Структура плану І розділ. Теоретичні основи виховної роботи з класом. Аналіз виховної роботи за минулий рік ІІрозділ. Відомості про учнів. ІІІ розділ. Завдання та проблемні питання в роботі з класом IV розділ. Діагностика виховання 1. Соціально-педагогічний паспорт. 2. Позитивні та негативні риси характеру. 3. Діагностика темпераменту. 4. Соціально-психологічні характери¬стики учнів. 5. Картка вивчення психологічних осо¬бливостей учнів. 6. Вивчення обдарованості особистості школярів. 7. Діагностика громадянської вихованості школярів. 8. Визначення рівня вихованості учнів класу. 9. Орієнтована схема складання психолого-педагогічної характеристики особистості. 10. Превентивне виховання, психологічні аспекти попередження та корекції по¬ ведінки неповнолітніх. 11. Орієнтована схема складання психолого-педагогічної характеристики учня, схильного до правопорушень. Облікова картка важковиховуваного учня.
ПЛАН РОБОТИ
КЛАСНОГО КЕРІВНИКА на ________ н.р.
Структура плану
І розділ. Теоретичні основи виховної роботи з класом. Аналіз виховної роботи за минулий рік
ІІрозділ. Відомості про учнів.
ІІІ розділ. Завдання та проблемні питання в роботі з класом
IV розділ. Діагностика виховання
V розділ. Психолого-педагогічна характеристика класу
1. Орієнтовна схема психолого-педагогічної характеристики.
2. Характеристика класу .
VI розділ. Планування виховної роботи
Планування роботи під час канікул.
VII розділ. Робота з батьками
VIII розділ. Нормативні документи, література
І розділ. Теоретичні основи виховної роботи з класом
«
Державні та професійні свята України
Вересень
1.09 — День знань;
1.09 — Міжнародний день грамотності;
11.09 — День українського кіно;
1-а неділя — День підприємця;
2-а субота — День фізкультури та спорту;
3-й вівторок — Міжнародний день миру;
3-я неділя — День працівників лісу;
27.09 — Міжнародний день туризму;
30.09 — Всеукраїнський день бібліотек.
Жовтень
1.10 — Міжнародний день людей похилого віку;
1.10 — Міжнародний день музики;
1-а неділя — День учителя;
14.10 — Покрова Пресвятої Богородиці;
14.10 — День Українського козацтва;
14.10 — День створення УПА;
24.10 — Міжнародний день ООН; -
28.10 — День визволення України від німецько-фашистських загарбників.
Листопад
4.11— День заснування ЮНЕСКО;
9.11 — День української писемності та мови;
10.11 — Всесвітній день
21.11 — Всесвітній день привітань;
22.11 — День свободи;
25.11 — День пам'яті жертв голодомору
та політичних репресій.
Грудень
1.12 — Річниця референдуму, що підтвердив Акт проголошення незалежності України;
1.12 — Всесвітній день боротьби зі СНІДом;
6.12 — День Збройних Сил України;
10.12 — Міжнародний день прав людини.
Січень
1.01 —Новий рік;
7.01 — Різдво Христове;
14.01 — Старий Новий рік;
14.01 — Святого Василя;
19.01 — Водохреща;
22.01 — День Соборності України;
29.01— День пам'яті Крут.
Лютий
14.02— День Святого Валентина;
15.02 — Трьох Святих;
13.02 — День захисника Вітчизни.
Березень
8.03 — Міжнародний жіночий день;
9.03—10.03 — Шевченківські дні;
27.03 — Всесвітній день театру.
Квітень
1.04 — День гумору;
7.04 — Всесвітній день здоров'я;
11.04 —Міжнародний день визволення в'язнів концтаборів;
12.04 — День космонавтики;
17.04 — Всесвітній день довкілля;
22.04 — День Землі;
26.04 — День Чорнобильської трагедії;
... — Великдень.
Травень
1.05 — Міжнародний день солідарності
трудящих;
5.05 — День Європи;
9.05 — День Перемоги;
2-а неділя — День матері;
15.05 — Міжнародний день сім'ї;
24.05—День слов'янської писемності
та мови; -'
31.05 — Всесвітній день без тютюну.
Червень
1.06 — Міжнародний день захисту дітей;
5.06 — Всесвітній день охорони навколишнього середовища;
28.06 — День Конституції України.
Накази та інструктивно-методичні листи Міністерства з питань виховної роботи:
1. Наказ від 07.09.2000 №439 «Про затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладах України»;
2. Наказ від 25.01.07 № 44 «Про затвердження заходів на виконання Державної програми «Репродуктивне здоров’я нації» на період до 2015 року»;
3. Наказ від 01.02.10 № 58 «Про затвердження заходів щодо виконання Державної цільової соціальної програми зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення на період до 2012 року»;
4. Наказ від 01.02.10 № 59 «Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми»;
5. Наказ від 29.03.10 №255 «Про виконання законодавчих вимог у зв’язку із прийняттям Закону України від 21 січня 2010 року № 1824 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо обмеження споживання і продажу пива та слабоалкогольних напоїв»;
6. Наказ від 30.12.10 № 1313 «Про виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.11. 2010 №2140 (План заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки);
7. Наказ від 30.12.10 №1312 «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Національної кампанії «Стоп насильству!» на період до 2015 року»;
8. Наказ від 11.05.11 № 431/68-ОД «Про підведення підсумків Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок»;
9. Наказ від 20.06.11№ 596 «Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс «Парк педагогічної майстерності»;
10. Наказ від 31.10.11 № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»;
11. Наказ від 24.11.09 № 1061/4128 «Про проведення щорічного Всеукраїнського фестивалю-конкурсу «Молодь обирає здоров’я»;
12. Наказ від 16.12.11 №1443/779 «Про затвердження Положення про Всеукраїнську військово-патріотичного спортивну гру «Зірниця»;
13. Наказ від 20.12.11 №1459 «Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс – «Класний керівник року»;
14. Наказ від 11.06.12 № 677 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту з формування громадянської культури та підвищення рівня толерантності у суспільстві»;
15. Наказ від 19.07.12 № 827 «Про затвердження плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо запобігання торгівлі людьми на період до 2015 року»;
16. Наказ від 03.08.12 № 888 «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року»;
17. Інформаційно-методичний лист від 11.04.11 № 1/9-259 щодо посилення боротьби проти розповсюдження та вживання психоактивних речовин;
18. Інформаційно-методичний лист від 27.07.12 № 1/9-530 щодо виховання сучасного громадянина в полікультурному середовищі засобами позакласної роботи.
РЕКОМЕНДОВАНІ ПЕРІОДИЧНІ ВИДАННЯ
Журнали України:
Видавнича група “Основа”:
Виховна робота в школі;
Класному керівнику. Усе для роботи;
Пані вчителька;
Завучу. Усе для роботи;
Післядипломна освіта в Україні (видавець: Університет менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України);Обдарована дитина. (журнал ТОВ Социс-Прес).
Видавничий дім МЦФЕР:
Практика управління закладом освіти;
Заступник директора школи;
Музичний керівник;
Газети України:
Видавництво педагогічної преси та літератури “Шкільний світ”:
Позакласний час;
Директор школи;
Завуч;
Сучасна школа України;
Методист;
Управління освітою.
пам’ятні та ювілейні дати 2012-2013 навчального року:
серпень-жовтень 2012 року - 200-річчя Вітчизняної війни 1812 року (наказ МОНмолодьспорту від 03.04.2012 № 408 «Про затвердження Плану заходів з підготовки та відзначення у 2012 році 200-річчя Вітчизняної війни 1812 року»);
23 вересня - 140 років від дня народження С. А. Крушельницької (1872-1952), оперної співачки, педагога, заслуженого діяча мистецтв України (постанова Верховної Ради України від 21 березня 2012 р. № 4562-VI «Про відзначення 140-річчя з дня народження Соломії Крушельницької»);
28 вересня - 70 років з часу створення підпільної молодіжної організації «Молода гвардія» (1942) (розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів з підготовки та відзначення у 2012 році 70-річчя від дня створення підпільної молодіжної організації «Молода гвардія» від 19 березня 2012 р.);
28 жовтня - 68-а річниця визволення України від фашистських загарбників (Указ Президента України від 20.10.2009 № 836 «Про день визволення України від фашистських загарбників»);
9 листопада – 140 років від дня народження Б. С. Лепкого (1872-1941), письменника, прозаїка, літературознавця, критика, перекладача, історика літератури, видавця, публіциста, громадсько–культурного діяча, художника (постанова Верховної Ради України від 22 березня 2012 р. № 4611-VI «Про відзначення 140-річчя з дня народження Богдана Лепкого»);
14 листопада – 100 років з дня народження А. С. Малишка, українського поета, перекладача (постанова Верховної Ради України від 21 жовтня 2011 р. № 3969-VI «Про відзначення 100-річчя з дня народження Андрія Малишка»);
3 грудня — 290 років від дня народження Григорія Савича Сковороди (1722-1794), українського просвітителя, гуманіста, філософа, поета і музиканта (постанова Верховної Ради України від 08 лютого 2012 р. № 4358-VI «Про відзначення 290-річчя з дня народження Григорія Сковороди»);
19 грудня – 120 років від дня народження М. Куліша, видатного українського драматурга (постанова Верховної Ради України від 14 березня 2012 р. № 4518-VI «Про відзначення 120-річчя з дня народження Миколи Куліша»);
30 грудня - 100 років від дня народження А. К. Сови (1912-1994), українського актора, майстра художнього слова (постанова Верховної Ради України від 22 травня 2012 р. № 4801-VI «Про відзначення 100-річчя з дня народження Андрія Сови»);
31 грудня – 135 років з дня народження Г. М. Хоткевича, українського письменника, історика, композитора, мистецтвознавця, етнографа, театрального та громадсько-політичного діяча (постанова Верховної Ради України від 22 березня 2012 р. № 4609-VI «Про відзначення 135-річчя з дня народження Гната Хоткевича»);
31 грудня — 140 років від дня народження В. Г. Кричевського (1872-1952), живописця, архітектора, графіка (постанова Верховної Ради України від 22 травня 2012 р. № 4802-VI «Про відзначення 140-річчя з дня народження Василя Кричевського»);
6 січня 2013 року – 75 років від дня народження В. Стуса, видатного українського поета, літературознавця, політв’язня, правозахисника, Героя України (постанова Верховної Ради України від 15 травня 2012 р. № 4697-VI «Про відзначення 75-річчя з дня народження видатного українського поета, політв’язня, Героя України Василя Стуса»);
12 квітня – 125 років з дня народження Г. Г. Нейгауза – видатного вітчизняного піаніста, педагога (постанова Верховної Ради України від 22 травня 2012 р. № 4803-VI «Про відзначення 125-річчя з дня народження Генріха Нейгауза»).
У 2012 році виповнюється
175-річчя випуску альманаху «Русалка Дністрова» - першого західноукраїнського альманаху, виданого заходами літературного гурту «Руська трійця» (постанова Верховної Ради України від 05 жовтня 2011 р. №3818-VI «Про відзначення 180-річчя утворення «Руської трійці» та 175-річчя випуску альманаху «Русалка Дністровая»);
90 років від дня заснування юридичного видання «Право України» (доручення Прем’єр-міністра М. Я. Азарова від 09.02.2012 № 63313/3/1-11);
500-річчя заснування міста Чигирина Черкаської області (постанова Верховної Ради України від 07 грудня 2011 р. № 4090-VI «Про відзначення 500-річчя заснування міста Чигирина Черкаської області»);
130 років з часу заснування Кіровоградського академічного обласного українського музично-драматичного театру імені М. Л. Кропивницького (постанова Верховної Ради України від 22 травня 2012 р. № 4799-VI «Про відзначення 130-річчя з часу заснування Кіровоградського академічного обласного українського музично-драматичного театру імені М. Л. Кропивницького»);
150 років з дня написання поетом Павлом Чубинським вірша «Ще не вмерла Україна», що став Державним Гімном сучасної України (постанова Верховної Ради України від 22 травня 2012 р. № 4800-VI «Про відзначення 150-річчя з дня написання Державного Гімну України»).
У 2012-2013 році - 70-ті роковини Корюківської трагедії (розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 р. № 235-р «Про заходи у зв'язку з 70-ми роковинами Корюківської трагедії»);
у 2011-2013 роках відзначається 1025-річчя хрещення Київської Русі (розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження плану заходів з підготовки та відзначення 1025-річчя хрещення Київської Русі від 30 червня 2010 р. № 1288-р).
У 2013 році виповнюється
75 років подій, пов’язаних із проголошенням Карпатської України та її героїчним захистом, вшанування пам’яті видатного українського державного і громадсько-політичного діяча, педагога, науковця, президента Карпатської України Августина Волошина у зв’язку з 140-ою річницею від дня його народження;
180 років з часу утворення «Руської трійці» - літературного гурту, заснованого та очолюваного Маркіяном Шашкевичем, Іваном Вагилевичем та Яковом Головацьким, що розпочав процеси культурного та національного відродження на західноукраїнських землях. У 2012 році виповнюється 175-річчя випуску альманаху «Русалка Дністрова» - першого західноукраїнського альманаху, виданого заходами літературного гурту «Руська трійця» (постанова Верховної Ради України від 05 жовтня 2011 р. № 3818-VI «Про відзначення 180-річчя утворення «Руської трійці» та 175-річчя випуску альманаху «Русалка Дністрова»).
Класний керівник — це особа, яка здійснює корекцію всіх виховних впливів на учня і класний колектив як у школі, так і в позашкільній діяльності.
Виховання дитини — це не лише система цілеспрямованого і планомірного формування світогляду, переконань, почуттів, волі й характеру, потреб, здібностей, але й адаптація її в соціальному середовищі та відбиття його характерних ознак у світогляді, поведінці, повсякденній діяльності та відносинах особистості з оточуючим середовищем.
Розвиток творчої ініціативи та активності особистості відбувається тоді, коли класний керівник і його вихователь діють разом, об'єднуючись спільною метою, спільними життєвими турботами і будують свої відносини на основі співробітництва та довіри.
Всебічний розвиток та становлення особистості дитини являє собою довготривалий процес накопичення кількісних та якісних змін за різними параметрами.
Педагогічний такт — це вміння знайти підхід до дитини. Його суть полягає у використанні різноманітних методів впливу, які засновані на індивідуальному підході до дитини, що враховує її вікові та індивідуальні особливості.
Найважливіші ознаки педагогічного такту (за І. В. Страховим):
«100 порад» від В. О. Сухомлинського:
Основні функції класного керівника:
1. Організаторська: планування і координація виховної роботи з класом; надання допомоги учнівської організації класу; встановлення зв'язків з учнівським та педагогічним колективами, батьками, громадськістю; забезпечення єд ності вимог до учнів, ведення документації в класі; сприяння розвитку самоврядування в колективі; організація процесу виховання спільно з учнями, враховуючи їх інтереси.
2. Аналітико-узагальнююча: на основі вивчення та розвитку індивідуально-психологічних особливостей учня сприяння розвитку творчого потенціалу кожної особистості.
Функціональні (посадові) обов'язки
класного керівника:
Класний керівник планує, організовує і проводить виховну та культурно-масову позаурочну діяльність з учнями. Сприяє становленню їх як особистостей,
створює умови для розвитку їхніх здібностей, талантів.
Вивчає індивідуальні особливості, інтереси, нахили учнів., їхнє ставлення до навчання, праці, громадськихдоручень, організовує,проводить батьківські збори.
Постійно утверджує повагу до принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості; патріотизму, доброти, стриманості, працелюбності.
Розвиває пізнавальні інтереси учнів, залучає їх до гуртків технічної і художньої творчості.
Дотримується педагогічної етики, поважає гідність учнів, захищає їх від будь-яких форм фізичного або психологічного насильства, запобігає шкідливим звичкам, пропагує здоровий спосіб життя.
Постійно підвищує свій професійний рівень, загальну культуру.
Несе особисту відповідальність за дотримання правил техніки безпеки, норм санітарії та гігієни у приміщенні школи.
Щоденно перевіряє відвідування учнями занять.
Виховує повагу до людей, культурно-національних, духовних, історичних цінностей України, дбайливе ставлення до навколишнього середовища. Організує лекції, бесіди, диспути, зустрічі,перегляд телепередач та ін.
Спрямовує роботу і надає допомогу органам учнівського самоврядування. Забезпечує належне щоденне чергування-учнів у класі та чергування класу по школі.
Систематично, відповідно до графіка, затвердженого директором школи, проводить інформаційно-просвітницькі, виховні, позакласні заходи.
Разом з батьками забезпечує щоденне відвідування занять учнями у шкільній формі встановленого зразка.
Орієнтовний перелік документації, яку
веде класний керівник:
Циклограма класного керівника
Щоденно:
відсутності учня.
Щотижня:
Щомісяця:
Один раз на семестр:
Один раз на навчальний рік:
Пріоритетні напрями діяльності
класного керівника
Зміст роботи класного керівника
Пам'ятка щодо проведення виховних годин
«Золоті» правила класного керівника:
Основні завдання роботи класного керівника:
Критерії ефективності виховної роботи:
Показники успішної діяльності класного керівника:
Педагогічне спілкування — сукупність засобів та методів, що забезпечують реалізацію цілей і завдань виховання та навчання й визначальний характер взаємодії педагога і учня.
Основні стилі керівництва учнями:
Автократичний (самовладний) — стиль, коли вчитель здійснює од
ноосібне керування колективом, не дозволяючи учням висловлю
вати свої погляди. Педагог послідовно пред'являє до учнів вимоги
і здійснює твердий контроль за їхнім виконанням.
Авторитарний—допускає можливість для учнів брати участь в обговоренні питань навчального та виховного характеру, але рішення приймає педагог відповідно до власних установок.
Демократичний — припускає врахування педагогом думокучнів, він
прагне зрозуміти їх, переконати, а не наказувати.
Ігноруючий — характеризується тим, що вчитель не втручається в життєдіяльність школярів, обмежується формальним виконанням обов'язків, передачі адміністративної та навчальної інформації.
Натуральний — проявляється в тому, коли вчитель усувається від керівництва класом або йде на поводу в їхніх бажань.
Непослідовний — педагог залежно від зовнішніх обставин і власного емоційного стану здійснює будь-який стиль керівництва. Це призводить до дезорганізації взаємин вчителя із учнями, до появи конфліктів.
Самоаналіз діяльності вчителя під час підготовки та проведення виховних заходів:
1. Оцінювання педагогічного обгрунтування виховного заходу, доцільність проведення та обраної форми,
2.Визначення місця виховного заходу в системі навчально-виховної роботи класу, його зв'язку із на-вчальноюта виховною діяльністю.
3.Оцінювання ступеня досягнення мети.
4.Характеристика учасників заходу, охоплення їхактивною діяльністю підчас складання плану, підготовка та проведення заходу.
5.Оцінювання результативності заходу, його пізнавальної та виховної цінності.
6.Оцінювання психологічного стану-учнів під час підготовки та проведення заходу.
7.Визначення позитивних сторін та недоліків у проведенні заходу.
8.Висновки.
Виховна система класу — спосіб організації життєдіяльності та виховання членів класного співтовариства, ще? становить цілісну й упорядковану сукупність взаємодіючих компонентів і сприяє розвитку особистості та колективу. Всі компоненти виховної системи підпорядковуються головній педагогічній ідеї — створенню необхідних умов для самовизначення, і самореалізації особистості учня та вчителя.
Компоненти виховної системи |
Складові елементи компонентів |
1. Індивідуально-груповий |
1. Класний керівник. 2. Учні класу. 3. Батьки учнів. 4. Педагоги, що беруть участь у навчально-виховному процесі та життєдіяльності |
2. Ціннісно-орієнтаці-йний |
1. Мета й завдання виховання. - 2. Перспективи життєдіяльності класного колективу. 3. Принципи побудови виховної системи і життєдіяльності класного колективу |
3. Функціональ-но-діяльніс-ний |
1. Системоутворюючий вид діяльності та методи організації спільної діяльності і спілкування. 2. Основні функції виховної системи. 3. Педагогічне забезпечення і самоврядування життєдіяльності класного колективу |
4. Просторово-часовий - |
1. Емоційно-психологічне, духовно-моральне і предметно-матеріальне середовище. 2. Зв'язки і стосунки класного колективу з іншими спільнотами дітей та дорослих. 3. Місце і роль класу у виховному просторі школи. 4. Етапи становлення і розвитку виховної системи |
5. Діагностико-аналітичний |
1 . Критерії ефективності виховної системи . 2. Методи та прийоми вивчення результативності виховної системи. 3. Форми і способи аналізу, оцінки і інтерпретації отриманих результатів |
Схема аналізу виховної роботи класним керівником:
1. Коротка характеристика колективу та окремих учнів:
8. Аналіз результативності індивідуальної виховної роботи:
з учнями, схильними до девіантної поведінки;
з обдарованими дітьми.
9. Аналіз роботи з батьками:
10. Аналіз результатів виховної роботи:
1