План-конспект уроку з біології для учнів 7 класу на тему: «Місце риб у водних екосистемах та значення їх у житті людини. Взаємозв’язки між рибами і водними рослинами. Рибне господ

Про матеріал
План-конспект уроку з біології для учнів 7 класу на тему: «Місце риб у водних екосистемах та значення їх у житті людини. Взаємозв’язки між рибами і водними рослинами. Рибне господарство. Охорона риб» Розробку робила самостійно. Використовувти можна під час уроку.
Перегляд файлу

 

Тема: Місце риб у водних екосистемах та значення їх у житті людини. Взаємозв’язки між рибами і водними рослинами. Рибне господарство. Охорона риб.

Мета: навчальна: сформувати поняття про  значення риб у екосистемах та житті людини;  дати поняття “рибне господарство”;  особливу увагу звернути на охорону риб;  розширити знання про різноманітність кісткових риб.

Розвиваюча: удосконалювати розумові здібності, здатність до самостійного мислення, розвивати уяву, фантазію, уміння визначати користь та шкоду організмів; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення та уміння робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до організмів, які оточують людину та організмів, що використовуються у господарстві; сприяти природоохоронній діяльності та екологічному вихованню.

Головна проблема уроку:  збереження і раціональне використання рибних багатств України.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: за типом уроку

Місце в навчальній темі: поточний

Методи: І. Інформаційно-рецептивний: мовний (розповідь, бесіда), наочний (демонстрація таблиць та малюнків з даної теми).

Обладнання: підручник Т.І. Базанова, Ю.В. Павіченко, О.Г.Шатровський Біологія 7 клас, відеосюжет.

Хід роботи:

І. Організація класу

Привітання учнів і вчителя

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. На минулому уроці ми з вами говорили про різноманітність кісткових риб та їх роль у водних екосистемах. Щоб перейти до теми сьогоднішнього уроку, давайте згадаємо, які існують класи риб і які основні ознаки для них характерні.

Перед вами записи, де з’єднано всі ознаки різних класів риб.

Наше завдання – розплутати ці записи.

1. Розміри – до 20 м.

2. Наявність зябрових кришок.

3. Перебувають у постійному русі.

4. Немає шиї.

5. Наявність ребер.

6.Наявність плавального міхура.

7. Наявність бризкальців.

8. 5-7 пар зябрових щілин.

9. Луска складається з дентину.

10. Хрящовий скелет зберігається в дорослому стані.

11. Наявність спірального органа.

12. Парні плавці розташовані в горизонтальній площині.

13. Скелет плавців представлений кістковими променями.

14. В усіх представників є рострум.

15. Бічна лінія.

16. Можуть бути глоткові зуби.

17.  Нерівнолопатевий хвостовий плавець.

18. На лусці є річні шари.

Правильні відповіді

Клас Хрящові риби: 1, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17.

Клас Кісткові риби: 2, 4, 5, 6, 12, 13, 15, 16, 18.

Також давайте повторимо різноманітність кісткових риб: я Вам буду називати представників і їх головні ознаки, а Ви назвете до якого ряду їх відносять.

 

 

Ряд Оселедцеподібні

До цього ряду відносяться стайні риби, що живуть у товщі води. Відомо близько 300 видів. Невеликі за розміром – до 40-50 см.

Живляться планктоном. Мають сріблясте тіло, сплющене з боків. Спинний плавець один. Хвостом плавець – виїмчастий. Зуби дрібні або відсутні. Представники: Салака, Чорноморська кілька, Тюлька, Сардинела , Сардина,Шпроти, Анчоуси .

Ряд Лососеподібні

Характерною рисою є наявність м′якого жирового плавця, розташованого перед хвостовим. Представники: Срібна горбуша,           Лосось ,Сьомга, Форель.

Ряд Осетроподібні

Характерні особливою будовою: довге рило, рот із вусиками (розташований на нижньому боці голови), асиметричний плавець, у верхній лопаті якого розміщується частина хребта. Уздовж тіла розташовані ряди товстих кісткових лусок. Грудні і черевні плавці прикріплюються до тіла горизонтально. Є плавальний міхур. Водиться виключно в Північній півкулі. Самиці цього ряду можуть відкладати до 5 млн ікринок. Представники: севрюга, білуга, осетер європейський, стерлядь та ін.

Ряд Коропоподібні

Довжина тіла — від 2 см до 1,5 м. Відмінними рисами є відсутність зубів на щелепах, але є так звані глоткові зуби, розташовані на задній зябровій дузі. Риби мають апарат Вебера, утворений чотирма передніми хребцями. Луска циклоїдна, деякі види не мають луски. Плавальний міхур цих риб протягом усього життя зберігає зв'язок із кишечником. Більшість видів поширена у прісних водоймах, але деякі (вобла, тараня) здатні мігрувати на нерест в опріснені ділянки морів.

У водоймах України найпоширенішими представниками є плотва, ялець, жерех, лин, вусань, лящ, рибець, уклейка, чехоня, сазан, карась, амур. Усі вони мають велике промислове значення.

Ряд Окунеподібні

Найчисельніший з рядів сучасних кісткових риб. Характерні особливості: частина променів плавців має вид нерозчленованих гострих шпильок, черевні плавці зазвичай розташовані під грудними, а іноді і попереду них; плавальний міхур не сполучається з кишечником. Представники : йорж, окунь, судак, ставрида, скумбрія.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Які  причини існування риб в природі? Чому вони саме такі? Чому життя людини без риб було б неповноцінним?

Передбачувані відповіді: ¾  нашої планети вкриті водою, тому є живі організми, які пристосувалися до водного середовища життя. Риби найважливіші ланки харчових ланцюгів.

ІV. Вивчення нового матеріалу

План

1.Місце риб у водних екосистемах та значення їх в житті людини. Взаємозв’язки між рибами і водними рослинами.

2.Рибне господарство.

3.Охорона риб.

1. Риби є важливими компонентами водних біоценозів і екосистем.

Біоценоз — це сукупність рослин, тварин і мікроорганізмів, що населяють дану ділянку суші або водойми і пов’язані між собою певними стосунками. Водний біоценоз є цілісною біологічною системою, що живе за своїми законами.

До складу біоценозу входять:

1. Водорості, які складають фітопланктон. Вони мікроскопічно малі й ширяють у товщі води. Беручи участь у фотосинтезі, водорості виділяють кисень, необхідний як тваринам, так і рослинам, є кормовою базою для мікроскопічних рачків і деяких видів риб.

2. Другою складовою біоценозу після фітопланктону, є зоопланктон. Це безліч мікроскопічних і ледь помітних неозброєним оком тварин. Вони становлять наступну ланку харчового ланцюга біоценозу, служать кормом для мальків.

3. Третьою складовою біоценозу водойми є риби, які харчуються зоопланктоном, фітопланктоном, вищими рослинами або іншими видами риб.

4. Четвертою складовою біоценозу є сапрофітні бактерії й гриби, що дозволяють органічні речовини переводити в неорганічні, тим самим зберігаючи прозорість води й допомагаючи розвиватися першій групі біоценозу.

Випереджаюче завдання (повідомлення «Значення риб у житті людини»)

Важливу роль відіграють риби в господарській діяльності людини. Мільйони людей зайняті ловом, розведенням і обробкою риби, будуваням суден і виготовленням рибальського спорядження. У деяких країнах населення харчується головним чином рибою, і добробут його залежить переважно від кількостіть улову.

Крім продуктів живлення, риби служать сировиною для одержання ліків (риб’ячий жир), корму для худоби й птахів (кормове борошно), добрива для полів (туки), технічного жиру, клеїв, шкіри й інших продуктів, використовуваних у харчовій і легкій промисловості.

Щорічний світовий вилов риби становить майже 60 млн тонн. У світовому балансі тваринних білків значення харчової продукції, вироблюваної з об’єктів рибного промислу, майже до 22 % і поступається тільки м’ясним

 (43 %) і молочним (35 %)'продуктам.

Провідне значення у світовому видобутку риб належить оселедцевим (22 %), трісковим (17 %), скумбрієвим (6 %), а також ставридовим (6 %).

 

Назвіть негативне значення риб , спираючись на ваші знання з біології. Як уникнути проблем?

Передбачувані відповіді: отруйні риби, хижі ,проміжні хазяїни паразитичних червів, електричні скати та інші. Необхідно дотримуватись правил безпеки життєдіяльності та правил гігієни.

А якщо в світі зникне вся риба? Які будуть наслідки? Як уникнути цього?

Передбачувані відповіді:  зникнення інших видів, посилення світової продовольчої кризи,наслідки необоротні! Необхідне раціональне природокористування та заходи, спрямовані на збереження природи.

2. Ри́бне господа́рство - галузь господарства, до якої належить добування, переробка, відтворення і збільшення запасів риби та інших водних організмів у природних і штучних водоймах. Дає цінні харчові, кормові, лікарські й технічні продукти. Поділяється на рибальство, що має завданням ловити рибу і добувати морського звіра, та рибництво — збереження і поліпшення рибних запасів у природних водоймах і розведення риби у штучних. Рибальство може бути промисловим або аматорським. Промислове рибальство поділяється на океанічне, морське, прибережне і на внутрішніх водоймах (річках, озерах, ставках).

Випереджаюче завдання (повідомлення «Рибальство»)

Рибальство — приватний або промисловий лов риби та інших живих водяних ресурсів. Під рибальством також розуміють полювання на таких морських тварин, як, наприклад, різні види жаб, молюсків, кальмарів, восьминогів, морських черепах і деяких інших їстівних морських без-хребетних. Приватне рибальство залишається однією з найпопулярніших розваг і навіть являє собою такий вид спорту, як спортивне рибальство. Велике значення має океанічне рибальство. Одним з основних районів рибальства (а раніше — і китобійного промислу) є Антарктида. У зв’язку з надмірною інтенсифікацією вилову і значним його зменшенням освоюються нові райони і об’єкти риболовлі (в Індійському океані та біля берегів Антарктиди). В океанічному рибальстві в улові риби переважають такі види, як ставрида, сардинела, сардина, скумбрія, мерлуза, хек, нототенія, тунець тощо.(Показ відео сюжету)

3. Розповідь учителя.З кожної відкладеної самкою ікринки може вирости доросла риба. Але більшість ікринок, личинок, мальків гине набагато раніше. Адже у риб багато ворогів — хижаків. Серед них і людина.

У наш час рибам живеться дуже важко. І не тому, що людина їх ловить, а тому, що порушує середовище існування риб. Саме тому люди — найнебезпечніші вороги риб.

Запитання до учнів:

— А ви знаєте, як людина порушує середовище існування риб?

Очікувані відповіді учнів:

• Забруднення водойм промисловими відходами — нафтою і нафтопродуктами (нафта утворює на поверхні води плівку, яка не пропускає повітря, і рибам стає нічим дихати).

• Забруднення добривами, які стікають з полів.

• Забруднення побутовими відходами та сміттям.

— Як ви вважаєте, в який час можна ловити рибу, а в який час лов обмежений? (Лов обмежений під час нересту.) Чому? (Тому що риба повинна відкласти ікру.)

— Ми знаємо, яка складна екологічна обстановка на планеті, зокрема в Україні, як забруднені наші річки, озера, моря. Що роблять учені для збереження різноманітності риб?

Випереджаюче завдання (повідомлення «Охорона риб»)

В Україні, як і в деяких інших країнах, охорона риб передбачає:

1. Заборону вилову риб, чисельність яких у природі різко знизилася, або видів, які занесені до Червоної книги.

2. Визначаються місця й терміни вилову риби (заборонено ловити рибу в нерестовий період).

3. Визначення дозволених і недозволених знарядь та способів лову риби (повна заборона згубних способів лову — остей, хімічних методів лову, електровудок, глушіння вибухівкою, лову штиками).

4. Визначення промислових розмірів риби тих чи інших видів, яка може бути виловлена.

5. Припинення такої господарської діяльності людини, яка шкодить рибам через порушення їхнього природного середовища (заборона влаштування завалів на ріках, спорудження гребель, скидання ґрунту, різних відходів виробництва у воду, контроль за стічними водами, викошування очерету, знищення дерев у місцях нересту).

6. Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту, боротьба із задухою на водоймах у зимовий період, розведення та випускання у водойми мальків цінних порід риб.

Розповідь учителя

У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварин, серед яких 69 видів риб.

До Червоної книги України занесено зокрема такі види риб:

— білуга чорноморська;

— осетер азово-чорноморський;

— стерлядь;

— севрюга;

— харіус європейський;

— форель;

— дунайський та чорноморський лососі;

— бичок рудий звичайний;

— йорж смугастий.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

1.Яка промислова риба є у водоймах України?

(У водоймах України промислове значення мають більше 150 тис. видів. Найголовніші промислові риби: оселедці, коропоподібні, тріскові, осетрові, лососеві, судак. У значних кількостях добувають також щуку, чорноморсько-азовських бичків, плітку, морського окуня, камбалу.

Найбільш поширеними в річках України є плітка, краснопірка, окунь, щука, лящ, лин, сом, пічкур. У річках Карпат водиться форель. У ставках розводять коропа дзеркального, товстолобика й амура).

2. Які небезпеки , на Вашу думку загрожують життю риб?

( Масштабний промисловий відлов риби; аварії танкерів;промислові відходи, які скидаються в водойми; небезпечні методи та знаряддя лову; вилов під час нересту;замори;вилов рідкісних риб.

2. Які заходи передбачає охорона риб в Україні?

Складіть свою програму збереження риб. (Робота в групах).

Передбачувані результати:

1.Розвиток рибних господарств

2.Заборона:вилову рідкісних видів, застосування деяких методів і знарядь лову

3.Обмеження місць і термінів вилову, руху транспорту та інше

4.Виховання екологічної культури та культури поведінки під час відпочинку.

VІ. Підбиття підсумків

 Виставлення оцінок і їх аргументація. Учні самостійно підводять підсумки уроку, вказуючи на значення риб у водних екосистемах та в житті людини.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

Повторити весь попередньо вивчений матеріал  - параграф № 30 – 35.

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1431
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку