План конспекту Інтегрованого уроку з Образотворчого мистецтва, географії, музики, української літератури у 6 класі Морська далечінь. Створення композиції за уявленням «Подорож д

Про матеріал
План інтегрованого урокуПлан конспекту Інтегрованого уроку з Образотворчого мистецтва, географії, музики, української літератури у 6 класі Морська далечінь. Створення композиції за уявленням «Подорож до моря»
Перегляд файлу

План конспекту

Інтегрованого уроку з

Образотворчого мистецтва,

географії, музики, української літератури

у 6 класі

 

Морська далечінь.

Створення композиції

за уявленням

«Подорож до моря»

 

Підготувала

вчитель образотворчого мистецтва

Лисенкова Л.Г

Учитись важко, а учить ще важче.

Але не мусиш зупинятись ти.

Як дітям віддаси усе найкраще,

То й сам сягнеш нової висоти.

М.Сингаївський

 

 

 

Тема.  Морська  далечінь. Створення композиції за уявленням 

           « Подорож до моря».  

Мета: 

Навчальна:

 

 

 

  • Розширити уявлення про пейзажний жанр, дати поняття «марина»; 
  • вчити   втілювати задум, передавати настрій композиції за допомогою кольору й художніх технік;
  •  знайомити  учнів  з  творчістю І. Айвазовського; 
  • формувати вміння передавати стан та колір води за допомогою відтінків складного кольору.
  • Познайомити учнів із творчістю М.Римського-Корсакова

 

Розвивальна:

         Розвивати  спостережливість, творчу уяву, зорову пам'ять; Удосконалювати  навички і уміння працювати в техніці живопису із  застосуванням воску (парафіну)

         Розвивати  асоціативне  мислення; 

     Розвивати музичний слух, увагу, пам"ять, уміння поєднувати
      різні види мистецтва.

 

Виховна:

 

  • Виховувати інтерес до творчості відомих художників-мариністів; 
  • Виховувати інтерес до творчості відомих композиторів;
  • Виховувати любов до рідної природи;
  • Виховувати акуратність при  виконанні робіт.

 

Обладнання :  для  вчителя – репродукції  картин  І.  К.  Айвазовського,  репродукція  картини  Илья Репин. «Садко»,аудіозапис  шуму  морського  прибою  і  симфонічного  вступу  до  опери  «Садко»  Римського-Корсакова; фізична  карта України, мультимедійний проектор, дошка для проектора, комп’ютерна презентація « Подорож до моря», зразки дитячих робіт. 

 для  учнів – словнички  художника, альбоми,  акварельні  фарби,  пензлі,  віск або парафін склянка  з  водою.

Тип уроку:     інтегрований образотворче мистецтво та музичне мистецтво.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.

ІІ.  Оголошення теми і завдань уроку. 

 Діти заплющіть очі і уявіть, що ви  -  на морському узбережжі. 

( Прослуховування грамзапису « Шум моря».)
1.  Що  нагадують  вам  ці  звуки?
2.  Чи  був  хтось  з  вас  на  морі?

 

Діти діляться своїми враженнями. 

 

     ОПИС-МОРЕ

            Барвисто море.Штиль.Вода стає дзеркальною гладдю,залитою яскравим сонячним світлом,має білястий колір,особливо поблизу горизонту,який

             сприймається людським оком із нечитким кордоном.Але варто слабкому подиху вітерця затягнути море легкими брижами,як тут же з я-

         виться і заграє на ньому соковита синява.Сховається за хмарою сонце і вода стане темною.Закриють небо млосні дощові хмари море стане сірим і похмурим.Увечорі,коли починає заходити сонце,вода спалахує багряним полум ям пожежі.

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

        1.  Відеопоезія  Леся Українка  «Вже сонечко в море сіда…»

Вже сонечко в море сіда;

У тихому морі темніє;

Прозора, глибока вода,

Немов оксамит, зеленіє.

На хвилях зелених тремтять

Червонії іскри блискучі

І ясним огнем миготять,

Мов блискавка з темної тучі.

А де корабель ваш пробіг,

Дорога там довга й широка

Біліє, як мармур, як сніг,

І ледве примітно для ока

Рожевіє пінистий край;

То іскра заблисне, то згасне…

Ось промінь остатній! Прощай,

Веселеє сонечко ясне!

     2. Сьогодні кожен із вас проведе свій вітрильник по безкраїх водних просторах, відобразить  все  побачене  на аркуші  паперу   під  назвою «Морська далечінь». Морський пейзаж будемо малювати у нюансному (тьмяному, спокійному) або контрастному (яскравому, напруженому) колориті (акварель).

 

  1. Актуалізація опорних знань.

1.Вправа «Мозковий штурм».

  • Жанр образотворчого мистецтва, що зображує краєвиди – це………( пейзаж)
  • Що може зображуватися у пейзажних творах? ( ліси, поля,  гори, море, села, міста. )
  • Як називаються художники,які зображують природу?(Пейзажисти)
  • Назвіть основні та похідні кольори .(Основні – червоний, жовтий, синій; похідні – зелений, фіолетовий, оранжевий).
  • Як отримати похідні кольори з основних? (Шляхом змішування фарб).
  • Які  кольори  відносяться  до  холодних?  ( синій, блакитний , фіолетовий...)
  • Які моря омивають Україну?
  •  

 

   ІІІ. Робота над темою уроку.

        Я бачу, що ви багато знаєте про море, що море подарувало вам стільки приємних вражень та спогадів. Хочу нагадати вам, що  море це частина океану, яка  відособлена від нього суходолом.  

 Як моря позначаються на фізичній карті? ( Блакитним кольором та його відтінками)

Які моря розташовуються на території України? (Діти пригадують  назви  морів та показують їх на фізичній карті України) 

ХАРАКТЕРИСТИКА ЧОРНОГО МОРЯ

Чорне море є внутрішньоконтинентальним морем Атлантичного океану. Омиває береги України, Росії, Грузії, Румунії, Болгарії, Туреччини. На північному сході Керченською протокою сполучається з Азовським морем, на південному заході протокою Босфор – з Мармуровим морем. Пізньої осені і особливо взимку море дуже бурхливе: в цю пору над ним панують насамперед північно-східні вітри, які супроводжуються зниженням температури повітря і часто викликають шторм. Влітку над морем переважае ясна погода.

Відносно походження назви Чорного моря до цього часу не мае единої думки. Грецькі мореплавці V-VI ст. до н.е. Називали Понт Аксинський, що означае Негостинне море. З Х ст. араби називали його Руським морем, з XV ст. турки – Караденіз, тобто чорним, поганим морем. Кажуть що «чорне» означае суворе, штормове море.

ХАРАКТЕРИСТИКА АЗОВСЬКОГО МОРЯ

Азовське море являє собою внутрішнє море Атлантичного океану: Керченською протокою сполучається з Чорним морем.

Вода в ньому каламутна, тьмяна, зеленувато-бурого кольору.

Береги толі, низькі, значною мірою глинисто-піщані. За кілька годин, а найбільше за добу, його можна пересікти уздовж і впоперек. Та й глибина у цього моря просто сміховинна – близько 14 метрів. Давні греки називали його «Меотійським» болотом. Однак не поспішайте робити висновки. Зовнішність буває обманлива. Моряки бояться його не менше ніж Чорного моря. Тут взимку і влітку, навесні і восени бушують жорстокі шторми. Хвилі, правда, ніде розгулятися, тому вона часта і крута: «Зла» - називають її моряки. Ізособливим страхом проходять Керченську протоку з Чорного моря: як-то зустріне їх Азовське море? Загалом моряки ставляться до нього з повагою.

 ІV.  Вивчення нового матеріалу

     1.Демонстрація-розповідь (супроводжується розповідь демонструванням наочності та аудіозаписом звуків моря):

     Красиве жіноче ім’я Марина у перекладі з грецької означає «морська» . Саме таким словом художники називають картини, на яких зображено море, морський пейзаж. А художника, який зображує море, називають мориністом. Тема моря хвилювала художників всіх часів і країн. Вона відображена і в творах наших земляків, наприклад: миргородського художника Віктора Брикульця – етюд «Баркаси», сучасного молодого художника з с. Петракіївка Хорольського району  - Владислава Тритяка, який працює в техніці «аерографія». (Роботи на слайдах)

 

1.Сприйняття творів мистецтва з елементами бесіди. У ході розповіді вчитель демонструє  презентацію « Подорож до моря» .

       2. Ознайомлення з творчістю художника-мариніста     -  Івана Костянтиновича Айвазовського.

 Неперевершеним художником морської стихії є художник – мариніст Айвазовський І.В., який за все своє життя   написав близько 6 тисяч полотен про море.

      Народився Іван Айвазовський 29 липня 1817 у Феодосії. Перші роки Айвазовського пройшли в бідності в результаті розорення батька. Але все, ж йому вдалося вступити до гімназії Сімферополя. Захоплення живописом привело його в стіни Академії мистецтв Петербурга, в якій він навчався у визнаних майстрів. Після закінчення Академії багато подорожував по Європі.  Найбільш успішний Айвазовський був в морських пейзажах. А з 1844 року він навіть був художником морського штабу. У Феодосії Айвазовський збудував будинок та майстерню, влаштовував виставки, грошові надходження від яких передавав на добродійні цілі.   Писав  свої  твори  художник  з  уяви,  в  майстерні,  а  не  з  натури.  Найвідоміші картини Айвазовського Ранні твори, такі як «Морський берег» (1840), «Дев’ятий вал» (1850) та ін., написані Айвазовським під впливом романтизму. Пізніше у творчості художника оселилися реалістичні мотиви: «Чорне море» (1881), «Серед хвиль» (1898).

  3. Аналіз картини І.К.Айвазовського «Дев'ятий вал». 

       Пропоную розглянути репродукцію картини І.К.Айвазовського «Дев'ятий вал». Це найвідоміша з його картин. Ось як про це сказав поет:

Зелена хвиля, мов із скла,

З розгону стала на диби.

До неба гребінь підняла  

 Розлючена гора води

Й завмерла на коротку мить…

І зараз в прірву полетить,

З шаленим ревом, зверху вниз

 Розбившись на мільярди бризг.

            Удивляючись  у  картину,  спробуємо  уявити  почуття,  що  охоплювали її  автора.  Під  час  створення  образу  над  штормовим  океаном піднімається   сонце.  Тепер  можна  розгледіти  все,  що нещодавно  приховував  нічний  морок.  Високо  здіймаються гребені  розлючених  хвиль.  Одну  з  цих  хвиль – найвищу – називають   «дев'ятим валом». Зі  страшною  силою  та  гнівом  вона  намагається  роздушити,  потопити  декілька  людей. Вони  вчепилися  в уламки  корабельної  щогли,  намагаючись  утриматись  на  ній.  Хто  ці  не-щасні  люди?  Як  вони  потрапили  сюди?  Що на них чекає? Ще вчора було  ясно,  сонячно.  Але  ввечері  здійнялися  величезні  хвилі.  Вони накрили  корабель.  Спалахи  блискавок  освітлювали  цей смертельний   двобій  між  кораблем  і  грозовою  стихією.  Проте сміливці,  чиї  серця сповнені  мужності,  вирішили  не  здаватися.    Учепившись в уламки корабельної щогли,  вони не втрачають надії дочекатися рятівного  ранку. Нарешті грім відгримів. Дощ   припинився. Вода стала крижаною. Люди    дуже    замерзли. Але вони витримали, дочекалися ранку, сонця. Яскраві сонячні промені розквітчали   важкі хвилі всіма кольорами веселки.

 

 

Бесіда з учнями за картинами художників-мариністів.

Порівняльна характеристика картин ( різний стан моря ).

Вдивляючись в картину, спробуймо уявити почуття, що охоплювали її автора під час створення образу. 

Кожен стан моря є настільки надзвичайним і неповторним, що викликає в нас найрізноманітніші почуття. 

-Що ви відчуваєте, коли бачите штормове море? Так, в нас виникає почуття страху, незахищеності. Ми уявляємо себе крихітними і самотніми серед вируючої стихії.

-Яке почуття вас охоплює під час перегляду картин, що зображають море на світанку? Під час заходу сонця? Вдень?

-Чи бачимо ми в картинах настрій моря?

- Які кольори ви бачите на картині? (відповіді учнів)

 Колорит цієї картини містить широку гаму відтінків жовтого,     помаранчевого, рожевого кольорів у небі в поєднанні із зеленим, синім та фіолетовим у воді. 

 

4. Робота над поняттями: колорит, нюанс та контраст.

Колорит – (від лат.color – фарба, колір) –  співвідношення фарб, кольорів по тону, насиченості, що створює певну єдність картини.

Нюанс – незначний відтінок кольору.

Контраст - велика, різка відмінність у яскравості або кольорі предметів.

-  А чи знаєте ви від чого залежить колір моря?

Колір моря залежить від кольору морської води, вмісту у воді розчинних газів, освітленості, стану хмарності, стану поверхні моря, а також від сполучення різних тваринних і рослинних організмів у поверхневому шарі води, що забарвлюють його в коричневий, зелений, жовтий, молочний і ,навіть, червоний кольори.

 

 

 

2. Знайомство з творчістю М.А.Римського-Корсакова.Сприйняття творів музичного  мистецтва.

 

 Подивіться на дошку. Тут ви бачите портрет музичного художника, який дуже любив море. Це – Мико́ла Андрі́йович Ри́мський-Корсако́в  — відомий російський композитор, педагог, диригент, громадський діяч, музичний критик; автор 15 опер, 3 симфоній, симфонічних картин, камерно-інструментальної  та вокальної музики.

Микола Римський-Корсаков народився у провінційному містечку недалеко від Санкт-Петербурга. Сильний вплив на майбутнього композитора мав і його старший брат Воїн Андрійович — контр-адмірал, реорганізатор системи військово-морської освіти. В дитинстві М. А. Римський-Корсаков вчився грати на фортепіано вдома, пізніше — в пансіоні. Але батьки майбутнього композитора бачили у своєму синові морського офіцера та  віддали його навчатися до петербурзького Морського корпусу.

Навчаючись у Морському корпусі, Римський-Корсаков, однак, не втрачає інтересу до музики. Знайомство з видатними  композиторами того часу  мало вирішальний вплив на формування особистості й естетичних поглядів Римського-Корсакова. Після закінчення  морського корпусу Римський-Корсаков бере участь у плаванні на кліпері «Алмаз» завдяки чому мав можливість побувати в багатьох країнах. Ця подорож стала для нього джерелом творчої фантазії на багато років

Після повернення до Петербургу Римський-Корсаков продовжив інтенсивні заняття музикою.. На початку 1870-х Римський-Корсаков звернувся до оперного жанру, який згодом став провідним у його творчості.

Творчість Римського-Корсакова глибоко самобутня і разом з тим спирається на класичні традиції. Гармонійністю світосприймання, ясністю музичного мислення, витонченим артистизмом він є близьким до Глінки. Композитор використовує справжні зразки музичного фольклору й органічно обробляє пісенні інтонації у власних мелодіях. 

15 опер Римського-Корсакова демонструють розмаїтість жанрових (билина, казка, легенда, історико-побутова драма, лірико-побутова комедія), стильових, драматургійних, композиційних рішень (твори, що тяжіють до номерної структури й до безперервного розвитку, опери з масовими сценами й камерні, з розгорнутими ансамблями й без них). Найповніше дарування Римського-Корсакова виявилося в творах, пов'язаних зі світом казковості, з різноманітними формами російської народної творчості. Тут розкриваються його мальовничо-образотворчий талант, чистота лірики — щирої, але трохи споглядальної, без підвищеної емоційної напруженості. Симфонічна творчість Римського-Корсакова в порівнянні з оперною не настільки багатопланова. Композитор розширив і збагатив колористичні можливості цих жанрів, створив свою систему ладово-гармонійних засобів, в основі якої — складні лади (зокрема характерний звукоряд гама Римського-Корсакова), оркестрування поєднує барвистість, блиск із ясністю, прозорістю.

Прослуховування симфонічного  вступу  до  опери  «Садко»  Римського-Корсакова; 

 

Музика симфонічної картини «Садко» https://lh3.googleusercontent.com/SlNbuOJjggdDmjzX51gRlt0u_lKAericsMebsKaT5EleoufyZnR-eY9XMqA5ZH9yZafG5butYkSwmmSiBaE2S1OryobbixlTZyV0vXpe5QyoX2zZUaPBxpNkICZiNbrP2g 

Илья Репин. «Садко», 1876

Симфонічна картина  відкривається живописанням моря з хвилями, які помірно колишуться. Із короткого мотива, який складається всього із трьох звуків, виростає в поступовому  збільшенні звучності, музичного руху величава картина морських просторів. Спуск Садко на дно морске малюється ланцюжком незвичних акордів, верхні звуки яких  передають надзвичайну підводну красу. В наступній сцені проходить вишукана, росцвічена форшлагами і трелями тема золотих рибок, а потім наспівна, широка мелодія — тема підводного царства. Танець стає все швидше і поступово перетворюється на картину бурхливого моря, в якій висвітлюються мотиви пісни Садко і теми морського царства... Різким акордом Садко зірвав струни на своїх гуслях. І знову з'являється картина спокійно нахлинаючих волн, поступово завмираюча, ніби віддаляється від слухача.

Ця музика допоможе вім намалювати дуже гарні малюнки.

 

. Кольороперапія «Дельфіни. Лікувальні звуки та пісні дельфінів»  або Фізкультхвилинка « Підводне царство» (Залежить від рівня втомленості та  темпераменту учнів класу

 

 

V. Практична робота

 

  1. Послідовність виконання композиції. 

        Ви  тільки-що  спостерігали  морські  пейзажі  Айвазовського, прослухали  симфонічний  вступ   до  опери  «Садко»  Римського-Корсакова.

Сьогодні  ми  теж  малюватимемо  море,  але  не  з  чужих,  навіть  дуже  чудових,  прекрасних  картин,  а  з  власних  спогадів  і  за  власною  уявою  та  відчуттями. 

Наше завдання – перетворити білий аркуш паперу на море

 

     Сьогодні  ми  малюватимемо  воду  і  будемо  робити  це  водою,  бо  «аква»  з  грецької  «вода»,  отже,  акварель – водяна  фарба.  Пам’ятаймо  правила  роботи  аквареллю.  

(правила  роботи  аквареллю вивішуються  на  дошці)


1.  Не  можна  забувати  про  воду  і  терти  сухим  пензлем  по  папері.
2.  Не  можна  терти  багато  разів  по  одному  й  тому  ж  місці  малюнка.
3.  Не  можна  залишати  зайву  воду  в  калюжках  або  підштовхувати  її  вгору.
   

2.Практична діяльність учнів

  Отже,  з  чого  починаємо  малювати  пейзаж?  (лінії  горизонту).  

Як  зробити  колір  темнішим  чи  світлішим? (додати білу фарбу) 

Які  кольори  спостерігаємо  на  небі  при  сході  чи  заході  сонця? (жовтий, оранжевий, червоний та їх відтінки)

Етапи виконання роботи:

  1. Продумайте майбутній малюнок;
  2. Починайте роботу з намічання лінії горизонту та графічного рисунка головних елементів;
  3. Намагайтеся чітко передати просторові плани композиції;
  4. На аркуш із готовим графічним рисунком методом натирання нанесіть віск або парафін там, де буде необхідно залишити світлі місця;
  5. Нанесіть акварельні фарби відповідного кольору;

Зверніть увагу, що ближче до лінії  горизонту небосхил світліший, а предмети мають нечіткі обриси. Чим ближче до нас предмети, тим насиченіші вони за кольором і мають чіткіші форми.
Приступаємо  до  практичної  роботи.  Слухайте,  дивіться  і  виконуйте  за  мною.

 Вчитель виконує малюнок на папері, прикріпленому на дошці.


(Включається  вступ  до  опери  «Садко»).


     Починаємо  з  неба.  Води  беремо  багато,  голубої  фарби  мало.  Малюємо  горизонтальними  мазками.  Новий  мазок  починаємо  з  того  місця,  де  зібралась  зайва  фарба.  При  такому  змішуванні  фарб  отримаємо  плавний  перехід  кольорів  і  навіть  нові  відтінки.  Приблизно  по  центру  можна  додати  теплих  кольорів,  це  символізуватиме  ранкове  чи  вечірнє  сонце.
     Приступаємо  до  зображення  моря.  Які  кольори  візьмемо  для  цього?  Чи  відрізняються  вони  від  кольорів  неба?  Від  лінії  горизонту,  починаючи  з  теплих  тонів,  під  сонцем  навіть  гарячих  тонів,  мазки  теж  горизонтальні,  поступово  переходять  у  плавне  похолодання  і  затемнення  кольору.
     Хочете  зобразити  хвилі – нанесіть віск або парафін там , де мають лишитися білі  плями,  чим  нижче  по  аркушу,  тим  більші  і  виразніші.
     Хочете  зобразити  острівець  в  морі,  маяк  чи  кораблик – теж  починаємо  з  плями.  В протилежний  від  сонця  бік  колір  темнішає  і  холодніє,  наприклад  спокійний  коричневий  може  переходити  через  червоний  в  фіолетовий  і  навіть  синій.
Якщо  хочете  зобразити  за  морем  гори,  то  пам’ятайте,  що  їхні  контури  знаходяться  на  небі,  а  гора  входить  у  поверхню  води.  Горизонталь  де  вони  зустрічаються – найтемніша.
     Об’єкти  відображаються  у  морі  як  у  кривому  дзеркалі,  бо  поверхня  моря  не  буває  абсолютно  спокійною,  її  завжди  хоч  трошки  хвилює  вітерець,  біжать  легкі  бурунці.  Тому  тінь  від  острівця  чи  кораблика  виконуйте  тими  ж  кольорами,  що  й  сам  об’єкт  в  поєднанні  з  відтінками  моря  кількома  нерівними  горизонтальними  мазками. 

 

Учитель під час роботи проводить поточний інструктаж, надає допомогу, підтримує творчу ініціативу учнів.

 

VІ. Підсумок уроку.

Виставка дитячих робіт «Вернісаж».

 

VІІ.  Саморефлексія. 

Декілька учнів доводять, що вони знають, вміють,  цінують (на основі даного уроку).

Я, (учень, учениця)

 

                  про моря, які розташовані на території Україниhttps://docs.google.com/drawings/d/saoBg9BE9qhQMwwHY9lflDw/image?w=51&h=20&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

Знаю        як отримати похідні кольори з основнихhttps://docs.google.com/drawings/d/s8_WZSflC87TgOmqNW0PnXA/image?w=55&h=19&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjghttps://docs.google.com/drawings/d/safm7gytds_BZF-QDffSTaw/image?w=54&h=3&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

                  про художника-мариніста І. К. Айвазовського

                  змішувати фарби на палітріhttps://docs.google.com/drawings/d/sQPahEuqwwKVOifjwGDVdbA/image?w=55&h=23&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

Вмію        малювати морський пейзажhttps://docs.google.com/drawings/d/sBwpDEpS4xWNrIClzU5iwMg/image?w=54&h=3&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjghttps://docs.google.com/drawings/d/sKe9KpPEJpa_cH57lvkyAiQ/image?w=51&h=19&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

                  розташовувати предмети на папері

 

                  твори мистецтваhttps://docs.google.com/drawings/d/s67R9ZBNoM_mGWLlHOBZe2w/image?w=51&h=22&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

Ціную       нові знанняhttps://docs.google.com/drawings/d/sDGP9fk5gGr10KGJWeZQ2Jw/image?w=51&h=24&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjghttps://docs.google.com/drawings/d/sXEcB83Dz-wi-Q-wOWnL1Mw/image?w=54&h=3&rev=1&ac=1&parent=0B5PLMuUe4Dmna0NlalVnQk9XRjg

                    природу рідного краю              

VІ.Завершення уроку

Демонстрація  та оцінювання робіт. Обговорення помилок

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
95
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку