Тема: розслідування певного злочину шляхом проходження квесту.
Виховна мета заходу: сформувати пізнавальний інтерес, розвивити логічне мислення, розширити кругозір учнів; виховувати культуру спілкування та взаємоповагу при роботі в групах; навчити правильно використовувати набуті шкільні знання та вміти шукати розв’язок.
Вік здобувачів освіти: 16-18 років
Педагогічні методи, які було використано під час проведення: словесні (розповідь, повідомлення), наочні (картки, фотографії), частково-пошукові, робота в постійних групах.
Розгорнутий сценарій
[Клас можно підготувати, залишивши лише стільці та три столи, біля яких потім поставити прапорець однієї з команд: червоний, синій та жовтий.]
Вступне слово вчителя: Доброго дня, мої головні поціновувачі хімії. Сьогодні ви станете тими, хто завдяки своїй логіці та дедукції працює щодня та розкриває навіть найбільш заплутані злочини. Хімія – багатогранна та цікава наука, яка має тісний зв’язок з іншими науками, саме це допоможе вам сьогодні.
Ведучий: Я радий, що ви не запізнилися на нашу нараду. Я, як головний комісар міста, хочу нагадати вам, що лихий божевільний вчений продовжує вчиняти погроми в наших лабораторіях. Вас буде поділено на три групи та визначено в якій саме лабораторії ви будете вести розслідування.
Ведучий: Мій помічник дасть вам браслети з відповідним кольором – червоний, синій та жовтий. Займіть будь ласка стіл, на якому стоїть прапорець з вашим кольором. Також вам буде дана хвилина на те, щоб придумати собі назву команди.
[Після роздавання браслетів, повинен бути зворотній відлік хвилини.]
Ведучий: Давайте по черзі взнаємо назви команд. [По черзі представлення команд]
Ведучий: З назвами команд розібралися, лабораторії поділені відповідно до кольору браслетів. Мій помічник передасть вам картки з початковою інформацією місця злочину.
[На картках повинна міститись інформація, яка приведе нижче. Якщо є змога зробити фотографії для наглядності, то їх також вкласти.
Для червоних: лабораторія спеціалізується на неорганічній хімії, в особливості на кислотах та солях, вивчаючи їх властивості. На місці злочину було виявлено жовті мокрі сліди взуття, які при взаємодії з невідомою кислотою, розчинилися та стали прозорими. А на столі була розлита колба з жовтим розчином, який при реагуванні з тією ж невідомою кислотою не розчинився в ній. Вам потрібно визначити склад двох жовтих розчинів, невідомої кислоти та з’ясувати, чому саме мокрі сліди взуття розчинилися в ній.
Для синіх: лабораторія спеціалізується на вивченні кольорових металів. На місці злочину було виявлено три зразки різних металів. Отримуючи підказки вам потрібно визначити, що це за метали.
Для жовтих: лабораторія спеціалізується на вивченні органічної хімії та її напрямком – спирти. На місці злочину було виявлено розлитий в’язкий розчин, який при взаємодії з невідомою речовиною, став яскраво синім. Також було знайдено дві фарфорові чаші з невідомими розчинами. Вам потрібно визначити склад в’язкого розчину та двох невідомих речовин.]
Ведучий: Зараз я хочу оголосити основні правила квесту:
Ведучий: Після проходження трьох раундів нашого квесту, та отримання всіх підказок ви повертаєтесь в наш відділок, для обговорення та винесення результатів. Час пішов!
[Далі будуть приведені запитання для квесту в кожному кабінеті.]
Кабінет фізики
[Питання в цьому кабінеті направлені на зв’язок між фізикою та хімією. Вони мають бути озвучені вчителем. Для кожного класу порядок питань треба змінювати.]
[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті фізики:
Червоні: ці дві речовини, які залишили жовті сліди, є солями одного металу, а їх жовтий колір свідчить про якісну реакцію на аніон, або катіон.
Сині: метали стоять в ІІІ, ІV та ІІ групі періодичної таблиці Мендєлєєва
Жовті: відрізнити дві речовини в чашах можно, підпаливши їх.
Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]
Кабінет математики
[Питання в цьому кабінеті мають перевірити знання хімічних формул та перевірку їх застосування в задачах, які розв’язуються за допомогою математичних операцій. Задачі повинні бути роздруковані в трьох екземплярах для трьох класів. Давати наступну задачу потрібно лише при правильній відповіді до поточної задачі. Вчитель перевіряє лише відповідь.]
[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті математики:
Червоні: аніон цієї невідомої кислоти, реагує зі всіма катіонами металів без утворення осаду, окрім станума.
Сині: метали є амфотерними, а їх сіль, реагуючи з лугом, утворює білий осад.
Жовті: речовини в чашах є токсичними, та мають застосування в алкогольній промисловості.
Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]
Кабінет біології
[В цьому кабінеті запитання покликані знайти біологічний сенс в хімії. Для кожної команди порядок питань треба змінювати.]
[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті біології:
Червоні: аніон першої солі є залишком слабкої розчинної кислоти, а аніон другої солі – галогенід, а катіон цієї солі – метал, з якого роблять медалі та нагороди за 2 місце в змаганнях.
Сині: один з металів використовують для виготовлення акумуляторів, він відноситься до важких металів; другий метал використовується як суміш для алюмотермії, а третій – для цинкового покриття
Жовті: підпаливши розчини в чашах полум’я було синього та зеленого відтінків, а реакція в’язкої речовини з невідомою речовиною є якісною реакцією з свіжоосадженим купрум (ІІ) гідроксидом на спирти.
Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]
[Учні після раундів повинні повернутися до класу. На аналіз підказок та обговорення командою відповіді повинно бути 10-15 хвилин часу.]
Ведучий: Ось і закінчились всі раунди нашого квесту. Всі підказки зібрані, аналіз проведений та можемо слухати відповіді.
[Відповіді, які повинні бути у кожної команди:
Червоні: солі – це аргентум (І) фосфат та аргентум (І) йодид, а розчинилися сліди взуття, бо аргентум (І) фосфат розчинний у нітратній кислоті, яка і була невідомою кислотою
Сині: зразками металів були алюміній, плюмбум та цинк.
Жовті: в’язкою речовиною є гліцерол, а взаємодія зі свіжоосадженим купрум (ІІ) гідроксид – якісна реакція на трьохатомні спирти. Два розчини в чашах є метанолом та етанолом, які горять зеленим та синім полум’ям відповідно]
[Заключне слово ведучого, де він нагороджує команди сертифікатами та подарунками. Фото команд з вчителем та закінчення заходу.]