ЛЮДИНА І СВІТ
11 клас (17 год.)
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня загальноосвтньої підготовки учнів |
Домашнє завдання |
|
ТЕМА І. ВСТУП |
|||||
1 |
|
Поняття людини як біосоціальної істоти. Індивідуальність як феномен людини. Особа. Особистість. Персона. Громадянин. |
Учень (учениця): дає загальну характеристику курсу, визначає його мету, завдання та структуру. |
|
|
|
ТЕМА ІІ. СОЦІАЛІЗАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ |
||||
2 |
|
Поняття «соціалізація». Родинна соціалізація. Сім’я. Гендерна соціалізація особистості. |
Учень (учениця): розуміє і тлумачать поняття «соціалізація»; характеризує і оцінює значення та роль родинної соціалізації; визначає сім’ю як основу суспільства, її функції та роль у розвитку особистості; висловлює думку про тенденції розвитку сучасної сім’ї в Україні; характеризує і оцінює культуру сімейних стосунків; висловлює свою думку про необхідність врахування ґендерних особливостей в різних сферах життєдіяльності. |
|
|
3 |
|
Школа. Однолітки. Поняття субкультури. Молодіжна субкультура |
Учень (учениця): розуміє і тлумачить вплив школи на формування особистісних рис; аналізує взаємовідносини вчителів і учнів у навчально-виховному процесі; застосовує знання для захисту своїх прав у школі; співвідносить права й обов’язки учнів; дає оцінку власній поведінці і поведінці однолітків; усвідомлює, що демократизація шкільного життя є елементом демократизації суспільства в цілому; висловлює свою думку щодо норм поведінки підлітків у суспільстві; тлумачить поняття «субкультура»; порівнює культуру поколінь в різні історичні періоди; визначає роль молодіжних організацій у становленні творчої і активної молоді України; зіставляє та порівнює молодіжні організації з молодіжними субкультурами; критично аналізує молодіжні субкультури , знаходячи в них позитивні 5 та негативні сторони; бере участь у роботі формальних та неформальних молодіжних організацій. |
|
|
|
ТЕМА ІІІ. СТЕРЕОТИПИ ТА УПЕРЕДЖЕННЯ |
||||
4 |
|
Стереотипи та їх роль у житі людини і суспільства. Ґендерні стереотипи. Поняття дискримінації. Ксенофобія. Расизм. Упередження. Толерантність. |
Учень (учениця): тлумачить поняття «стереотипи»; висловлює свою думку щодо ролі стереотипів в житі людини і суспільства; аналізує позитивні, нейтральні та негативні стереотипи; розуміє та застосовує соціальний досвід для подолання ґендерних стереотипів; розуміє суть поняття «дискримінація», «ксенофобія», «расизм»; класифікує групи упереджень та характеризує їх вплив на суспільну думку; оцінює вплив традицій та звичаїв на виникнення передсудів, забобонів та упереджень; характеризує толерантність як основну якість громадянина. |
|
|
|
ТЕМА ІV. КОНФЛІКТИ |
||||
5 |
|
Поняття «конфлікт». Джерела виникнення конфліктів. Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання. Місце конфліктів в людському спілкуванні. |
Учень (учениця): оперує поняттям «конфлікт»; визначає різні типи конфліктів; аналізує та оцінює шляхи подолання конфліктних ситуацій; вчиться досягати консенсусу; характеризує конфлікти в сім’ї та шляхи їх розв’язання. визначає причини виникнення та характеризує наслідки соціальних конфліктів; застосовують на практиці різні стратегії розв’язання конфліктів; розуміє місце конфліктів в людському спілкуванні. |
|
|
|
ТЕМА V. СОЦІУМ (СУСПІЛЬСТВО ЛЮДЕЙ) |
||||
6 |
|
Поняття соціуму – суспільство людей.. Суспільні відносини Основи соціальної стратифікації сучасного суспільства Соціальна структура населення Стратифікація сучасного українського суспільства |
Учень (учениця): тлумачить поняття «соціум»; пояснює соціальну структуру і соціальний статус; порівнює соціальну стратифікацію в минулому і в сучасному суспільстві; характеризує стратифікацію сучасного українського суспільства; критично аналізує такі складові стратифікації як: верхній середній клас, динамічний середній клас, аутсайдери, маргінали, криміналітет. |
|
|
|
ТЕМА VІ. СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ |
||||
7 |
|
Поняття соціальної мобільності. Спілкування та співпраця як перспектива розвитку соціуму. Поняття комунікації та комунікативності. Участь у житті суспільства. |
Учень (учениця): розуміє та порівнює поняття «соціальна мобільність», «міжгенераційна мобільність» і «внутрішньогенераційна мобільність»; визначає роль спілкування і співпраці як засобу існування суспільства; характеризує співпрацю як перспективу розвитку соціуму; аналізує форми участі громадян у суспільному житті; бере активну участь у житті суспільства. |
|
|
|
ТЕМА VІІ. ПРАВА, СВОБОДИ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ |
||||
8 |
|
Права людини в історії людства. Еволюція уявлень про права людини в історії людства. Поняття прав і свобод людини. Покоління прав людини. Сутність стосунків між людиною та державою. Права та відповідальність людини і громадянина. Відповідальність держави перед людиною. Дотримання прав і відповідальність. |
Учень (учениця): розуміє поняття «права людини»; характеризує еволюцію уявлень про права людини; аналізує покоління прав людини та історичну зумовленість виникнення перших документів, що фіксують права людини; порівнює загальне і відмінне у правах і свободах людини; аналізує та висловлює свою думку щодо основних свобод громадянина; пояснює права громадянина і права людини як невід’ємні і набуті; розрізняє фундаментальні і громадянські права; застосовує на прикладах право людини на вибір; висловлює судження щодо толерантності та свободи віросповідання; оцінює ступінь демократичності суспільства і держави відносно гарантованості громадянських і політичних прав і свобод; тлумачить права людини як норму життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей особистості; вміє використовувати власні права і розуміє власну відповідальність перед суспільством, що забезпечило його правами; зіставляє власну відповідальність за свої вчинки і дотримання прав. |
|
|
|
ТЕМА VІІІ. ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО |
||||
9 |
|
Поняття громадянського суспільства. Суть, атрибути та функції громадянського суспільства. Громадянське суспільство в Україні. |
|
|
|
|
ТЕМА IХ. ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ І ПРОЦЕСИ |
||||
10 |
|
Політика як суспільне явище. Політична система: сутність, структура, функції. Типи політичних системи. Політична система України. Політичні партії. Опозиція. Лобізм. Політична еліта та політичне лідерство. |
Учень (учениця): тлумачить термін «громадянське суспільство»; розуміє основні функції громадянського суспільства; визначає атрибути громадянського суспільства; оцінює світовий досвід розвитку і консолідації громадянського суспільства; характеризує становлення громадянського суспільства в Україні. |
|
|
|
ТЕМА Х. ДЕМОКРАТІЯ |
||||
11 |
|
Поняття, форми та принципи демократії. Ідеали та цінності демократії. Демократія як політичний режим та народовладдя. Вибори як інструмент демократії. Типи виборів. Види виборчих систем. Виборча система в Україні. |
Учень (учениця): характеризує політику як суспільне явище; визначає сутність політичної системи та її функції; розрізняє політичні системи та політичні режими; аналізує політичну системи України; визначає місце держави в політичній системі; розуміє сутність та функції політичних партій; характеризує класифікацію політичних партій; тлумачить поняття «лобізм»; тлумачить поняття «опозиція» та її роль у житті суспільства; аналізує значення політичної еліти та політичного лідерства в державі; висловлює свою думку стосовно того, яка еліта потрібна демократичній державі. |
|
|
12 |
|
Поняття громади. Територіальне громадське та місцеве самоврядування. Шкільне самоврядування. Політична діяльність та участь громадян в управління суспільством. |
Учень (учениця): пояснює поняття «громада»; характеризує місцеве самоврядування, як особливу форми публічної влади; визначає характерні риси громадського та місцевого самоврядування; співвідносить статті Європейської хартії місцевого самоврядування та українські законодавчі акти про місцеве самоврядування;. бере участь у шкільному самоврядуванні та розуміє його вплив на формування активного громадянина; характеризує форми участі громадян в управлінні суспільством. |
|
|
|
ТЕМА ХІ. ЗАСОБИ МАСОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ |
||||
13 |
|
Види та функції засобів масової інформації. ЗМІ як засіб формування громадської думки. ЗМІ в демократичному суспільстві. Участь ЗМІ у формуванні суспільної думки та громадянського суспільства. Свобода слова та цензура. Інформаційний простір в Україні. |
Учень (учениця): визначає ЗМІ як джерело поширення інформації в суспільстві, розрізняє види та функції ЗМІ; аналізує роль ЗМІ як засобу формування громадської думки; характеризує моделі взаємин ЗМІ і держави; оцінює значення ЗМІ для формування громадянського суспільства; розуміє поняття «свобода слова» та пояснюють значення цензури; критично аналізує інформаційний простір в Україні; реалізує право на свободу слова у власному житті, місцевих та шкільних ЗМІ; бере участь у роботі шкільних ЗМІ |
|
|
|
ТЕМА ХІІ. НАЦІЯ |
||||
14 |
|
Поняття нації. Нація як соціальний інститут. Нація етнічна та нація політична. Світовий досвід націєтворення. Нація і націоналізм. Формування політичної нації в Україні. |
Учень (учениця): тлумачить поняття «нація етнічна», «нація політична»; визначає націю як політичний інститут; пояснює світовий досвід націєтворення; розрізняє поняття «нація» і «націоналізм»; характеризує етапи етногенези української нації; узагальнює процес та результати формування української нації;. аналізує проблеми формування політичної нації в Україні. |
|
|
|
ТЕМА ХІІІ. ПОЛІКУЛЬТУРНІСТЬ |
||||
15 |
|
Поняття полі культурності як добросусідства культур Самобутність та рівноцінність різних культур Міжнаціональні відносини і причини виникнення міжнаціональних конфліктів, шляхи їх розв’язання. Міжконфесійні стосунки та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві. |
Учень (учениця): тлумачить полі культурність як основу добросусідства культур; розуміє важливість збереження і примноження культурних здобутків і цінностей; характеризує терпимість, плюралізм, компроміс як основу співіснування та співпраці в полікультурному суспільстві; визначає роль національних громад у багатонаціональному суспільстві; наводить приклади подібності й різноманітності національних культур; знаходить шляхи розв’язання конфліктних ситуацій, що виникають на міжнаціональному ґрунті; оцінює міжконфесійні стосунки та їх вплив на життя в полікультурному суспільстві; описує релігійну ситуацію у своєму місті (селі), районі, області. |
|
|
|
ТЕМА ХІV. УКРАЇНА І СВІТ |
||||
16 |
|
Україна в структурі загально цивілізаційного процесу. Геополітичне становище сучасної України. Місце України в інтеграційних процесах в Європі Толерантність, плюралізм, компроміс як основа спілкування світової спільноти. Глобальні проблеми сучасності, інтереси та цінності як основа єдності людства і співпраці між народами. Внесок українців у світову науку і культуру |
Учень (учениця): Характеризує: світове співтовариство як цілісну систему та пріоритети міжнародних відносин; історичні аспекти входження України в світове співтовариство; визначає місце України в загально цивілізаційному процесі; аналізує внутрішню й зовнішню політику України в рамках стратегічного партнерства та міжнародного права; розуміє толерантність і компроміс як основні принципи спілкування світової спільноти; визначає сутність глобальних проблем сучасності; розуміє необхідність співпраці людства для подолання глобальних проблем; оцінює участь України в сучасних інтеграційних процесах та її роль у вирішення глобальних проблем людства; оцінює внесок українців до скарбниці світової культури. |
|
|
17 |
|
Підсумковий узагальнюючий урок Я – член сім’ї, громадянин держави, громадянин планети Земля. |
Учень (учениця): узагальнює набуті знання про людину; тлумачить різні іпостасі людини, визначає свою роль в сім’ї, суспільстві, державі та значення у світовому масштабі. |
|
|