Плід .Поширення плодів

Про матеріал
Більше дізнатися про будову плода, його значенння у природі. Чим плоди відрізняються один від одного
Перегляд файлу

Тема уроку :Плід поширення плодів

 Мета:

навчальна: розглянути будову і різноманітність плодів, ознайомити з особливостями поширення плодів і насіння у природі, визначити біологічне значення пристосувань до поширення насіння, систематизувати знання про значення плодів у природі та житті людини;

розвивальна: розвивати навички виконання лабораторних робіт, вміння порівнювати, логічно мислити, робити висновки; виховна: формувати науковий та екологічний світогляд, культуру праці, любов до природи. Обладнання та матеріали: таблиця «Плоди та насіння», ілюстративний матеріал, колекція сухих плодів, зразки соковитих плодів (свіжі фрукти та овочі);, підручник, зошит

Базові терміни та поняття

: плід, оплодень, супліддя, сухі плоди, соковиті плоди, розкривні плоди, нерозкривні плоди, кістянка, ягода, яблуко, гарбузина, помаранець, суничина, багатокістянка, супліддя, зернівка, сім’янка, горіх, горішок, крилатка, листянка, біб, стручок, стручечок, коробочка. I.Організаційна частина уроку .

   Любі діти! У наш клас завітали гості щирі.

   Привітаймо їх у  добрий час посмішкою і миром.    Ми вам  раді, люди добрі    і вітаєм щиро вас,    і запрошуєм ласкаво     на урок у шостий клас.

Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів .

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок – а урок - подорож у «Королівство плодів».

Ви знаєте багато країн у світі. Я пропоную вам відправитися в подорож в одну дивовижну країну «Королівство плодів». Це країна, де панує гармонія  і достаток. Ви згодні? Ну що ж, вирушимо в дорогу.

- А на якому виді транспорту? ( З учнями вибираємо вид транспорту ) - пропоную відправитися в подорож на поїзді. Потяг поданий.

Учнів , що сидять у першому ряду , прошу пройти у вагон  № 1 - «Соковиті ягідки" ; в другому ряду - у вагон № 2 - « Королі - насіння », у третьому ряду - у вагон № 3 - « Міцні горішки ».

Місця в останніх вагонах запропонуємо нашим гостям. Супроводжувати наш склад буде суровий , але справедливий контролер який полюбляє порядок.

Я буду машиністом і екскурсоводом одночасно. Але щоб зайняти місця у вагоні, необхідно придбати квитки. А квитки до цієї країни не продаються за гроші. Ми повинні заробити їх своїми знаннями. Ваше виконане завдання і служитиме квитком , щоб відправитися в подорож. Той хто виконав завдання, значить придбав  квиток і право на посадку . II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Естафета» (робота по рядах)

Кожен учень бере квиток відповідає на одне запитання та отримує квиток

1.                  Що є генеративним органом  у рослин? –квітка

2.                  Найважливіша частини квітки – маточка тичинки

3.                  Сукупність квітів на одній осі називається  суцвіття

4.                  Що характерно для рослин, що запилюються комахами? – яскравий колір запах.  

5.                  Суцвіття поділяються на прості складні

6.                  Суцвіття кошик має рослина соняшник

7.                  Чоловічі статеві клітини називаються сперматозоїди

8.                  Жіноча статева клітина називається –.яйцеклітина

9.                  Які види запилення ви знаєте?- самозапилення перехресне 

10.              Суцвіття сережку має рослина верба

11.              Чоловічі квіти називаються тичинкові

12.              Квітки без квітконіжки називаються  сидячі                                       

                                                                                                                 

III. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб у дорозі не головувати я захопила з собою корзинку. Давайте разом подивимося що там є. Діти називають все там є. Щоб уникнути ототожнення плодів з іншими органами рослин, які вживаються в їжу, учням пропонується відповісти на таке проблемне запитання:  

- чи можна цибулину, коренеплоди та бульби віднести до плодів?  

Відповідь обгрунтуйте. (морква і буряк бульба картоплі – це видозміна кореня). Демонстрування яблука та картоплі  у розрізі.

Порівняння допомагає учням зробити висновок, що лише плоди мають насінини, в інших органах (коренеплодах, бульбах, цибулинах) його немає.  

Отже, ви вже зрозуміли що темою нашого уроку є «Плоди та їх різноманітність». Запишіть, будьласка, тему в зошит.

Девіз уроку : « Корінь навчання гіркий,а плід солодкий»

Вивчення нового матеріалу

Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=yewaQ8ljKCQ

Плід – це репродуктивний орган рослини, у якому знаходиться насіння

Плід – це частина рослини, яка розвивається із квітки при достиганні насіння. Плід складається із насіння та стінки плоду (оплодня), що вкриває його. Тому квіткові рослини мають ще назву Покритонасінні. Оплодень в основному розвивається із стінки зав’язі маточки і поділяється на зовнішній, середній і внутрішній шар. Саме оплодень захищає насіння від висихання, дощу, холоду, механічних ушкоджень, а також приваблює тварин, які сприяють поширенню насіння.   

В оплодні розрізняють три шари

-          Зовнішній екзокарп

-          Середній мезокарп

-          Внутрішній ендокарп Функції плода:

  забезпечують захист насіння,

  розвиток і дозрівання насіння,

  здійснює поширення насіння по земній поверхні .

Стінки плодів бувають різні. Вони можуть містити багато води(75-80%), такі плоди називають соковитими або ж дуже мало води і плоди відповідно сухі.

За числом насінин і соковиті, і сухі плоди бувають одно – і багатонасінні.

У ході розповіді учні заповнюють схему «Різноманітність плодів».

                                                                                       Плоди

image

 

                Соковиті                                                                                            Сухі

     image                image                                                                                 image               image

Однонасінні        Багатонасінні                                                  Однонасінні           Багатонасінні

 Якщо плід утворюється із зав’язі маточки квітки з одним насінним зачатком, то у плода буде одна насінина, а якщо багато насінних зачатків, то й стільки ж насінин.

Якщо квітка має лише одну маточку, то з неї утвориться простий плід, а якщо багато, то плід буде складний.    

                                                                                        Соковиті плоди

                                                            image                                         image

            Однонасінні                                                                                                       Багатонасінні

            Кістянка                                                                                                                - Ягода    

-  Гарбузина

-  Яблуко

-  Померанець

-  Багатокістянка

-  Супліддя  

                 

                                                                                            Сухі плоди

                                           image                       image

       Однонасінні                                                                              Багатонасінні

-  Зернівка                                                                                          - Біб

-  Сім'янка                                                                                      - Стручок

-  Горіх                                                                                             - Коробочка

-  Кістянка

-  Крилатка

Зернівка – сухий нерозкривний плід, у якого є плівчастий оплодень та одна насінина, яка зрослася з ним (пшениця, рис, жито, кукурудза, ячмінь).

Сім'янка – сухий нерозкривний шкірястий плід, стінки якого прилягають до насінини, але не зростаються з нею (кульбаба, соняшник, череда).

Горіх – сухий нерозкривний плід, що має дерев’янистий оплодень, який не зростається з насіниною (дуб, бук, ліщина, гречка, липа).

Не усі плоди, які ми звикли називати горіхами, є такими насправді. Наприклад, плоди мингдалю, волоського горіха, кокосової пальми – не горіхи, а сухі нерозкривні кістянки.

Зовнішня оболонка плоду пронизана волокнами (койр), з неї виготовляють канати, щітки. Внутрішня оболонка – тверда шкаралупа, її використовують для виготовлення посуду. Саме ж насіння складається з м’ясистого поверхневого шару білого кольору (копра) і ендосперма. Ендосперм спершу рідкий і прозорий (кокосова вода), а з появою у ньому крапель олії, що виділяються копрою, він поступово перетворюється на емульсію молочного кольору (кокосове молоко). Кокосова вода, ізольована всередині горіха настільки стерильна, що в екстренних випадках її можна використовувати для внутрішньовенних ін'єкцій.

Звертємо увагу учнів на насінину горіха волоського, що нагадує головний мозок людини. У Вавілоні жреці забороняли їсти цей горіх простим людям, щоб не порозумнішали. В цьому була доля істини, адже горіхи покращують пам'ять. 

Крилатка – сухий нерозкривний плід, у якого оплодень розростається в шкірястий або перетинчастий плоский придаток, що сприяє перенесенню плодів вітром (ясень, в’яз, береза).

Біб – сухий багатонасінний плід, що розкривається двома стулками оплодня, на внутрішньому боці яких містяться насінини (горох, квасоля, жовта акація, соя, біб).

 

Двома стулками розкривається і плід стручок. Однак насінини в ньому кріпляться не до стулок, а до плівчастої перетинки, яка поділяє порожнину плода на дві частини (ріпак, гірчиця, грицики, капуста, редька).

До розкривних плодів належить і коробочка. Цей плід дійсно нагадує коробочку, усередині якої міститься багато насінин,які висипаються через отвори в ній або після розкривання плоду (лілія, мак, дзвоники, бавовник, льон, фіалка).

   Для продовження свого роду кожна квіткова рослина намагається сформувати якомога більше плодів з насінням. Саме різноманітність плодів забезпечує розселення рослин на значні відстані – від кількох метрів до кілометра, а нерідко й сотні і тисячі кілометрів.

.Вправа  «Загадковий конверт».

Відгадати загадку . Визначити тип плоду у відгаданої рослини .  

1.            Без рук, без ніг,  

А в'ється, як батіг.   

(Квасоля)  Біб

2              На городі виріс дужий,

Круглий, жовтий і байдужий До червоних помідорів, До капусти і квасолі.

Хто цей гордий карапуз?

Здогадалися?...

(Гарбуз) ( гарбузина)

3.                  Народжується з квітки,  

Його всі люблять дітки,  Заліза в нім багато,  Рум'яне і хрустке. А ну, скажіть,  

То що ж воно таке?  

(Яблуко)

4.                  Маленькі плоди, мов сережки повисли.   Червоні — солодкі, зелені — ще кислі.  

 ( Вишні, черешні) ( кістянка) 5. Батько синів тисячі має,  кожному шапочку справляє.

(Дуб, жолуді) ( горіх)

У теплу землю піду,

До сонця колосом зійду, У ньому тоді таких, як я, Буде ціла сім'я.

(Зерно - зернівка)

Робота з підручником с. 143 

                        Способи поширення плодів

-          Самопоширення

-          Вітром -           Водою

-          Тваринами

-          Людиною

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра « Добери пару»

Я називаю рослину, ви повинні назвати її плід. Учень, який відповів першим, має право ставити питання класу. І так по черзі одні називають плід інші рослину, на якій він утворюється і навпаки.

 Слива – кістянка

Мак – коробочка

Пшениця – зернівка

Смородина – ягода

Горох - біб

Гра Аукціон «Магазин Плоди»

 Я продавець дістаю з кошика плоди, ви повинні їх купити  

-          Дати назву плоду

-          Вказати однонасінний чи багатонасінний

-          Розкривний чи не розкривний

-          Сухий чи соковитий

-          Довести його корисність

І команда (кукурудза , горох )

ІІ команда(соняшник, помідор)

 Команда (гарбуз, квасоля),

Горох

Тип плоду- сухий

Розкривний

Багатонасінний Біб

Цю рослину використовують для харчування . Це надзвичайно цінний продукт харчування .

У ньому багато білка й вуглеводів та незамінних амінокислот ,особливо метіоніну. Особливо важливий горох у лікувальному харчуванні. Відвар з його насіння має сильні сечогінні властивості й сприяє виведенню солей з організму в разі сечокам’яної хвороби. А страви з гороху корисні для хворих на серце.

Широко використовують суміші з гороху в косметиці для масок.

Від таких масок шкіра обличчя стає ніжною , пружною , на ній розгладжується зморшки й зникають пігментні плями.

Кукурудза

Тип плоду – сухий

Нерозкривний

Зернівка

Багатонасінний

Кукурудзу – цінна харчова, технічна, кормова, лікарська культура.

В її зерні багато крохмалю, жиру , білка, великий набір вітамінів групи В. нерафіновану кукурудзяну олію рекомендують як допоміжний дієтичний засіб для профілактики і лікування атеросклерозу, ожиріння , хвороб печінки , цукрового діабету.

З відходів кукурудзи виготовляють глютамінову кислоту , якою лікують захворювання центральної нервової системи: епілепсію, психози, депресії, поліомієліту.

Гарбуз

Тип плоду – соковитий

Гарбузина

Багатонасінний

Гарбуз дуже корисний і смачний овоч, багатий на каротин та вітамін Д, який посилює життєдіяльність і прискорює ріст. Сік гарбуза вживають для профілактики недокрів’я та атеросклерозу. Корисний у разі хвороб печінки і нирок. Він хороший регулятор травлення. Корисний людям із захворюваннями серцево- судинної системи. Гарбузове насіння здавна використовують у народній медицині проти глистів. В Індії гарбуз використовують для лікування туберкульозу.

Квасоля

Тип плоду – сухий

Розкривний

Біб

Багатонасінний

Квасолю здавна використовували в українській кухні для приготування борщів , вінегретів, приправ до м’ясних страв.

Квасоля – високобілкова культура , вона багата на незамінні амінокислоти . дуже важливі для організму людини. Це справжня комора мінеральних сполук. Значне місце квасолі відводиться в дієтичному харчуванні. Лікують гастрити , цукровий діабет, та інші захворювання.

У народній медицині використовують як ранозагойний засіб та для лікування деяких шкірних хвороб, гіпертонії, хронічного ревматизму.

Квасолеві маски омолоджують шкіру. Вона стає пружною та рум’яною. Соняшник

Тип плоду- сухий

Багатонасінний

Нерозкривний Сім’янка

У соняшнику містяться велика кількість вітамінів, він багатий на макро- і мікроелементи . Насіння соняшника належить до найбільших джерел вітаміну В6 (піридоксин). Вітамін В6 може виступати болезаспокійливим засобом під час невралгічних болей, артритів. Із соняшникового насіння – одержують олію . Вона не тільки має високу харчову цінність і широко використовують для приготування їжі, а як лікувальний засіб. В народній медицині в минулому використовували спиртову настоянку жовтих пелюсток та листків соняшника для збудження апетиту.

 

Помідор

Тип плоду – соковитий

Ягода

Багатонасінний

Помідори багаті на вітаміни. У них особливо високий уміст вітаміну С, у своєму складі мають глюкозу, фруктозу, сахарозу, органічні кислоти (яблучну, лимонну, щавлеву та винну).

Плоди

Впиши у клітинки назви плодів , що закінчуються на букву А»

З

е

р

н

і

в

к

а

 

к

о

р

о

б

о

ч

к

а

с

і

м

 

я

н

к

а

 

я

г

о

д

а

 

 

 

 

к

і

с

т

я

н

к

а

 

г

а

р

б

у

з

и

н

а

 

Прийом „ Так – ні ”

1.                  Плід — це видозмінена у процесі запилення квітка.  

2.                  Плід складається з насінини та оплодня.

3.                  Залежно від вмісту води в оплодні їх поділяють на сухі (з м'ясистим соковитим оплоднем) та соковиті (оплодень шкірястий або здерев'янілий).

4.                  Сухі плоди поділяють на розкривні та нерозкривні.  

5.Багатонасінні сухі плоди – біб , стручок, стручечок, коробочка.

6.      Містять переважно одну насінину : горіх, жолудь, сім'янка, зернівка.

7.      Ягода – соковитий однонасінний плід з м’якушем, покритий зверху тонкою шкіркою.

8.      Зернівка – сухий плід, у якого плівчастий оплодень не зростається з насінною шкіркою.

9.      Кістянка – однонасінний соковитий плід.  

10.  Коробочка – однонасінний сухий плід кулястої форми.

11.  Стручок – сухий плід, що складається з двох стулок, що розкриваються від основи до вершини, і на яких знаходиться перетинка з насінням.

12.  Збірні плоди – плоди, в утворенні якого бере участь тільки зав’язь Відповіді «так»: 2, 4, 5, 6, 9, 11.

Відповіді «ні»: 1, 3, 7, 8, 10, 12. Гра «Дозрівання плодів»

На картках зображення фруктів: вишні, абрикос , яблука, полуниці, сливи, ліщина.

Завдання: розмістити назви плодів у порядку достигання.(полуниці-абрикос-вишні-сливи-яблукаліщина)

VI. Підсумок уроку.

Молодці! Ви показали хороші знання. Наша подорож наближається до кінця. Пора вирушати назад додому, а плоди намальовані власноруч  ми прикріпимо на нашу дошку на згадку про країну

«Королівство плодів» На мою думку, отримані сьогодні знання допоможуть вам дізнатися ще більше про світ живої природи, любити його й берегти. До побачення. VII. Домашнє завдання

Вправа « Безпрограшна  лотерея»

Учні отримують  конвертики у вигляді лотереї із домашнім завданням.

1.Опрацювати параграф  підручника. Скласти опорні схеми. підготувати цікаве завдання (кросворд, головоломку, ребус)

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                 

                                                                                                                                                                                                 

                 

                                                                                                                 

                 

pdf
Додано
27 березня 2022
Переглядів
3810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку