Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції
Мета: сформувати в учнів розуміння біорізноманіття як наслідку еволюції живої матерії; ознайомити з першими класифікаціями еукаріот; розвивати увагу, уяву, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати науковий світогляд.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Матеріали та обладнання: фотографії різних організмів.
Основні поняття: ароморфоз, загальна дегенерація, ідіоадаптація, дивергенція, філогенетичні дерева, кладограми.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання. За правильно виконане завдання 6 балів.
Тестування. За кожне питання 1 бал.
1. Які домени включають в себе прокаріоти?
а) Археї та Бактерії б) Археї та Віруси в) Бактерії та Гриби
2. Виберіть правильне твердження
а) Клітини археїв ядерні, а клітини бактерій без’ядерні
б) Клітини археїв та бактерій без’ядерні
в) Клітини археїв без’ядерні, а клітини бактерій ядерні
3. Який спосіб живлення характерний для прокаріот?
а) автотрофний б) гетеротрофний в) автотрофний і гетеротрофний
4. З чого побудована клітинна стінка у археїв?
а) муреїн б) псевдомуреїн в) целюлоза г) хітин
5. Найскладнішу будову серед прокаріот мають…
а) актиноміцети б) мікоплазми в) ціанобактерії
6. При якому процесі клітини прокаріот обмінюються генетичним матеріалом?
а) поділ навпіл б) брунькування в) множинний поділ г) кон’югація
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Тема: Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції
Мета: проаналізувати які еволюційні процеси зумовили біорізноманіття нашої планети.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Пригадаємо: шлях еволюції, який супроводжується підвищенням рівня організації, називають ароморфозом. Якщо еволюція організмів певної систематичної групи супроводжується спрощенням їхнього рівня організації, – це загальна дегенерація. Ознайомтеся з мал. 14.1 на с. 55. На ньому зображений представник ракоподібних – дендрогастер, який зазнав значного спрощення в результаті паразитичного способу життя; він утратив ознаки, притаманні типовим членистоногим: сегментацію тіла, членисті кінцівки тощо.
Ще один шлях еволюції – ідіоадаптації, які формуються завдяки пристосуванням організмів до певних умов існування. При цьому рівень організації організмів не змінюється.
Нові види, роди, родини і т. д. виникають здебільшого шляхом дивергенції. Нащадки видів, які беруть початок від предкового виду, самі можуть давати початок новим видам. Так поступово підвищувався ранг предкових таксонів. Щодо дочірніх видів предковий вид поступово набував статусу нового роду, а через певний час щодо їхніх нащадків – статусу нової родини і так далі – аж до рівня окремого типу (або відділу). Ознайомтеся з мал. 14.2 на с. 55. На ньому схематично зображено виникнення видів і таксонів вищого рангу внаслідок дивергенції.
Ще у другій половині ХІХ ст. Е. Геккель запропонував відображати родинні зв’язки між різними групами організмів у вигляді філогенетичних дерев. Тепер дослідники для графічного відображення родинних зв’язків між різними групами організмів використовують спеціальні комп’ютерні програми, які аналізують різноманітні риси подібності та відмінності між ними й будують кладограми. Ознайомтеся з прикладом кладограми на мал. 14.3 на с. 55.
Учні записують визначення
Кладограма (від грец. кладон – гілка) – спосіб графічного відображення родинних зв’язків між окремими групами організмів. Вивчаючи кладограму певної систематичної групи, можна отримати інформацію про те, наскільки тісні родинні зв’язки між окремими таксонами, чи давно виник той чи інший таксон. Отже, кладограми графічно відображають процес еволюції певної систематичної групи, аж до системи органічного світу загалом.
Завдання: у складі робочих груп проаналізуйте кладограму, що ілюструє родинні зв’язки між різними представниками типу Хордові (мал. 14.4).
Учні самостійно опрацьовують матеріал підручника про класифікацію еукаріот.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Чому філогенетична система організмів має відображати хід їхньої еволюції?
2. Чому вчені були змушені переглянути систему еукаріотичних організмів?
3. Чому біохімічні та молекулярно-генетичні дослідження часто відіграють вирішальну роль у сучасній систематиці організмів?
4. Які є сучасні способи відображення родинних зв’язків між різними групами організмів?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 14.
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ