Фатюкова Людмила Анатоліївна
вчитель української мови та літератури;
вчитель-методист вищої кваліфікаційної категорії
Богодухівський ліцей №3
Богодухівської міської ради Харківської області
Урок-дослідження з елементами інсценізації
«Хоч у житті стрічав тебе я рідко,
Та все ж мені той спогад серце гріє…»
Мета уроку(формуємо компетентності): предметні: на основі роману-есе
Р. Горака «Тричі мені являлася любов» глибше пізнати поезію І. Франка, зокрема інтимну лірику поета; комунікативні: розвивати навички виразного читання; загальнокультурні: виховувати в десятикласників почуття прекрасного.
Тип уроку: урок-дослідження з елементами інсценізації
Обладнання: портрет письменника; виставка творів І.Франка;
тестові завдання
Хід уроку
Звучить мелодія пісні «Чого являєшся мені у сні?» (гра на гітарі)
Учень напам’ять читає поезію «Любов»
II. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель Своїм життям та творчістю Іван Франко довів, що генії і любов народжуються не так часто, щоб доповнювати одне одного. Читаючи та аналізуючи твори І. Франка на попередніх уроках, ми могли переконатись у цьому.
Та, мабуть, ми більше говорили про Франка як про політика, борця, Каменяра, Мойсея українського народу. І лише ніби ненароком доторкнулись до струн його інтимної лірики.
Книга Романа Горака «Тричі мені являлася любов» і є тим твором, який дасть змогу глибше пізнати І. Франка як простого, звичайного чоловіка, з його болями і життєвими негараздами, з його чистою, відкритою до людей душею, з його великими і світлими почуттями, що звуться любов’ю.
III. Опрацювання теми уроку
Іван Франко, Ольга Рошкевич, Юзефа Дзвонковська, Целіна Зигмунтовська, Ольга Хоружинська
Учитель Дорогі друзі, хочеться, щоб цей урок був не тільки ще однією сходинкою до пізнання ніжної скрипки Франкової поезії, але й став святом душі кожного, хто тут присутній.
В одному із своїх віршів Іван Франко зізнається: «Тричі мені являлася любов». Давайте подивимося, хто ж були ті жінки, які стали для поета натхненням, Музою, щирою піснею, неповторною поезією.
Учень читає:
Одна несміла, як лілея біла,
З зітхання мрій уткана, із обнов
Сріблястих, мов метелик, підлетіла…
Учитель
Кому ж присвятив ці прекрасні, сповнені невимовної ніжності, слова?
Відповіді учнів
Учень - Іван Франко
Читає лист до Ольги Рошкевич
Учениця - Ольга Рошкевич
Читає лист до Івана Франка
Учитель Вони мріяли одружитись. Вони готували собі весільний подарунок- збірку весільних пісень із Лолина, упорядником якої мала бути Ольга. Мало того, одруження і шлюб І. Франко вважав найголовнішою подією життя молодої людини і до цих питань ставився по-філософськи.
У розумінні Франка, подружжя - це сполучення двох людей спільною волею і симпатією до спільної праці. А виховання дітей- це найважливіша задача усякого подружжя, одна « з головних основ родинного щастя».
І, безперечно, ідеалом для Івана Франка «є женщина мисляча, розумна, чесна і переконана. Женщина - любляча, сердечна і щира».
На мою думку, у цих питаннях є дуже багато повчального для вас, молодих людей.
Учитель Чому ж не судилося бути Івану Франку у парі зі своєю першою любов’ю?
Відповіді учнів
Учень - Іван Франко
Учениця - Ольга Рошкевич
Читають поезію:
Учень « І ти лукавила зі мною…»
Учениця «Я не лукавила з тобою…»
Учитель Які рядки з першого розділу книги вас найбільше схвилювали?
(Учні зачитують уривки із першої частини, стор. 51-52).
Учитель Які поезії із ранньої лірики вас найбільше схвилювали?
Учень читає вірш «Хоч ти не будеш квіткою цвісти»
Учень читає: Явилась друга- гордая княгиня,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна.
Таємна й недоступна, мов святиня.
Учитель Кому присвячені ці рядки?
Розповідь про Юзефу Дзвонковську.
Іван Франко читає «Квітко осіння, бита сльозою…»
Юзефа Дзвонковська(учениця) читає: «Ні, друже, ні. Не нам снить прол жизнь о любу…»
Учитель Які слова із другої частини вас вразили найбільше?
Відповіді учнів (стор.70-71)
Учитель Він присвятив для Юзефи вірші, писані її рідною польською мовою, він опоетизував її своєю рідною –українською.
Учні читають два вірші: один польською мовою, другий –українською.
Учитель Звернемося до третього розділу книги. Присвячений він третій жінці, в яку Іван Франко був закоханий багато літ.Як зізнається поет, «ця любов перемучила мене впродовж десяти років».
Учень читає: Явилась третя-женщина чи звір?
Глядиш на неї-і очам приємно,
Впивається красою її зір.
Та розум страх бере, душа холоне,
І сила розпливається в простір.
Розкажіть про знайомство Целіни Зигмунтовської і Франка
Розповідь учня на основі розділів книги Р. Горака.
Діалог
Іван франко - Пані, гніваєтеся на мене?
Целіна -Я? На вас? По чім судите?
Учень читає вірш «Я не кляв тебе, о зоре!..»
Учитель Минали роки, народжувалися все нові і нові вірші, вже і перший, і другий, і третій жмуток «Зів’ялого листя», неначе три згустки болю, лягли на папір.
У нього дружина і діти, вона - заміжня, а потім вдова. Целіна, з її міщанськими поглядами на життя, не змогла зрозуміти сили кохання цього превеликого чоловіка. А, може, зрозуміла?
Діалог
І. Франко: -Так. От як ми зустрічаємося!
Целіна:- прошу. Сядьте коло мене(із жалем уголосі).
-Як Вам поводилось?
-А Вам?
Вас не міг забути(дивляться одне одному у вічі).
-Невже се так дуже боліло Вас?
-Пані! Я тисячу разів на день проклинав і благословив Вас. Я осуджував вас у душі як злочинницю, що зруйнувала моє життя, змарнувала найкращий скарб мойого чуття, - а рівночасно кланявся Вам як найвищій святості мого життя.
-Значить, я не помилялась у своєму чуттю.Значить, мої молитви і сльози не пропали марно.( Кидається до нього).
Учитель Як далі склалися відносини цих двох людей?
Які вірші із збірки «Зів’яле листя» вам найбільше до вподоби?
Учні читають напам’ять вірші(за вибором)
Учитель Про кого розповідається у четвертому розділі книги?
Розповідь про знайомство І.Франка з Ольгою Хоружинською.
Лист І Франка до Ольги Хоружинської
Ольга Хоружинська: А любов? Як бути з любов’ю? Але ж він гарний-гарні очі, високий лоб. А енергія, культура, розум. Куди там тутешнім «ухажорам».
Але ж Галичина-чужий край? Як мене там приймуть?
Ні, я буду дружиною Франка! Я стану йому помічником, соратником,другом! Я вилікую його зранене серце….У червні-у червні наше весілля. Він буде у фраку і білих рукавичках. А я- у білій фаті, і четвірка білих коней повезе нас до шлюбу…
Учитель Чи стала Ольга Хоружинська тією. Про яку мріяв Франко?
Розповідь про сім’ю Франків.
Учитель Хочу доповнити вас.
Навколо сім’ї Франків поширювались різні чутки та плітки. Але давайте послухаємо самого поета.
Вірш «Моїй дружині»
(читає Франко-учень)
Учитель Які слова вас найбільше вразили у четвертому розділі?
Відповіді учнів
Учитель Була іще одна жінка в житті великого поета. Це та, що завжди відповідала взаємністю. Ніколи не зрадила, рука в руку ішла з ним по життю. А полюбила його, ще зовсім молодого юнака, і була поруч доти, доки змогла тримати перо його хвора рука. Це була Муза!
Виходить Муза і читає вірш «Співакові»
Учитель І він сіяв між людьми добро, правду, щиру пісню. А Муза вела його через терни до зірок, до вершин світової слави. І, безперечно, що інтимна поезія Івана Франка є дорогоцінною перлиною у скарбниці світової інтимної лірики.
Звучить пісня «Чого являєшся мені у сні»
Учитель Любі друзі, сьогодні я оцінюю усі ваші відповіді найвищим балом. Але нехай доля буде прихильною до вас і подарує кожному найвищу оцінку життя - вірне і щасливе кохання. І завжди пам’ятайте слова Франка
Учні читають вірш «Не забудь, не забудь»
Не забудь, не забудь
Юних днів, днів весни-
Путь життя, темну путь
Проясняють вони.
Бо минуть - далі труд
В самоті і глуші,
Мозолі наростуть на руках і душі.
Зсушить серце жура,
Сколють ноги терни,
О, тоді май життя
Вдячно ти спом’яни.
О, тоді ясні сни
Оживлять твою путь…
Юних днів, днів весни
Не забудь, не забудь!
Учитель Хочу також, щоб у життя ви взяли Франкову поезію, щоб жмутками добра і любові проросла вона у ваших серцях, щоб бриніла вона у ваших душах чарівною мелодією цієї гітари.
Звучить гітара
Музика пісні «Як почуєш вночі край свойого вікна…».