Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія», 7 клас на І семестр
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні
Програма: Навчальна програма з біології для 6–9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. |
Підручник: Біологія: підруч. для 7 кл.загальноосвіт.навч.закл. / В.І. Соболь. – Кам’янець - Подільський: Абетка, 2015. – 288 с.:іл. |
За рік |
|||
|
I семестр |
II семестр |
Всього за рік |
Контрольні роботи |
1 |
|
|
Лабораторних досліджень |
2 |
|
|
Практичних робіт |
2 |
|
|
Проектів |
1 |
|
|
№ п/п |
Дата за планом |
Фак-тична дата |
Зміст уроку |
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Предметні компетентності |
Ключові компетентності |
Наскрізні змістові лінії |
|
Вступ (4 год.) |
|||||||||
1 |
|
|
Інструктаж з БЖД. Тварина - живий організм. |
ОП: зоологія, гетеротрофне живлення, автотрофне живлення, симетричність, локомоція |
Знання правила поводження у кабінеті біології. Описує особливості тварин, прояви їх життєдіяльності та середовища існування; характеризує гетеро- та автотрофне живлення організмів |
Вивчити науки, які вивчають тварин, у яких середовищах мешкають тварини та які ознаки живого їм притаманні; з’ясувати, яке значення тварин у природі та житті людини |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
2
|
|
|
Будова тваринної клітини. |
ОП: тваринна клітина, ядро, цитоплазма, клітинна мембранна, мітохондрія, клітинний центр, ЕПС, рибосома, лізосома |
Розпізнає на моделях, фотографіях тваринні клітини та їхні складові частини |
Вивчити основні ознаки тваринної клітини як структурно-функціональної одиниці живого; особливості її будови та функціонування |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
3 |
|
|
Будова тварин: тканини, органи та системи органів. |
ОП: тканина, міжклітинна речовина, орган, система органів, порожнина тіла; регенерація |
Розпізнає на фотографіях, ілюстраціях різні типи тканин, органи, системи органів тварин; характеризує особливості різних типів тканин тварин (епітеліальна, мязова, нервова, сполучна) |
Вивчити особливості будови і функціонування різних типів тканин, органів, систем органів тварин |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
4 |
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
ОП:еукаріоти, рослини, гриби, клітинна стінка, глікокалікс, пластиди, глікоген |
Порівнює клітини тварин, рослин, грибів та пояснює відмінності тварин від рослин та грибів |
Вивчити відмінні риси будови та процесів життєдіяльності тварин від рослин і грибів |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
Тема 1. Різноманітність тварин (31 год.) |
|||||||||
5 |
|
|
Способи класифікації та значення тварин. |
ОП: зоологічні науки, класифікація тварин, основні класифікаційні категорії, безхребетні/хребетні тварини; вид |
Усвідомлює існування різних груп тварин на Землі, описує їх ролі у природі та значення в житті людини |
Вивчити основні принципи класифікації тварин; значення тварин у природі й для людини |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
6 |
|
|
ОП: первинні багатоклітинні, справжні багатоклітинні; кишковопорожнинні, екто- , ентодерма; жалкі клітини, поліпи, медузи
|
Розпізнає різні види кишковопорожнинних на фотографіях , ілюстраціях; характеризує їх особливості будови, життєдіяльності, пристосування до життя у воді. |
Вивчити будову, особливості життєдіяльності, поширення Кишковопорожнинних. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
||
7 |
|
|
Різноманітність кишковопорожнинних. Міні-проєкт (на вибір): « Як утворюються коралові острови?», «Ці таємничі медузи» |
ОП: коралові поліпи, медузозої |
Розпізнає різні види кишковопорожнинних на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості життєдіяльності різних груп Кишковопорожнинних; їх пристосування до життя у воді; визначає їх роль в природі та житті людини Знаходить, аналізує та упорядковує додаткову інформацію по темі міні-проєкта |
Вивчити різноманітність Кишковопорожнинних; їх поширення та значення в природі і житті людини. Ознайомитися з рідкісними видами Кишковопорожнинних . |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
8 |
|
|
Паразитичні безхребетні: плоскі та круглі черви. |
ОП: плоскі черви, круглі черви, первинна порожнина тіла, паренхіма, кутикула, аеробне/ анаеробне дихання, гермафродити, статевий диморфізм, паразитизм |
Розпізнає різні види плоских та круглих червів на фотографіях , ілюстраціях; характеризує їх особливості будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах існування; визначає їх роль в природі та житті людини. Дотримується правил особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
Вивчити будову, особливості життєдіяльності, різноманітність, поширення Плоских та Круглих червів; їх значення в природі і житті людини |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
9 |
|
|
ОП: кільчасті черви, вторинна порожнинна тіла, кровоносна система, зябра, метанефридії. |
Розпізнає різні види кільчастих червів на фотографіях , ілюстраціях; характеризує їх особливості будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах. |
Вивчити будову, особливості життєдіяльності, поширення Кільчастих червів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
||
10 |
|
|
Різноманітність кільчастих червів. Лабораторне дослідження № 1: Зовнішня будова та рух кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника) Інструктаж з БЖД |
ОП: багатощетинкові/ малощетинкові кільчасті черви, вермикультура, гірудотерапія. дощовий черв, поясок, рух дощового черва
|
Розпізнає різні види кільчастих червів на фотографіях , ілюстраціях; характеризує їх особливості будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах; визначає їх роль в природі та житті людини. Дотримується правил БЖД, працює з живим об’єктом (дощовий черв) за планом/або аналізує відеоматеріал з ним; фіксує результати досліджень ; установлює зв’язок між будовою тварини і способом життя; формулює висновки зі своїх спостережень |
Вивчити різноманітність, поширення Кільчастих червів; їх значення в природі і житті людини. Ознайомитися з рідкісними видами Кільчастих червів Дослідити зовнішню будову та рух кільчастих червів. Встановити взаємозв’язок між будовою дощового черва та середовищем її існування. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
11 |
|
|
Загальна характеристика типу Членистоногі. Клас Ракоподібні. |
ОП: членистоногі, хітин, ракоподібні, зябра ракоподібних, гемолімфа, зелені залози, фасеткові очі |
Розпізнає різні види членистоногих та ракоподібних на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості будови, життєдіяльності, пристосування до життя у воді та на суші ракоподібних |
Вивчити загальну характеристику типу Членистоногі; будову, особливості життєдіяльності, поширення Ракоподібних. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
12 |
|
|
Різноманітність і значення ракоподібних у природі й житті людини. |
ОП: ракоподібні, нижчі ракоподібні, вищі ракоподібні |
Розпізнає різні види Ракоподібних на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у воді та на суші; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити різноманітність Ракоподібних; їх поширення та значення в природі і житті людини. Ознайомитися з рідкісними видами Ракоподібних. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
13 |
|
|
Клас Павукоподібні. Різноманітність і значення павукоподібних. |
ОП: павукоподібні, хеліцери, позаорганізмове травлення, мальпігієві судини, Павуки, Скорпіони, Кліщі, Косарики, Сольпуги, Несправжні скорпіони |
Розпізнає різні види Павукоподібних на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах існування; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити загальну характеристику класу Павукоподібну; будову, особливості життєдіяльності, поширення, різноманітність, значення Павукоподібних. Ознайомитися з рідкісними видами Павукоподібних. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
14 |
|
|
Клас Комахи. |
ОП: комахи, ротовий апарат, крила комах, трахеї, гемолімфа, рефлекси |
Розпізнає різні види Комах на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах існування |
Вивчити загальну характеристику класу Комах; будову, особливості життєдіяльності, поширення Комах. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
15 |
|
|
Типи розвитку комах: з повним і неповним перетворенням. Різноманітність комах. |
ОП: комахи, первиннобезкрилі, крилаті, розвиток комах з неповним/ повним перетворенням, партеногенез |
Розпізнає комах з різним типом розвитку на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах існування; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити особливості комах з різними типами розвитку та їх різноманітність. Ознайомитися з рідкісними видами Комах. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
16 |
|
|
Практична робота № 1: Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах. Інструктаж з БЖД. |
ОП: адаптація, середовище існування, тип ротового апарата, тип кінцівки |
Знає правила БЖД під час виконання практ.роб Виявляє риси пристосованості різних видів комах (за світлинами) до способу життя.
|
Встановити взаємозвязок між рисами будови комах та способом їх життя (на конкретних прикладах) |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
17 |
|
|
Лабораторні дослідження № 2. Будова черепашки(мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. Інструктаж з БЖД |
ОП: молюски, черепашка, мантія, мантійна порожнина, черевоногі, двостулкові,головоногі молюски Беззубка звичайна, равлик виноградний, мушля, шари мушль
|
Розпізнає різні види Молюсків на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у різних середовищах існування; визначає їх роль в природі та житті людини Дотримується правил БЖД, працює з мушлями молюсків за планом/або аналізує їх зображення; ; порівнює будову мушль черевоногих та двостулкових молюсків; формулює висновки зі своїх спостережень ;фіксує результати досліджень |
Вивчити загальну характеристику типу Молюски; будову, особливості життєдіяльності, поширення, різноманітність, значення Молюсків. Ознайомитися з рідкісними видами Молюсків. Дослідити зовнішню будову мушль черевоногих тв двостулкових молюсків, порівняти Їх будову. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
18 |
|
|
Паразитичні безхребетні тварини: членистоногі, черви, молюски. |
ОП: паразитизм, проміжні хазяї, основні (остаточні) хазяї, профілактика паразитарних захворювань |
Розпізнає різні види паразитачних організмів на фотографіях , ілюстраціях; характеризує пристосування до паразитизму, цикли їх розвитку, шляхи зараження людини. Дотримується правил особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами |
Вивчити особливості будови та життєдіяльності паразитичних безхребетних тварин (серед членистоногих, червів, молюсків). Закріпити правила особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
19 |
|
|
Контрольна робота №1 «Тип Членистоногі» |
Оперує ключовими поняттями теми. |
Демонструє рівень засвоєння матеріалу та набутих умінь та навичок |
Перевірити рівень підготовки учнів з теми відповідно до програмних вимог: рівень теоретичних знань, понять та їх розуміння і використання; перевірити рівень набутих умінь і сформованих навичок; оцінити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
20 |
|
|
Надклас Риби. |
ОП: хордові, хорда, нервова трубка, хребетні, риби, плавці, луска, плавальний міхур, зябра риб |
Характеризує особливості будови та процеси життєдіяльності представників типу Хордові та надкласу Риби. Називає пристосування риб до життя у воді.
|
Вивчити загальну біологічну характеристику та класифікацію типу Хордові й надкласу Риби. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
21 |
|
|
Клас Кісткові риби. Клас Хрящові риби. |
ОП: хрящові риби, акули, скати, променепері риби, хрящекістні риби, новопері риби. |
Розпізнає різні види Кісткових та Хрящових риб на фотографіях, ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя у воді; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити загальну характеристику класів Кісткові та Хрящові риби; їх будову, особливості життєдіяльності, поширення, різноманітність, значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами Кісткових та Хрящових риб. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
22 |
|
|
ОП: амфібії, легені хребетних, кінцівки наземних хребетних, пуголовок |
Характеризує особливості будови та процеси життєдіяльності представників класу Амфібії. Називає пристосування амфібій до життя на суходолі.
|
Вивчити загальну біологічну характеристику та класифікацію класу Амфібії |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
||
23 |
|
|
Різноманітність амфібій. |
ОП: амфібії, хвостаті, безхвості, безногі. |
Розпізнає різні види рядів Хвостаті, Безногі, Безхвості на фотографіях, ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до середовища свого існування; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити загальну характеристику рядів Хвостаті, Безногі, Безхвості; їх будову, особливості життєдіяльності, поширення, різноманітність, значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами класу Амфібій. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
24 |
|
|
Клас Рептилії. |
ОП: рептилії, грудна клітка, кора великих півкуль, яйцеві оболонки |
Розпізнає різні види класу Рептилії на фотографіях , ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до життя на суходолі
|
Вивчити загальну біологічну характеристику та класифікацію класу Рептилії. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
25 |
|
|
Різноманітність Рептилій |
ОП: рептилії, лускаті, черепахи, крокодили |
Розпізнає різні види рядів Лускаті, Черепахи, Крокодили на фотографіях, ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до середовища свого існування; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити загальну характеристику рядів Лускаті, Черепахи, Крокодили;особливості їх будови, життєдіяльності, поширення, різноманітність, значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами класу Рептилії
|
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
26 |
|
|
Загальна характеристика класу Птахи. Особливості процесів життєдіяльності птахів.
|
ОП: птахи, дзьоб, крила птахів, пір҆я, кіль, подвійне дихання, цівка, яйце |
Розпізнає різні види класу Птахи на фотографіях, ілюстраціях; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності та пристосування до польоту. |
Вивчити загальну біологічну характеристику класу Птахи та пристосування до польоту. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
27 |
|
|
Класифікація птахів. |
ОП: птахи, безкілеві, пінгвіни, кілегруді, виводкові птахи, нагніздні |
Розпізнає представників різних класифікаційних категорій класу Птахи на фотографіях, ілюстраціях; перелічює класифікаційні ознаки різних груп Птахів; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності.
|
Вивчити різні класифікаційні групи класу Птахи, їх основні характеристики, представників. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
28 |
|
|
Різноманітність птахів. |
ОП: птахи, безкілеві, пінгвіни, кілегруді, куро-, дятло-, соколо-, сово-, голубо-, лелеко-, журавле-, горобцеподібні |
Розпізнає представників різних рядів класу Птахи на фотографіях, ілюстраціях; перелічює їх особливості будови, життєдіяльності, поведінки; їх пристосування до середовища свого існування; визначає їх роль в природі та житті людини |
Вивчити особливості різних рядів класу Птахи, їх пристосування до середовища існування, представників; значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами класу Птахи
|
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
29 |
|
|
Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних екологічних груп у птахів. Інструктаж з БЖД. |
ОП: екологічна класифікація птахів, форма крил, хвоста; будова дзьба, задніх кінцівок; тип живлення; спосіб життя; адаптації до середовища існування |
Знає правила БЖД під час виконання практ.роб Виявляє риси пристосованості різних видів птахів (за світлинами) до способу життя, визначає їх приналежність до певної екологічної групи. Фіксує результати досліджень; формулює висновки зі своїх спостережень
|
Виявити риси пристосованості різних видів птахів до способу життя; закріпити знання про істотні ознаки птахів. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
30 |
|
|
Загальна характеристика класу Ссавці. |
ОП: ссавці, шкріні залози, волосяний покрив, теплокровність, діафрагма, диференціація зубів, матка, плацента, |
Розпізнає різні види класу Ссавці на фотографіях, ілюстраціях; характеризує особливості будови, життєдіяльності та пристосування до різних середовищ існування Ссавців.
|
Вивчити загальну біологічну характеристику класу Ссавці та пристосування різних екологічних груп ссавців до умов існування. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
31 |
|
|
Ссавці (першозвірі, сумчасті). |
ОП: ссавці, першозвірі, нижчі звірі, яйцекладні, шкірна сумка |
Розпізнає представників різних класифікаційних груп класу Ссавці на фотографіях, ілюстраціях; перелічює класифікаційні ознаки Першозвірів, Сумчастих ссавців; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності. |
Вивчити різні класифікаційні групи класу Ссавці (Першозвірі, Сумчасті), їх основні характеристики, представників, значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами Першозвірів, Сумчастих.
|
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|
32 |
|
|
Ссавці (плацентарні). Ряд комахоїдні, рукокрилі. |
ОП: ссавці, вищі звірі, матка, плацента, молочні/постійні зуби, молочні залози, рукокрилі, комахоїдні |
Розпізнає представників різних класифікаційних груп класу Ссавці на фотографіях, ілюстраціях; перелічює класифікаційні ознаки ряду Комахоїдні, Рукокрилі; характеризує особливості їх будови, життєдіяльності. |
Вивчити різні класифікаційні групи класу Ссавці (Комахоїдні, Рукокрилі), їх основні характеристики, представників, значення в природі і для людини. Ознайомитися з рідкісними видами Комахоїдних, рукокрилих. |
- к. у природничих науках і технологіях; - спілкування державною мовою; - уміння навчатися впродовж життя |
- здоров’я і безпека; - громадянська відповідальність; - екологічна безпека та сталий розвиток |
|