Урок на тему "Різноманітність ссавців. Роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Різноманітність ссавців. Роль у природі та значення в житті людини"
Перегляд файлу

1

 

Тема. Різноманітність ссавців, роль у природі та значення в житті людини.

Мета.

Освітня. Розширити знання учнів про клас Ссавці; ознайомити із різноманітністю ссавців; дати характеристику таким групам як: Першозвірі (Яйцекладні), Сумчасті та Плацентарні; розкрити їх пристосування до певних умов існування та сезонні явища; особливості поведінки у період розмноження та турботи про потомство; розкрити значення у екологічних системах та у житті людини; забезпечити засвоєння знань про біологічну роль ссавців на планеті.

Розвиваюча. Розвивати уміння учнів порівнювати організми різних класів, знаходити риси подібності та відмінності; уміння порівнювати життєві процеси різних вивчених тварин та аналізувати поведінку у різних сезонах; уміння використовувати знання у повсякденному житті; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, логічне мислення та уяву.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до тварин, що мешкають поруч із житлом людини; сприяти екологічному вихованню та природоохоронній діяльності.

 

ХІД  УРОКУ

 

І.  Організація класу.

   (Вітання  вчителя та учнів, побажання успіхів, співпраці).

     Природа наділила всіх людей вогником бажань до удосконалення. Тож давайте поставимо справу так, щоб час проведений сьогодні разом сприяв нашому удосконаленню. А все, що підлягає вивченню, вивчалось легко, швидко, і ґрунтовно.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 Вправа «Вибери істотне».

З наведених характеристик тварин підкресліть ті, які стосуються ссавців.

1) розвинутий волосяний покрив;

2) розвинутий пір’яний покрив;

3) шкіра вкрита лускою;

4) у шкірі немає залоз;

5) у шкірі є залози;

6) вигодовують малят молоком, яке виробляється в молочних залозах;

7) між грудною і черевною порожниною немає перегородки;

8) є діафрагма;

9) дихання за допомогою зябер;

10) дихання легеневе;

11) серце чотирикамерне;

12) теплокровні тварини;

13) розвинута центральна нервова система;

14) розмножуються відкладанням яєць;

15) наявність матки і плаценти;

16) очі без повік.

17) до скелету входять 7 шийних хребців.

Відповідь: 1, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 17

(взаємоперевірка)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Постановка проблемного запитання :

  • Якщо качконіс  несе яйця , то чому він належить до класу ссавців?

ІV . Постановка теми та мети уроку

(учні формують разом з вчителем на слайді)

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Систематичне положення ссавців.( вчитель записує разом з учнями)

Царство Тварини

Тип Хордові

Клас Ссавці

Першозвірі Справжні звірі

Яйцекладні

                                                 Нижчі звірі(Сумчасті)              Вищі звірі(Плацентарні)

2. Запитання до учнів:

А) — Які ознаки ссавців характерні для зображених тварин?

Проектування зображення на екран:

 

Очікувана відповідь учнів: наявність волосяного покриву, вигодовування малят молоком.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б) — Розгляньте зображення тварин та встановіть ознаки за якими ми їх віднесемо до класу ссавці.(волосяний, п’ятипалі кінцівки)

Проектування зображення на екран:

 

http://www.arsenal-hr.ru/upload/iblock/2e3/.jpg

 

http://bogi.5bb.ru/img/avatars/0002/43/20/23-0.jpg

В) Розгляньте зображення тварин та встановіть ознаки за якими ми їх віднесемо до класу ссавці

 

06070603

06070604

 

 

 

 

3. (Узагальнення знань за схемою)

(схему діти доповнюють на картках)

4. Значення ссавців. (робота з підручником)

Складання опорного конспекту

Значення ссавців у житті людини

— об’єкти промислу;

— джерело харчування для людини;

— джерело хутра, шкіри;

— знищують шкідників сільськогосподарських угідь;

— помічники людини в господарстві;

— естетичне значення;

— транспортний засіб;

— джерело сировини для отримання ліків;

— експериментальні тварини в лабораторіях;

— мишоподібні гризуни завдають шкоди;

— є переносниками збудників небезпечних захворювань;

  • хижі знищують багатьох свійських тварин.

Значення ссавців у природі

  • елементи ланцюгів живлення ;
  • рослиноїдні ссавці регулюють чисельність рослин ;
  • сприяють поширенню насіння ;
  • виконують роль «санітарів» ( харчуються мертвою їжею);
  • беруть участь в процесах ґрунтоутворення ( кроти , землерийки , сліпаки);

3. Червонокнижні види.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Лови помилку біолога (малюнки на слайді до різних груп тварин -, допущені помилки , учні – виправляють висвітлений на слайді.
  2. Загадка.

Учитель пропонує учням відгадати загадку та знайти в ній біологічну помилку:

Як по морю-океану
Риба-рибина пливе,
До великого фонтану
Підпливать нам не дає.

(Кит.)

Запитання до учнів:

— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці? (Кити це тварини, які належать до ссавців, а не до риб.)

Вправа «Так-ні»

VІ. Підсумок уроку.

   Уявіть собі, що ви маєте можливість перевтілитись в когось із ссавців. Ким ви себе уявляєте і чому?

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф 33.

*Підготувати  повідомлення про червонокнижних ссавців України.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Вибери істотне»                                Прізвище та ім’я______________

З наведених характеристик тварин підкресліть ті, які стосуються ссавців.

1) розвинутий волосяний покрив;

2) розвинутий пір’яний покрив;

3) шкіра вкрита лускою;

4) у шкірі немає залоз;

5) у шкірі є залози;

6) вигодовують малят молоком, яке виробляється в молочних залозах;

7) між грудною і черевною порожниною немає перегородки;

8) є діафрагма;

9) дихання за допомогою зябер;

10) дихання легеневе;

11) серце чотирикамерне;

12) теплокровні тварини;

13) розвинута центральна нервова система;

14) розмножуються відкладанням яєць;

15) наявність матки і плаценти;

16) очі без повік.

17) до скелету входять 7 шийних хребців.

 

 

 

 

 

 

http://www.arsenal-hr.ru/upload/iblock/2e3/.jpg

http://bogi.5bb.ru/img/avatars/0002/43/20/23-0.jpg

Картинки по запросу картинки ссавців сумчасті

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа «Так-ні »

Знайти вірні твердження.

  1. Представники класу ссавці вигодовують малят молоком.(так)
  2. Серце ссавців має неповну перегородку.(ні)
  3. Зуби ссавців диференційовані на групи за функціями..(так)
  4. Тіло має голову, шию та тулуб з кінцівками.(так)
  5. До скелету ссавців входять 5 шийних хребців.(ні)
  6. Шкіра має розвинені залози: сальні, потові, пахучі, молочні.(так)
  7. У дихальній системі наявні повітряні мішки.(ні)
  8. У кровоносній системі два кола кровообігу.(так)
  9. Задні кінцівки мають 5 пальців, а передні – 4.(ні)
  10. Очі приймають учать у ковтанні їжі.(ні)
  11. Добре розвинені органи чуття.(так)
  12. Ссавці мають волосяний покрив та досконалу терморегуляцію.(так)
  13. Всі ссавці – це наземні тварини.(ні)
  14. М’язовий орган, що розділяє грудну і черевну порожнини та бере участь у процесі дихання – це діафрагма.(так)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 листопада 2021
Переглядів
2707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку