План уроку. Основні поняття генетики.

Про матеріал
Розробка уроку з біології у 10 класі на тему "Основні поняття генетики." Мета: розглянути основні поняття генетики, предмет і цілі цієї науки, розвивати вміння аналізу й синтезу інформації, виховувати повагу до науки, розуміння необхідності проведення наукових досліджень та їх значення для існування людства.
Перегляд файлу

План уроку

Тема уроку: Основні поняття генетики.

Мета: розглянути основні поняття генетики, предмет і цілі цієї науки, розвивати вміння аналізу й синтезу інформації, виховувати повагу до науки, розуміння необхідності проведення наукових досліджень та їх значення для існування людства.

Міжпредметні зв’язви: генетика.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання й матеріали:  слайди презентації з портретами Г. Менделя та інших видатних генетиків, таблиці з визначеннями основних генетичних понять, фотографії або малюнки сортів рослин і порід тварин, виведених завдяки досягненням генетики.

Базові поняття і терміни: генетика, ген, алель, домінування, гомозигота, гетерозигота, генотип, фенотип, селекція, спадковість, мінливість.

 

Структура уроку

Етапи уроку

Час, хв.

  1.           

Організаційний етап

2

  1.           

Активізація опорних знань

5

  1.           

Мотивація навчальної діяльності учнів

5

  4.

Вивчення нового матеріалу

21

  5.

Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

10

  6.

Повідомлення домашнього завдання

2


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання.

2. Перевірка готовності класного приміщення.

3. Перевірка присутності учнів за списком.

ІІ. Активізація опорних знань.

  Бесіда за запитаннями.

-  Які переваги має статеве розмноження порівняно з нестатевим?

-  Як відбувається процес сперматогенезу?

-  Як відбувається процес овогенезу?

-  Яка органела клітини відповідає за передачу спадкової інформації?

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення теми уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Генетика – наука про спадковість і мінливість живих організмів.

В її основу були покладені закономірності спадковості, виявлені Г.Менделем під час вивчення різних сортів і гібридів гороху в 1860-х роках. Народження генетики відносять до 1900 року, коли Х. де Фріз, К.Корренс і Є.Чермак повторно відкрили закон Г.Менделя.

  Залежно від об’єкта дослідження виділяють генетику рослин, тварин, мікроорганізмів і людини тощо. Сам термін «генетика» було запропоновано англійським генетиком В.Бетсоном 1905 року.

  На вивченні генетичних закономірностей ґрунтуються технології створення нових і покращення існуючих порід домашніх тварин, сортів культурних рослин, а також мікроорганізмів, які використовуються у фармацевтичній промисловості й медицині. Велике значення має генетика для медицини та ветеринарії, оскільки багато хвороб людини і тварин є спадковими та для їх діагностики, лікування й профілактики потрібні генетичні дослідження.

 2.  Взаємозв’язок генетики з іншими науками.  (Робота з схемою)

 3.  Етапи становлення генетики:

Рік

Учені

Внесок у становлення генетики

1865

Г. Мендель

У праці «Досліди над рослинними гібридами» виклав відкриті ним закономірності спадковості, розробив метод гібрідологічного аналізу, припустив існування факторів спадковості

1900

X. де Фріз,

К. Корренс,             

Е. Чермак

Перевідкрили закономірності спадковості, установлені Г. Менделем

1906

У. Бетсон

Запропонував назву «генетика»

1909

Т. X. Морган

Відкрив явище зчеплення генів і сформулював хромосомну теорію спадковості

 

Основні поняття генетики

Спадковість — здатність організмів передавати наступному поколінню свої ознаки і властивості, тобто здатність відтворювати собі подібних.

Ген — ділянка молекули ДНК, яка інформує про структуру одного білка.

Алелі — різні форми одного й того самого гена.

Локус — ділянка хромосоми, в якій розташований певний ген.

Генотип — сукупність усіх спадкових властивостей особини, спадкова основа організму, складена сукупністю генів.

Фенотип — сукупність усіх внутрішніх і зовнішніх ознак та властивостей особини, що сформувалися на базі генотипу під час індивідуального розвитку.

Гомозиготи — особини, у яких у певному локусі гомологічних хромосом присутні однакові алелі; при самозапиленні дають однорідне потомство, що не розщеплюється за даною парою ознак.

Кожаные сумки со скидкой 50% + два подарка!Новые Toyota CamryОтримай свою знижку на пальне, купуючи на EXIST.UA.

Гетерозиготи — особини, у яких у певному локусі гомологічних хромосом присутні різні алелі; при самозапиленні дають розщеплення за даною парою ознак.

Домінування — проявлення лнше однієї з альтернативних ознак у гетерозиготи.

Домінантна ознака — ознака, що проявляється в гомозиготи; домінантний ген позначається великою літерою.

Рецесивна ознака — ознака, що не проявляється в гомозиготи; рецесивний ген позначається малою літерою.

Мінливість — здатність організмів змінювати свої ознаки і властивості.

Генетичні символи:

Р — батьківські організми, взяті для схрещування.

В (дзеркало Венери) — жіноча стать.

Н (щит і спис Марса) — чоловіча стать,

х — схрещування.

F1, F2 — гібридне потомство, індекс відповідає порядковому номеру покоління. 

G — гамети.

Методи генетичних досліджень:

Метод

Суть

Значення

1. Гібридологічний

Застосований Г. Менделем. Полягає в схрещуванні організмів, які відрізняються за певними станами однієї чи кількох спадкових ознак

Дослідження характеру успадкування станів ознак за допомогою системи схрещувань

2. Генеалогічний

Полягає у вивченні родоводів організмів та кількісному аналізі ознак нащадків у ряду поколінь

Дає змогу простежити характер успадкування різних станів певних ознак у ряді поколінь, з’ясувати ймовірність прояви ознак у нащадків

3. Популяційно- статистичний

Вибірково досліджують частини популяції і статистично обробляють одержані дані

Дає можливість вивчати генетичну структуру популяцій — частоти зустрічальності алелів та генотипів у популяціях організмів

4. Цитогенетичний

Ґрунтується на дослідженні особливостей хромосомного набору організмів

Дає змогу виявити мутації, пов’язані зі зміною як кількості хромосом, так і структури окремих із них

5. Біохімічний

Аналіз хімічного складу і процесів обміну речовин

Використовують для діагностики спадкових захворювань, пов’язаних із порушенням обміну речовин

6. Близнюковий

Полягає у вивченні близнят

Можна з’ясувати роль генотипу та чинників довкілля у формуванні фенотипу особин

 

 

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Назвіть:

А – властивість організмів передавати свої ознаки своєму потомству;

Б – здатність організмів набувати нових ознак у процесі онтогенезу;

В – розміщення генів у подібних локусах (місцях) гомологічних хромосом;

Г – виявлення дії гена, який перебуває в парі з іншим невиявленим геном;

Д – перебування гена в невиявленому стані.


1.  Домінантність         

3. Рецесивність           

5. Спадковість

2.  Мінливість       

4. Алельність


(Відповідь: А – 5; Б – 2; В – 4; Г – 1; Д – 3)

2.  Робота з термінами: «Встав пропущені літери» (Слова записані на дошці)

Г.н, ал.лі, дом.нантна, р.ц.сивна, с.адков.сть, ф.нот.п, г.нот.п, м.нлив.сть,

г.т.розигота, г.м.озиг.а, л.к.с.

3. Назвіть:

А – місце розташування гена в хромосомі;

Б – сукупність усіх генів у клітині;

В – ознаки організму, які ми виявляємо;

Г – один із пари генів, розміщених навпроти один одного, які є в гомологічних хромосомах;

Д – сукупність генів, які є в галоїдному наборі хромосом.

1.  Локус                  3. Генотип               5. Фенотип

2.  Алель                  4. Геном                   6. Ген

(Відповідь: А – 1; Б – 3; В – 5; Г – 2; Д – 4.)

 

VІ. Повідомлення домашнього завдання.

Підготувати реферати та повідомлення, презентації про життя і діяльність    Г. Менделя.

(на дошці)

 

docx
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку