Давидова К.С.
української літератури
«Говорюща риба».
Порушення питань моралі, дружби, сили слова»
Мета: навчальна: ознайомити учнів із твором «Говорюща риба»; охарактеризувати головних дійових осіб, сюжетну лінію; навчити учнів виокремлювати фантастичні елементи в прочитаному; скерувати читачів до міркування щодо питань моралі, дружби та сили слова; розвивальна: спонукати учнів до самореалізації, розвитку власної індивідуальності та взаємодії з іншими представниками суспільства; виховна: виховувати інтерес до загальнолюдських цінностей, прищеплювати самостійність думок і вчинків та відповідальність за них.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.
Хід уроку
Епіграф уроку:
Вірний приятель – то найбільший скарб.
Народна мудрість
І. Мотивація навчальної діяльності.
1. Забезпечення емоційної готовності уроку.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
2. Актуалізація опорних знань. Бесіда.
Давайте прочитаємо епіграф нашого уроку.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Вступне слово вчителя.
Діти! Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із творчим доробком Е.Андієвської, зокрема із казкою-притчею «Говорюща риба». Цей твір входить до збірки казок, де окрім зазначеної оповіді є ще 18 інших казкових творів.
Казка «Говорюща риба» порушує низку проблем. Але головним тут буде питання, ким насправді була «говорюща» риба: невизнаним генієм із трагічною долею чи зрадником, який, за казковим каноном, отримує по заслузі.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Робота (в групах) над твором «Говорюща риба».
1.1. Тема: зображення середовища, у якому всі поводяться однаково та демонстрація того, що відбувається з «бунтівниками».
1.2. Ідея: уславлення дружби, доброти та права на індивідуальність.
1.3. Основна думка твору: кожна людина − це особистість, ніхто не може примушувати її зрікатись власної думки та права на самореалізацію. Завжди знайдеться людина, яка тебе зрозуміє та підтримає, треба лише добре її шукати.
1.4. Жанр: казка-притча.
1.5. Герої твору: говорюща риба, рибалка, його жінка, рибна спільнота.
Експозиція: у середовищі німих риб з’явилась риба, що полюбляла розмовляти.
Зав’язка: не бажаючи змін у власному суспільстві, риби вигнали свою говорющу родичку на суходіл, де вона зустріла найкращого друга − рибалку.
Кульмінація: не розібравшись хто є хто, дружина рибалки засмажила говорющу рибу, яка прийшла у гості на запрошення господаря.
Розв’язка: збожеволівши від втрати друга, рибалка безутішно шукає говорющу рибу серед щоденного вилову.
1.8. Мораль твору:
2. Аналіз твору «Говорюща риба». Бесіда.
3. Кросворд «По слідах говорющої риби».
Пропоную вам розгадати кросворд «По слідах говорючої риби». Але завдання не просто відгадати слова, а ще виписати з кожного відгаданого слова літеру, що відповідатиме на це питання: це співрозмовник шакала, який вважав що «вмирати, за все життя не почувши голосу риби, − це справді найгірше, що може трапитися людині» (Бляшанка).
1. Де оселилася риба після вигнання з води? (Берег)
1 Б |
Е |
Р |
Е |
Г |
2. Що відрізняло говорющу рибу від інших? (Голос)
Г |
О |
2 Л |
О |
С |
3. З чим переплутав одного разу підсліпуватий хижак кольорові бульбашки риб’ячого слова? (Черв’як)
Ч |
Е |
Р |
В |
3 ‘Я |
К |
4. Що отримала одного дня риба від свого друга? (Запрошення)
З |
А |
П |
Р |
О |
4 Ш |
Е |
Н |
Н |
Я |
5. Місце, де риба розмовляла востаннє. (Сковорідка)
С |
К |
О |
В |
О |
Р |
І |
Д |
К |
5 А |
6. Яку назву має сукупність багатьох сімей риб? (Табун)
Т |
А |
Б |
У |
6 Н |
7. Ким був новий друг балакучої риби? (Рибалка)
Р |
И |
Б |
А |
Л |
7 К |
А |
8. Чим вважали батьки «балакучість» риби? (Хвороба)
Х |
В |
О |
Р |
О |
Б |
8 А |
9.
1 Б |
2 Л |
3 Я |
4Ш |
5 А |
6 Н |
7 К |
8 А |
4. Гра в «Kahoot» (в групах).
ІV. Узагальнення уроку, закріплення вивченого матеріалу.
1. Фішбоун (в групах).
Підводячи підсумок вивченого, діти, хочу вам запропонувати використати прийом «Фішбоун».
Суть прийому «Фішбоун» (риб'яча кісточка) полягає в постановці проблеми, яка вивчається на уроці, у визначенні її аспектів і знаходженні аргументів, фактів на підтвердження тієї або іншої точки зору на цю проблему.
Побудова:
Голова – питання теми (проблема).
Верхні кісточки – основні поняття теми (причини).
Нижні кісточки – суть понять (факти).
Хвіст – відповідь на питання (висновок).
Записи мають бути короткими, ключовими словами або фразами, що відображають суть.
V. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.
Ну і підсумуємо наш урок тим, що закінчим незавершене речення: «Я вважаю, що казка «Говорюща риба» − це казка про…».
VІ. Домашнє завдання
Створити портрет улюбленого героя казки за власним уявленням. Читати підручник на стр. ____________________.