План-конспект уроку. Мартин Боруля.

Про матеріал
План-конспект уроку за твором "Мартин Боруля". Матеріал містить теоретичні відомості про автора та його твір, а також практичні завдання для кращого завсвоєння нових знань та навичок.
Перегляд файлу

План – конспект уроку з української літератури

 Тема: Творчість Івана Карпенка- Карого. Трагікомедія «Мартин Боруля»: тема, ідея, образи, особливості.

 Мета уроку:

 Навчальна: ознайомити учнів з творчим та життєвим Івана Карпенка- Карого, його літературною спадщиною; ознайомитися з трагікомедією «Мартин Боруля», визначити провідну ідею твору, охарактеризувати образну систему персонажів твору; визначити рівень художньої майстерності драматурга.

 Розвиваюча: розвивати вміння аналізувати, коментувати, висловлювати власні враження від прочитаного;

 Виховна: виховувати любов до художнього слова, патріотичні почуття та високі морально- етичні риси простої людини.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 Методична організація уроку: пояснювально- ілюстративний метод, евристичний метод, метод творчого читання, метод інтелектуальної гри.

 Прийоми реалізації методичної реалізації уроку:

  • літературна вікторина
  • шкільна лекція
  • гра «Незакінчені речення»
  • робота з ментальними картами
  • інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • фронтальне опитування,
  • робота в групах
  • еврестична бесіда
  • гра «Так чи Ні»
  • читання за ролями

 Шлях аналізу: комбінований

 Обладнання: дидактичний матеріал, портрет письменника, підручник, презентація до уроку, ментальні карти, картки «Так\ Ні», проєктор.

 

Хід уроку

Організаційний момент.

На проєктор виведено презентацію до уроку.

Вступне слово вчителя:

 Добрий день, шановні десятикласники! Чи добрий у вас день? Чи гарний у вас настрій? Я вам обіцяю, що сьогодні на уроці ваш настрій не зіпсується, а навпаки- покращиться.

 Проголошення епіграфу до уроку: «Те, що є в людині, без сумніву, важливіше від того, що є у людини» (Артур Шопенгауер)

 Обговорення епіграфу.

  • Чи знаєте ви щось про Артура Шопегауера?
  • Чи перегукується цей вислів з ідею твору «Мартин Боруля»?
  • Чи актуальний цей вислів у наш час?

Оголошення теми та мети уроку.

 Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю українських митців – драматургів, розглянемо життєвий та творчий шлях драматурга, поговоримо про заснування театру корифеїв й звісно про трагікомедію «Мартин Боруля».

 Іван Карпенко- Карий був яскравим представником театрального життя, який відзначився не лише як письменник- драматург, а й як актор.

  (Учні записують тему уроку)

 Актуалізація опорних знань.

 Сьогодні ми з вами продовжуємо говорити про український театр та зародження українського драматичного мистецтва. Давайте пригадаємо, який драматичний твір ми вже вивчали та які особливості має драматичний твір у порівнянні з прозовим.

 (Учні пригадують твори, називають характеристики драми)

 Гра «Незакінчені речення».

1. Художній твір, який можна поставити на сцені називається …(драматичний твір).

2. Становлення класичної української драматургії пов'язане з іменами… (Івана Котляревського та Григорія Квітки – Основ’яненко)

3. Іван Котляревський написав драму ( Наталка Полтавка).

4. Театральне мистецтво України бере початок з глибокої давнини, воно проявлялося в… (народних іграх, танцях, піснях та обрядах).

5. Мандрівні театри маріонеток, які виконували різдвяні драми та соціально-побутові інтермедії називалися… (вертепом).

6. Драматичний твір у своїй композиції має … (дійових осіб, поділ на дії та яви, ремарки тощо). 

 Складання асоціативного куща:

 Отже, давайте зараз виростимо асоціативний кущ та скажімо з чим у вас асоціюється театр.

( Учні складають асоціативний кущ, результати показано на слайді)

Розробка уроку "В гостях у героїв казок"

 Засвоєння нових знань.

https://ukrclassic.com.ua/images/karpenko-kariy_ivan.jpgСлово вчителя: Діти, сьогодні ми з вами познайомимося з творчістю видатного митця- драматурга Івана Тобілевича (учитель показує портрет митця). Іван Карпенко-Карий     (справжнє ім’я - Іван Карпович Тобілевич. Псевдонім «Карпенко-Карий» поєднує в собі ім’я батька та улюбленого літературного персонажа Гната Карого — героя п’єси Т. Шевченка «Назар Стодоля»

 І. Карпенко-Карий народився 29 вересня 1845р. в с. Арсенівка Бобринецького повіту на Херсонщині в родині зубожілого дрібного шляхтича, управителя поміщицького маєтку. Життя митця склалося трагнічно, але це не завадило йому яскраво у війти у літературний процес того часу.

 Для того, аби краще познайомитися з постатю Карпенка- Карого пропоную вам переглянути відеоряд про життя автора.

Учні переглядають відеострічку.

URL: https://www.youtube.com/watch?v=f4hD1Q8pUGc

 Гра «Так чи Ні» (з використанням карток)

1. Справжнє прізвище митця – Тобілевич? (так)

2. Походив з родини кріпаків? (ні)

3. Був тричі одружений? (ні)

4. Разом з Кропивницьким організував театральний гурток (театр корифеїв)? (так)

5. Також реалізував себе як актор? (так)

6. Своїх драматичних персонажів повністю вигадував, не брав прототипів з реального життя? (ні)

7. Захоплювався творчістю Т. Шевченка? (так)

8. Для псевдоніма взяв ім'я головного героя поеми «Гайдамаки» Т. Шевченка? (ні)

 Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. 

 Сьогодні ми з вами ознайомимося з твором Івана Карпенка Карого «Мартин Боруля». Вдома ви вже ознайомилися з текстом цього твору, тому зараз проведемо літературну вікторину за допомогою якої пригадаємо сюжет «Мартина Борулі».

 Літературна вікторина.

  1. На кого Боруля образився й збирався подати апеляцію? (На Красовського, шляхтича.)
  2. Чому радів повірений Трандалєв? (Що може без клопоту мати гроші за повіренство, служити двом протилежним сторонам.)
  3. Як Боруля звелів Марисі називати його з матір’ю? (Папінь-ка, мамінька.)
  4. Хто такий Микола? (Коханий Марисі.)
  5. Ким і де служив Степан? (Канцеляристом у земському суді.)
  6. Хто кому говорив: «Слухай старших, виписуй почерка, завчай бумаги напам’ять. Трись, трись меж людьми, і з тебе будуть люди!» (Боруля синові Степану.)
  7. Чому Боруля відмовив сватам від Миколи? (Бо Микола дочці не пара, простий селянин.)
  8. Що трапилося з Омельком у місті? (Обікрали.)
  9. Чим Марися нагадує Наталку Полтавку? (Не хоче заміж без любові.)
  10. Через що посварилися Боруля і його дружина Палажка? (Через майбутніх кумів.)
  11. Чому Націєвський хотів одружитися з Марисею, а потім утік? (Хотів багатого посагу; подумав, що Марися вже чекає дитину.)
  12. Хто і з якого приводу сказав: «Чую, як мені легко робиться, наче нова душа сюди ввійшла, а стара, дворянська, попелом стала!» (Боруля, спаливши папери про дворянство.)

Молодці, сюжет пригадали.

Проблемне запитання до учнів. Еврістична бесіда.

  • У чому трагедійність образу Мартина Борулі? (Дійсно існували «нижчі» й «вищі» стани в суспільстві; одні люди вивищувалися над іншими, не маючи ніяких особистих заслуг; Боруля зазнав приниження, прагнув зберегти свою гідність і забезпечити гідне життя дітям відповідно до власних уявлень, які виявилися хибними, бо йшли «проти природи» й проти волі його ж дітей, навіть морально калічили їх, як, наприклад, Степана.)
  • Чи завжди відмова від свого “Я” заради мрій про зміну соціального становища задовольняє духовні потреби людини? 

 Учні висловлюють свої думки.

 Тепер давайте складемо паспорт твору. Об’єднаймося в групи та почнемо працювати. 

Складання паспорту твору. Робота в групах.

  • Перша група визначає тему та жанр твору (жанр «Мартин Боруля»: трагікомедія; тема «Мартин Боруля»: зображення нестримного потягу багатих селян дорівнятися у своєму статусі до дворянства).
  • Друга група визначає ідею та літературний напрям твору (літературний напрям – реалізм; ідея «Мартин Боруля»: висміювання намагань простої людини вибитися у дворяни, хибно думаючи, що цим можна винищитися над іншими).
  • Третя група називає персонажів твору (Мартин Боруля — багатий шляхтич, чиншовик. Палажка — його жінка. Марися — їхня дочка. Степан — їхній син, канцелярист земського суду. Гервасій Гуляницький — друг Мартина, батько Миколи. Микола — його син, парубок. Націєвський — регістратор з ратуші. Красовський — шляхтич, з яким судиться Боруля. Трандалєв — повірений. Протасій Пеньонжка, Матвій Дульський — чиновники. Омелько, Трохим — наймити Борулі).
  • Четверта група розкаже нам про композицію твору (Експозиція — знайомство з родиною Мартина Борулі. Зав’язка — домовленість Борулі із повіреним Трандалєвим про апеляцію щодо визнання Мартина дворянином. Розвиток дії – батькова наука синові, дочці Марисі. Зустрічі Марисі з нареченим Миколою. Відмова Борулі сватам від Миколи. Зневажливе ставлення економа поміщика Красовського. Повернення з міста Омелька, крадіжка коней і майна. Приїзд жениха Націєвського, його втеча із заручин, помста Борулі. Поміщик Красовський виганяє родину Мартина із села. Кульмінація – відмова у дворянстві. Розв’язка – Мартин Боруля спалює бумаги про дворянство).

 Виступ груп.

 На роботу групам дається три- чотири хвилини. Після того, як учні завершують, спікер з кожної із груп оголошує отримані результати. Учні обговорюють відповіді, доповнюють їх у разі потреби.

 Робота в групах.

  • Перша група: складіть характеристику образу Мартина Борулі.
  • Друга група: скласти характеристику образу Транделєва.
  • Третя група: складіть характеристику образу Марисі.
  • Четверта група: складіть характеристику образу Степана.

Виступ груп. Обговорення отриманих результатів.

 Робота з ментальними картами.

Учні, які вже об’єднані у групи працюють з ментальними картами. Кожній групі пропонується дібрати низку асоціацій до того чи того персонажа з твору «Мартин Боруля». Усі обговорюють отримані результати.

 Читання за ролями.

 Дуже добре, а тепер я прошу трьох учнів зачитати нам уривок з «Мартина Борулі». Уявимо, що ми актори та спробуємо у короткій сцені зобразити характери персонажів.

 Учні читають за ролями:

Мартин. Апеляцiя! Та таку апеляцiю напишiть, щоб у Красовського у носi закрутило, щоб йому свербiло!.. Я грошей не пожалiю, аби менi Красовського у острог посадить.

Трандалєв. О, не я буду, - ми йому докажемо! Всi ходи знаю, вже менi прошенiй не вернуть за нехворменноє написанiє, нi! Як напишу, то прямо точная копiя з форми - усе по пунктах.

Мартин. I скажiть, що буде коштувать?

Трандалєв. Стрiчний iск... i апеляцiя... (Набiк.) Як би не продешевить! (До Мартина.) Щоб i для вас не було обiдно... з бумагою... Сто рублiв, а непредвiдєнниє расходи на ваш кошт.

Мартин. Дам сто двадцять! Тiлько ж i накрутiть йому;

щоб нюхав, чхав, щоб... Усi закони виставте!

Входе Омелько.

Омелько. Конi їх готовi, фурман послав мене сказать, що той...

Мартин. Скажи там, щоб дали на дорогу двi мiрки вiвса, - ну, чого очi вивалив?

Омелько (iде). Нiколи вiн тобi не дасть договорить. (Пiшов.)

Трандалєв. Я б вам i не казав... знаю, що вiд вас будлi-коли получиш... та... здержався...

Мартин. Грошi? За цим дiло не стане - я зараз! (Пiшов у боковi дверi.)

Панове, що ви можете сказати про цей діалог? Як він характеризує наших героїв?

Учні відповідають. Обговорення.

Закріплення вивченого матеріалу.

Ось і завершується наш урок. У кінці хотілося б підвести підсумки та поставити вам кілька запитань.

Інтерактивна вправа «Мікрофон». 

  • «Найцікавішим мені здалося те, що …»
  • «Я думаю, що справа не в тому, до якого соціального стану належиш, а в тому …»
  • «Трагікомедія «Мартин Боруля» для мене — …»
  • Сьогодні на уроці я вперше дізнався (лася) …
  • Я був (ла) вражений (а) …
  • Я б хотів (ла) запитати у Івана Карпенка- Карого…
  • Які відчуття після уроку? Чому?

 Оголошення результатів навчальної діяльності.

 Домашнє завдання.

 Достатній та середній рівень: Характеристика Мартина Борулі ; скласти тези до теми «Значення творчост І. Карпенка-Карого».

 Високий рівень: створити презентацію про життя Івана Карпенка- Карого у сучасному світі.

 Підсумок і завершення уроку.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Димовська Анна Костянтинівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
26 січня 2021
Переглядів
7093
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку