Конспект уроку "Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини".

Про матеріал
Конспект "Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини" призначений для уроку вивчення нового матеріалу з творчості Ліни Василівни Костенко. Він містить такі етапи: забезпечення емоційної готовності, актуалізація опорних знань і цілевизначення, сприйняття навчального матеріалу, закріплення вивченого матеріалу, рефлексію та домашнє завдання. Навчальний матеріал проілюстровано, дібрано відеоряд. В уроці використано інноваційні технології проектної, критичної діяльності учнів. Урок створено на основі програмових вимог, ураховуючи вікові особливості учнів. Рекомендований як для учителів, так і для самостійного опрацювання учнями під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Тема. Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила». Розгорнута притчова метафора про глибоке духовне наповнення людини.

Мета. Поглибити знання школярів про життя і творчість Л.Костенко, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезій; дослідити різницю між матеріальним і духовним, розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість», що проявляється індивідуально; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження, робити висновки,  логічно мислити,  зіставляти, узагальнювати;  формувати світогляд  школярів;  виховувати почуття поваги до  творчих та індивідуальних здібностей, прищеплювати любов до мистецтва слова, високі моральні якості, прагнення духовно збагачуватися.

Тип. Урок вивчення нового матеріалу.

Форма. Проект.

Обладнання. Підручник, картки,  піктограми,  мультимедійний супровід.

Методи, прийоми роботи. Бесіда, колективна, групова й індивідуальна робота, рольова гра, «Мікрофон», «Займи позицію», «Незакінчене речення», «РАФТ».

Теорія літератури. Ліро-епос, диптих, притча, метафора, алегорія.

Міжпредметні зв’язки. Зарубіжна  література. Музика.

Повторення.  І семестр , 7 клас (М.Стельмах «Гуси-лебеді летять…»).

 

Перебіг уроку

  1. Забезпечення емоційної готовності . Добрий день, шановні учні й колеги. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про… крила. От уявіть, що вони у вас виросли. Такі, знаєте, гарні, надійні, сильні крила. Які ідеї відразу виникають? (полетіти, побачити, дізнатися). Тож бажаю вам на цьому уроці завдяки власним крилам досягти висоти знань!
  2. Актуалізація опорних знань і цілевизначення. Якщо зануритися в літературу, то можна пригадати, у яких творах йдеться про крила. Хто пам’ятає? (Давньогрецький  міф про Дедала та Ікара (син): крила – відчуття польоту, що захоплює, «Гуси-лебеді летять…» М. Стельмаха – лебеді на крилах весну принесли – метафора приходу весни). Як бачите, мистецтво багате  на  різні значення цього образу.  Є цей образ і у творчому доробку відомої української  поетеси Ліни Василівни Костенко, тому сьогодні  ми досліджуватимемо  його  алегоричність (вияви)  у диптиху  «Чайка на крижині» та «Крила».  Тож які цілі маємо?
  • поглибити знання  про життя і творчість Л.Костенко, повязані з виникненням диптиху ,
  • ознайомитися з диптихом , ідейно-художнім трактуванням  крил,
  • розкрити духовне наповнення людини – її «крилатість».
  1. Оголошення теми уроку. Записуємо дату й тему уроку. 

До речі, Ліна Василівна  має сторінку в Фейсбуці, яка називається  «Я хочу, щоб мене почули…». Звісно, це адресовано  всім . Але сьогодні на уроці  нам треба розгадати, що мала на увазі поетеса, над чим спонукала замислитися, на що спрямовувала у своїх поезіях. Тому дуже важливо, щоб ми  відгадали  задуманий  нею смисл.

  1. Сприйняття навчального матеріалу.
  •  Безперечним є той факт, що  творчість потребує самотності, бо тоді виникає гострота почуттів, які в поета  увиразнюються й перетворюються на слова, що  мовби торкаються  душі.  Подібні обставини  виникли й у житті Ліни Василівни. Вони й  спричинили появу нової поезії. Прошу до виступу  літературознавців,  які ознайомлять із передісторією створення диптиху та  з літературними термінами.

Літературознавці. У 1958 році  Ліна Костенко перебувала в Польщі, зокрема в морському порту міста Щецина . Вона спостерігала за красою річки Одри.  Був початок весни, ламалася крига. На одній із крижин поетеса  побачила самотню чайку. Це підштовхнуло її  до роздумів про смисл життя людини, які згодом  утілилися в поему « Чайка на крижині», що загалом складається з 5-ти окремих частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх».  Ми вивчаємо диптих «Крига на Одрі», «Крила».

Диптих – це два твори мистецтва, пов’язані єдиним задумом. Диптих Ліни Костенко має алегорію (інакомовлення) і тяжіє до притчевості, бо образи метафоричні.  Нагадаємо, що Притча – повчальна розповідь про моральні істини.

  • Дякую групі літературознавців. Пропоную  прослухати  поему «Чайка на крижині» у виконанні  Софії  Кузнєцової.
  • А й справді, навіщо крилатим грунт під ногами? Продовжить роздум відомий український актор Богдан Сильвестрович Ступка. А ми можемо приєднатися.

Відео Б.Ступки + учні читають разом.                                                      

5.  Закріплення вивченого матеріалу.

         1. Колективна робота. Бесіда.

- Яке враження  виникло у вас після прослуховування  поезії? Чому?

- Загадковості , можливо, тому, що  ми замислилися  над  запитанням: у чому ж полягає сенс людського життя, що кожного з нас може зробити щасливою, впевненою, незалежною, окриленою людиною?

- Створімо  візитівку  твору, а для цього зясуймо його  різноплановий зміст: літературознавчий. конкретний і прихований. Спочатку літературознавчий:

- до якого роду належить?

-до якого жанру?

- яка пора року описується?

- де відбувається дія?

- що трапилося в першій частині диптиху?  Відтворіть  сюжет.

- Тож який  ланцюжок конкретних 4  образів маємо? ( зима  – чайка – крила – грунт). Ключовим  (підкреслити) є образи чайки і крил.

- Навіщо крила чайці? (вони служать їй  для польоту, роблять   її  упевненою в собі  й незалежною).

-Оскільки твір алегоричний, то кого можна уявити в образі чайки? (людину).

- А що людину робить упевненою, незалежною, щасливою? ( натхнення, бо дає силу діяти, досягати бажаного)

- Про що йдеться у другій частині поеми? (про те, що людські крила  полягають у  щедрості , добрі, роботі,  коханні, вірі , вірності). Тож ключовий образ – людина. Як можна назвати таку людину? (небайдужою, внутрішньо  багатою, окриленою)

-У мене є знайомий персонаж із балади «Крила» Івана Федоровича Драча. Він має крила, але має й проблеми. У чому ж вони полягають? Послухаймо твір. Прошу учнів.

-Дякую. Сідайте. Як бачите, Кирило має крила.  Чому ж він не  задоволений? (він не зміг розпізнати своїх здібностей, розвинути   й  використати їх, він заздрив іншим, а треба краще відчувати себе)

- Тож кожен із нас  – індивідуальна, неповторна особистість, тому  треба розкривати себе  й уміти скористатися  власними здібностями, щоб бути щасливими.

- Як, на вашу думку,  поняття грунт ( тобто матеріальне  – статки, зручності в побуті) і крила (духовне – талант, натхнення, упевненість, незалежність) мають переплітатися в житті сучасної людини?  «Займи позицію»: тільки крила, тільки грунт,  головне –і крила,   головне – грунт. але варто дбати….

  1. Рефлексія.

«Я хочу, щоб  мене почули…»,- говорила Ліна Костенко.  Чи зуміли ми розгадати алегоричність, метафоричність і притчевість  її поезії?

- У чому полягає алегоричність? (інакомовлення) Приклад: чайка –людина.

- У чому полягає метафоричність? (переносне значення)Приклад: крила – натхнення.

- А притчевість? (повчання). «Незакінчене речення» : Ліна Василівна  змусила замислитися мене …(над тим, що в житті варто надавати перевагу розвитку моральних якостей)

РАФТ

Роль: Ліна Василівна Костенко

Аудиторія: людство

Формат: електронне повідомлення

Тема: духовне наповнення людини

 

  1. Домашнє завдання. Створити паспорт твору. Дібрати прислів’я, у яких використано слово «крила», уміти прокоментувати зміст.
docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку