ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ ЧЕКАЄ НА ЗАХИСТ (ВИХОВНИЙ ЗАХІД ДЛЯ УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ)

Про матеріал
ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ ЧЕКАЄ НА ЗАХИСТ (ВИХОВНИЙ ЗАХІД ДЛЯ УЧНІВ 4-Х КЛАСІВ) Мета. Узагальнити та розширити знання учнів про стан природи нашої планети; розкрити деякі екологічні проблеми.Формувати уявлення про Землю як спільний дім для всього живого.Показати важливість та напрямки міжнародної співпраці щодо охорони навколишнього середовища.Сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи України, формування екологічної культури.
Перегляд файлу

«ПЛАНЕТА ЗЕМЛЯ ЧЕКАЄ НА ЗАХИСТ

 

(ВИХОВНИЙ ЗАХІД ДЛЯ УЧНІВ 4-Х класів)

 

Мета. Узагальнити та розширити знання учнів про стан природи нашої планети; розкрити деякі екологічні проблеми.Формувати уявлення про Землю як спільний дім для всього живого.Показати важливість та напрямки міжнародної співпраці щодо охорони навколишнього середовища.Сприяти вихованню дбайливого ставлення до природи України, формування екологічної культури.

Обладнання: дерева, малюнки дітей, ММП.

 

Хід проведення:

 Звучить мелодія з пісні, на її фоні вчитель читає вірш.

Велика й прекрасна планета Земля.

Є тут океани, річки і моря,

Глибокі озера, квітучі рівнини

І гори високі, й стрімкі їх вершини.

Земля– оазис наш, нема секрету.

Цвіте на ній творимий нами день.

Вона чекає зодчих і поєтів,

Як пташок навесні гіллястий клен.

 

 Для нас,Землян немає планети краще, ніж наша рідна Земля.      

 

Ріки і гори, моря і поля –

Це наша рідна планета Земля.

Будь їй ти другом, люби, бережи,

Приклад у цьому усім покажи.

 

Тільки лиш для цього

Треба бути чемним,

Матінку – планету

Не псувать даремно.

Тільки лиш для цього

Будь планеті другом,

Щоб світило завжди

Сонечко над лугом.

 

Квіти хай квітнуть, співають пташки,

Хай всіх привітно стрічають стежки.

Кожна стежинка в майбутнє веде –

Радість і щастя планеті несе.

 

Звучить голос Землі:

-Мені радісно чути вас і прикро.

-        Діти, нас почула наша Земля, але щось голос у неї дуже сумний. Що трапилось?

Голос Землі:

Це було давно. Я прокидалася кожного ранку і була дуже щасливою. Невже я колись могла радіти, могла любити? А все ж таки любила, любила весь світ, все навколо: сонце, небо, травицю, дзюркіт річок, співи пташок. Я любила створену природу, як турботлива мати, любить свою дитину.

       Якою ж я була прекрасною у той час!

Перша людина з`явилася на світ. Спочатку вона почувала себе частиною природи, але розум, який я вклала в його мозок виявився спрямований не тільки на створення, але й на руйнування. Людина почала поневолювати мене, рослини, тварин. Вона розкопує мої надра на шматки та дістає нутрощі, наповнєю мою прозору кров отрутою, перетинає мої вени греблями, отруює мене шкідливими газами, ранить атомними вибухами. На що перетворилася колись прекрасна Земля? Невжеж я створила і виплекала власного губителя. У вас є ще небагато часу, щоб врятувати мене і самих себе. Я вірю в ваши сили, в ваш розум і добрі серця.

       Люди! Зупиніться! Подумайте! Не спустошуйте Землю! Чи ж не я вас породила, чи не я вам сили даю? Викохую для вас кожен кущик, кожну квіточку. Всі свої багатства віддаю до останку. За що раните мене, чом не шануєте?

       Не брудніть мене, не засмучуйте, бо я – ваша мати, і хто ви без мене?

(З`являється плакат із зображенням планети, яка плаче )

- Діти, що трапилося з нашою планетою? Чому вона плаче?

- З планетою трапилася біда, її здоров`ю загрожує небезпека. Наша планета ЗАХВОРІЛА!!!

-Що ж нам треба робити. Щоб вирішити цю проблему з хворобою нашої планети? Адже природа гине на очах. Як тут здоровим бути тож треба заходів вживати і у Еколога спитати.

-А що загрожує нашій планеті Земля? Виявити це нам допоможе учений еколог.

- Що він вивчає?

 

Еколог: Я-Еколог неспроста,

Я і в будні і в свята

І рослині,і тварині

Часом також і людині

Помагаю в небезпеці.

Я вивчаю екологію, тобто науку про зв`язки організмів між собою та навколишнім середовищем, про взаємовплив живої та неживої природи.

Еколог: Я - Еколог на Землі,

Турбот повні дні мої,

Що тут люди натворили,

Накидали,насмітили…

І повітря задиміли.

 

Що це сталось з вами люди?

Це ж як так-то  нічого не буде:

Ні річок, ні гаїв, ні криниць,

Ні комах,ані звірів,ні птиць,

Ані квітів,ні трав,ні повітря,

Ні людей! Хоч тепер вже повірте,

Зупиніться - останній є шанс

Огляніться - благаю я вас!

 

  • Так планета захворіла. Але всі ми можемо її вилікувати.

Я врятую,збережу

Ситуацію спасу

Мудрих вчених запрошу.

  • Сьогодні ви будете виконувати ролі учених-спеціалістів ботаніків, зоологів, географів, які зможуть врятувати  планету.

Виступи груп.

1 група –ботаніки:

Ми вчені «БОТАНІКИ»!

Зупиніться! Задумайтесь! – шепочуть людям ліса.

-Не робіть землю пустелею! Пощадіть! – вторить земля.

– Ви вирубуєте дерева, залишаєте мене без вологи, я не зможу нічого родити.

Збережіть мені сонце

І неба блакить,

Не руйнуйте природу,

Вона не простить.

Зробіть же щось, люди,

Я прошу, зробіть.

Бо я молода,

Мені хочеться жить!

 

Квіточку кожну,

Кожну травинку

Плекай, бережи

Іншим малятам теж накажи.

 

Треба любити, садити ліси

Ліс любити, друже, треба

Не лише за тінь, росу.

Не тому, що він для тебе

Дарував свою красу.

Ліс – багатство, слава краю.

Він могутній він живий.

Він од посух заступає

Лан широкий степовий…

Ліс – то сила для людини,

Ліс – окраса всіх країн.

Ліс – безсмертний!

І всі люди берегти повинні ліс!

 

На всій планеті потепліло

Від часу й диму посіріло

Дерева від отрути похилились

Берізки чорними зробились.

 

Закликаєм усіх все життя берегти:

І квіти, і дерева, й кущі біля хати,

Бо корисні вони, світ без них – то не світ,

Все життя про них маємо дбати.

 

2 група – зоологи:

Ми вчені «ЗООЛОГИ»!

Все на землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту тваринку,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти – лише її частинка.

 

Дивлюсь я на небо,

Й думку гадаю,

Що ми після себе на світі лишаєм,

Ліси наші гинуть,нема більше рік,

Пташки покидають край рідний навік.

Не чисте повітря,у ґрунті нітрати

І слово «Чорнобиль» нам страшно згадати,

А щоб на світі не сталось біди,

Шануй природу усюди й завжди!

 

 

Тріпоче серце пійманої птиці,

В руках моїх не чує доброти.

Я дам тобі водиці і пшениці,

Моя пташино, тільки не тремти!

  • Хіба потоки загубили воду?

       Хіба в полях уже зерна нема?

Пусти мене, мій хлопче на свободу,

       І все, що треба, я знайду сама.

Я ж лагідно тебе тримаю, пташко,

В своїх руках легеньких, як вітрець.

Хіба неволя це? Хіба не важко

Від мене взяти кілька зеренець.

  • Пусти мене! Мені, дитино мила,

       Дорожча воля, ніж зерно твоє!

       Страшна, хоч навіть лагідна, та сила,

       Яка розкрити крилець не дає! 

Лети! Співай у небі гомінкому;

Хоч і маленький, зрозумів я все.

Моя рука ніколи і нікому

Ні кривди, ні біди не принесе!

 

3 група – географи:

Бережімо ріки,

Бережімо води.

Як матусю рідну,

Бережім природу!

 

Рятуємо чисте повітря

Рятуємо воду - в морях, океанах,

Рятуємо Землю. Рятуємо небо.

Від кого рятуєш? Від себе.

Поки не пізно і можна

Хоч щось зробити.

 

Людино мила схаменись!

Поглянь навколо подивись,

Якої шкоди завдала,

Своїм озерам і рікам.

 

Зникне суша на очах

Розтане лід в льодовиках,

Хвиля - руйнівник прийде,

Все цунамі замете.

І людину,і тварину,

І зеленую рослину.

 

Джерельце також просить допомоги

І річка, що міліє на ходу.

Природо, я в боргу перед тобою,

Тому ніколи я тебе не підведу.

 

Щоб гідно на планеті жити

Її природу треба нам любити.

 

 

Флора:

 Я володарка рослинного світу.

 Флора, Я давня богиня.

 Зелен роду берегиня

 

Флора:

Природа – матінка мені

В дарунок дала світ рослинний,

Який люблю я й бережу

Як найціннішу із святиней.

Радію, коли все гаразд,

Коли усі веселі та щасливі,

А коли гірко комусь в світі цім,

То пережить усе мені не сила.

Я гірко плачу, як образили рослину,

Вас закликаю: не чиніть біди.

Нехай у царстві Флори сонце сяє

І буйний цвіт квітує назавжди.

 

Завдання для груп:

 

Завдання 1

Ботаніки. Ботаніки повідомлять, що загрожує «легеням нашої планети» - рослинам.

Люди знищують гарні ліси – одне з див природи. У лісах є2/3 всіх видів рослин, тварин, грибів, які є на Землі. Густа, пишна рослинність лісів виділяє в повітря особливо багато кисеню. Тому їх називають «легенями» нашої планети. Люди знищують їх заради деревини, заради того, щоб звільнити місце для доріг, будівель. Кожен день у лісі під пилою падає… 5 млн дерев! Також багато лісів знищується пожежами. Тому треба бути дуже обережними в лісі, коли відпочиваєте.

 

Зоологи.  Зоологи повідомлять про стан « братів наших менших» - тварин.

За підрахунками вчених за три з половиною століття з планети безповоротно щезли 46 видів ссавців і 94 види птахів. Люди знищили таку корисну тварину, як морська корова, або сирена. Її безформне тіло сягало 9 метрів, важило до 40 тонн. Ще один приклад – мандрівний голуб, який помер у зоопарку на початку нашого століття в 1914р. Величезні зграї цих птахів знищували заради смачного м`яса. А скільки ж раніш було пугачів! А зараз їх все меншає і меншає. Під загрозою знищення зараз біля 1000 видів тварин. Багато їх занасено в «Міжнародну Червону книгу» - це документ совісті людини.

 

 

Географи. Географи повідомлять, що загрожує «крові», тобто грунту, воді та повітрю.

Природа Землі схожа на організм, тільки дуже великий. Дихальна система постачає в організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря землі. Кров живить всі клітини організму, так ріки і моря несуть воду і поживні речовини до всього живого. Земля хворіє, коли вирубують ліси, забруднюють ріки та моря.  Кажуть, що земля – годувальниця, ось чому необхідно берегти грунт: 1 см грунту створюється за 250-300 років, а 20 см – за 5-6 тис років!

А ось ще одна проблема: куди дівати сміття? При спалюванні його, нерідко утворюються шкідливі речовини, забруднюючи повітря. А коли закопують – знищують грунт і підземні води. Сьогодні частину сміття переробляють. Вчені знаходять нові способи переробки сміття.

 

Завдання 2

«Мудрі думки»

З карток які ви отримали, вам потрібно скласти вирази.

  • Ліс – наше багатство – бережіть його!
  • Земля - колиска людини!
  • Птахи – наші друзі.
  • Вода – джерело життя.
  • Охорона природи – справа народу.

 

Завдання 3

«Природоохоронні знаки»

Намалювати природоохоронні знаки.

 

Завдання 4

Поміркуйте над проблемою. Що станеться на Землі, якщо люди вирубають усі ліси?

Забруднять отруйними газами повітря;

Отруять шкідливими хімікатами питну воду;

Знищать квітучі рослини;

Осушать усі болота;

Забетонують береги річок.

Дізнайтесь, які джерела забруднення довкілля є у місцевості, де ви живете? Обґрунтуйте відповідь.

 

«Признаки грізної біди»

1.    Забруднення води.

2.    Забруднення повітря.

3.    Вирубка лісів.

4.    Отруєння грунту.

5.    Загибель тварин.

6.    Накопичення сміття.

Порадьтеся і запишіть навпроти кожного з пунктів наслідки таких дій.(Групи зачитують написане)

 

 Прочитайте речення. Як ви його розумієте?

Оберігати природу – означає оберігати життя на землі. Обґрунтуйте свої відповіді.

 

Розгляньте ситуації

  1. Під час прогулянки до лісу ви найшли красиву квітучу рослину, яку раніше не бачили. Що ви зробите?

а) зірвете для букета;

б) викопаєте з корінням, щоб посадити у себе в садку;

в) не будите її чіпати.

2. Що ви зробите побачивши, що пташеня випало з гнізда?

3. У лісі ви зустріли зайченя. Чи візьмете додому щоб піклуватися про нього та доглядати за ним?

4. Бачите, як діти на ставку зривають водяну рослину – латаття біле. Що ви їм скажете?

5. Діти збивають ногами мухомори і інші отруйні гриби? Чи правильно вони роблять?

6. Збираючи ягоди суниці в лісі, товариші обламують пагони. Що ви зробите?

Еколог. Хто ж винен у причинах хвороби планети? (Людина)

Фауна.-Мабуть, люди забули про одну з мудрощів, що ми назавжди у відповіді за тих, кого приручили, за тих тварин, рослин, які живуть поруч з нами, за ту річку, яка біжить у нашому місті, за ту планету, на якій ми щасливо живемо.

У кожного з нас є тільки одна планета. Ми не можемо собі обрати іншу, так як і Земля не може собі обрати інше людство.

Флора. - Нашу блакитну планету часто порівнюють з величезним космічним кораблем, який летить  по просторах Всесвіту. А людство – екіпаж цього корабля. Красиве і мудре порівняння. Але ми всі повинні осмислити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу!

Еколог. -Значить, хвороба планети погрожує здоров`ю самої людини. Як же досягти гармонії людини і її планети?

-Нам треба дотримуватися такого правила: « Встав вранці, умився, привів себе до порядку – і зразу ж прведи до порядку свою планету».

Фауна. - Як же ви приводете себе до порядку?

Еколог. - Перш ніж хвилюватися про здоров`я планети, ми самі повинні бути здоровими, сильними.

Фізхвилинка – тренінг

1.Якщо ви не смітите на вулицях – підстрибніть тричі.

2.Якщо ви смітите на вулицях – сплесніть у долоні.

3.Якщо ви не спалюєте листя у дворі – присядьте.

4.Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки – підніміть руки догори.

5.Чи розмовляєте з батьками про екологічні проблеми міста? – погладьте себе по голівці.

6.Чи болить душа, коли бачите зламану гілку? – покладіть руку на серце.

7.Чи хочете дружити, бути в злагоді з природою? –посміхніться.

- Ми привели себе до порядку, а як же ми приведемо до порядку нашу планету?

- У кожного з нас є своя планета – дім: це наше місто, наша вулиця. Навчиться піклуватися про них. Приводити їх до порядку, і наступить свято.

На землі, у домі вселюдському –

Протиріч і негараздів тьма.

Будьте, люди, обережні в ньому!

Іншої домівки в нас нема!

Завдання 5

«Чудо дерево»

Кожна команда по черзі буде зривати з дерева картку з завданням. Ви  обговоривши хвилину даєте відповідь.

  1.  Вертоліт такий маленький

сів на квітку золотеньку.

Усміхнулася кульбабка:

— Завітала в гості ... (бабка).

  1. В нас зимою білим цвітом

Сад зацвів, неначе літом. Іній

  1. Літає часто він довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніде, ніхто ніколи

  Його не бачив, не тримав. Вітер

  1.  Сидить дід за подушками

І стріляє галушками. Град

  1. Вісім лапок працьовитих

вміють сіточку зробити,

між гілок прилаштувати

 та на мушок полювати. (Павук)

 

  1. 2 к
  1. Зранку всіх людей розбудить,

      Гріє, пестить і голубить.

А на нього дивишся

І ненавмисно скривишся! (Сонце)

  1. В небі камінці блищать.

Їх не 7 , не 100, не 5.

А як падають униз –

  Бажання згадуй, не барись! (Зірки)

  1. Є у зайця і лисиці,

   У корови і куниці,

   Навіть у дворі кота

  Не зустрінеш без _ _ _ _ _ _.(Хвоста)

  1. Надворі горою, а в будинку водою. Сніг.
  1. У Австралії, дитино,

чудернацька є тварина,

і куди б не йшла гуляти —

з нею в сумочці малята. (Кенгуру)

  1. Хитрий, хижий і смугастий,

пазуристий та ікластий.

Сам він родом із тайги,

здогадались, хто такий? (Тигр)

  1. Навесні барвиста квітка

на галявині розквітла.

Лиш поглянути хотіли,

враз знялась і полетіла. (Метелик)

  1. Вогнева стріла пролітає,

  Ніхто у світі її не піймає. Блискавка

  1. Куди ступиш – всюди маєш,

 Хоч не бачиш, а вживаєш. Повітря

  1. В лузі вдосвіта Галинка

погубила намистинки.

Сонце встало — позбирало,

та Галинці не віддало. (Роса)

 

Завдання 6

-Які заходи охорони природи вам відомі у нашій країні?

(Заповідники, заказники, національні парки, Червона книга)

 

В Червону книгу вчені занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

 

«Червона книга» - документ-звинувачення, пред`явлений людству природою.З 1971 року відомості про види, що зникають, друкуються на червоних аркушах. Дані про тварин, чисельність яких неухильно падає, друкуються на жовтих аркушах, відомості про них становлять особливу «Янтарну книгу»; про рідкісні види відомості друкуються на білому папері. До Червоної книги України занесено923 види рідкісних і зникаючих тварин і рослин.

 

 Дайте відповідь:

  • Які зникаючі та рідкісні рослини ви бачили у природі?
  • Чи можна зривати ці рослини?
  • Які з цих рослин продають?
  • Яких зникаючих та рідкісних тварин ви знаєте?
  • Яких заходів вжити для їх охорони і збереження?
  • Чому тваринам загрожує небезпека? Хто їх вороги?

 

 

-Ми бачимо, що в нашій країні приймають міри щодо охорони природи. Чи достатньо цього, щоб врятувати природу всієї планети?

ЛІКУВАТИ ПЛАНЕТУ ТРЕБА ВСІМ РАЗОМ!

В Канаді, Америці, в нашій країні є люди, які створюють організації захисту тварин: мавп, птахів, собак, кішок, диких тварин, особливо крокодилів, слонів, носорогів, леопардів та інших.

SOS! – міжнародний радіосигнал. Все частіше звучить він в природі.

У природи немає кордонів і тільки всі разом люди можуть врятувати планету і себе. Держави укладають конвенції – угоди.Однією з таких угод є Конвенція щодо обмеження торгівлі рідкісними та вимираючими видами рослин і тварин. Цей документ захищає від винищування багатьох тварин Африки, Азії, Південної Америки: мавп, черепах, крокодилів, носорогів, слонів, яких винищують заради шкір, рогів, бивнів.

Також існують угода щодо збереження білих ведмідів, Конвенція про забруднення повітря на велику відстань, Конвенція про захист Чорного моря від забруднення, Конвенція щодо охорони дикої флори та фауни, Міжнародна конвенція щодо охорони птахів.

У світі створени та створюються різні міжнародні організації, які служать справі охорони природи. Одна з них – Міжнародна спілка охорони природи (МСОП).Саме ця організація видає «Міжнародну Червону книгу». Створений всесвітній фонд дикої природи. На його емблемі – бамбуковий ведмедик (панда).

 

-Вона зрозуміла, що у неї з`явилися справжні господарі, які вилікують її і перетворять на квітучий сад.

Наша Земля така, як казка,

Он в небі сонечко пливе.

Тож бережи її будь ласка,

Все в неї гарне і живе.

Он квітка полум`ям палає,

І ясне сонечко блищить.

Чарівна пташечка співає.

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

 

ДАВАЙТЕ, ЛЮДИ СВОЇ ДУШІ ЗБЕРЕЖЕМО,

ТОДІ Й САМІ МИ НА ПЛАНЕТІ ЗБЕРЕЖЕМОСЯ!

 

Задумайтесь над тим, що ми тут говорили,

І щоб ви в житті із совістю дружили

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти.

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

В полі, у лісі, над яром –

Квіти, дерева і трави…

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

Оберігаймо і стежиночку в гаї.

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю.

 

Хто,як не ми. поможем цій землі.

Вона стократ віддячить нам розмаєм.

Задумайтесь великі та малі

Яке багатство та красу ми маєм.

 

Краса життя

Я хочу, щоб яскравим цвітом

Планета чарувала нас.

Щоб так було не тільки літом,

А й взимку, у негоди час.

Я хочу. Щоб красу уміли

Сприйняти серцем люди всі.

Щоб цінували й розуміли,

І поклонялися красі.

Усі виходять. Звучить пісня на мелодію “Если с другом вышел в путь”.

Забруднилася земля, забруднилася земля

І чисте повітря.

Нещасливий ти і я, нещасливий ти і я

На планеті грішній.

Тужим ми кожен раз,

Коли ж прийде красний час,

Коли прийде щастя до нас.

Плачем гірко слізьми,

Доле, радість поверни

І дитинство нам верни.

Стогне пташка і трава, стогне пташка і трава,

Бо їм також важко

Загубилась у траві, загубилась у траві

                                                 Маленька мурашка

 

  . Підсумок:

  1. Який основний обов’язок вас – школярів?
  2. Які основні рослини занесені до Червоної книги?
  3. Як ви оберігаєте рідну природу?

 

docx
Додано
3 червня 2020
Переглядів
1072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку