"Плазуни. Загальна характеристика, спосіб життя та будова тіла. Системи внутрішніх органів. Розмноження і розвиток"

Про матеріал

Розробка уроку "Плазуни. Загальна характеристика, спосіб життя та будова тіла. Системи внутрішніх органів. Розмноження і розвиток" для учнів 7 класу

Вчитель біології Усенко Ірина Сергіївна

Перегляд файлу

Урок №

 

Тема: Плазуни. Загальна характеристика, спосіб життя та будова тіла. Системи внутрішніх органів. Розмноження і розвиток.

 

Мета: розкрити особливості організації та процеси життєдіяльності плазунів як справжніх наземних тварин; показати складність будови плазунів порівняно із земноводними; продовжувати формувати вміння роботи з текстом підручника та малюнками; розвивати логічне та критичне мислення, культуру спілкування; виховувати бережливе ставлення до тварин, бажання їх оберігати.

Обладнання та матеріали: малюнки, схеми, динамічні моделі, фотографії, які ілюструють будову та процеси життєдіяльності плазунів, презентація «Розмноження плазунів», мультимедійний проектор, екран, комп ‘ютер.

Терміни та поняття: рогові луски, щитки, кільця, автотомія, грудний, тулубово – поперековий,хвостовий відділи хребта, грудна клітка, міжреберні м язи, тазові нирки, сечоводи, сечовипускальний канал, гортань, бронхи, якобсонів орган, живородіння, жовток, шкаралупова оболонка.

 

                               Хід уроку.

1.Розминка.

 

Елементи проблемного навчання.

 

Проблемне запитання.

Ставкова жаба, яку посадили у воду, і таким чином позбавили можливості дихати легенями, здатна прожити 3 тижні, трав яна – місяць. Звичайний тритон якось просидів під водою 7 місяців.  Поясніть, з чим  це    пов язано.

 

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Цифровий диктант.

Ряд Хвостаті

Ряд Безхвості

Ряд Безногі

1.Представники цього ряду мають короткі ноги і видовжене тіло.

2.Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають.

3.Кінцівки взагалі відсутні.

4.Плавають як риби за допомогою хвоста.

5.Відсутній хвіст.

6.Належать зелені жаби.

7.Велетенська саламандра.

8.Аксолотль.                                                                                                       9.Ропуха.

10.Кільчаста черв яга.

11.Гребінчастий тритон.

12.Мають резонатори

.

Відповідь: Хвостаті (1,4,7,8,11), Безхвості (2,5,6,9,12),  Безногі (3,10).

 

3.Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

Сьогодні ми розпочнемо вивчати тварин, які в одних викликають страх, а в інших – захоплення; одні вважають їх мудрими, могутніми, поклоняються їм, будують храми, а іншим вони здаються злими й підступними. Існує багато легенд, міфів, розповідей про них. Найбільші наземні тварини, які жили на Землі, - динозаври – теж були представниками плазунів. Тож які вони, ці легендарні тварини, огорнуті таємницею, як пристосувалися до середовища життя, наскільки різноманітні? На ці запитання ми дамо відповідь, вивчивши тему «Клас Плазуни».

 

4. Сприйняття та засвоєння  нового матеріалу.

  Плазуни - холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов'язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.
     Відомо близько 6 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.

     Особливості будови тіла  та покривів плазунів.

Sand Lizard 2008 G3.jpgLacerta agilis.jpg

Ящірка прудка                                                                                     Мал. №1

 Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й

походить назва класу. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки

зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками.

(мал. №1)
     Зовнішній шар покривів плазунів, на відміну від земноводних, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками - похідними покривного епітелію. Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Щільний покрив заважає росту плазунів, тому він періодично змінюється: старий скидається, і тварина росте, поки новий не зроговів.

     Скелет плазунів має подібний до земноводних план будови, але відрізняється низкою особливостей. Так, їхній хребет більш диференційований і складається з п'яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ утворений кількома хребцями, які забезпечують значну рухомість голови.
     До грудних і поперекових хребців приєднуються добре розвинені ребра. У плазунів є справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою. Грудна клітка бере участь у дихальних рухах цих тварин. Череп майже повністю кістковий.

     Мускулатура плазунів краще розвинена, порівняно із земноводними. З появою справжньої грудної клітки з'являються міжреберні м'язи, які забезпечують дихальні рухи.

     Травна система плазунів дещо складніша, ніж у земноводних. Слина, яку виробляють слинні залози, містить травні ферменти. Зуби у більшості плазунів однакові і слугують лише для захоплення та утримання їжі. Але в отруйних змій з'являються особливі отруйні зуби, призначені для введення отрути в тіло здобичі.
     Кишечник плазунів відкривається, як і в земноводних, у клоаку (мал.1). У плазунів є невеличка сліпа кишка - відділ кишечнику, де їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів.

http://school.xvatit.com/images/6/67/M198.jpg

  Мал.№1  Внутрішня будова плазуна

     Видільна система плазунів - нирки та сечовий міхур, який                 

                                                                                                                             відкривається протокою у клоаку.

     Кровоносна система плазунів також має певні відмінності. У шлуночку трикамерного серця є неповна перетинка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної та венозної крові. А в крокодилів серце взагалі чотирикамерне. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин.

     Органи дихання плазунів - легені, що мають багато перетинок, які збільшують поверхню газообміну. Крім того, їхні дихальні шляхи складаються з послідовно з'єднаних гортані, трахеї та бронхів. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легень.
     У плазунів порівняно із земноводними складніший і механізм дихання. Повітря надходить до легень і виходить із них за рахунок рухів ребер. Унаслідок цього змінюється об'єм порожнини тіла.

     Нервова система. У плазунів краще, ніж у земноводних, розвинені півкулі головного мозку (передній мозок). Вони вкриті сірою речовиною сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Ця сіра речовина формує кору півкуль головного мозку. Мозочок розвинений добре, що зумовлено необхідністю координації (узгодження) складних рухів.

     Органи чуттів плазунів краще пристосовані до наземного способу життя, ніж у земноводних. Очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). За рахунок рухів кришталика та зміни його форми плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях. Органом дотику слугує язик, який може далеко висуватися з ротової порожнини. Також добре розвинені органи слуху, рівноваги, нюху, смаку тощо.
     Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. У них перед очима є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02 °С на відстанях до 15 см. Цей орган допомагає гримучим зміям навіть у темряві знаходити теплокровну здобич.
     Складна будова головного мозку та органів чуттів визначає і складну поведінку плазунів.
     У ящірок спостерігають явище самокаліцтва. Якщо схопити її за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється.

     Розмноження і розвиток плазунів (демонстрація презентації).

 Плазуни - роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку. Запліднення внутрішнє. Більшість плазунів відкладає яйця, вкриті кількома оболонками, що захищають зародок від висихання, проникнення шкідливих мікроорганізмів, механічних ушкоджень

 

і забезпечують його газообмін. Такі особливості будови яйця визначають

прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірки, гадюки) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят. Як ви пригадуєте, це явище має назву яйцеживонародження.
     У деяких плазунів добре виражена турбота про нащадків. Так, самки деяких крокодилів і сірого варана охороняють кладку яєць від хижаків до моменту виходу з них молодих тварин.

 

  Сезонні явища в житті плазунів.

 У житті плазунів, як і в житті земноводних, можна відзначити такі сезонні періоди: зимівля, розмноження та літня активність. Для зимівлі плазуни можуть використовувати різні місця. Так, болотяні черепахи зимують на дні водойм, зарившись у мул. А змії, вужі та ящірки зимовий період переживають у порожнинах у ґрунті (норах гризунів, під пеньками дерев тощо), куди можуть ховатися цілими групами. Упродовж усієї зими вони, звісно, не живляться, а процеси обміну речовин у них значно вповільнюються.
     Навесні плазуни починають розмножуватися - відкладають яйця в  ямки під камінням, пеньками тощо, які добре прогріваються сонцем, бо тепло необхідне для розвитку зародків. Розвиток прямий: із яєць наприкінці літа з'являються молоді особини.
     У степах і пустелях надзвичайно висока температура спонукає тварин впадати в неактивний стан улітку.

 

5. Узагальнення знань.

Складання діаграми Вена «Порівняльна характеристика земноводних і плазунів»    6.Підсумок уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

-На уроці я дізнався…

-Плазуни – це…

-Мені цікаво…

 

7.Домашнє завдання: прочитати параграф, заповнити відповідні сторінки у робочому зошиті (ст. 60) ; випереджальне завдання (для груп):

 

1 група. Ряд Черепахи (основні ознаки, представники, черепахи, що мешкають в Україні, використання людиною).

2 група. Ряд Крокодили (характерні ознаки, представники, використання людиною, штучне розведення).

3 група. Ряд Лускаті (характерні ознаки, представники, змії України, отруйні змії, використання людиною, перша долікарська допомога при укусах змій).

4 група.  Охорона плазунів. Плазуни Червоної книги України. Роль в екосистемах.

 

docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
6763
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку