Урок № 30
Тема: Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.
Цілі уроку: освітня: сформувати поняття про вітаміни, їх роль в обміні речовин , порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин; здатності застосовувати набуті знання у повсякденному житті; удосконалення пізнавальних вмінь: порівнювати, виділяти головне, аналізувати, встановлювати причино–наслідкові зв’язки; розвивальна: розвивати вміння логічно мислити, аналізувати та порівнювати вплив нестачі та надлишку вітамінів та мікроелементів на живий організм; формування наукового світогляду, прагнення брати активну участь у пошуку нових знань; допитливості, розвитку стійкого інтересу до предмету та забезпечення ґрунтовності знань;
виховна: виховувати розуміння значення вивчення процесів обміну для формування навичок здорового способу життя; виховання самостійності, культури спілкування, толерантності, вміння працювати в колективі.
Обладнання і матеріали: мультимедійний проектор, презентації, роздатковий матеріал.
Базові поняття і терміни: авітаміноз, гіповітаміноз, гіпервітаміноз.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології; збереження власного здоров'я.
Тип уроку: комбінований – засвоєння нових знань, набуття і формування нових вмінь і навичок.
Методи: пояснювально–ілюстративні, проблемні, частково–пошукові, практичні, самостійні, інтерактивні.
Між предметні зв’язки: біологія, хімія, основи здоров’я, історія.
Хід уроку
I. Організаційний етап
1.Привітання.
2.Перевірка готовності до уроку .Вправа «Чи гарний у вас настрій ?»
( використання Мentimeter (інтерактивна платформа).
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Повторення матеріалу попередніх уроків та основ здоров’я ( тестування на сервісі «Рlickers»).
1.Якщо врахувати, що людина росте, розвивається, оновлює клітини, рухається, працює, думає, то що їй потрібно для здійснення цих процесів? (Енергія, будівельний матеріал.)
2.Для чого організму потрібен кисень? (Для окиснення поживних речовин у мітохондріях клітин і отримання енергії.)
3.Звідки людина отримує поживні речовини? (З їжі.)
4. Яку природу мають ферменти, що каталізують всі процеси в організмі?( білкову)
5. Які органи виконують функцію виведення з організму продуктів розпаду білків (нирки).
Мотивація навчальної діяльності.
Гра «Збери і поясни». Розшифруйте вислів ,який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання .
3 13 1 6 4 8 5 12 9 11 2 10 7
не жити ми щоб для а того щоб їмо того живемо для їсти
Поясніть ,як ви розумієте цей вислів? Чому вітаміни – життєво необхідні речовини?
(«Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити»).
Чи знаєте ви, що за 70 років свого життя середній європеєць:
— проводить за їжею від 3,5 до 7 років;
— сідає за обідній стіл 82 тис. разів;
— з’їдає 160 кг шоколаду і 7300 яєць;
— проводить 560 діб за приготуванням їжі.
Висновок: Людина їсть для того, щоб жити, а не живе для того, щоб їсти. Їжа забезпечує організм людини енергією та пластичними матеріалами, які необхідні для росту й нормальної життєдіяльності організму.
Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку ( кошик з свіжими овочами і фруктами ).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Обмін речовин та енергії (метаболізм)– найголовніша властивість живого організму. У людському організмі відбуваються процеси обміну речовин та енергії з довкіллям, розуміння цих процесів є надзвичайно важливим тому, що дає не лише теоретичні знання, але й розкриває секрет здоров’я, довголіття та молодості. Дотримуючись основ правильного харчування, ми запобігаємо багатьом захворюванням. Отже,
- Чи може бути шкідливою нестача чи надлишок певних хімічних елементів та речовин для здоров’я людини?
- За якими ознаками це можна виявити?
- За якими симптомами можна виявити нестачу або надлишок певних водо- та жиророзчинних вітамінів у організмі людини?
Сьогодні ми дамо відповіді на ці важливі питання.
Вивчення нового матеріалу.
Вітаміни містяться майже у всіх продуктах, крім рафінованих, консервованих та штучних напоях, цукерках та жувальних гумках. Частина їх синтезується в організмі, а інша надходить туди з їжею. Багато вітамінів в овочах.
Чим пояснюється важлива роль вітамінів в обміні речовин?
Вітаміни – регулятори обміну речовин
Більша частина вітамінів Частина вітамінів
входять до складу взаємодіють з гормонами,
ферментів(коферменти) активізуючи їх
За характером виконання специфічних функцій
Вітаміни – коферменти Вітаміни - прогормони
(вітаміни групи В, К) (А, Д)
Вітаміни – антиоксиданти
(С,Е, β - каротин)
Антиоксиданти – природні або синтетичні речовини, які уповільнюють чи припиняють окиснення сполук, переважно органічних. Нейтралізують активні молекули,вільні радикали, які або утворюються в організмі, або надходять іззовні.
До антиоксидантів відносять: лікопен (міститься в помідорах), флавін і флавоноїди (в овочах), таніни (чай , кава, какао), антоціани (надають червоного кольору ягодам).
Антиоксиданти знижують ризик виникнення серцево-судинних хвороб, захворювань нервової системи.
Застосовуються: у медицині, у харчовій промисловості для запобігання швидкому псуванню продуктів харчування, у косметології. Вітаміни сприяють дії гормонів, а також підвищенню опірності організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища: це інфекція, дія високої та низької температури, тощо. Вони необхідні для стимулювання росту, відновлення тканин і клітин після травм і операцій. На відміну від ферментів та гормонів, більшість вітамінів не утворюються в організмі людини. Головним джерелом їх є овочі, фрукти і ягоди. Коли хімічні формули вітамінів були невідомі , їх позначали літерами латинської абетки . Перші два вітаміни назвали А і В.Потім з’явилися інші вітаміни А, В, С, Д, Е, К, Р, РР, Н- цей ряд називають абеткою життя.
Вітаміни – органічні сполуки, які необхідні для нормального функціонування організму. Вітаміни є складовим елементом багатьох ферментів. Зараз вчені виділяють 13 груп вітамінів. Вітаміни позначаються буквами латинського алфавіту (вітаміни А, В, С, D, Е, К і т. Д.); крім того, вони мають і спеціальні назви.
Вітамін А, інакше називають ретинолом або каротином. Він «відповідає» за наш зір. Фрукти і овочі жовтого і червоного кольору допоможуть заповнити брак каротину. Багаті цим вітаміном яловича і свиняча печінка, ікра, молоко. Якщо ви помітили лущення та свербіж шкіри, сухість дихальних шляхів – це ознаки нестачі вітаміну А. Вітаміни групи В. Вони потрібні для вироблення білків – головного будівельного матеріалу м’язів, для зміцнення нервової та ендокринної систем. Різновидів вітамінів цієї групи безліч.
В1 (тіамін), відсутність якого викликає цингу, ослаблення пам’яті, слабкість, безсоння і відсутність апетиту. Багаті цим компонентом хліб з цільного зерна, бобові культури, свинина, яйця.
Вітамін В6. Якщо вас долає запаморочення, загальмованість це свідчить про його недолік. Досить з’їдати в день 100 г необробленого рису, бобів або гороху і ці симптоми залишать вас у спокої.
Якщо швидко втомлюються очі, ламаються нігті, а нічний сон не приносить бажаного відпочинку – організму не вистачає вітаміну D. Ним багаті скумбрія і камбала, печінка тріски і курячі жовтки.
Вітамін С допоможе зміцнити імунітет і боротися з застудою. Він міститься в чорній смородині, шипшині, болгарському перці, лимоні і квашеній капусті.
За характером всмоктування і збереження в організмі вітаміни поділяються на: жиророзчинні – A, D, E, K, водорозчинні – C і вітаміни групи B.
Жиророзчинні вітаміни можуть накопичуватися в організмі в печінці і в жировій тканині. Цей запас може зберігатися в організмі від 1 до 2 років.
Водорозчинні вітаміни повинні надходити з їжею щодня, вони не запасаються в організмі. Вони легко розчиняються у воді, а потрапляють в кров відразу з їжі і виводяться з організму з сечею, тому повинні надходити в організм щодня. Порушення надходження вітамінів може викликати три патологічних стани: їх відсутність – авітаміноз; їх недолік – гіповітаміноз; їх надлишок – гіпервітаміноз. Гіпервітаміноз – це, по суті, отруєння організму при передозуванні певним вітаміном. Причому ознаки цієї патології для кожного вітаміну різні. Найчастіше вони можуть бути викликані жиророзчинними вітамінами, тому що тільки вони мають здатність накопичуватися в організмі. Значення вітамінів Найважливіші регулятори життєдіяльності. Впливають на ріст і розвиток. Входять до складу ферментів. Впливають на обмін речовин(презентація « Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин»).
Як зберегти вітаміни в продуктах? Вітаміни містяться в свіжих овочах і фруктах в достатній кількості. Тому слід щодня включати їх в свій раціон. Якщо синтетичні вітаміни захищені від руйнування, то вітаміни, що містяться в продуктах, можуть втратити свої властивості. Сонячне світло, кисень, час і висока температура – руйнують вітаміни. Тому потрібно правильно зберігати овочі та фрукти, а при приготуванні їжі використовувати запікання і приготування на пару. І якщо у вас немає можливості вживати свіжі овочі та фрукти, не нехтуйте замороженими ягодами. Адже вони обробляються відразу після збору і максимально зберігають своє вітамінне багатство. Однак не завжди є можливість поповнити нестачу вітамінів за рахунок продуктів харчування. Тоді можна скористатися «аптечними» вітамінами.
Робота в групах «Ажурна пилка». Завдання групам:
I група
• 1)Від чого залежать енергетичні витрати людини?
(Відповіді учні записують на онлайн дошці «jamboard », а потім пояснють). Енергетичні витрати залежать від віку, статі, зросту, ваги, фізичного навантаження, типу ВНД та решти чинників.
3) Вправа «Відвідування міського базару», завдання: придбати продукти, які богаті на вітамін В1, які захворювання виникають при нестачі або надлишку цього вітаміну ?(положити(прикріпити) до кошика на дошкі малюнки). Використайте підказки Q –коди.
Це цікаво
• Витрати енергії в дитячому віці у 1,5–2 рази вищі, ніж у дорослих. Діти у віці 7–10 років витрачають 70–60 ккал на кг, а дорослі — 35–40 ккал на кг.
II група Завдання: 1)Скласти вміст вітамінів у продуктах харчування(за добу). Проаналізувати свій добовий раціон на вміст необхідних для нормального розвитку вітамінів («Ментальна карта» (прикріпити на дошку, пояснити).
2) Вправа Відвідування маркету «АТБ»(Придбати продукти, які богаті на вітамін А, які захворювання виникають при нестачі або надлишку цього вітаміну ?( (прикріпити до кошика малюнки, пояснити). Використайте підказки Q –коди.
Основні джерела мінеральних речовин
Мінеральна речовина |
Джерело (кількість мінеральної речовини у 100г продукту) |
Кальцій (Са) |
Твердий сир (1400мг), м’який сир (150), квасоля (150), молоко (122). |
Магній (Мg) |
Кавуни (224мг), горох (107), квасоля (103), сливи, пшоно (101). |
Натрій, хлор (Na, Cl) |
Кухонна сіль. |
Калій (К) |
Урюк (1781мг), соя (1607), квасоля (1100), висівки (1260), родзинки (860), чорнослив (648), картопля (568), абрикоси (305), томати (290). |
Фосфор (Р) |
Соя (603мг), твердий сир (580), квасоля (541), горох (329), риба (280), хліб і крупи (200-300), яйця (215). |
Залізо (Fe) |
Печінка свиняча (20,2мг) печінка яловича (6,9), нирки (6,0), серце (4,8), геркулес (4,2), гречка (3,4). |
Цинк (Zn) |
Печінка (3230мкг), горох (2590), квасоля (1800), яловичина (1741), яйця (1690), нирки (1540), цибуля, часник (1273), гречка (1200). |
Йод (j) |
Морська капуста (300мкг), йодована сіль, морська риба (90). |
Основні джерела вітамінів
Назва вітаміну |
Джерело (мг на 100г продукту) |
Аскорбінова кислота (С) |
Шипшина (1200мг), перець солодкий (250), чорна смородина (200), зелень петрушки (150), кріп (100), суниці, апельсини(60), шпинат (55), капуста, лимони (45). |
Тіамін (В1) |
Горох (0,9мг), дріжджі (0,6), свинина (0,52), геркулес (0,45), пшоно (0,42), нирки (0,39), печінка (0,3). |
Рибофлавін (В2) |
Печінка (2,19мг), нирки (1,8), дріжджі (0,68), яйця (0,44), сир голландський (0,38), сир м’який (0,25), гречка (0,20). |
Піридоксин (В6) |
Печінка яловича (0,7мг), хрін (0,7), часник (0,6), кури (0,52), пшоно (0,52), гранат (0,5), гречка (0,4), перлова крупа (0,36), перець (0,35), картопля (0,30). |
Ніацин (РР) |
Печінка свиняча (12,0мг), дріжджі (11,4), печінка яловича (0,9), кури (7,7), качки (6,0), нирки (5,7), яловичина (5,0), свинина (2,6). |
Ретинол (А) |
Печінка яловича (8,2мг), печінка тріски (4,4), жовтки яєць (1,26), масло вершкове (0,59), яйця (0,25). |
Кальциферол (D) |
Печінка тріски (100мг), оселедці (30), шпроти (20,5), ікра осетрова (8), жовтки яєць (7,7), масло вершкове (1,3). |
Токоферол (Е) |
Нерафінована кукурудзяна олія (93мг), соняшникова олія (67). |
β- каротин |
Морква (9мг), шпинат (4,6), салат (1,75), зелень петрушки (1,7), абрикоси (1,6), гарбузи (1,5), томати (1,2). |
III група
1)Вправа « Відвідування маркету «Фреш» , завдання: Придбайте продукти, які богаті на аскорбінову кислоту, кальцій, для покращення зору, вітамін D які захворювання виникають при нестачі або надлишку цього вітаміну ? (прикріпити до кошика малюнки, пояснити). Використайте підказки Q –коди.
2)Складіть хмарку слів за допомогою « Wordart » дайте відповідь на питання: Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів,речовин (пояснити)
IV. Підбиття підсумків уроку
Закріплення вивченої теми ( тестування на сервісі «Рlickers»).
Рефлексія. Вправа « Картка оцінювання уроку »
( використання Мentimeter (інтерактивна платформа).
Отже, шановні друзі, дозвольте на цьому зупинитися. На уроці ми познайомилися із процесами порушення обміну речовин, пов'язані з нестачею або надлишком надходження певних хімічних елементів та речовин; навчилися застосовувати набуті знання у повсякденному житті; порівнювати, виділяти головне, аналізувати, встановлювати причино–наслідкові зв’язки. Це все допоможе змінити ставлення до вашого здоров’я і раціонального харчування. Спробуйте запровадити зміни у своєму житті, намагаючись побудувати власний раціон відповідно до законів раціонального харчування. Підтримуйте своє здоров’я на належному рівні та допомагайте оточуючим у цій справі. Будьте здорові !V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Опрацювати відповідний параграф за підручником. Вебквест »Вітаміни»на дистосвіті.
1