Необхідність орієнтації майбутнього працівника на активне і свідоме ставлення до праці, поєднанняфаховоїдіяльностізрозуміннямнауковообґрунтованихтехнологійіприйомів роботиспонукаєпедагогівшукативсеновіметодиіприйомиунавчаннітавихованні учнівської молоді.
Проблема над якою працює школа молодого вчителя «Надія»:
професійна адаптація молодих викладачів, формування їх професійних умінь, підготовка до педагогічної діяльності, методична допомога з питань теорії та практики викладання.
Думай про успіх, уявляй собі успіх,
і ти пустиш у хід силу, що здійснює бажання.
Н.Піл
Нова ситуація в суспільстві диктує нові соціальні завдання, зокрема, освітні. Нагальна потреба сьогодення – формування таких педагогічних кадрів, які були б не лише компетентними фахівцями, а й прибічниками впровадження інноваційних систем, оволодіння новітніми інноваційними технологіями, професіоналами, готовими до постійного фахового вдосконалення.
Формування педагогічних умінь – це безперервний процес, який триває від первинного ознайомлення з ними до оволодіння уміннями на рiвнi педагогічної майстерності. Найчастіше він відбувається в два етапи, перший спрямовується на засвоєння теоретичних знань та практичних умінь, другий – на вдосконалення професійних навиків до набуття рівня майстерності. Перший етап проходить в умовах навчальних закладів, де здійснюється підготовка майбутніх фахівців. Щодо другого етапу, то він проходить упродовж практичної діяльності, навчальні вміння особистості поглиблюються та удосконалюються, накопичується
особистісний навчальний та практичний досвід.
Протиріччя між реальним рівнем професійної компетентності молодого вчителя і сучасним вимогам до навчального процесу загострює необхідність пошуку шляхів її формування і розвитку, уточнення її структури.
Переступаючи поріг навчального закладу, молодий спеціаліст сподівається реалізуватися як фахівець, адже здобутих знань достатньо.
- Чи підготований він до роботи з учнями?
- Як зорієнтуватися в навчальному процесі?
- Врешті-решт, у кого про що запитати?
Педагогічний колектив нашого навчального закладу щороку поповнюється молодими спеціалістами, яким потрібно допомогти оволодіти професією педагога. На даний час в школі працює 9 педагогічних працівників зі стажем до трьох років. Тому, роботі з молодими педагогами приділяється велика увага.
Перша зустріч керівників навчального закладу з молодим викладачем значною мірою визначає всю наступну роботу. Саме під час цієї зустрічі молодий педагог має відчути, що його чекали в педагогічному колективі, що він потрібен школі. Завдання керівників - ознайомити початківця з історією навчального закладу, його традиціями, з’ясувати його плани, уявлення про майбутню роботу. Перша бесіда закладає підґрунтя для наступних професійних контактів.
Вона повинна показати молодому педагогу, що він може розраховувати на доброзичливість і кваліфіковану підтримку.
І вже під час першої зустрічі ми знайомимо молодого фахівця з навчальними програми та деякими аспектами педагогічної роботи.
Педагогічний колектив – це друга школа молодого викладача, школа формування його майстерності, творчої індивідуальності і його подальше становлення.
У нашому навчальному закладі ведеться номенклатура справ, одним з пунктів якої, є матеріали роботи школи молодого педагога, а саме:
- положення про школу молодого педагога;
- план роботи на три роки навчання;
- банк даних про слухачів школи: кількісний і якісний склад (вік, освіта, спеціальність, педагогічний стаж, рік закінчення вищого навчального закладу);
- положення, які регулюють діяльність навчального закладу, методичні рекомендації, напрацювання педагогічних працівників;
- пам’ятка для наставника;
- пам'ятка для молодого педагога;
- діагностичні анкети;
- звіти про роботу школи;
- творчі звіти молодих викладачів;
- робоча папка для загального користування, де розміщені матеріали всіх занять.
Навчання в школі здійснюється за таким алгоритмом.
У вересні місяці директором навчального закладу видається наказ про організацію роботи школи молодого педагога. За молодими спеціалістами закріплюються досвідчені педагоги-наставники. Адже, процес адаптації молодих викладачів до навчальної діяльності значною мірою залежить від того, хто буде поруч із молодим спеціалістом, стане його наставником, підтримає його, допоможе знайти правильне рішення в складних ситуаціях, повірити у власні сили.
Складаючи план роботи, ми стараємося адаптувати його до потреб молодих педагогів, до їх запитів, адже всі ми починали свою діяльність і з власного досвіду знаємо, які питання чи проблеми виникають у новачків.
Готуючись до занять з молодими спеціалістами, використовуємо елементи кращого педагогічного досвіду та напрацювання наших педагогів, які залучені до проведення занять і беруть участь у роботі школи тому, що кожен досвідчений працівник працює над проблемним
питанням і може поділитися здобутками та власним досвідом з іншими.
План роботи школи молодого педагога розроблено на три роки.
На першому році навчання ми розглядаємо найбільш актуальні проблеми професійної адаптації молодих викладачів, формування їх професійних умінь, підготовка до педагогічної діяльності, методична допомога з питань теорії та практики викладання.
Перше засідання школи молодого педагога традиційно проходить на початку вересня. Ми ознайомлюємо початківців з плануючою документацію викладача, правилами ведення журналів теоретичного та виробничого навчання, загальними вимогами до уроку, типами, структурою уроків, раціональним використанням навчального часу та оцінюванням навчальних досягнень учнів.
Протягом вересня-жовтня молоді викладачі відвідують заняття у досвідчених педагогів та наставників, де набираються практичного досвіду роботи з учнями. Наставники передають учителям-початкiвцям свої знання, вміння i навички, розвивають їхні професійні здібності, допомагають набути педагогічної майстерності.
Велику цінність для формування вміння адекватної самооцінки представляє відвідування відкритих уроків та взаємовідвідування. Відкриті заняття молоді спеціалісти відвідують разом з заступником директора чи методистом. На обговоренні яких, мають можливість почути самоаналіз проведеного уроку викладачем, позитивні аспекти, зауваження та пропозиції. Під впливом аналізу відвіданих занять молоді спеціалісти по-новому оцінюють методи, форми, прийоми, які були використані на уроці, зміст уроку та навчального матеріалу.
У кінці першого року навчання проводимо діагностування та анкетування молодих вчителів з метою виявлення результативності роботи школи. Проаналізувавши діагностичні карти, підводимо підсумки і намічаємо план роботи школи молодого викладача на наступний навчальний рік.
На другому році навчання розглядаються актуальні питання професійної діяльності вчителя, самовдосконалення педагогів з урахуванням сучасного рівня розвитку психолого-педагогічної науки. Для кращої результативності роботи школи та фахового росту слухачів ознайомлюємо їх з кращими методичними напрацюваннями наших педагогів: портфоліо, методичними розробками, різнорівневими тестами, збірниками задач та лабораторно-практичних робіт.
Одним з пунктів плану роботи школи є розгляд методичних рекомендацій з розробки різнорівневих тестових завдань. .
Невід'ємною ділянкою роботи педагога є організація позанавчальної роботи. Адже він повинен проводити бесіди, анкетування, організовувати екскурсії, спілкуватися з підлітками, знати їх характер, нахили та здібності. Для вивчення таких питань залучається до роботи заступник директора з виховної роботи та психолог школи. Вони проводять практичні заняття зі слухачами школи. Заслуговує уваги заняття-практикум під час якого пропонуються варіанти вирішення конфліктних ситуацій «Привіт! Я – конфлікт». Така форма роботи дає позитивні очікувані результати у формуванні професійних компетентностей, а саме:
- випробувати практичні поради і їх дію у спілкуванні;
- застосовувати отримані поради у різних життєвих ситуаціях;
- впроваджувати подібні методи і технології в своїй подальшій роботі;
- проводити з учнями подібну роботу.
На третьому році навчання знайомимо молодих педагогів з сучасними педагогічними технологіями, готуємо їх до інноваційної діяльності та фахового росту.
Однією з форм навчання в школі є практичні заняття з використанням технологій інтерактивного навчання та використання в навчально -виховному процесі сучасних педагогічних технологій, для кращого розуміння їх суті та усвідомлення результатів застосування таких методик у викладанні різних навчальних предметів.
В кінці третього року навчання знайомимо слухачів із положенням про атестацію педагогічних працівників.
Молоді викладачі не пасивні слухачі школи, а активні її учасники і вже мають певні позитивні результати. Разом з наставниками працюють над методичними розробками:
Позитивні здобутки мають молоді педагоги у напрямку виховної роботи. Під керівництвом заступника директора з ВР, психологічною службою проводять з учнями анкетування, дослідження на різну тематику.
Необхідність орієнтації майбутнього працівника на активне і свідоме ставлення до праці, поєднання фахової діяльності з розумінням науково обґрунтованих технологій і прийомів роботи спонукає педагогів шукати все нові методи і прийоми у навчанні та вихованні учнівської молоді.
План роботи молодого вчителя першого року навчання
ЗАВДАННЯ: формування професійних умінь педагогічних працівників.
№ |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
1. Знайомство з молодими фахівцями. 2. Плануюча документація педагогічного працівника. 3. Загальні вимоги до уроку. Класифікація типів уроків. 4. Анкетування. 5. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 6. Вимоги до перевірки учнівських зошитів. |
Вересень |
Буткевич В.Г. |
|
1. Форми контролю навчальних досягнень учнів. 2. Вимоги до сучасного уроку. 3. Алгоритм підготовки вчителя до уроку. 4. Розгляд орієнтованої схеми аналізу уроку. 5. Технологія визначення завдання уроку: навчальної, розвивальної, виховної. 6. Взаємовідвідування уроків. |
Жовтень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1.Розробка, зміст та методика проведення олімпіад, конкурсів профмайстерності 2.Індивідуальний та диференційований підхід до учнів. 3.Методика організації позанавчальної роботи з учнями. |
Листопад |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Як провести класні збори. 2. Організація індивідуальної роботи з батьками. |
Грудень |
Вчителі, наставники, психолог |
|
1. Вимоги до вибору оптимальних методів навчання. 2. Основні вимоги до формування загально-навчальних умінь та навичок учнів. 3. Відвідування та аналіз уроків молодих учителів. |
Січень |
Вчителі, наставники, адміністрація |
|
1.Організація роботи з обдарованими учнями. 2.Організація роботи з невстигаючими учнями. 3.Організація самостійної роботи учнів на уроках. |
Лютий |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1.Самоаналіз професійних умінь молодими спеціалістами 2.Аналіз взаємовідвідування занять. 3. Відвідування та аналіз позакласного заходу.
|
Березень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Рекомендації щодо проведення ДПА 9 та 11 класів. 2. Індивідуальні консультації досвідчених вчителів. 3. Діагностування та анкетування молодих вчителів з метою виявлення результативності роботи ШМВ. |
Квітень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
Підсумкове засідання молодих вчителів з питань результативності роботи ШМП |
Травень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
План роботи молодого вчителя другого року навчання
ЗАВДАННЯ: розгляд актуальних питань професійної діяльності вчителя та його самовдосконалення.
№ |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
1. Вибір ефективних форм та методів навчання відповідно до типу уроку. 2. Розгляд схеми психолого – педагогічного аналізу уроку.
|
Вересень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Використання міжпредметних зв'язків на уроках. 2. Дидактичний та роздатковий матеріал на уроках. 3. Методичні рекомендації з розробки різнорівневих тестових завдань.
|
Жовтень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Мотивація навчальної діяльності. 2. Урок у системі особистісно-орієнтованого підходу до навчання. 3. Нетрадиційні форми проведення уроків. |
Листопад |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Методики, технології навчання: традиційні методи викладання. 2. Конструювання уроків-лекцій, уроків-семінарів. |
Грудень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Проведення уроків з урахуванням основних дидактичних принципів. 2. Розв’язання педагогічних ситуацій. |
Січень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники, психолог |
|
1. Організація процесу навчання. Дисципліна в класі. 2. Форми та методи роботи з батьками. 3. Проведення батьківських зборів.
|
Лютий |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники, психолог |
|
1. Впровадження та використання передового педагогічного досвіду 2. Працюємо над учительськими помилками.
|
Березень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Практикум «Вирішення конфліктних ситуацій в навчальному процесі. Привіт! Я – конфлікт». 2. Проведення відкритих уроків з їх наступним самоаналізом слухачами школи молодого вчителя. |
Квітень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники, психолог |
|
Творчий звіт молодих викладачів
|
Травень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
План роботи молодого вчителя третього року навчання
ЗАВДАННЯ: розгляд актуальних питань професійної діяльності, впровадження сучаснихпедагогічних технологій, підготовка до інноваційної діяльності, фахового росту, самовдосконалення.
№ |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
1. Система роботи викладача зі створення та оновлення комплексного методичного забезпечення предметів. 2. Ділові папери вчителя.
|
Вересень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
2. |
1. Тренінг «Сучасні педагогічні технології» 2. Відвідування вчителем-наставником уроків молодого спеціаліста.
|
Жовтень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники, психолог |
|
1. Відвідування молодими вчителями уроків досвідчених вчителів. |
Листопад |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Методика проведення пізнавальної гри на уроці.
|
Грудень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Проведення районного конкурсу молодих вчителів «Педагогічна надія Одещини». |
Січень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Керування творчою роботою учнів у процесі навчання. 2. Керування написанням учнями науково-дослідницької роботи. |
Лютий |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Психолого-педагогічна характеристика класу.
|
Березень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники, психолог |
|
1.Робота викладача з питань підвищення фахової майстерності. 2. Самоосвіта. 2. Атестація педагогічних працівників. |
Квітень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |
|
1. Аналіз і самоаналіз у професійній діяльності вчителя. 2. Звіт молодих спеціалістів. |
Травень |
Буткевич В.Г., вчителі, наставники |