План-конспект уроку з Я досліджую світ 1 клас на тему "Тварини лісу"

Про матеріал
План-конспект уроку з Я досліджую світ 1 клас на тему "Тварини лісу" (Підручник Будна Н.О.; Гладюк Т.В.; Забродська С.Г.; Шост Н.Б.; Лисобей Л. В.) НУШ
Перегляд файлу

Тема.  Тварини лісу

Мета.  Поглиблювати знання учнів про світ тварин; навчати описувати тварин та класифікувати їх, навчатися спілкуватися з однокласниками, працювати в команді,  розширювати знання про диких тварин, особливості їхнього співіснування в лісі, підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, вчити працювати в групах; самостійно опрацьовувати матеріал; розвивати аналітичні здібності на основі встановлення ланцюгів живлення, пізнавальний інтерес до природи рідного краю і її таємниць, екологічне мислення, логічне та творче мислення, вміння висловлювати свої думки, виражати почуття, закріплювати правила поведінки в природному середовищі; виховувати шанобливе, дбайливе ставлення до всього живого як складової природних багатств Землі.

Обладнання:  мультимедійна презентація, підручники, відео «Як розмовляють тварини», зображення тварин; вправа «Класифікація тварин лісу», вправа «Різноманітність рослин» у програмі learningapps; гра «Хто зайвий?» (роздатковий матеріал), шість різноколір­них капелюхів, олівці, фломастери, гумка, шаблони знаків для гри «Охорона природи».

                                             

План та хід уроку:

І. Організаційна частина

Ранкова зустріч


  1. C:\Users\rozumniki\Desktop\ЯДС\картинки ядс\002.jpgПривітання «Дружнє коло»
  2. Щоденні новини
  • Яка зараз пора року? (Весна) Який рік? 2019р.
  • Яке сьогодні число? Назвіть весняні місяці, який зараз місяць? (18, березень, квітень, травень).
  • Як називається день тижня? Четвер.

     Хвилинка календаря

Вправа «Весняні турботи» (за методикою Едварда де Боно)  Вчитель вносить шість різноколір­них капелюхів і пояснює,

Похожее изображениещо червоний позначає настрій весни;

жовтий, що весна — це добре;

чорний — небезпеку навесні;

зелений — працю навесні;

синій — зміни в природі;

білий — звуки весни.

Той, хто одягає капелюх певного кольору, розповідає про об’єкти, явища, події, пов’язані з весною, які можна співвіднести з капелюхом відповідного кольору.

 Очікувані результати:

Учні знатимуть:

● деякі ознаки весни;

● зміни, які відбуваються в природі з приходом весни;

● правила безпечної поведінки в природі

та вмітимуть:

● розпізнавати зміни в живій та неживій природі;

● слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування;

● дотримуватись правил безпечної поведінки.

Спостереження за неживою природою (синій капелюх)

 - Поговоримо про погоду.

 - Який стан неба?

 - Яка температура повітря?

 - Чи є вітер?

 - Чи були зранку опади?

      Слід відзначити, що сонечко вже посміхається все яскравіше, повітря стає все тепліше. Це означає, що красуня- весна хазяйнує на Землі.

  • Спостереження за живою природою (синій капелюх)

- Які зміни спостерігаємо у рослинному світі?

- Як змінилася поведінка тварин?

  • Спостереження за працею людей (зелений капелюх)

-Чим відрізняється праця людей в селі та в місті весною?(люди навесні працюють більше ніж взимку; відрізняється тим, що у місті люди як працювали в різні пори року так і працюють, а в селі починають підготовлювати та засівати городи, доглядають сад, саджають саджанці…)

  1. Гра «Побажання»
  • А зараз давайте ми з вами скажемо побажання один одному на цей день, бажати будемо по-черзі, називаючи ім’я.
  • Після таких гарних побажань одразу покращується настрій, давайте позначимо свій настрій, за допомогою прищіпок, у куточку настрою.

 

  • Позначення в календарі погоди.

 

ІІ. Повторення вивченого

  • Що ми вивчали на минулому уроці? (Рослини лісу).
  • Давайте пригадаємо те, що ми вчили і розподілимо рослини лісу на 3 групи: дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 

 Гра «Різноманітність рослин» https://learningapps.org/myapps.php?displayfolder=1465029

  • Які з цих дерев є листяними, а які хвойними?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Зараз я розповім вам казку, а ви уважно слухайте, щоб зрозуміти її зміст та дізнатися тему нашого уроку.

Одного разу Лісовичок попросив художника намалювати ліс. Художник намалював дерева: кучеряві берези, могутні дуби, сосни і ялини, тремтливі осики і розкішні липи.

Який же це ліс? - сказав Лісовичок. - Хіба може бути ліс без кущів, трави, квітів? Художник домалював картину: дерева, кущі, квіти, трави. "Ось тепер добре", - похвалив сам себе. Помилувався лісом, повісив картину і поїхав. А коли повернувся, то побачив, що дерева повсихали. Чому?

  • Це тому, що тут немає комах, - сказав Лісовичок.

Художник намалював жуків, метеликів, але ліс знову загинув. Залишилась лише чорна земля та стовбури дерев, покриті комахами. Художник аж злякався. Навіть Лісовичок відсунувся вбік.

- Це ти винний! - закричав художник на Лісовичка. - Ти порадив малювати комах і вони з'їли ліс.

Що робити? Допоможіть, діти. Що ще треба намалювати художнику.

(Треба намалювати птахів. Ліс не може жити без тварин).

 

- Це справжній ліс, в якому ховаються тисячі і тисячі жителів, - сказав Лісовичок і зник.

        У природі існує взаємозв’язок. Дерева не можуть без кущів і трав, а кущі і трава без дерев. Тварини не можуть жити без рослин, а рослини без тварин.)

 -  Сьогодні на уроці ми поговоримо про найбільш поширених тварин лісу, їх пристосування до життя в умовах лісу, навчимося розрізняти тварин за їх суттєвими ознаками, дізнаємось, чому ліс треба охороняти.

 

Вправа «Очікування» ( шкала-стікери)

VІ. Вивчення нового матеріалу

 

 

  1. Робота за підручником с.74-76

 

- Розгляньте малюнок на с. 74-75. Розподіліть зображених тварин на три групи (звірі, птахи, комахи).

- Давайте, спочатку, пригадаємо, які головні ознаки звірів? (Тіло вкрите шерстю, майже у всіх; вигодовують малят молоком, 4 лапи) 

- Птахів? (Тіло вкрите пір’ям,дві лапи, два крила)

- Комах? (6 лапок, крильця).

 

- Які з тварин не належать до жодної з цих груп? Чому?

- Яких ще тварин можна зустріти в лісі?

 

 

  1. Розповідь з елементами бесіди за відеоматеріалами

- Погляньте на екран. Уважно слухайте і запамятовуйте.

- Сьогодні «крісло автора» посідають Даша і Андрій, вони розкажуть нам про деяких тварин лісу.

 

  1. Робота в групах

- Ви сидите у групах, так і будемо працювати.

Гра «Пятий зайвий»

- Уважно розгляньте зображення тварин і скажіть, хто зайвий, і чому ви так вважаєте. Обговорюйте усі разом, а потім оберіть від вашої команди одного, хто буде відповідати.

 

V. Фізхвилинка

«Ведмежата в лісі жили»

 

VІ. Узагальнення, систематизація й контроль знань, вмінь та компетентностей учнів

  1. Вправа «Класифікація тварин лісу»

https://learningapps.org/myapps.php?displayfolder=1465029

Звірі    Птахи   Комахи

  1. Групова робота. Гра «Упізнай тварину за описом»
  • Зараз ми об’єднаємося у інші групи. Які ви знаєте кущі лісу? (Шипшина, малина, калина, бузок).
  • Учні кожної групи повинні описати тварину, а учні інших груп – відгадати. Оберіть того, хто представлятиме вашу групу. (Ведмідь, дятел, мураха).
  • Ви повинні сказати до якої групи належить тварина, яка будова, чим вкрите її тіло, скільки лап, чим харчується, якого кольору ін.

 

  1. Групова робота «Охорона лісу»
  • Зараз ми об’єднаємося у інші групи. Яких ви знаєте звірів лісу? (Білки, зайці, лисиці, вовки, їжачки).
  • Вам потрібно намалювати зображення або створити свій знак, яких правил безпечної поведінки потрібно дотримуватися у лісі, як ми можемо охороняти ліс, що ми в змозі зробити, щоб зберегти ліс? 

1 група: 1-й і 2-й знак-  забороняється (погана поведінка);

2 група: 1-й знак- забороняється (погана поведінка);

     2 -й знак- корисне.

3 група: 1-й і 2-й знак- корисне.

 

 

 

 

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

  1. Гра «Хто живе в лісі?»

- Серед перелічених тварин, спіймайте оплесками тих, що живуть у лісі.

 

Білка, собака, їжак, ластівка, синиця, морська свинка, бурий ведмідь, гуска, лось, шишкар, дятел, мурашка, зозуля, вовк, кури, сорока.


-  Кого називають санітарами лісу? (Рудих мурашок, бо вони знищують безліч шкідливих комах.)
- Чим корисні птахи лісу? (Знищують безліч комах, які пошкоджують дерева.)

  • А зараз давайте позначимо, зверху на шкалі, стікером помаранчевого кольору, чи змінилися ваші знання за урок, чи дізналися і запам’ятали ви нову інформацію. Подивимося, чи змінилося положення стікера.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Робота над загадками

В темнім лісі серед ночі
Засвітились хижі очі.
Сірий звір чатує в хащах,
Не піду туди ні защо! (Вовк)

Швидкий та стрункий,
Має роги розлогі.
У лісі пасеться,
Вгадай, як він зветься? (Олень)

День у день працюю в гаї,
По деревах стукочу,
Та не цвяхи забиваю —
Шкідників я дістаю. (Дятел)

Хто у лісі, під сосною
Дім собі будує хвої?
Дім не дім, великий дах,
Справжнє місто для… (мурах).

Ця пухнаста непосида
На стежинку шишки кида,
З гілочки стриба на гілку
Рудохвоста, жвава… (білка).

Люблю в листі причаїтись
І на сонечку погрітись.
Люди кажуть, я злюка —
Сіра лісова… (гадюка).

Довгі вушка, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст,
На городі побував:
Там капусту пощипав.
Довгі лапки, скік та скік.
Ми гукнули — він утік. (Заєць)

1. Розповідь учителя

   Їжак — це невелике колюче звірятко з гострою мордочкою. його тіло вкрите голками завдовжки 2-3 см, які є шерстю, що переродилася. Голки вкривають усе тіло, окрім мордочки, голови і живота. Як і шерсть інших тварин, вони можуть вставати дибки і в цьому випадку є надійним захистом від нападу. їжак може згорнутися клубком, захищаючи таким чином частини тіла, на яких немає голок.

Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.

З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь-яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.

Самиця будує з листя просторе гніздо на землі в затишному місці. Зазвичай у їжачихи народжуються п’ятеро дитинчат. Після народження їжачат вона перебуває з ними лише один день, а на другий виходить на пошуки їжі, щоб дитинчатам вистачало молока.

Їжаки, як правило, малочутливі до отрут. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки.

    Що є голками їжака?

    Чи все тіло їжака вкрите голками?

    Як він оберігає ці частини тіла?

    Чим живиться їжак?

    Коли настає час полювання їжака?

    Як їжачиха ростить їжачат?

    Чому гадюки небезпечні для їжаків?

3. Робота над загадками

Учні відгадують загадки і називають, до якої групи належить тварина (птахи або звірі), чим вона живиться.

Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць — звір, травоїдний)

 

• З гілки на гілку швидкий як м’яч

Стрибає по лісу рудий циркач.

Ось на льоту він шишку зірвав,

Стрибнув на стовбур і в дуплі пропав. (Білка — звір, травоїдна)

 

• Сам вечірньої години

Заховався в кущ калини.

Та на дудочці одну

Грає пісню чарівну. (Соловей — птах, хижак)

 

• Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисиця — звір, хижак)

 

• Колючий клубочок

Прибіг у садочок. (Їжак — звір, всеїдний)

 

 

• Удень спить, уночі літає. (Сова — птах, хижак)

    На які групи за способом живлення поділяться всі тварини?

 

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

3. Гра «Хто зайвий? Чому?»

     Собака, білка, корова, кріль, кіт.

     Вовк, олень, кінь, лисиця, лось.

     Щука, карась, ведмідь, лящ.

     Сонечко, синиця, метелик, муха.

 

— Пригадайте, чим живиться білка. (шишки, лісові горіхи) Білка - невелика тварина, довжина тіла 20-30 см, хутро рудого кольору. Якщо немає порожнього дупла, білка у верховітті дерев з гілочок будує собі кулясте гніздо. Весною у неї народжується від 3 до 10 голих, сліпих, безпомічних малят. Через місяць білченята прозрівають.

— Які птахи наповнюють ліс дзвінким співом? Яку користь приносять усі ці птахи?

— Який птах у лісі особливо помітний? Розгляньте фотографію на с. 125. Опишіть дятла.

— Яку користь приносять руді лісові мурашки? Чому не можна руйнувати мурашників?  І справді це найчисленніша група тварин, що нараховує 1, 5 млн. видів. А що ви знаєте про мурашок?

- Мурашки виконують роль санітарів лісу. Вони безстрашні верхолази. Забираючись високо на дерево, вони скидають "трофеї" на землю. Досліджено, що одна мурашина сім'я за добу знищує 40-50 тис. шкідників. Синиці це потрібно робити місяць, а дятлу - 20 днів. Мурашки розпушують ґрунт, і завдяки цьому коріння дерев одержує більше повітря і вологи.

— Поміркуйте. Що сталося б з деревами, якби в лісі не було птахів? Чому?

— Чому треба оберігати не тільки самих тварин, а й ті місця, в яких вони живуть?

  4.2 Гра « Впізнай за описом»

 Ми з вами пригадали маленьку частину  тварин, які живуть у лісі. Я впевнена, що ви знаєте більше лісових мешканців. А зараз я буду зачитувати вам опис тварини, а ви повинні сказати, як називається цей мешканець лісу.

  • Він схожий на великого собаку з широкими грудьми і запалими боками. Шерсть сірого кольору, на довгій морді вологий ніс. Своє житло - лігво, вони будують серед коренів дерев у густих непрохідних хащах недалеко від води. У березні-квітні, у підготовленому лігві, мати народжує 4-6 дітей. Кілька тижнів вони годуються молоком. Через місяць уже їдять м'ясо. (вовк)

- Як ви розумієте вислів "голодний як вовк"? - Коли вовк зголодніє, то може з'їсти відразу до 10 кг м'яса, але, як правило, з'їдає до 2 кг.

 

- А чому говорять: "Вовка годують довгі ноги"? - Бо в пошуках їжі він долає відстань до 100 км. Живуть вовки до 15 років.

 

  • Ведмідь – це великий звір. Його тулуб вкритий бурою коричневою шерстю. При ходьбі ставить ступні п'ятками назовні, а пальцями всередину. Через вайлувату ходу його називають клишоногим. Хто це ? (ведмідь) (На телеекрані - зображення ведмедиці з малятами.) - А що ви знаєте про ведмедя? Він хоч і хижак, проте є всеїдною твариною: їсть комах, черв'яків, жаб, рибу, великих і малих звірів, а також ягоди, горіхи, кореневища, траву, їжа взимку малодоступна, тому він запасає до 80-100 кг жиру і залягає в сплячку, будуючи барліг у гущавині лісу. В лютому ведмедиця народжує 1-2 малят і годує їх півроку молоком. Серед лісових тварин ведмеді - довгожителі. Живуть до 50 років.
  • Що воно за дивина -

Світла денного боїться,

Дзьоб гачком, великі очі,

І не спиться їй щоночі

Ху-гу-гу! - кричить вона.

Відгадали? - Це... (сова)

Протягом літа знищую понад тисячу гризунів, зберігаючи 1 т зерна.

 

Спосіб життя в них доволі своєрідний: літають вони вночі і живляться дрібними ссавцями. Переважно — мишоподібними гризунами. Тут, передусім, необхідно згадати про їхні великі очі, саме завдяки їм сови можуть бачити в майже цілковитій темряві. Але й очей іноді виявляється недосить — це коли в безмісячну ніч у густому лісі в траві з'являється здобич. Яку потрібно спіймати, а їсти хочеться! Тоді ці птахи використовують слух, а слух у них просто неймовірний! Вони, наприклад, чують, як людина згинає пальці — коли ці пальці не торкаються долоні й один одного. А це означає, що сови чують, як рухаються сухожилля і скорочуються м'язи! Тому не дивно, що вони можуть виявити шерхіт у траві або слабкий писк на відстані десятків метрів.  . Забарвлення досить строкате з домінуванням рудих тонів. Спина сірувато-бура з рудим відтінком, груди і черевце руді або жовтуваті з продовгуватими чорними смугами, які перекреслені плоскими поперечними штрихами.

 

Низ черевця і підхвістя білі. Хвіст знизу жовтуватий з рівномірною темною смугастістю. Очі жовто-помаранчеві. Дзьоб темно-сірий або чорнуватий. Лицевий диск рудо-сіруватий, обрамлений білою і чорною смугами.

А ще у наших лісах можна побачити красеня-лося, сторожку-козулю, шляхетного оленя та полохливого дикого кабана.

- Що ви можете сказати про життя вовка?

-Скільки років живуть ведмеді?

-Яка тварина захищає наші ліси від гризунів?

4.3 Розповідь про тварину лісу за поданим планом

На дошці зображення надрукованим планом :

  • Назва тварини.
  • До якої групи належить: звірі, птахи чи комахи.
  • Зовнішній вигляд.
  • Де живе.
  • Чим живиться

Діти, погляньте уважно на екран ( презентація Power point), яка тварина зображена?  Вам потрібно охарактеризувати її за поданим планом.  ( характеризують: лось, кабан, лисиця, вовк, дятел, мурахи)

4.4 Виховна бесіда про охорону лісу

 А зараз давайте трішки поміркуємо,  як ви думаєте, що сталося б з деревами, якби в лісі не було птахів? Чому?

Дерева, квіти, трави, птахи, комахи, звірі - все це природа лісу, дуже цікава і красива. Щоб наш край був багатим на ліси, потрібно перш за все не шкодити деревам, тваринам, не знищувати їх. Від людини залежить, чи береже вона природу чи руйнує. Наш обов’язок - оберігати все, що подарувала нам матінка - природа. Пам’ятайте про це.

4.4Ланцюг живлення у лісі влітку

4.5.1 Розповідь про ланцюг живлення, про групи тварин та їх взаємозв’язки

Чи знаєте ви, що таке ланцюг живлення? Ланцюг живлення – це послідовність харчування одних організмів іншими, адже всі живі організми взаємопов’язані між собою. Для того, щоб навчитися правильно складати ланцюг живлення, слід пам’ятати про те, що в природі існує 3 групи тварин: Рослиноїдні, хижі та всеїдні. В ланцюгу живлення кожен попередній вид є об’єктом живлення наступного. Наприклад:

                                        Рослини – зайці – лисиці

Даний ланцюг складається з 3-ох ланок. Зазвичай початковою ланкою є рослини.

4.5.2 Практичне завдання: складання ланцюга живлення

А зараз ми спробуємо скласти ланцюги живлення (на дошці зображення кори дерев, зайця, вовка. учні складають ланцюг живлення. )

жук - короїд, дуб, дятел;

дикий кабан, вовк, жолуді;

миші лісові, жолуді, лисиці;

коріння дуба, миші, лисиця;

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

4.5 Робота в зошиті

1. Розглянь малюнки, підпиши їх.

 2. Яка тварина зайва, поясни свій вибір. ( зайвий лелека, він не є мешканцем лісу, мешкає на луках, болотах, пасовищах)

5. Узагальнення і систематизація знань

5.1 Гра "Незвичайний обід". Дружно сіли обідати тварини за один лісовий великий стіл. Але що це? Очевидно, хтось навмисне переплутав миски з їжею. Допоможіть звірятам знайти те, що кожний з них звичайно їсть. ( робота із зображеннями на дошці)

5.2 Назви лісового мешканця

Серед перелічених тварин визнач тих, що живуть у лісі: білка, горобець, їжак, ластівка, бурий ведмідь, гуска, лелека, дятел, мурашка,  лисиця, вовк, сова.

5.3 Відгадування загадок

1.  Цар лісів. Має роги, наче вітрила. (Лось.)

2.  У лісі вогник рудуватий

Шишки лускає завзято. (Білка.)

3.  Птах із великими очима, зігнутим дзьобом, гострими кігтями. Полює вночі. (Сова.)

4. У лісі біля пня біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче. (Мурахи.)

7. Довгі ноги

Скік та скік.

Ми погнались —

Він утік. (Заєць.)

5.4 Гра «П’ятий — зайвий»

Завдання: викреслити зайве слово в рядку:

олень, сова, ведмідь, вовк, лисиця. (Зайве слово — сова, оскільки це — птах.)

лисиця, вовк, мурашка, лось, кабан;

сосновий вусач, лисиця, вовк, заєць, лось;

— А до якого природного угруповання належать усі ці тварини? (Ліс.)

Які тварини живуть у лісі?

— Кого називають санітарами лісу? (Рудих мурашок, бо вони знищують безліч шкідливих комах.)

— Чим корисні птахи лісу? (Знищують безліч комах, які завдають шкоди деревам.)

Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі. Від людини залежить, чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря, прозора вода в річках, зелена трава на лугах, могутні дерева в лісах. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без природи людина загине. Збереження природи — це збереження людини. Пам’ятайте про це.

 6. Підсумок уроку

Закінчіть речення:

-Я дізнався, що…

-Мені сподобалось, що…

- Найбільше мене вразило те, що…

 

 

 

 

 

 

 

Група «Зоологи»

  1. Загадки про звірів:
  2. Влітку наїдаються, взимку — відсипаються.
  3. (Ведмідь, борсук, їжак.)
  4. В неї очі, мов горішки, кожушина хутряна,
  5. Гострі вушка, наче ріжки, У дуплі живе вона. (Білка.)
  6. Він із казки, він із пісні, в нього зубки, мов залізні, Капустину він гризе зветься він на букву «З». (Заєць).
  7.                  Доповіді учнів про звірів лісу. (їжак, борсук, лось лисиця.) Хвилинка ерудита. Розповідь про зубра. Зубр – це найбільша дика тварина України, належить до роду бізонів. Тіло зубра достигає в довжину трьох з половиною метрів. Висотою зубр до двох метрів. Важить зубр біля дев’ятисот кілограмів. Тіло зубра вкрите довгою густою шерстю. Шерсть захищає зубра взимку від морозів, а влітку від комах. На голові у зубра міцні роги, а на ногах копита. Харчується зубр травою, листям, гілками кущів. Взимку зубр копитами добуває з під снігу суху траву. Дитинчат зубр вигодовує своїм молоком та захищає від хижих тварин. Колись давно зубри жили по всіх лісах Європи. Зараз вони зберігаються у заповідниках. Там для них створені всі умови для життя та розмноження. Вчені піклуються та оберігають зубрів. Зубри занесені в Червону книгу природи. Це дозволяє розводити та зберігати цих красивих рідкісних тварин.

 

«Орнітологи» підібрала до уроку.

     Загадки про птахів.

Вдень сліпа, а вночі зряча, мишей ловить, а не кіт. (Сова.).

Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкидає? (Зо­зуля.).

Вірно людям я служу, їм дерева стережу, дзьоб міц­ний і гострий маю, шкідників їм добуваю. (Дятел.)

Доповіді про птахів із використанням власних малюнків (дятел, сова, зозуля).

Хвилинка ерудита. Розповідь про іволгу.

Хвилинка власних спостережень. Розповідь про народні прикмети. Ворони і галки сідають на землю — буде тепло, а сідають на верхівках дерев — на мороз.

Горобці дружно цвірінчать — на тепло, а купаються в пилюці — буде дощ.

Зяблик щебече — весняна погода не погіршиться, а начне пищати — скоро буде дощ. Розповідь учня про шпаків із показом шпаківні, яку він змайстрував.

Висновок: назвати істотні ознаки птахів.

Хвилинка ерудита. Розповідь про синицю.    Синиця – Мабуть немає більш довірливої пташки в цілому світі,синиця виправдовує своє звання співучої пташки і дзенькає немов дзвіночок свій лісок і своє гніздечко вона не покидає навіть восени.

Коли у гнізді коли у гнізді запищать сліпі безпорадні синичата ,то немає більш турботливого батька ніж у них. Пташенята вилуплюються  недорозвинутими,і потребують постійної батьківської турботи, доки зміцніють,вкриються пір’ям,і будуть готові покинуть домівку.

Перші п’ять днів самець один годує свою родину,бо самка змушена сидіти і обігрівати пташенят він забезпечує малят спеціальним «дитячим харчуванням»спочатку соком роздавлених комах,потім павуками,гусінню. Згодом батьки обоє беруть участь у вигодовуванні потомства. На 19-21 день молодь залишає гніздо і вже більше не повертається туди,а починає разом з батьками подорожувати і звикати до самостійного життя.   Пташенята,перелітають з дерева на дерево,перегукуються хриплуватими голосами:зі-зі-зо-зі-зі.

Через 4-5 днів самка повертається в гніздо для другої кладки яєць. Самець усе ще лишається із пташенятами і покидає їх на 7-10день.

. Група «Ентомологи» підготувала до уроку.

     Загадки про комах:

Чорне тіло, чорний вус, ніби справжній сажотрус.

(Жук.)

Хто народжується на світ чотири рази? (Комахи.) У лісі біля пня біготня, метушня, народ робочий

весь день клопоче. (Мурашки.)

     Кросворд «Комахи».

Хто його вб’є, свою кров проллє. (Комар.)

Головка у нього чорненька, крила червоненькі, на крилах цяточки. (Сонечко.)

На квітку квітка сіла, знялась і полетіла. (Мете­лик.)

У лісі біля пня біготня, метушня, народ робочий весь день клопоче. (Мурашка.)

Жук у вірші Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати». (Хрущ.)

  1. Вони запилюють квіти і жалять боляче. (Оси.)
    Ключове слово — КОМАХИ.

Висновок. За якими істотними  ознаками комах відрізняють від інших тварин?

Хвилинка ерудита. Розповідь про бджілок.  Бджілки – корисні комахи. Вони дають цілющий мед,віск,який використовується для виготовлення ліків.

Бджоли,які добувають мед,живуть великими сім’ями. Між членами сім’ї існує розподіл обов’язків. Наймолодші ,котрим 3-4 дні,прибирають і чистять гідно. Комахи віком 2 тижня виконують роль вартових. Вони стежать за тим,щоб ніхто чужий не потрапив до гнізда. На 20 день свого життя бджоли вилітають збирати корм. Щоб зібрати 5-6 кг меду бджоли повинні відвідати 8-9 мільйонів квіток.

Старенькі бджоли носять до гнізда воду і далеко не відлітають. Головний член сім’ї – матка. Вона не добуває собі їжу. Вона відкладає яйця. Бджоли уважні до своєї матки. Вони годують її,доглядають

Не варто боятися бджіл. Це миролюбні істоти. Жодна з них,збираючи нектар,нікого не зачепить. Навпаки,коли ви захочете її спіймати,вона сама прагне швидше відлетіти у безпечне місце.

Якщо бджола ужалить людину,то вона гине.

Жало бджолі потрібно,щоб захищати своє житло від мух,мурашок ,метеликів і жуків.

Підсумок роботи в групі.                                         5.4. Група «Екологи» підготувала до уроку.

     Ланцюжки живлення в лісі.

яблуня     =>     ?      =>     іволга

гриби       =>     ?      =>     куниця

Підсумок уроку.

Які нові знання про тварин лісу ви отримали на уроці? — Що нового дізналися про причинно-наслідкові зв’язки між явищами природи і поведінкою звірів?

     Яке значення мають отриманні знання? Де вони можуть бути використані?

Невеличкий сюрприз. До нас сьогодні завітала жива тваринка.

 

II.Групове заняття

 

III. Робота в парах «Знайди місце в залі»

 

V. Групова робота «Театральні осередки».

 

 

VI. Лего-гра «Встанови відповідність»

 

VII. Проблемна ситуація «Хто найважливіший у театрі?»

 

VIII. Рефлексія. Що нового дізналися про театр?

  • Що нового ви дізнались про театр? Якими словами ми доповнимо нашу стіну слів? (Гардеробник, костюмер, гример, декоратор, касир).

 

 

 

 

Ліси – це справжнє живе диво планети. Вони прикрашають землю, очищають повітря від вуглекислого газу, насичуючи життєво необхідним киснем. До того ж вони захищають від посухи, підтримуючи водний баланс. Тваринний світ лісів досить різноманітний. Які тварини живуть у лісі? Білки, лисиці, зайці, ведмеді, вовки, куниці, їжаки, вужі, гадюки, солов’ї, зозулі, іволги, дятли, синиці, мурашки Найбільш популярними тваринами лісів є: 89-летний немецкий кардиолог удивил Куниця Ці тварини особливо цінуються за хутро, яке використовується в текстильній промисловості. Вони характеризуються складною поведінкою і розвиненою на рівні дитини 3 років моторикою лап. Живуть до 20 років. Полюють на гризунів, дрібних птахів і на пташині яйця. ЗАЄЦЬ Цей звір найчастіше зустрічається в лісах. Активний в сутінковий і нічний час. Відноситься до рослиноїдних лісових тварин. Взимку, коли настають сильні морози, зайці риють нори в снігу до 1,5 м в довжину, проводячи в них весь день, покидають нору тільки щоб поїсти або при небезпеці. РОСОМАХА Це звір-одинак, який веде осілий спосіб життя, шукаючи здобичі тільки на тій ділянці, на якій мешкає. Зазвичай, в його володіннях перебуває до 1500-2000 км2. Росомаха має потужні лапи, довгі кігті і хвіст, який грає роль балансира. Тому росомаха з легкістю лазить по деревах. Тварина має гострий слух, зір і нюх. Це всеїдні тварини. Їх ще називають санітарами лісу, так як вони знищують хворих і слабких тварин. У природному середовищі може прожити до 12 років. БОБР Бобри живуть в лісах, де є водойми. Цей досить великий гризун має красиве хутро світло-каштанового або темно-бурого, іноді чорного кольору. Примітно, що кінцівки і хвіст звірка чорні. Його відмінністю є наявність парних залоз і жировик в анальній області, які виділяють неприємний запах. Секрет – це примхливий сигнал для інших бобрів, що територія вже зайнята. Бобри живуть сім’ями, якщо не вдалося знайти пару, то одинаками. Сім’я гризуна складається з 5-8 особин – власне кажучи, сімейної пари і приплоду з минулого і поточного року. Живуть в хатках або норах, вхід в які розташовується під водою. Харчуються тільки рослинністю – пагонами і корою дерев, трав’янистими рослинами. БІЛКА Важко уявити ліс без білки, яка запасає горіхи на зиму. Вона або закопує їх у землю, або ховає в дуплах дерев. Вчені довели, що більшість видів білок страждають поганою пам’яттю, і часто забувають, куди закопали горіх, з якого потім проростають нові дерева. Тому їх ще називають хранителями лісу. Харчуються в більшості випадків рослинністю, але коли з рослинами туго, особливо навесні, білки можуть харчуватися комахами, яйцями, і навіть невеликими птахами, ссавцями і жабами. Примітно, що свої зуби вони точать гілками дерев, часто плутаючи їх з проводами. І дуже часто ці тваринки стають причиною зникнення електрики. ЇЖАК Їжак є звичним жителем лісових просторів. Свої гнізда облаштовують в ямах, кущах, корінні дерев, занедбаних норах або печерах. Вони мають довгі середні пальці на ногах, якими вони доглядають за колючками. А ось грудку їжачки вилизують язиком. У природному середовищі живуть 3 – 5 років. Ці тварини всеїдні. Звичайно, крім птахів і звірів, в лісах живуть змії, ящірки і комахи. Останні є найчисленнішими жителями лісу. Деякі приносять користь, так, наприклад, сім’я з одного тільки мурашника поїдає за день близько 100 тис. комах, які є небезпечними для лісів.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/lisovi-tvarini-rozpovid/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ведмідь – це великий звір. Його тулуб вкритий бурою коричневою шерстю. При ходьбі ставить ступні п'ятками назовні, а пальцями всередину. Через вайлувату ходу його називають клишоногим. Він є всеїдною твариною: їсть комах, черв'яків, жаб, рибу, великих і малих звірів, а також ягоди, горіхи, кореневища, траву. Їжа взимку малодоступна, тому він запасає до 100 кг жиру і залягає в сплячку, будуючи барліг у гущавині лісу. Серед лісових тварин ведмеді - довгожителі.

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
7147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку