Урок біології в 7 класі. Семестр 2
(НУШ за програмою Соболя)
Тема уроку: ССАВЦІ. Особливості будови і життєдіяльності (на прикладі пса свійського). Розмноження і розвиток ссавців. Поведінка ссавців.
Мета:полягає в ретельному вивченні та усвідомленні учнями особливостей будови та життєдіяльності ссавців, із зосередженням на прикладі пса свійського. Учні повинні засвоїти знання щодо системи органів ссавців, їхнього фізіологічного функціонування та адаптацій для виживання. Крім того, мета включає розуміння процесів розмноження та розвитку ссавців, а також вивчення різноманітності та значущості їхньої поведінки для власного виживання та взаємодії з навколишнім середовищем.
Якості, які мають набути учні:
Обладнання: комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал(ножиці,, пластилін.)
Тип уроку: комбінований.
І. Організаційний момент.
Перевірити готовність учнів до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання. (2 хв)
ІІІ.Виклад нового матеріалу та прикладні завдання
Ссавці – теплокровні наземні хребетні тварини, що характеризуються живородінням і вигодовуванням дитинчати молоком.
Демонстрація зовнішньої будови ссавців та заповнення роздрукованої схеми:
● Голова
● Тулуб
● Передні та задні кінцівки
● Спина
● Живіт
● Шия
● Хвіст
● Молочні залози
Демонстрація внутрішньої будови ссавців та практичне задання з співвідношення розташування органів та побудови скелету:
Внутрішні органи:
● Мозок
● Трахея та стравохід
● Серце
● Легені
● Печінка
● Кишечник
● Шлунок
● Селезінка
● Нирки
● Шкіра
● Чоловічі та жіночі статеві органи
Скелет:
● Череп
● Хребет
● Таз
● Щелепи
● Ребра
● Плечовий пояс
● Кістки передньої та задньої кінцівки.
Розмноження та розвиток та завдання по підпису картинок:
Ссавці є роздільностатевими тваринами.
Статева система утворена парними сім'яниками у самців і яєчниками у самок.
У самців у сім'яниках утворюються сперматозоїди (сперматозоони), які виводяться з сім'яників по сім'япроводу через статевий член.
У самок в яєчниках виробляються яйцеклітини, які є набагато дрібнішими, ніж у інших хребетних.
Запліднення у ссавців внутрішнє. Ссавці — живородні (за винятком качкодзьоба і єхидни).
Зародок розвивається всередині материнського організму в особливому органі самки — матці, де він захищений від впливу несприятливих факторів середовища — внутрішньоутробний період розвитку.
Місце у матці, де кровоносні судини матері стикаються з кровоносними судинами зародка, називають плацентою. Зародок з'єднаний з плацентою пуповиною, в якій проходять кровоносні судини.
В основі поведінки звірів лежать механізми, властиві всім тваринам:
● прості безумовні рефлекси,
● складні інстинкти (роджена схильність живих організмів до певної складної автоматичної поведінки)
● умовні рефлекси, набуті в результаті індивідуального досвіду.
Однак завдяки прогресивному розвитку головного мозку, внаслідок чого значно збільшилась кількість нервових клітин (у вищих приматів), поведінка звірів дуже ускладнилась.
Деякі ссавці можуть використовувати різні предмети як найпростіші знаряддя. У них трапляються прояви розумової діяльності. Важливе значення для ссавців має навчання у процесі спілкування, засноване на здатності до наслідування.
У звірів важливе значення мають візуальні сигнали — жести, пози, міміка, за допомогою яких вони передають стан тривоги, страху, погрози, покори та ін.
У житті ссавців спостерігають такі періоди, пов’язані із сезонними явищами: підготовка до розмноження і розмноження, вигодовування малят, підготовка до зимівлі та зимівля.
ІV. Підбивання підсумків.
Що вам найбільше запам'яталося?
V. Домашнє завдання.
Параграф:. Виконати тест.
Джерела:
1)Зовнішня будова ссавців — урок. Біологія, 7 клас. (б. д.). МійКлас. https://www.miyklas.com.ua/p/biologiya/7-klas/riznomanitnist-tvarin-323580/zagalna-kharakteristika-klasu-ssavtciv-382744/re-8b2d28bf-dc92-442e-b322-cc96eb27e41d
2)History | Твоя бібліотека. (б. д.). History | Твоя електронна бібліотека. https://uahistory.co/zno/biology-zno-2019-barna-comprehensive-edition/253.php
\\