеріалами для проведення цього виду рефлексії можуть бути картки із зображенням емоційних облич (смайлики), картки емоційно-художнього забарвлення (картини, музичні твори), зображення настрою кольорами тощо. З метою ефективного введення рефлексії слід доцільно використовувати такі вправи.
Вправа №1 «Дерево творчості»Мета:проаналізувати якість викладання уроку та чіткість осмислення навчального матеріалу учнями. Ресурси:ілюстрація дерева, картки із зображенням плодів, квітки, зеленого та жовтого листочків. Етап уроку:підсумковий етап уроку. Хід вправи. Для цієї вправи потрібно буде малюнок на якому зображено дерево, маленькі картки із зображеннями плода, квітки, зеленого листочка та жовтого листочка. «Плід» означає, що урок пройшов корисно, плідно.«Квітка» - досить непогано.«Зелений листок» - щось було, звичайно, але взагалі - не зрозуміло.«Жовтий листочок» - "чахлий", невдалий урок.
Вправа №2 «Палітра емоцій»Мета:аналіз емоційного стану на початку та в кінці уроку, налаштованість учнів до роботи. Ресурси:слайд-презентація; дошка, крейда. Етап уроку:організаційний та підсумковий етапи уроку. Хід вправиІз поданого переліку потрібно вибрати три слова, які відповідають вашому настрою в цю хвилину. Слова для вправи: замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення, інше.
Вправа №3 «Три обличчя»Мета:аналіз емоційного стану на початку та в кінці уроку, налаштованість учнів до роботи. Ресурси:картки із зображенням облич (веселого, нейтрального, спокійного)Етап уроку:організаційний та підсумковий етапи уроку. Хід вправи. Учитель показує учням картки із зображенням трьох облич: веселого, нейтрального та спокійного. Учням пропонується вибрати зображення, яке відповідає їхньому настрою.
Вправа №1 «Сходинки до успіху»навчити виявляти недоліки в знаннях та способах дій учнів, встановлювати причини власних недоліків; розвивати здатність у школярів до оціночних дій. Ресурси:картка зі сходинками (додаток А)Етап уроку:етап формування умінь і навичок; етап контролю та самоконтролю знань. Хід вправи. Учні перед початку отримують зображення зі сходинками. Сходинок має бути стільки, скільки і завдань буде на уроці. Упродовж уроку учні оцінюють свою роботу на кожному етапі у вигляді сходинок, які ведуть до успіху.
Вправа №2 «Рефлексивна мішень»Мета:забезпечення здатності школярів давати якісну оцінку всього уроку. Ресурси:картка із мішенню Етап уроку:етап підведення підсумків уроку. Хід вправи. Кожному з учнів на початку уроку роздають зображення із мішенню. У кожному з них - питання-параметри рефлексії діяльності: оцінка змісту, оцінка форм і методів проведення уроку, оцінка діяльності педагога, оцінка своєї діяльності. Учасник ставить мітки в сектори відповідно до оцінки результату: чим ближче до центру мішені, тим ближче до десятки, на краях мішені оцінка ближче до нуля, потім - короткий аналіз.
Вправа № 3 «Світлофор»Мета:проаналізувати якість засвоєння уроку учнями. Ресурси:картки зеленого, жовтого та червоного кольорів, ватман. Етап уроку:етап засвоєння нового матеріалу; етап підведення підсумків уроку. Хід вправи. У цій вправі учням пропонується оцінити свою діяльність на уроці за допомогою світлофора ("зелений" – все зрозуміло, "жовтий" – є труднощі, "червоний" – багато незрозумілого). Картки цих кольорів видаються учням до початку уроку.
Вправа №4 «Фішбоун» або «Риб'ячий кістяк»Мета:виділення основних аспектів нової теми наприкінці уроку або під час структурування теми тощо; як узагальнення пройденого матеріалу. Ресурси:картки із зображенням риб’ячого хребту (додаток С)Етап уроку:етап сприймання, осмислення та засвоєння учнями навчального матеріалу; етап узагальнення та систематизаціїХід вправи. Перед початком вправи малюється на дошці або ж у зошитах риб'ячий кістяк. Голова риби – тема або основна проблема, яка розглядається. Верхні кісточки – основні поняття теми, причини виникнення тієї чи іншої проблеми. Нижні кісточки – сутність поняття, твердження, факт який розкриває причину тієї чи іншої проблеми. Хвіст – висновки за темою. Рекомендовано проводити для групової рефлексії.
ІІІ. Рефлексію змісту навчального матеріалувикористовують для виявлення рівня усвідомлення змісту вивченого. Ефективний прийом незакінченого речення, тези, оцінки «збільшення» знань і досягнення мети; прийом аналіз суб’єктивного досвіду й досить відомий прийом сінквейну, що допомагають у процесі роботи над темою з’єднати старі знання і осмислити нові. Рефлексивна контрольно-оціночна діяльність при організації навчального процесу важлива, оскільки не тільки аналізує результати роботи учнів, але й сам процес роботи, що у свою чергу, передбачає включення кожного учня у взаємоконтроль і взаємооцінку.
Вправа №1 «Рефлексивний екран»Мета:ініціювати та інтенсифікувати рефлексію учнів із приводу своєї діяльності й взаємодії з учителем та однокласниками. Ресурси:слайд-презентація. Етап уроку:етап осмислення та засвоєння навчального матеріалу. Хід вправи. Учні по колу висловлюються одним реченням: Сьогодні я дізнався… Було цікаво… Я виконував завдання… Було складно… Тепер я зможу… Я зрозумів… У мене вийшло… Я відчув, що… Мене здивувало… Я навчився… Я придбав… Я зміг… Я спробую… Мені захотілося…Урок дав мені для життя…
Вправа №2 «Плюс, мінус, цікаво»Мета:поглянути на урок очима учнів, проаналізувати його з точки зору цінності для кожного учня. Ресурси:міні-анкети (додаток D)Етап уроку:етап узагальнення та систематизації, етап формування умінь та навичок. Хід вправи. Можна використовувати на уроці як письмово, так і усно, в залежності від наявності часу. Учням пропонується написати (сказати) в таблиці, які позитивні моменти були на уроці, «мінуси» у роботі на уроці, та усе, що хотілося б дізнатися .
Вправа №3 «Знаю, дізнався, хочу дізнатися»Мета:проаналізувати учителеві той матеріал, який він подає, додати цікавинку тощо. Етап уроку:етап сприймання, етап засвоєння нового матеріалу. Хід вправи. Для проведення цього виду рефлексії учень під час уроку ставить на полях значки «+» - знаю, «!» - дізнався, «?» - хочу дізнатися.
4) Вправа-гра «Злови рибку»Мета:забезпечити закріплення в пам’яті учнів знань та вмінь, які необхідні; забезпечити в ході закріплення підвищення рівня усвідомлення вивченого матеріалу; виявити прогалини того матеріалу, що був вивчений раніше. Ресурси: Гра «Магнітна риболовля», підготовлені питання до уроку. Етап уроку:етап узагальнення та систематизації; етап перевірки домашнього завдання; етап актуалізації опорних знань. Хід вправи. Для цієї гри знадобиться дитяча гра з рибками і магнітною вудочкою. Діти на уроці підходять і виловлюють рибку, до якої завчасно прикріплене питання теми, яка розглядається.
Висновок Отже, рефлексія дозволяє: усвідомити учневі здобуті знання та вміння;навчитися вільніше висловлювати свої почуття як негативні, так і позитивні;набути вміння рефлексувати в реальному житті, усвідомлюючи свої дії та прогнозувати подальші кроки; порівняти своє сприйняття з думками, поглядами, почуттями інших тощо;навчитися дивитися «вглиб» себе. Для вчителя систематичне використання етапу рефлексії дає можливість своєчасно побачити реакцію учнів на навчання та внести необхідні корективи в роботу, передбачити та спрогнозувати результат Тому для того щоб краще організувати свою діяльність та діяльність класу, прискорити процес вдосконалення, розкрити творчий потенціал класу, потрібно впроваджувати рефлексію, оскільки рефлексія як спільна діяльність учнів і вчителя дозволяє вдосконалювати навчальний процес, орієнтуючись на особистість кожного учня.