План позакласного заходу

Про матеріал
Сценарій був розроблений для позакласного заходу в рамках педагогічної практики у школі.
Перегляд файлу

Тема: розслідування певного злочину шляхом проходження квесту.

Виховна мета заходу: сформувати пізнавальний інтерес, розвивити логічне мислення, розширити кругозір учнів; виховувати культуру спілкування та взаємоповагу при роботі в групах; навчити правильно використовувати набуті шкільні знання та вміти шукати розв’язок.

Вік здобувачів освіти: 16-18 років

Педагогічні методи, які було використано під час проведення: словесні (розповідь, повідомлення), наочні (картки, фотографії), частково-пошукові, робота в постійних групах.

 

 


Розгорнутий сценарій

[Клас можно підготувати, залишивши лише стільці та три столи, біля яких потім поставити прапорець однієї з команд: червоний, синій та жовтий.]

Вступне слово вчителя: Доброго дня, мої головні поціновувачі хімії. Сьогодні ви станете тими, хто завдяки своїй логіці та дедукції працює щодня та розкриває навіть найбільш заплутані злочини. Хімія – багатогранна та цікава наука, яка має тісний зв’язок з іншими науками, саме це допоможе вам сьогодні.

Ведучий: Я радий, що ви не запізнилися на нашу нараду. Я, як головний комісар міста, хочу нагадати вам, що лихий божевільний вчений продовжує вчиняти погроми в наших лабораторіях. Вас буде поділено на три групи та визначено в якій саме лабораторії ви будете вести розслідування.

Ведучий: Мій помічник дасть вам браслети з відповідним кольором – червоний, синій та жовтий. Займіть будь ласка стіл, на якому стоїть прапорець з вашим кольором. Також вам буде дана хвилина на те, щоб придумати собі назву команди.

[Після роздавання браслетів, повинен бути зворотній відлік хвилини.]

Ведучий: Давайте по черзі взнаємо назви команд. [По черзі представлення команд]

Ведучий: З назвами команд розібралися, лабораторії поділені відповідно до кольору браслетів. Мій помічник передасть вам картки з початковою інформацією місця злочину.

[На картках повинна міститись інформація, яка приведе нижче. Якщо є змога зробити фотографії для наглядності, то їх також вкласти.

Для червоних: лабораторія спеціалізується на неорганічній хімії, в особливості на кислотах та солях, вивчаючи їх властивості. На місці злочину було виявлено жовті мокрі сліди взуття, які при взаємодії з невідомою кислотою, розчинилися та стали прозорими. А на столі була розлита колба з жовтим розчином, який при реагуванні з тією ж невідомою кислотою не розчинився в ній. Вам потрібно визначити склад двох жовтих розчинів, невідомої кислоти та з’ясувати, чому саме мокрі сліди взуття розчинилися в ній.

Для синіх: лабораторія спеціалізується на вивченні кольорових металів. На місці злочину було виявлено три зразки різних металів. Отримуючи підказки вам потрібно визначити, що це за метали.

Для жовтих: лабораторія спеціалізується на вивченні органічної хімії та її напрямком – спирти. На місці злочину було виявлено розлитий в’язкий розчин, який при взаємодії з невідомою речовиною, став яскраво синім. Також було знайдено дві фарфорові чаші з невідомими розчинами. Вам потрібно визначити склад в’язкого розчину та двох невідомих речовин.]

Ведучий: Зараз я хочу оголосити основні правила квесту:

  1. Квести будуть проходити в трьох кабінетах – математичному, фізичному та біологічному;
  2. Запитання в кожному кабінеті квесту будуть присвячені зв’язку хімії з цим предметом;
  3. На раунд квесту вам дається 10 хв, після закінчення часу, якщо ви не встигли дати відповідь та не отримали підказку – ви маєте змогу повернутися до нього, коли інші дві команди пройдуть цей же квест;
  4. За кожний раунд ви отримуєте підказку, яка допоможе вам просуватися у вашій справі;
  5. Змінювати команди, підказувати, заважати іншим заборонено.
  6. Користуватися телефоном, підручниками та зошитами – заборонено, сюди також входить користування мізками учасників інших команд.

Ведучий: Після проходження трьох раундів нашого квесту, та отримання всіх підказок ви повертаєтесь в наш відділок, для обговорення та винесення результатів. Час пішов!

[Далі будуть приведені запитання для квесту в кожному кабінеті.]

Кабінет фізики

[Питання в цьому кабінеті направлені на зв’язок між фізикою та хімією. Вони мають бути озвучені вчителем. Для кожного класу порядок питань треба змінювати.]

  1. Що таке фізичні властивості речовин? (характеристики, які визначаються спостереженням або вимірюванням без її перетворення на іншу речовину.)
  2. Вкажіть три фізичних явища (зміна агрегатного стану речовини (плавлення, кипіння, кристалізація), утворення звуку (при вибуху), виділення теплоти, поява світла.)
  3. Що таке електричний струм? (упорядкований, спрямований рух електрично заряджених частинок у речовині чи у вакуумі.)
  4. Що таке дифузія? (явище проникнення (поширення) частинок однієї речовини між частинками іншої.)
  5. Фізичний зміст ентальпії. (дорівнює енергії розширеної системи — тіла й навколишнього середовища.)
  6. Що таке ефект Тіндаля? (світіння оптично неоднорідного середовища внаслідок розсіяння світла, яке через нього проходить.)
  7. Перечисліть фізичні властивості (агрегатний стан за певних температури й тиску; колір, блиск (або їх відсутність); запах (або його відсутність); розчинність (або нерозчинність) у воді; температура плавлення; температура кипіння; густина; теплопровідність; електропровідність (або неелектропровідність)).
  8. Перечисліть всі фізичні властивості води. (рідка за н.у, при 100С та 1 атм кипить, перетворюючись на пару (газоподібний стан), при 0С замерзає; немає запаху, кольору, вона прозора; густина 1 г/см³ (при 4 °C); не проводить тепло та струм.)
  9. Перечисліть всі фізичні властивості золота. (температура плавлення — 1064,18°C; температура кипіння – 2856°C; густина — 19,3 г/см3; твердий агрегатний стан за н.у; жовтого кольору, блиск присутній, запаху не має; не розчинний у воді; проводить тепло та струм)
  10. Перечисліть всі фізичні властивості метану. (газ, безбарвний, без запаху, не розчинний у воді, температура плавлення — -182,5°C; температура кипіння – -161,5°C; густина 0,657 кг/м³; не проводить струм та тепло).

 

[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті фізики:

Червоні: ці дві речовини, які залишили жовті сліди, є солями одного металу, а їх жовтий колір свідчить про якісну реакцію на аніон, або катіон.

Сині: метали стоять в ІІІ, ІV та ІІ групі періодичної таблиці Мендєлєєва

Жовті: відрізнити дві речовини в чашах можно, підпаливши їх.

Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]

Кабінет математики

[Питання в цьому кабінеті мають перевірити знання хімічних формул та перевірку їх застосування в задачах, які розв’язуються за допомогою математичних операцій. Задачі повинні бути роздруковані в трьох екземплярах для трьох класів. Давати наступну задачу потрібно лише при правильній відповіді до поточної задачі. Вчитель перевіряє лише відповідь.]

  1. Обчисліть кількість речовини (моль) етену об’ємом л 448 л (н. у.). (20)
  2. Oбчисліть об’ємну частку (%) хлору в суміші, що складається з хлору об’ємом 2,5 л і кисню об’ємом 7,5 л. (10)
  3. Обчисліть об’єм (мл) води для виготовлення розчину масою 200 г із масовою часткою натрій нітрату 0,25. (25)
  4. Обчисліть масову частку (%) лугу в розчині, для виготовлення якого було взято натрій гідроксид кількістю 0,25 моль і воду об'ємом 40 мл. (ре50)
  5. Обчисліть масу (г) осаду, що утворюється внаслідок пропускання карбон(IV) оксиду об’ємом 2,24 л (н. у.) крізь водний розчин, що містить кальцій гідроксид масою 7,4 г. (10)

[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті математики:

Червоні: аніон цієї невідомої кислоти, реагує зі всіма катіонами металів без утворення осаду, окрім станума.

Сині: метали є амфотерними, а їх сіль, реагуючи з лугом, утворює білий осад.

Жовті: речовини в чашах є токсичними, та мають застосування в алкогольній промисловості.

Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]

Кабінет біології

[В цьому кабінеті запитання покликані знайти біологічний сенс в хімії. Для кожної команди порядок питань треба змінювати.]

  1. Що таке токсичність речовини? (властивість деяких хімічних елементів, сполук і біогенних речовин згубно впливати на живі організми).
  2. Які неметали можуть бути використані для виготовлення пестицидів? (фтор, миш’як, сірка, хлор, ртуть)
  3. Яка біологічна роль води? (Вода як би «змащує» суглоби, виконуючи тим самим роль амортизації для спинного мозку, а також регулює температуру тіла і забезпечує еластичність шкіри. Вода необхідна для нормального травлення. Беручи участь в обміні речовин, ця унікальна рідина дозволяє зменшити жирові накопичення і понизити вагу.)
  4. Що таке фотосинтез? (процес синтезу органічних сполук з вуглекислого газу та води з використанням енергії світла й за участю фотосинтетичних пігментів, часто з виділенням кисню як побічного продукту.)
  5. Що таке ДНК? (Дезоксирибонуклеї́нова кислота́ — один із двох типів природних нуклеїнових кислот, що забезпечує зберігання, передачу з покоління в покоління і реалізацію генетичної програми розвитку й функціонування живих організмів.)
  6. Які 15 хімічних елементів є найважливішими для людини? (15 елементів: 10 металічних елементів (Na, K, Mg, Ca, Fe, Zn, Mn, Cu, Co, Mo) і 5 неметалічних (Р, S, Cl, I, Se).)
  7. Які, за основним елементу в складі, виділяють мінеральні добрива? (азотні, калійні, фосфорні)
  8. Які є органічні добрива? (торф, гній, відходи бродіння)
  9. Назвіть хвороби, які слідують за зловживанням алкоголю (цироз печінки, панкреатит, серцево-судинні захворювання, гепатит, гастрит, порушення функцій мозку)
  10. Які метали називають важкими? (Важкими називають метали, окремі сполуки яких можуть бути досить токсичними – хром, кобальт, нікель, мідь, цинк, миш'як, селен, срібло, кадмій, стибій, ртуть, талій і свинець.)

 

[Підказки, які даються командам після їх раунда в кабінеті біології:

Червоні: аніон першої солі є залишком слабкої розчинної кислоти, а аніон другої солі – галогенід, а катіон цієї солі – метал, з якого роблять медалі та нагороди за 2 місце в змаганнях.

Сині: один з металів використовують для виготовлення акумуляторів, він відноситься до важких металів; другий метал використовується як суміш для алюмотермії, а третій – для цинкового покриття

Жовті: підпаливши розчини в чашах полум’я було синього та зеленого відтінків, а реакція в’язкої речовини з невідомою речовиною є якісною реакцією з свіжоосадженим купрум (ІІ) гідроксидом на спирти.

Ця інформація повинна бути на картках, щоб дітям було краще її аналізувати]

 

[Учні після раундів повинні повернутися до класу. На аналіз підказок та обговорення командою відповіді повинно бути 10-15 хвилин часу.]

 

 Ведучий: Ось і закінчились всі раунди нашого квесту. Всі підказки зібрані, аналіз проведений та можемо слухати відповіді.

 

[Відповіді, які повинні бути у кожної команди:

Червоні: солі – це аргентум (І) фосфат та аргентум (І) йодид, а розчинилися сліди взуття, бо аргентум (І) фосфат розчинний у нітратній кислоті, яка і була невідомою кислотою

Сині: зразками металів були алюміній, плюмбум та цинк.

Жовті: в’язкою речовиною є гліцерол, а взаємодія зі свіжоосадженим купрум (ІІ) гідроксид – якісна реакція на трьохатомні спирти. Два розчини в чашах є метанолом та етанолом, які горять зеленим та синім полум’ям відповідно]

[Заключне слово ведучого, де він нагороджує команди сертифікатами та подарунками. Фото команд з вчителем та закінчення заходу.]

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Сценарії
Додано
2 грудня 2023
Переглядів
848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку