План – конспект уроку з української літератури
Тема: Творчість Івана Карпенка- Карого. Трагікомедія «Мартин Боруля»: тема, ідея, образи, особливості.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів з творчим та життєвим Івана Карпенка- Карого, його літературною спадщиною; ознайомитися з трагікомедією «Мартин Боруля», визначити провідну ідею твору, охарактеризувати образну систему персонажів твору; визначити рівень художньої майстерності драматурга.
Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, коментувати, висловлювати власні враження від прочитаного;
Виховна: виховувати любов до художнього слова, патріотичні почуття та високі морально- етичні риси простої людини.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методична організація уроку: пояснювально- ілюстративний метод, евристичний метод, метод творчого читання, метод інтелектуальної гри.
Прийоми реалізації методичної реалізації уроку:
Шлях аналізу: комбінований
Обладнання: дидактичний матеріал, портрет письменника, підручник, презентація до уроку, ментальні карти, картки «Так\ Ні», проєктор.
Хід уроку
Організаційний момент.
На проєктор виведено презентацію до уроку.
Вступне слово вчителя:
Добрий день, шановні десятикласники! Чи добрий у вас день? Чи гарний у вас настрій? Я вам обіцяю, що сьогодні на уроці ваш настрій не зіпсується, а навпаки- покращиться.
Проголошення епіграфу до уроку: «Те, що є в людині, без сумніву, важливіше від того, що є у людини» (Артур Шопенгауер)
Обговорення епіграфу.
Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю українських митців – драматургів, розглянемо життєвий та творчий шлях драматурга, поговоримо про заснування театру корифеїв й звісно про трагікомедію «Мартин Боруля».
Іван Карпенко- Карий був яскравим представником театрального життя, який відзначився не лише як письменник- драматург, а й як актор.
(Учні записують тему уроку)
Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми з вами продовжуємо говорити про український театр та зародження українського драматичного мистецтва. Давайте пригадаємо, який драматичний твір ми вже вивчали та які особливості має драматичний твір у порівнянні з прозовим.
(Учні пригадують твори, називають характеристики драми)
Гра «Незакінчені речення».
1. Художній твір, який можна поставити на сцені називається …(драматичний твір).
2. Становлення класичної української драматургії пов'язане з іменами… (Івана Котляревського та Григорія Квітки – Основ’яненко)
3. Іван Котляревський написав драму ( Наталка Полтавка).
4. Театральне мистецтво України бере початок з глибокої давнини, воно проявлялося в… (народних іграх, танцях, піснях та обрядах).
5. Мандрівні театри маріонеток, які виконували різдвяні драми та соціально-побутові інтермедії називалися… (вертепом).
6. Драматичний твір у своїй композиції має … (дійових осіб, поділ на дії та яви, ремарки тощо).
Складання асоціативного куща:
Отже, давайте зараз виростимо асоціативний кущ та скажімо з чим у вас асоціюється театр.
( Учні складають асоціативний кущ, результати показано на слайді)
Засвоєння нових знань.
Слово вчителя: Діти, сьогодні ми з вами познайомимося з творчістю видатного митця- драматурга Івана Тобілевича (учитель показує портрет митця). Іван Карпенко-Карий (справжнє ім’я - Іван Карпович Тобілевич. Псевдонім «Карпенко-Карий» поєднує в собі ім’я батька та улюбленого літературного персонажа Гната Карого — героя п’єси Т. Шевченка «Назар Стодоля»
І. Карпенко-Карий народився 29 вересня 1845р. в с. Арсенівка Бобринецького повіту на Херсонщині в родині зубожілого дрібного шляхтича, управителя поміщицького маєтку. Життя митця склалося трагнічно, але це не завадило йому яскраво у війти у літературний процес того часу.
Для того, аби краще познайомитися з постатю Карпенка- Карого пропоную вам переглянути відеоряд про життя автора.
Учні переглядають відеострічку.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=f4hD1Q8pUGc
Гра «Так чи Ні» (з використанням карток)
1. Справжнє прізвище митця – Тобілевич? (так)
2. Походив з родини кріпаків? (ні)
3. Був тричі одружений? (ні)
4. Разом з Кропивницьким організував театральний гурток (театр корифеїв)? (так)
5. Також реалізував себе як актор? (так)
6. Своїх драматичних персонажів повністю вигадував, не брав прототипів з реального життя? (ні)
7. Захоплювався творчістю Т. Шевченка? (так)
8. Для псевдоніма взяв ім'я головного героя поеми «Гайдамаки» Т. Шевченка? (ні)
Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
Сьогодні ми з вами ознайомимося з твором Івана Карпенка Карого «Мартин Боруля». Вдома ви вже ознайомилися з текстом цього твору, тому зараз проведемо літературну вікторину за допомогою якої пригадаємо сюжет «Мартина Борулі».
Літературна вікторина.
Молодці, сюжет пригадали.
Проблемне запитання до учнів. Еврістична бесіда.
Учні висловлюють свої думки.
Тепер давайте складемо паспорт твору. Об’єднаймося в групи та почнемо працювати.
Складання паспорту твору. Робота в групах.
Виступ груп.
На роботу групам дається три- чотири хвилини. Після того, як учні завершують, спікер з кожної із груп оголошує отримані результати. Учні обговорюють відповіді, доповнюють їх у разі потреби.
Робота в групах.
Виступ груп. Обговорення отриманих результатів.
Робота з ментальними картами.
Учні, які вже об’єднані у групи працюють з ментальними картами. Кожній групі пропонується дібрати низку асоціацій до того чи того персонажа з твору «Мартин Боруля». Усі обговорюють отримані результати.
Читання за ролями.
Дуже добре, а тепер я прошу трьох учнів зачитати нам уривок з «Мартина Борулі». Уявимо, що ми актори та спробуємо у короткій сцені зобразити характери персонажів.
Учні читають за ролями:
Мартин. Апеляцiя! Та таку апеляцiю напишiть, щоб у Красовського у носi закрутило, щоб йому свербiло!.. Я грошей не пожалiю, аби менi Красовського у острог посадить.
Трандалєв. О, не я буду, - ми йому докажемо! Всi ходи знаю, вже менi прошенiй не вернуть за нехворменноє написанiє, нi! Як напишу, то прямо точная копiя з форми - усе по пунктах.
Мартин. I скажiть, що буде коштувать?
Трандалєв. Стрiчний iск... i апеляцiя... (Набiк.) Як би не продешевить! (До Мартина.) Щоб i для вас не було обiдно... з бумагою... Сто рублiв, а непредвiдєнниє расходи на ваш кошт.
Мартин. Дам сто двадцять! Тiлько ж i накрутiть йому;
щоб нюхав, чхав, щоб... Усi закони виставте!
Входе Омелько.
Омелько. Конi їх готовi, фурман послав мене сказать, що той...
Мартин. Скажи там, щоб дали на дорогу двi мiрки вiвса, - ну, чого очi вивалив?
Омелько (iде). Нiколи вiн тобi не дасть договорить. (Пiшов.)
Трандалєв. Я б вам i не казав... знаю, що вiд вас будлi-коли получиш... та... здержався...
Мартин. Грошi? За цим дiло не стане - я зараз! (Пiшов у боковi дверi.)
Панове, що ви можете сказати про цей діалог? Як він характеризує наших героїв?
Учні відповідають. Обговорення.
Закріплення вивченого матеріалу.
Ось і завершується наш урок. У кінці хотілося б підвести підсумки та поставити вам кілька запитань.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Оголошення результатів навчальної діяльності.
Домашнє завдання.
Достатній та середній рівень: Характеристика Мартина Борулі ; скласти тези до теми «Значення творчост І. Карпенка-Карого».
Високий рівень: створити презентацію про життя Івана Карпенка- Карого у сучасному світі.
Підсумок і завершення уроку.